Ik weet het allemaal niet meer..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Suzanne_J

Ik weet het allemaal niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:30

Hallo!

Ik loop nu al een hele tijd tegen een probleem aan en ik hoop dat jullie mij kunnen helpen.
Ik zal eerst even de situatie schetsen.
Ik heb sinds 2 jaar een ontzettend lieve merrie. Het is een merrie van 13 jaar met de naam Perla. Ze is in de omgang ontzettend lief maar bij het rijden loop ik tegen een heleboel problemen aan. Toen ik haar net had wou ze het liefst alleen maar met haar neus in de lucht lopen, ook gooide ze in de galop nogal met haar hoofd. Verder was ze van letterlijk alles bang en was het vaak dat ik haar na 1 uur rijden nog niet verder kreeg dan een kleine volte omdat alles daarbuiten eng was. Nu na 2 jaar is ze al heel wat gewoon en heb ik nog maar zelden echt een bang paard. Hetgene waar ik nu dus alleen nog heel veel moeite mee heb is het rijtechnische. Perla is vast in haar rug en scheef naar links. Ze maakt veel tactfouten (huppelen in draf, schijnmanken) en ze zou het liefst de hele tijd met haar hoofdje in de lucht lopen. Ik heb gelukkig goed les (2 keer in de week in groep, 1 keer in de week privé van 3 verschillende instructeurs) en ik heb Perla al zover dat ze goed voorwaarts neerwaarts kan lopen, ze maakt bijna geen tactfouten meer (enkel als ze heel nerveus is) en ik kan haar nu met een redelijk korte teugel met een constante hand rijden zonder dat ze in paniek raakt.
Nu mijn probleem dus:
Ik leer in mijn lessen vooral rechtrichten. Mij wordt verteld dat ik door het rechtrichten mijn paard dus niet meer scheef zal lopen, beter tussen hand en been zal blijven en geen tactfouten meer zal maken. Ook rijden we in de training vooral rond en laag omdat ze vast is in de rug. En gaan we na een halfuur de teugels steeds subtiel iets korter nemen.
Nu had ik afgelopen zondag wedstrijd in de B. Ik vond het een best goede proef (middendraf en nekstrekken waren fantastisch al zeg ik het zelf) en er waren geen fouten in de proef. Ik kreeg een coupon terug met hele lage punten en er stond bij bijna ieder punt 'Geen buiging' en 'vast in de lenden'
Natuurlijk heeft de jury daar helemaal gelijk in. Want mijn paard zit ook vast. (was wel even pijnlijk om te horen omdat ik er al 2 jaar aan werk. Ik weet dat er al een hele grote vooruitgang inzit, maar blijkbaar is het nog steeds niet goed genoeg voor de B)
Maargoed naar aanleiding van mijn coupon zeiden een paar clubleden tegen mij dat ik veel meer op de buiging moet trainen met mijn paard. Dus de hele tijd kleine voltes en daarin links en rechts buigen. Ik doe dit ook in de training, zeker bij het losrijden, maar rechtrichten staat bij mij wel op de eerste plaats. Volgens mijn clubleden is rechtrichten voor mijn paard onzin.
Ik ben nu dus helemaal in de war.
Wat moet ik nu met mijn paard, rechtrichten of buiging? Of allebei?
Hopelijk kunnen jullie mij een beetje helpen en misschien hebben jullie nog wel andere tips
Sorry voor het lange verhaal en bedankt voor het lezen :)

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:35

Is ze al wel recht? Kan best zijn dat ze vast zit in de rug en bijvoorbeeld gekraakt dient te worden (mensen hebben ook wel is scheve wervels) ze kan ook scheef zijn doordat jij sterker bent aan de ene kant. Je kunt je paard dan heel gemakkelijk 'scheef maken'.
Zou in ieder geval naar de instructrice luisteren, of eens ergens anders een proeflesje nemen. Kijken wat daar gezegd wordt.
Denk dat zowel rechtrichten als figuren rijden heel belangrijk is!
Ben benieuwd naar meerdere tips. Vind dit ook interessant!

