Hoofdschudden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Muisje26

Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:47

Ik heb een Haflinger ruin van 7 jaar, en hij heeft de rare eigenschap dat als we buiten gaan rijden hij opeens uit het niets heel erg met zijn hoofd loopt te zwaaien.
Hij doet dat ook wel eens in de wei maar dat is als hij me ziet en naar me toe komt.
Tijdens het rijden in de bak doet hij het nooit.
Zou dit kunnen komen doordat hij onzeker is?, het eerste stuk van de buitenrit doet hij het nooit het begint meestal na een minuut of 20.
Het is erg vervelend in je handen, heb het al met een martingaal geprobeerd op te lossen maar dan doet hij het ook.
Hebben jullie misschien een idee van wat het kan zijn????

Groetjes

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:58

Doet ze het lang en heen en weer of op en neer, mijn paard deed het wel eens op en neer en dan klapperde zijn mond. Dit was maar even en moest er om lachen.
Het heen en weer schudden zou ik, als het maar even is ook rustig zien als spelen als het maar kort duurt, tenzij het natuurlijk achter elkaar doorgaat. Met een martingaal voorkom je het niet, wel door tijdens het buitenritje je paard alert te houden en misschien tussendoor wat dressuur oefeningen doen op een speelse manier, zie het meer als verveling en dat hij iets anders zoekt.

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:17

nou hebben het bij drie van onze manege pony's ook maar die hebben last van een pollen alergie en dragen daarvoor een netje voor hun neus en krijgen druppels .
Weet niet of als je in de bak rijd dat binnen is of een bak waarbij geen bomen in de weg staan. want het is dan meestal bij bepaalde bomen erger als bij andere en dat is iets wat je uit moet vinden.

nou sterkte ermee

nannyrana7

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 20:18

mocht je als je vermoed dat jouwe het zelfde heeft meer info wil dan hoor ik het wel

charly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:11

Hoi, ik volg dit topic ook even. Ik heb namelijk een d-pony die met tijden ook ontzettend met haar hoofd schud. Het heeft te maken met nog niet rechtgericht zijn en voor mijn gevoel ook een allergische reactie. Want inderdaad in een binnenpiste heb ik geen last. Ook een goede bodem doet wonderen. Is zeer gevoelig voor vliegjes en schud dan zeer veel. Nannyrana kun jij mij meer info geven. Welke druppels jullie geven en hoeveel en wanneer. Ook welk netje jullie gebruiken?
Alvast bedankt (mag ook pb)

Muisje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 09:31

Ik rij in een buitenbak die omringd is door allerlei bomen, ik heb hem ook al laten testen maar hij is nergens allergisch voor.
Ik heb zelf het idee dat hij het op een gegeven moment zat is want in het begin is er niks aan de hand, dan uit het niets begint hij en op de weg naar huis stopt hij er meestal weer mee.

doriss

Re: Hoofdschudden

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 09:33

Mijn paardje deed dat ook, en begon inderdaad ook pas na 20 minuten, half uurtje. Nu blijkt dat hij heel erg last heeft gehad van zijn rug. We hebben hem laten behandelen door een masseur, die zijn wervels gekraakt heeft, en nu gaat het weer goed :)
Het kan dus ook zijn dat hij ergens pijn heeft (bij mijn paardje in zijn rug, maar kan ook zijn tanden, pezen, enz.. zijn), dus ik zou dat ook even proberen te achterhalen.
Succes!

Muisje26

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-10-10 09:35

Ja maar dan zou hij het ook doen in de bak, en hij wordt drie keer per jaar gekraakt en ze is net geweest, tandarts is ook geweest en daar had hij ook geen problemen mee,eigenlijk is alles al uitgesloten.
Alleen meneer blijft het doen en alleen met de buitenritten en of er nou andere paarden bij zijn of we gaan alleen hij blijft het doen.