tips voor het maken van een goede keertwending!!!HELP

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

wembleyk

tips voor het maken van een goede keertwending!!!HELP

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 11:47

Hallo,

Inmiddels ben ik Z1 met 8 wp maar heb nog nooit 1 mooie keertwending kunnen maken.
Thuis niet dus laat staan op wedstrijd al niet. Mijn paard gaat bijna stil staan als de keertwending gaat komen en stapt niet klein genoeg op zij.

Hoe hebben jullie het ze aan geleerd en zijn er nog handige tips?
ik heb het een tijd niet geoefend en dan gaat het slecht als ik het veel oefen gaat het niet goed.

zeg het maar

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: tips voor het maken van een goede keertwending!!!HELP

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:49

Niet te klein in 1 keer willen, eerst groot houden en dan langzaam aan kleiner maken. Ook altijd de cotrole blijven bewaken, paard moet altijd direct op jouw hulpen weer voorwaarts gaan en niet nog 1 stap opzij zetten.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:50

Hoe rijd jij de keertwendingen?

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:03

ik doe hem meestal eerst wat groot en scherp aan mijn been eerst paar passen voor links dan weer voor rechts en als hij daar wat reactie op geeft maak ik hem kleine. Beetje stelling buiging.Met mn buitenhand tegen de hals zet ik zn schouder wat opzij.

Roxxiejj

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:08

Jury gaf mij ooit de tip op een volte 8 meter te rijden in stap en hierbij de achterhand naar binnen te zetten. Dit steeds verder te verkleinen (zoals Quir zegt) en hem meer te verzamelen.
Zelf goed op binnen zitten, niet naar buiten hangen. Binnenteugel wat naar voren en meegeven naar opzij, buitenteugel begrenzen en buitenbeen er goed bij..

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:09

Inderdaad, thuis werken aan de controle. Niet klein willen draaien, maar op zo'n volte van ongv. 8 meter zetten, daar aan het werk gaan. Zorg eerst dat je 100% controle hebt over de lengtebuiging, het tempo, etc. Dan kun je doordraaien en niet eerder. :)

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:12

ja klopt maar het rare is dat een volte 8 meter wil wel.zo doe ik het ook en niet te veel achter elkaar maar zodra ik hem kleiner wil gaat er iets mis.

Annash
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:13

Dan zoek je het probleem op en stap je er direct weer uit. Zorgen dat je de activiteit behoudt en de reactie op je binnenbeen!

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:20

dat is wle een beetje zo in de keertwending lijkt hij te verstijven voor mijn been terwijl dat dat nooit zo is. dat hij niet aan mijn been is ofzo

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:25

ik denk dat je m dan te weinig aktief hebt in de stap en te weinig op achter , je verzamelde stap moet je kunnen activeren sluiten naar nog meer terug richting halt en weer actief eruit kunnen. op een volte van 8 m naar travers en schoudervoor kunnen daarin ook tempowisselingen blijven rijden

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:31

Roxxiejj schreef:
Jury gaf mij ooit de tip op een volte 8 meter te rijden in stap en hierbij de achterhand naar binnen te zetten. Dit steeds verder te verkleinen (zoals Quir zegt) en hem meer te verzamelen.
Zelf goed op binnen zitten, niet naar buiten hangen. Binnenteugel wat naar voren en meegeven naar opzij, buitenteugel begrenzen en buitenbeen er goed bij..

Op die manier krijg je snel een keertwending die te veel zijwaarts gestapt wordt en dat is ook niet de bedoeling.
Teveel met je buitenbeen doen heeft hetzelfde effect, ik rijd de KW op mijn buitenteugel en begrens alleen maar met het buitenbeen.
Je paard moet scherp zijn aan je binnenbeen, zodat het binnenachterbeen blijft doorstappen en niet blijft staan, stelling en buiging vragen en dan met je buitenhand meenemen.

wembleyk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 12:43

karinvdm: dat klopt wel wat je zegt mijn paard stap namelijk heeeel veel op zij.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:13

