probleem voor het opstappen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fenna_s

probleem voor het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:34

Hallo. :)
Ik heb sinds kort een probleem met mijn paard. Ze probeert een trucje uit te halen, en ik weet niet goed wat ik er mee aan moet.
Zodra ik de bak in loop met haar doet ze niks. Ik laat haar staan en singel aan. Ze staat gewoon braaf stil.
Maar zodra ik de teugels pak en naar achteren loop richting het zadel, gaat ze heel hard achteruit lopen. Dan moet ik haar eerst weer aan de voorkant tegenhouden, naar achteren lopen en doet ze hetzelfde weer. In de hoek zetten is geen optie, want dan draait ze gewoon een rondje om mij heen.
De enige optie die ik kan bedenken is dat iemand haar vasthoudt als ik opstap, maar ik ga vaak na schooltijd heen en dan is er niemand op stal.
In de les ben ik veel bezig met op- en afstappen, maar dan moet mijn instructrice haar ook steeds vasthouden.
Hebben jullie nog tips?

Anoniem

Re: probleem voor het opstappen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:35

Gewoon doorzetten, dan loopt ze maar achteruit ;) Anders leert ze dat het nut heeft en dat ze het opstappen ermee uit kan stellen.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:35

het probleem is dat ik er gewoon niet op kom. := hoe lang ik ook achteruit mee blijf lopen.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:36

Herkenbaar :) Die van mij heeft dat ook een tijdje gedaan en pas sindskort kan ik weer zelf op stappen! Ik heb gewoon iemand laten vast houden, iedere keer weer..heel vervelend want je wil niet afhankelijk zijn maar ik zag ook geen andere optie! Nu laat ik hem helemaal los staan als ik op stap, ik neem niet de teugels aan want dan gaat ie ook in de achteruit!

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:41

Tja, dan moet ik maar 'savonds rijden. Het is echt vervelend ja, maar het zal vast wel weer over gaan.
De teugels pak ik alleen vast, niet meteen contact met de mond. Want dan draaft ze zowat achteruit. Maar áls ik er eenmaal op zit moet ik wel de teugels vast hebben want dan gaat ze meteen vooruit.

PercyLeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:44

Iemand vast laten houden en concequent zijn! 1 stap vooruit is 1 stap terug! Zo ben ik er al eens naast gaan liggen omdat die van mij dacht wel al vast weg te kunnen draven!

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:45

Als je aansingelt sta je toch al naast je paard? Hou die positie vast en dan hoef je dus sowieso ook niet nog speciaal om op te stappen naar achter te lopen.

En verder kun je toch oefenen met klem zetten in de hoek. Hoe kan je paard nu in een rondje om je heen achteruit de hoek uit lopen? Het klinkt mij alsof je paard er een spelletje van maakt, dan zul je hem een keer duidelijk moeten maken dat dat bij jouw niet kan. Maar kan ook zeker dat je paard opstappen echt als vervelend ervaart (niet willen stilstaan, weg willen als je erop zit etc.) Eerst uitsluiten of daar niet wat mis is ;)

En begin anders met een ervaren iemand als handje hulp, die helpt met je paard leren om stil te staan tijdens opstappen.

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:48

Wat bij mij geholpen heeft is heel veel geduld. Stapje naar achter? Meteen stapje naar voren. En dat blijven herhalen. Wat nog kan helpen is haar met de billen tegen de bakrand zetten, en dan als het goed gaat steeds een stukje verder ervan af. Succes!

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:50

Gewoon net zo lang meelopen achteruit tot dat hij stil staat. Als jij het spelletje meespeelt is het namelijk niet meer zo leuk en gaan ze vanzelf stil staan.

Heb het zelf ook zo gedaan, en het kan de eerste keren langer duren, maar gewoon meelopen hij gaat vanzelf stilstaan. Degene staat nu ook gewoon netjes stil en als hij het nog eens een keertje doet staat hij na enkele passen alweer stil, want hij weet dat ik net zo lang meeloop totdat hij stilstaat ;)
Laatst bijgewerkt door carolina1278 op 17-10-10 20:51, in het totaal 1 keer bewerkt

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:50

Gewoon de teugels in je linker hand houden en mee blijven lopen tot ze stil staat. Dan voet in de beugel en mee "hinken" tot ze stil staat en pas gaan zitten áls ze stil staat.

