probleem na het galloperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

pukhoeve

probleem na het galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 16:51

hoi :+
ik heb een probleem en misschien kent iemand het of weet iemand raad dus ik zet het maar even neer.

ik heb een hele sterke pony, niet te sterk maar soms heel lastig. als ik heb gegaloppeerd dan is ze verschrikkelijk druk.
tijdens het trainen zet ik haar dan stil en dan ga ik verder of ik maak even een volte, maar dit kan niet in de proef.
tijdens het springen is ze ook snel en sterk maar dan heb ik er geen last van. maar als ik in een dressuur proef zit , nu nog b maar ik wil graag naar de L dan heb ik er wel problemen mee.
heeft iemand enig idee hoe ik haar rustiger kan houden na de galop? ze is wel rustig tijdens het galloperen.

alvast bedankt *D

EvaRampage

Re: probleem na het galloperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:56

Lastig probleem .. Fijn dat je zo'n enthousiast paardje hebt.
Is ze vooral onrustig in de vorm van dat ze eigenlijk verder wil galopperen of word ze schrikkerig of dribbelig.
Kijk of je haar kan afleiden met wat snelle schakelingen. draf stap draf halt houden enz. Misschien kan je gebruik maken van balkjes of pionnen om iets te hebben om op te focussen Succes

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:08

ze wordt heel erg dribbelig .. we de schakelingen zal ik eens proberen, heb ik wel eens gedaan maar misschien te snel mee opgehouden denk ik.. ze is niet bang ik denk dat ze vooral iets wil doen wat ik niet wil :+

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:46

Als je je pony nog niet helemaal in bedwang hebt, ben je blijkbaar ook nog niet helemaal klaar om over te gaan naar de L.
Vaak de overgangen oefenen en verras je pony een keer door juist been te geven ipv alleen maar terug proberen te rijden in de galop, dit kan een bijzonder effect hebben doordat je juist van achter naar voren gaat rijden en jij bepaalt...

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:49

Sorry, niet goed gelezen... Maar dit kan natuurlijk ook in de draf :D
En maak (vaker) gebruik van je stem om te kalmeren, hetzelfde als bij longeren.

LisaaBloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 19:52

Tja even nadenken of ik nog tips weet :D Misschien dieper zitten in het zadel, langzamer lichtrijden, uit de maat zegmaar

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 07:49

Terug naar de basis gaan en even de galop vergeten, zorg dat je eigen techniek zo is dat je het dier terug kan nemen in tempo op je zit , werk veel op de volte aan de stelling en buiging en ga met de zijgangen aan de slag , eerst in stap en als stap lukt in draf en daarna komt de galop pas.
Maar dat kan wel maanden duren , neem die tijd er voor, want zo druk uit de galop komen betekend ook totaal niet ontspannen zijn en als je dat maar vaak genoeg doet krijgt het dier vanzelf rug problemen en voor je zelf is het ook niet fijn.

Dus zoek het probleem bij je zelf en niet bij de pony, sterk paard betekend ook vaak een ruiter die erg sterk en hard in de hand is,
Hoe is jou zit ?
Pats het zadel wel goed kan ook een oorzaak zijn dat hij druk word,
Wat gebeurd er zonder zadel?
Wat gebeurd er als je eens zonder druk in de mond rijd, leer het dier op eigen benen lopen en niet op jou handen.
Behandel deze dingen in je les en als jou instructrice de theorie er niet bij verteld waarom jou pony zo druk word neem dan een ander.

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 14:30

midgie schreef:
Terug naar de basis gaan en even de galop vergeten, zorg dat je eigen techniek zo is dat je het dier terug kan nemen in tempo op je zit , werk veel op de volte aan de stelling en buiging en ga met de zijgangen aan de slag , eerst in stap en als stap lukt in draf en daarna komt de galop pas.
Maar dat kan wel maanden duren , neem die tijd er voor, want zo druk uit de galop komen betekend ook totaal niet ontspannen zijn en als je dat maar vaak genoeg doet krijgt het dier vanzelf rug problemen en voor je zelf is het ook niet fijn.

Dus zoek het probleem bij je zelf en niet bij de pony, sterk paard betekend ook vaak een ruiter die erg sterk en hard in de hand is,
Hoe is jou zit ?
Pats het zadel wel goed kan ook een oorzaak zijn dat hij druk word,
Wat gebeurd er zonder zadel?
Wat gebeurd er als je eens zonder druk in de mond rijd, leer het dier op eigen benen lopen en niet op jou handen.
Behandel deze dingen in je les en als jou instructrice de theorie er niet bij verteld waarom jou pony zo druk word neem dan een ander.

mijn zit is goed:) ik krijg er vaak complimenten voor en ik zit ook op voltige dus dat zit goed..
het zadel ligt ook goed want mijn instructrice heeft het al eens nagekeken zonder zadel gaat het precies hetzelfde geen verschil alleen hobbel ik er dan bijna af :D en zonder druk in de mond heb ik ook al geprobeerd dan wordt het alleen erger. ik denk dat ik de voltes en het verrassen ga proberen! en verder gewoon door gaan en zo veel mogelijk ervaring op doen! bedankt ;)

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:41

Misschien is met de slofteugel proberen, heb je wat meer overmacht!

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:46

Unilecheval schreef:

met overmacht los je geen rijtechnisch probleem op ;)

ik ga mee met het idee om helemaal terug naar de basis gaan :)

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:03

kehdra schreef:
Unilecheval schreef:

Als je een sterke pony hebt, is het soms wel fijn om zelf wat sterker te zijn.
De slof heeft mij erg geholpen in de galop.

pukhoeve

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 15:01

Citaat:

Als je een sterke pony hebt, is het soms wel fijn om zelf wat sterker te zijn.
De slof heeft mij erg geholpen in de galop.[/quote]
ik heb ook wel eens in de les gereden met een slofteugel maar helaas heeft dit niet veel geholpen tijdens de wedstrijden eigenlijk doet ze het dan alleen