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:43

Ze is nu al wel een stuk rechter dan eerst. Vroeger liep ze altijd naar links, ook op de rechterhand. Door veel recht te richten is dit al steeds beter geworden. Ik heb de neiging om rechts altijd veel te veel vast te pakken, om haar zeg maar proberen recht te trekken. Maar in mijn lessen leer ik om haar juist recht te maken door mijn beenhulpen. We denken er wel over om binnenkort een ostheopaat ofzoiets er naar te laten kijken. Het moeilijke aan mijn paard is dat ze niet echt een meewerkend karakter heeft. Als ik haar bijvoorbeeld op een kleine volte probeer recht te richten, dan gaat ze ontzettend vervelen (bijvoorbeeld constant de galop aanspringen, of stilstaan en in protest gaan) omdat ze alles wat ze moeilijk vindt niet wilt doen. Dit gaat ook al veel beter en ik merk dat ze minder moeite heeft met die oefeningen.
Ik blijf idd naar mijn instructeur luisteren, en de lesgevers van de groeplessen worden regelmatig afgewisseld dus ik heb binnenkort weer 2 nieuwe lesgevers.

IMJ

Re: Ik weet het allemaal niet meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:44

Zou ook best kunnen betekenen dat ze toch wat last van de rug heeft en om deze reden protesteert. Osteopaat lijkt me een goed idee!
Ben benieuwd.

kippetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:43

als een paard gaat 'vervelen' geeft het alleen maar aan dat het dat heel moeilijk of pijnlijk vind. Gezien de klachten denk ik aan pijn! laat alles goed nakijken, van tanden, tot rug, tot zadel zodat je alles kan uitsluiten. Dit is geen normaal gedrag.

succes met je zoektocht.

groetjes Kim

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:46

Inderdaad, ik ga helemaal mee met kippetje.

biebs007

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:53

Zodra alles nagekeken is zoals kippetje al zegt en alles is goed, ben je al een stap verder. Misschien is het beter om van 1 vaste instrucrice les te krijgen die ook eens op jou paard stapt zodat zij/hij ook aanvoelt waar jij tegenaanloopt. En 2 jaar tja het is effe wat maar ik kan je geruststellen hoor ik ben met ontzettend veel tegenslagen ook pas na 4 jaar de B uitgekomen en nu zitten we eindelijk in de L1 en gaan we als een speer. ik ben 2x van instructrice gewisseld en nu heb ik er een die bij mijn paard past had voorheen iemand die nogal doordauwde zeg maar en nu iemand die ionze problemen met rust oplost.
Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:55

Ik ben het ook eens met Kippetje.
Extra toevoeging, rechtrichten is niet alleen rechtdoor rijden, juist buiging is daarbij ook heel belangrijk! Het is dus niet het een of het ander, maar allebei :) Kijk maar eens hier voor meer uitleg
http://www.paardenbegrijpen.nl/gymnastiek

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:58

Rechtrichten doe je toch juist door het paard dmv (lengte)buiging aan beide kanten soepeler en sterker te maken? Klinkt best logisch wat die jury zei.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 07:58

Een paard dat rechtgericht is, kan ook buigen. Dus jouw paard is niet recht gericht en ik vrees dat de manier van rechtrichten ook niet al te ideaal is als ze na twee jaar nog steeds niet genoeg kan buigen. Hoe richt je recht als ik vragen mag? :)

UMayDream

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:02

Inderdaad alles na laten kijken, wat kippetje ook al zegt, ik herken dit gedrag een beetje van een paard dat ik ken, die bleek een aantal onstekingen (bijholte en nog iets) en die rug zat ook hartstikke vast..

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:08

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 08:12

recht richten en buigen zijn twee kanten van dezelfde medaille, een paard dat echt recht is kan ook goed buigen en vice versa. Ik zou toch eens naar je instructrie kijken, en evt je paard laten nakijken.