herhaal dat tig keer tot ze door heeft dat het niet werkt en er is niks meer aan de hand. :)

Niet naar voren lopen om haar tegen te houden en ook niemand vragen haar vast te houden, gewoon door zetten tot dat ze stil staat. Dan maar een uurtje opstappen oefenen in plaats van rijden.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:51

Als ik aansingel staat ze stil ja, maar dan draai ik me om en doe mijn voet in de beugel. Vervolgens maak ik bijna een koprol achterover omdat ze achteruit gaat en ik haar niet kan tegenhouden.
In de hoek draait ze haar kont gewoon met de hoek mee.
Daarom heb ik ook les, maar met mijn instructice kom ik er ook niet echt uit.
Herhalen, herhalen is dus de oplossing. Nu nog geduld hebben. :D
Laatst bijgewerkt door Fenna_s op 17-10-10 20:52, in het totaal 1 keer bewerkt

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:51

Quir ik was je net voor ;) hihihi

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:52

Gewoon blijven meelopen, het spelletje houdt dan vanzelf een keer op echt waar!!

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:52

ja ,gevalletje opvoeden, ho is ho ten alle tijde. niet boos worden maar engelengeduld hebben steeds weer opnieuw neerzetten en niet alleen oefenen met opstappen maar overal stilzetten en ernaast willen kunnen gaan staan . en hoe gedraagd je paard zich als je aan het zadel hangt? laat ie dan de rug zakken? goed je ogen open houden voor andere problemen dan het eventuele stout zijn ,hij kan ook pijn hebben asl je op wil stappen.. ;)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:07

Jij vind het normale zaak dat je paard in de hoek zijn kont richting jouw draait om onder het opstappen uit te komen? Hij loopt je op zo'n manier bijna omver, dan mag je je paard echt wel eens duidelijk maken dat hij niet in jouw ruimte mag komen. En als je paard ongewenst achterwaarts gaat heeft het weinig zin om weer bij zijn hoofd te gaan staan om hem voorwaarts te trekken ;)

Als je instructie er niet mee kan helpen kun je niet op zoek naar andere hulp, die ziet wat je paard doet en daar ook advies voor kan geven?

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 22:21

dit is idd een probleem van opvoeding, van respect voor de ruiter, het niet echt consequent en eerlijk benaderen van je paard, de ruiter moet zich als leider opstellen, whoooaaaa is echt wel stop en niks anders, haalt hij een geintje uit dadelijk een correctie, maak het even net iets moeilijker voor hem, hij zal vlug kiezen voor het makkelijke , gewoon stilstaan dus.
Echt dit is iets vrij makkelijk om aan te leren, ik garandeer je dat je paard binnen het eerste uur braaf blijft stilstaan, dus één uur trainen en nadien uiteraard nog een paar dagen bevestigen.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:24

Ja gewoon een aparte oefening er van maken.
Het paard ziet dit niet als truc of geintje ,maar ergens in de basis is het fout gegaan.
Past het zadel wel goed?
Stap je op via een krukje , want heel veel paarden vinden het niet fijn als je aan een kant gaat hangen met heel jou gewicht en het is ook heel erg slecht om zonder opstapje op te stappen , je trekt namelijk met heel jou gewicht aan zijn rug, zou ik ook niet fijn vinden.
Als je wil opstappen en het paard loopt naar achteren loop gewoon mee, als het dan weer stil staat beloon je het dier, pak ook de teugels niet te strak vast , vaak worden die ook veel te strak op genomen met opstappen en kan het paard niks anders doen dan achteruit gaan lopen, opstappen kun je gewoon zonder de teugels vast te houden toch?
En wat gebeurd er als je b.v zonder zadel op wil stappen?
Steek er geduld en tijd in om de basis opstappen goed te krijgen, dat is iets wat je een paard als eerste leert als je het zadel/ruitermak wil maken,

linsim26

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:29

herkenbaar probleem hoor..

mijn paard komt altijd met haar billen naar me toe als ik probeer op te stappen.
bij mijn paard is het denk ik angst dus ik zet haar vast en praat tegen haar als ik alleen ben en anders houdt iemand haar even vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 11:40

In de meeste gevallen gaat een paard dit doen wanneer het zadel niet (meer) goed past en ergens drukt, knelt of wringt.
Dus eerst een goede zadelmaker/-passer laten komen.

