Tong uitsteken

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirrie90

Tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 21:02

Ik weet dat hierover al topics zijn geweest, maar krijg er toch niet helemaal hoogte van.
Mijn paard gooit zn tong uit zn mond in de rechter galop.
Bij een vriendin van mij doet ze het ook en met longeren ook, bij het longeren doet ze het ook links om, maar wel minder.
Ze is hardstikke los, ik kan me dus niet voorstellen dat het verzet is, ze buigt rechts en links goed in alle gangen.. Ik kan haar lekker laag rijden maar ook een wat opgerichter..
Naar mijn idee heeft ze moeite met haar balans, ze is een jaartje onder het zadel. Ik begon al oefeningen zoals schouder binnenwaarts en wijken te doen, toen deed ze het nog niet. Ineens is ze dit gaan doen.
Als het een balans probleem is zal het natuurlijk wel over gaan, maar ik wil niet dat die tong een gewoonte blijft.
Nu word er gesproken over een tonglepel, maar dit lijkt mij niet echt nuttig als een paard zijn tong gewoon opzij naar buiten schuift..
Dan het tongriempje, is dit het zelfde als een slobberriempje? Zo ja, hoe zou ik deze moeten gebruiken?

Ik ben erg benieuwd naar de reacties..

Albert

Re: Tong uitsteken

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:07

Eerst een paardentandarts of gebitsverzorger er bij halen.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:14

Albert schreef:
Eerst een paardentandarts of gebitsverzorger er bij halen.

Ik ga met Albert mee. Eerst op zoek naar de oorzaak voordat je aan syptoombestrijding gaat doen :j

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:20

Als de pony het eerst niet deed, zou je toch moeten gaan denken aan gebit , rug , zadel , jou hulpen , zou zeker geen hulpmiddelen erbij gaan halen om de tong binnen te houden, het heeft een oorzaak, ze geven er iets mee aan , dus aan jou de taak dat uit te gaan zoeken.

Wat gebeurd er als je b.v zonder zadel rijd, of zonder bit , longeren aan bit is zo ie zo niet aan te raden,
Het is ook nog een jonge pony , dis miss vraag je er te veel van??
Het kunnen zoveel oorzaken zijn en zelf vind ik het oneerlijk tegenover het dier om daar hulp stukken voor te gaan gebruiken.

mirrie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 22:05

ze is al naar de tandarts geweest. niks aan de hand...

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 22:07

Even een paar stappen terug doen in training als je al het medische hebt uitgesloten, zelfs als je het gevoel hebt dat ze los genoeg is en het lichamelijk makkelijk aan kan, ze moet het tussen de oortjes ook aankunnen. :) Succes, het is lastig, maar niet onoplosbaar (uit eigen ervaring).

mirrie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 09:16

Ik ben nu gewoon lekker rustig aan het rondrijden, geen ,moeilijke oefeningen maar puur ontspannen rond rijden..
Maar ik wil dus niet dat het een gewoonte gaat worden... Maar jullie zeggen dus beter geen hulpmiddelen?

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:14

Nee zou geen hulpmiddelen erbij halen.
Het is namelijk niet het paard zijn fout ,maar komt van iets anders, een paard loopt normaal niet met zijn tong uit de mond, totdat de mens er mee bezig gaat op een toch verkeerde manier, zoals harde hand, fout zadel, zere rug door fouten training , enz enz

Als het een gewoonte is geworden dan is er al te veel geprutst , dus probeer dat te voorkomen

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:21

Onze merrie deed het ook als we dressuur reden, meestal is dat om van de druk van het bit te ontkomen.
Ik zou je niet aanraden 'hulp'middelen te gaan aanschaffen...zoals eerder gezegd, je paardje doet dit niet zomaar...wij hebben het opgelost door bitloos te gaan rijden, ze loopt nu veel meer ontspannen.
Het probleem lag dus aan het bit, nochtans een éénvoudige snaffle.
Jaarlijks komt de tandarts, dus dat was het ook niet.