Ik vind de KW ook veel lastig en het begint nu eindelijk te lukken bij mij. Mijn probleem was ook dat ik m te veel zijwaarts liet stappen en dat gaat niet goed. Het binnenbeen is super belangrijk in de KW en nu reageert je paard daar niet goed genoeg op, wat ik moest doen om die reactie op mn binnenbeen te verbeteren; op een grote volte (20 m) stappen en de achterhand naar binnen plaatsen en het moeilijke hieraan is dat je ritme moet houden terwijl je paard met zn AH naar binnen loopt (dus niet trager laten worden, laten bukken oid), het ritme kan je alleen bewaren als de reactie op je binnenbeen goed is dus voorwaarts op je binnenbeen... In de KW is dat niet anders anders blijft het spilbeen staan.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:19

Hey Robin :+

Misschien is het een optie om de keertwending echt maar 2 passen in te zetten en dan er in schoudervoor aan je binnenbeen uit te stappen? Dit een paar keer en als dat goed gaat iets verder. Zodra hij niet meer doorstapt er voor je binnenbeen voorwaarts uit. Als ik het goed begrijp valt hij stil van achter? Hou je hem wel goed om je binnenbeen en kan je zelf op de binnenkant blijven zitten?

Denk inderdaad (is door meerdere al aangekaart) dat het paard niet genoeg aan je binnenbeen is in de keertwending.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 14:00

wembleyk schreef:
karinvdm: dat klopt wel wat je zegt mijn paard stap namelijk heeeel veel op zij.

Probeer er dan iig met je buitenbeen vanaf te blijven. Je kan ook op een kleine volte schoudervoor stappen en de KW van daar uit inzetten. Voorwaarts houden met je binnenbeen is heel belangrijk, bij mij gaat dat ook steeds mis.

miramare

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:04

Wat ik tijdens de les soms oefen om de keertwendig goed te krijgen is het volgende:
Je zet vanaf de lange zijde appuyement in en op de middellijn probeer je de buitenteugel nog meer te begrenzen, binnenteugel iets opzij en goed door laten stappen door je binnenbeen. En dat is idd het lastigste, dat je voldoende binnenbeen doet en niet teveel buitenbeen. Die van mij reageert daar ook heel erg op, gaat stilstaan dribbelen of steigeren.
Je kunt het dan beginnen met een klein stukje, bv een kwart. Belangrijk is om dit niet te vaak achter elkaar te oefenen, maar ook af entoe na het appuyement rechtuit te gaan.
Ik hoop dat ik het een beetje duidelijk heb gemaakt, is lastig zo op papier...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 08:18

Zelf extreem kijken naar de kant waar je naar toe wilt rijden, dus echt je kin over je schouder steken. Dat help je lichaam de goede "vorm" aan te nemen en zodoende juiste signalen naar je paard te geven.

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:10

Ik hoef maar te denken aan een keertwending en die van mij gaat al
schoudervoor lopen en (te) verzameld stappen om nog een keertwending
in te zetten. Bij lichte stelling rechts drukt hij zich weg naar links en aan
de andere kant ook!

Idd op de volte steeds verkleinen.. al hebben ze dit gauw door. Wat ik
ook geleerd heb is om het in een vierkantje te oefenen. Telkens een
kwartwending, kneepje buitenteugel en rechtuit wegstappen op het
binnenbeen. (binnenhand nooit vast houden alleen licht contact!)
En goed kijken waar je heen gaat :) Binnenbeen lang maken.
Buitenbeen niet te ver naar achteren leggen omdat je je dan scheef
maakt enz.

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 10:29

wembleyk schreef:
ja klopt maar het rare is dat een volte 8 meter wil wel.zo doe ik het ook en niet te veel achter elkaar maar zodra ik hem kleiner wil gaat er iets mis.

OPMERKING.
Het verlies van je tact/balans zorgen voor chaos.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 11:21

een keertweinding word vrijwel altijd ingezet vanuit verzamelde stap,maar ook in verzamelde stap moet er voldoende impuls zijn,ik denk dat0 dit er bij jou niet is, ga is een x verzameld stappen maar hou hem hier bij goed actief, probeer wat volte te vergroten volte te verkleinen in verzamelde stap en houd hem hier dan weer impulsief bij. Als dit goed is ( hier kun je over oordelen door iemand vanaf de grond mee te laten kijken of evt te laten filmen) En als dit dan goed is,kun je proberen de keertwending in te zetten :)

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 20:55

aanleuning schreef:
wembleyk schreef:

OPMERKING.
Het verlies van je tact/balans zorgen voor chaos.

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 21:52

waarom 2x hetzelfde antwoord?