Pony is in stap makkelijk rond te krijgen en in draf niet ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Charrieee

Pony is in stap makkelijk rond te krijgen en in draf niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 16:25

Hoi ,
ik heb een pony waar ik even op rijd , in stap is hij heel erg makkelijk aan de teugel te rijden ,
hij doet het zo goeed als vanzelf ,
maar als we dan in draf zijn doet hij heel lastig met zijn hoofd naar boven en hij werkt dan egt tegen ,.
& ik wil het ook niet trekken , want da t vind ik best erg ,.
heeft er iemand tips ? :)

- sorry als dit verkeers staat -

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:28

Hoe kan je hier nu een eerlijk antwoord op verwachten?
Niemand hier kan je vanaf de monitor zien rijden toch?
Het kan wel zijn dat je je handen niet laag genoeg houd of niet stil genoeg of misschien wel te veel uit elkaar.
Misschien rijd je je pony niet van achter vandaan of doe je te veel of te weinig met je benen........
Misschien zit je niet recht of te ver voor of achterover.......zo kan ik nog een poosje door gaan maarja......ik kan je zo niet zien

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:35

In de tijd dat ik net het een beetje door kreeg(naar mijn mening), ging het ook makkelijker hoe langzamer de gang was.
En ik denk dat het komt doordat ik dan makkelijker kon trekken. :o
En i.p. heeft een paard meer activiteit van achter als hij sneller gaat, dus zou hij makkelijker los moeten kunnen laten?
Correct me if I'm wrong, weet niet zeker of dit zo is.

Oonax

Re: Pony is in stap makkelijk rond te krijgen en in draf niet ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:37

In principe is een paard makkelijker aan de teugel te rijden in draf als in stap. Het feit dat dit bij jou niet lukt ligt misschien aan het feit dat je zit in draf nog niet stabiel genoeg is en je het paard onbewust stoort?

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:38

xManon_ schreef:
In de tijd dat ik net het een beetje door kreeg(naar mijn mening), ging het ook makkelijker hoe langzamer de gang was.
En ik denk dat het komt doordat ik dan makkelijker kon trekken. :o
En i.p. heeft een paard meer activiteit van achter als hij sneller gaat, dus zou hij makkelijker los moeten kunnen laten?
Correct me if I'm wrong, weet niet zeker of dit zo is.

Hoezo makkelijker trekken????
Je rijd een paard aan de teugel met je benen, niet met je handen

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:38

dat heb ik juist met galop naar draf. Maar bij mij is het dat ik toch dan vanalles los laat. Dus probeer helemaal hetzelfde te zitten als je van stap naar draf gaat. Verder weet ik neit goed wat je moet doen. Misschien moet je ook even een foto van stap, en een foto van draf laten zien!

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:39

Dat weet ik onderhand ook wel, maar toen niet. ;)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:40

Hoe dan ook, paardrijden blijft erg moeilijk.
Steeds als je denk dat je het door hebt is er wel weer iets anders dat weer aandacht nodig heeft.
Ik zou een paar lessen nemen, lijkt me de beste oplossing in dit geval

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:43

alison_belle schreef:
Steeds als je denk dat je het door hebt is er wel weer iets anders dat weer aandacht nodig heeft.

jaa precies!
Het blijft gewoon moeilijk ..

xManon_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:44

Jaa het wordt nooit saai! :)
En lessen is ideaal.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 16:48

Dit is een veel voorkomend probleem en heeft eigenlijk alles te maken met jou zit en aanleuning.
Waarschijnlijk ga jij op het moment dat je wil gaan draven het paard `tillen`
D.w.z dat je het krulletje niet kwijt wil en op het moment dat je aandrijft toch onbewust je aanleuning gaat veranderen.
Paard moet sowieso heel goed aan je hulp-been zijn.
Ga nu volgende keer eens als je denkt dat hij nageeft en dan bedoel ik echt nageven dus niet in de krul getrokken, eens heel bewust aandraven.
Maar de allerbeste oplossing voor je probleem is en blijft natuurlijk, goede instructie naast je!!

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:34

xManon_ schreef:

Snelheid zegt niets over de activiteit. Ook in galop kan een paard niet actief zijn van achter en omgekeerd is het in de piaffe de bedoeling dat een paard niet voorwaarts gaat, maar toch activiteit behoudt.

TS, misschien heb je in draf zelf meer moeite met je balans waardoor je je handen wat ongecontroleerder bewegen? Voor een nette aanleuning is een stille hand nodig en misschien kun je die nu in draf nog niet bieden. Blijf oefenen op een onafhankelijke zit, waardoor je je hulpen beter zult kunnen geven in alle gangen. :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:13

precies, die onafhankelijke zit........en dat is nu juist zo moeilijk.
Onbewust doe je vaak veel meer dan echt nodig is, ik betrap mezelf er nog veel te vaak op.
In theorie kinkt het allemaal zo logisch maar de praktijk is toch wel een ander verhaal.