Probeer het eens uit met een éénvoudig geknoopt halster, dan merk je snel of ze zich er beter bij voelt.
Veel succes hoor!

anne_joy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:26

Heeft ze ook geen wondjes in haar mond? Mijn pony stak ook een stukje zijn tong uit. Nu bleek het dat hij een klein wondje in zijn mond had. Nu dat wondje over is steekt hij zijn tong niet meer uit. Het zou dus ook zoiets kunnen zijn.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 12:30

Misschien een keer een osteopaat laten kijken, die kunnen eventueel het tongbeen weer goed zetten.

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:07

toevallig ken ik dit ! wij hebben een pony op de manege waar ik nu bijna 9 jaar rij
die pony stond er al toen ik kwam en vanaf dat moment stak ze ALTIJD
haar tong uit met rijden maakt niet uit of ze aan het draven stappen
of galoperen ofzo was ze deed het altijd ! :) dit paardje
is dan wel al wat ouder maar bij haar is het niks ! gewoon een
gewoonte het is niet een probleem ofzo dus misschien
hoeft het helemaal niks te betekenen ? :)

mirrie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 21:33

@anne_joy: Ze heeft nergens wontjes ofzo.. de tandarts heeft toe ook nog even extra gekeken of hij verder niks zag..
@Xreneee: Met springen op concour heeft het niet echt nadeel, maar vind het er niet zo fraai uitzien.. Nu rijd ik nog af en toe een dressuur proefje.. hier word ik natuurlijk zwaar op afgerekend.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 09:03

@Xreneee Als het een gewoonte is geworden dan is het wel heel erg sneu voor het dier vind je niet, het dier heeft lange tijd aan gegeven dan hij miss wel erge pijn heeft in zijn mond , rug, fout zadel, een ruiter die maar zit te trekken in die mond enz enz en daar is niks aan gedaan en nu heeft hij nog pijn of erger het is een gewoonte geworden omdat niemand naar het dier heeft geluisterd, fijne manege.

@mirrie90 logisch dat je er zwaar op word af gerekend, het dier geeft iets aan, heeft pijn een niet passend zadel , rug pijn verzin het maar, een paard doet dit niks voor niks en als het een gewoonte word dan zou ik me schamen als het mijn pony zou zijn.
Zoek de rede en die is er als het dier het niet eerder heeft gedaan.
Haal dat bit er eens uit , word eens bewust van je handen, heb je les? Rij eens zonder zadel , ga dingen proberen en uit zoeken wanneer hij het wel of niet doet, doet hij het ook zonder bit?
Rij eens een tijdje niet en ga eens andere dingen doen, wandelen aan de hand , spelletjes in de bak , spelen met het dier enz enz rij eens een maand niet, er zijn zoveel andere dingen die eens een frisse wind door het geheel kunnen blazen, waardoor de pony even uit die automatische piloot kan komen en miss even paard kan zijn in jou bijzijn, hou het leuk en je tong uit je mond moeten stelen met werken is niet leuk, daar gaan dingen aan vooraf voor het dier, ga daar eens over nadeken, het is jou probleem en het paard moet daar in mee , zorg dat het paard het ook leuk heeft onder het werken,

mirrie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 13:59

Ik gebruik 2 verschillende zadels, ze zijn allebij op maat gemaakt. De tandarts heeft haar gecheckt en heb er een tweede hoefsmit bij laten komen of ze wel echt goed staat. Ook heeft een fysiotherapeut naar haar rug gekeken.
3 dagen nadat ze dat begon te doen heeft ze een maand stil gestaan.
Ik rijd er mee buiten, spring en dressuur.. en ze heeft er duidelijk plezier in. Rijden zonder zadel doe ik liever niet, vroeger heel erg penny meisje geweest. Maar ze is echt een groot lomp springpaard. Eerst reed ik er trouwens nog een ander paard bij, en hier had ik geen problemen mee.
Ik heb les, maar zij zegt dat ik hem meer moet oprichten. hier ben ik het niet mee eens, want ze moet juist ff lekker terug naar de basis, en dat ben ik nu aan het doen

qua bit.. ik zou niet weten wat ik er dan in moet leggen, ze heeft een dubbelgebroken bitje.. lijkt mij aardig vriendelijk. En veel druk op mijn handen heb ik niet. Soms zelfs te weinig heb ik het idee.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 21:45

Steekt het paard hem alleen naar buiten?