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 17:15

Bedankt voor alle reacties!

Het gebit en het zadel zijn allemaal pas nog gecontroleerd. Het is eigenlijk een kerngezond paard. Ik denk dat ze het vooral ontzettend moeilijk vindt wat ik van haar vraag, en ze daardoor in protest gaat. Mijn paard gaat namelijk ook nogal snel in protest (bijvoorbeeld als ze van de stal weg moet, of ze iets engs ziet, of gewoon merkt dat ze daar mee weg kan komen.) Ik ga dus wel een ostheopaat naar haar laten kijken, wellicht kan kraken helpen.
Ik heb dus van 1 vaste instructrise les, zij heeft ook al verschillende keren op mijn paard gereden (vooral in de tijd dat mijn paard gewoon geen stap wou verzetten en alleen nog maar in protest ging) In de lessen bij mijn vaste instructrise zijn we vooral bezig met ontspanning. Netjes over de rug lopen en ook veel op de volte. Daarna gaan we verder met het zeg maar grens verleggen bij Perla. De teugels steeds iets korter nemen en moeilijkere dingen vragen zonder dat ze in protest gaat. We zijn wel iets bezig met rechtrichten, als mijn paard dus te veel naar binnen loopt, moet ik haar even rechtrichten. Maar we zijn vooral bezig met het tussen hand en been houden en naar de hand toe rijden.
Bij een andere instructrise (eentje van de groepslessen, waar ik meestal met 3 rijd) werken we eigelijk alleen maar aan het rechtrichten. Ik mag bijna alleen maar rechte lijnen rijden, ook op de volte moet ze perfect recht zijn. Verder heel veel overgangen en daarin ook recht houden. Meestal gaan we ook nog even wijken op een volte. Ik moet wel zeggen dat mijn paard door deze lessen bijna geen taktfouten meer maakt, dus ik denk dat het rechtrichten daarbij wel veel heeft geholpen.

Ik ben dus vooral in de war doordat ik bij instructrise 2 alleen maar mag rechtrichten, en we eigelijk haar nooit laten buigen. En ze nu op mijn club zeggen dat ik helemaan niet moet rechtrichten en alleen maar links en rechts moet buigen.

Ik ga ook even de sites bekijken :)

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:22

Ik ben het eens met je clubgenoten. Ik vind namelijk dat 'recht' voor een paard betekent dat het aan twee kanten even sterk is, aan twee kanten gelijk is op teugel en been en ook aan twee kanten even gemakkelijk inbuigt.
Imo bereik je het rechtmaken van je paard dus ook alleen door buigen, en door soepel maken. Rechte lijnen rijden kan je alleen met een (al redelijk) recht paard, rechte lijnen rijden om je paard rechter te maken is imo onzinnig en heeft geen trainingswaarde, sorry dat ik het zo zeg.

Als een paard scheef is (bijv rechterkant is korter) los je dat niet op door rechtuit te gaan, maar door linksom te buigen. Dan maak je de rechterkant langer, en wordt die uiteindelijk gelijk aan de linkerkant, waardoor je paard moeiteloos rechtdoor kan.

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:09

Ik ben laatst met mijn paard naar de fysio geweest, en of dat hielp! Ze liep opzich wel ok, maar na de tijd stukken beter! De fysio zei: Dit paard wil wel voor je werken, want dat heeft ze wel gemoeten!

Rechtrichten betekend idd niet constant rechthouden. Als je bv op de grote volte je paard recht houdt, kan ze nooit met de achterhand in de voorhand sporen. Ze moet iets buigen om juist recht te lopen. Anders gaat ze als (zoals wij dat zeggen) een plank door de bocht..

Een recht paard, moet gewoon beide kanten op kunnen buigen, even ver en even soepel. En op het rechte stuk recht zijn :) Succes!