Doe je dit niet, en ga je je paard dwingen om te blijven staan, dan zal het gedrag zich straks gaan verplaatsen naar het opzadelen en aansingelen. Negeer je dit vervolgens ook, dan wil je paard straks al weglopen zodra jij met het zadel aankomt.

Dus nogmaals, eerst uitsluiten dat het zadel niet meer lekker ligt.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-10 17:50

Zadelmaker is vorige week nog langs geweest, daar ligt het niet aan.
De teugels pak ik alleen bij het uiteinde vast (teugels in de meest grote boog) zodat ik kan remmen als ik erop zit, want dan gaat ze meteen vooruit.
Meestal stap ik vanaf een stapel planken op. Dan moet iemand haar vasthouden. Geldt ook voor zonder zadel.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 17:58

Soortgelijk probleem gehad, in bak of op andere plaats was mijn paard altijd wat boos,
stampt dan met achterbenen in de grond en gaat achterwaarts.
Deed ie ook met opstappen of ervoor al, kan dan zijn ei even niet kwijt.

Wat ik heb gedaan was simpel weg het gedrag negeren en dom meelopen.
Hij stopte namelijk altijd vanzelf, maar het was bij ons ook niet meteen gerelateerd aan het opstappen,
maar aan de spanning van het in de bak aan komen.
(in de wei of elders doet hij het ook wel eens, als ie niet weet wat ie moet.)
Nu doet hij het op vreemd terein of als er iets geks in de bak is nog wel eens paar passen.
Maar nu ik er bij nadenk, heeft hij het al tijdje niet meer gedaan.

Enigste wat ik dus heb gedaan is het genegeerd.

Ander paardje dat ik vroeger reed, hebben we met zweep tik op zijn achterste verkocht,
aangezien die duvels goed de spelregels wist en op deze manier zo af en toe zich
probeerde te manifesteren.
Dus wel handig dat je de reden van het gedrag weet.

Lotje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:19

Toevallig heb ik dit vandaag geleerd van mijn instructrice. Mijn paard verzinde van alles om maar niet stil te hoeven blijven staan bij het opstapkrukje. Vooruit, achteruit, opzij.
Wat ik moest doen: speel het spelletje mee! Gaat ie vooruit, ga dan mee en laat hem flink lopen bv. rondjes om je heen zodat het al gauw niet meer zo leuk is. Gaat ie achteruit, duw hem dan expres nog meer achteruit evt. mbv je zweepje zodat dat ook al niet meer plezierig is. Gaat ie opzij, geef m extra zetjes evt. ook met je zweepje - ook niet echt prettig! En als ie dan blijft staan bij het krukje: BELONEN!! +:)+ Braaaaf, snoepje/aaitje geven. Volgende stap: blijven staan terwijl je op je krukje staat. Braaaaf! (snoepje/aaien). Ga van je krukje af. Herhaal het hele proces. Als dit allemaal goed gaat, stijg je voorzichtig op en ga zachtjes zitten (sommige mensen plóffen neer op het zadel). Dan blijven staan. Braaaaf, snoepje/aaitje. Stijg weer af en herhaal het hele proces.

Bij ons was het in 15 minuten gepiept. <3

Succes!

AllstarLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:20

Zeer herkenbaar...
Ik stap er zo snel mogelijk op en houd haar dan stil.
Zoo vervelend :(

Foulplay_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:26

Oooh, ik ken het probleem, ik heb zo 2 jaar geleden eens enkele rondjes gegaloppeerd aan z'n zij hangende :')
Nu is het gewoon overgegaan, door m'n instructeur hem telkens te laten vasthouden. Hij moest zelf geen moeite doen, m'n paard zag die instructeur nogmaar en probeerde al niet meer te verstappen. Ik denk dat het gewoon een kwestie is van 'mentaal' "baas" zijn ofzoiets :P blijven proberen en niet toegeven dus!

_Natasja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 18:34

Je zegt dat je met je rug naar het hoofd gaat staan met opstijgen en dat ze op dat moment achteruit loopt? (zo begrijp ik het tenminste)

Probeer anders eens achter het zadel (naast het paard uiteraard :D ) te gaan staan en met je rug naar zijn billen toe. Misschien dat dit wel werkt, bij veel paarden die dit deden bij mij deden het nu niet meer omdat jij al verder naar achter staat dan het paard. En als hij dan al naar achter loopt staat hij juist fijn dichtbij.