Een paard dat ik ken zuigt lucht op zn bit door zn tong uit te steken.

Overigens een ander paard dat ik ken loopt altijd met zn tong op half 7 maar daar is niets mis mee.

Heb zelf geen ervaring sorry, ik zou ook neigen naar een tonglepel ook al ben ik hier tegenstander van.. :(

Wel typisch dat het maar op 1 kant is!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:11

Wat doet ze als je bitloos rijd??

Hur_by

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 00:39

dat is gewoon een ruiterfout

AsmaraJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 16:56

nooit een tonglepel gebruiken ;)
Misschien heeft ze last van haar tong (dat ze erop bijt), dus dan moet je gewoon een ander bit kopen of bitrubbertjes.

Maar dus gene tonglepel gebruiken, want dan druk je gewoon die tong in de mond, zodat ie niet naar buiten komt, maar dan word de pijn alleen maar erger!

dus NOOIT doen!

mirrie90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-10-10 22:27

Hur_by schreef:

aan zo'n reactie heb ik dus geen zak.. als het een ruiter out is, waarom doet ze het bij andere en bij het longeren dan ook.

Ik heb een hackmore van iemand geleend, puur om even te kijken hoe ze het bitloos doet.. super fijn!!
Ook heb ik een bit geprobeerd met meer tong vrijheid.. Bij lichtjes wat te vragen in het eerste rondje draf stak ze haar tong al uit... Dit bit zit dus wel verder naar boven en accepteerde ze dus duidelijk niet, haar gehemelte hangt ook vrij laag..

Nu maar een bitloos hoofdstel op de kop tikken om dat uit te proberen. Dat zou wel super zijn!
Bedankt voor jullie reacties... :)

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-10 22:44

Tof da je het geprobeerd hebt!!! Veel succes nog...kan alleen maar beter nu :D

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:56

mirrie90 schreef:
Hur_by schreef:

aan zo'n reactie heb ik dus geen zak.. als het een ruiter out is, waarom doet ze het bij andere en bij het longeren dan ook.

Het is natuurlijk ook gewoon een ruiterfout, dat het paard het aan de longe en bij een andere ruiter nu ook doet is heel logisch; het is dan namelijk al een gewoonte geworden (paarden zijn gewoontedieren).
Maar verder heb je inderdaad niks aan die reactie. Iedere ruiter maakt fouten, het gaat er nu om hoe je het weer goed krijgt en oplost. Een topic openen zegt al dat TS weet dat er iets moet veranderen en dan vind ik het logisch dat je tips geeft of opmerkingen waar TS iets mee kan, daar valt de opmerking
'dat is gewoon een ruiterfout' niet onder, dat komt wat l*llig over eigenlijk...

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-10 11:58

Zo'n paardje hebben we ook op stal... helemaal door de medische molen, niets aan de hand.
Ze is nu over gestapt op een myler bit level 2 toklat (na eerst die van mij geprobeert te hebben) en ze doet het niet meer.

kimmm12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:05

is toch niet zo erg gewoon gekke gewoonte van het paard. Mischien wel even laten nakijken door dierenarts

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 12:09

Als het nix in de tanden is, kan het ook vanuit spanning in de rug komen, tong naar buiten gooien is een aanleuningsprobleem en aanleuningproblemen kunnen voortkomen vanuit de rug.miss is een x iemand daar naar laten kijken :)? Of dat het paard het bit niet accepteerd is ook een mogelijkheid aangezien je zegt dat ze het zonder bit wel goed doet. Een heel liht bitje erin hangen miss?