Opstap angst, please HELP, graag ervaringen, tips etc

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Tamadine

Opstap angst, please HELP, graag ervaringen, tips etc

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 12:50

Hallo allemaal,

Ik hoop dat jullie de kleine tijd willen nemen om het verhaal door te lezen en hopelijk kan iemand mij helpen.

Vanaf 26 augustud dit jaar heb ik samen met een vriendin een paard gekocht bij een handelaar. Paard is 13 jr oud, is een merrie, Afstamming van Ferro, M gelopen en daarna fokmerrie geweest. Paard is door een Ostheopaat volledig nagekeken en behandeld waar nodig, maar is dusverder kern gezond en blinkt je echt tegemoet.

Toen we het paard gingen uitproberen bij de handelaar was ze heel erg afwezig en zocht geen contact. Rijden ging echt heel leuk en zou echt en leuk leerpaard voor mij zijn in de dressuur. De dag erna zijn we toen nog gaan buiten rijden en ging op zich ook wel goed na twee kleine stakingen met steigeren. Paard kwam erg stabiel over in karakter, maar wel heel erg afwezig. Ben toen een half uur in dr box gaan zitten en toen zocht ze wat contact en ik dacht: deze moeten we hier weg halen bij de handelaar.

Bij ons aan gekomen herkende ik dr eigenlijk niet terug. Als ze zo bij de handelaar was geweest had ik dr nooit gekocht. Een heel erg onzeker paard die best heel heftig (maar wel kort) kan reageren. Dus ik beginnen met longeren en de mede eigenaar ook met longeren en rijden. Ik had aan het begin nog geen zadel en mede eigenaar wel (ik paste hier niet in), nu hebben we een zadel waar we beide mee rijden. Naast het paard ben ik best een held, maar erop niet eigenlijk. Aangezien ik dacht dat het verder best een stabiel paard was met rijden en opstappen etc ben ik een keer na het longeren proberen op te stappen zonder zadel om haar uit te stappen. Stomme move van mij, ik zal er nog niet op of ik lag er af. Keihard op mijn rug gevallen en een flinke blessure in mijn hamstring. Ik loop nog steeds bij de fysui nu.

Nu heb ik dus giga opstap angst ontwikkeld. Nu heb ik inmiddels wel weer twee maal gereden onder begeleiding met mijn instructrice. Dit ging echt heel goed. Vandaag zou ik weer zelf op gaan stappen, maar door mijn angst schoot ze dus op het moment dat ik wilde opstappen weer weg en begon te steigeren en te bokken en stond toen stil. Kon dr daarna gewoon weer pakken. Ik ben dr toen even met zadel gaan longeren en daarna stond ik jankend naast haar. Wat moet ik nou???

Op dit moment zit ik er gewoon even doorheen. Dit is niet het paard wat goed bij me past, aangezien ik ook erg onzeker ben en met depressie erbij ook aan de medicijnen zit. Maar ik ben niet een type wat zomaar op geeft. We hebben wel een half jaar inruil garantie bij de handelaar, maar heb al met mezelf afgesproken om haar NOOIT terug te doen naar haar. Dan zou ik eventueel zelf wel een ander baasje vinden. Ook psychisch bij mezelf zit ik er doorheen, want ik sta met dr op in mn hoofd en ga met dr in mn hoofd naar bed. soms kan ik ervan niet slapen. Ga ik het redden met dr!? Ga ik mn angst overwinnen?! Hoe gaat ik dat ene probleem met dr oplossen?! Allemaal spinsels in mn hoofd de hele dag. Ik ben best kapot en weet t niet meer.

Ik weet in mijn achterhoofd dat ze gewoon veel beter af is bij iemand die niet onzeker is. Maar aan andere kant ben ik wel verliefd op dr en qua grondwerk gaat het super. Ook het rijden gaat erg leuk, maar daarvoor moet je wel opstappen...
Met de meide eigenaar gaat het gewoon goed, die heeft geen angst dus dat breng je dan ook over op het paard.

Als mijn instructrice er bij staat dan stap ik met gemak (en wel klein beetje angst in me) op. Maar omdat het rijden dan zo leuk gaat, gaat de angst vanzelf weg. Maar helaas kan ik financieel gezien maar ongeveer 1 keer in de twee weken les nemen.

Wie kan mij tips geven in deze? Ik stuur deze link ook door naar mijn instructrice en mede eigenaar, dan is iedereen op de hoogte. Is het verstandig even afstand van dr te nemen? Door gaan met grondwerk doe ik sowieso, maar is het misschien verstandig om daarnaast voor een periode een heel nuchter bijrijd paard te nemen voor de angst van het opstappen? Moet ik stoppen? Moet ik doorgaan?Zijn er mensen met dezelfde ervaringen? Hoe is dat opgelost toen?

Zo helpt wel even om het van je af te schrijven. Ga nu ook lekker even douchen en proberen het van me af te laten glijden. Mijn hart zit echt in mn mn strot nu en lijkt net alsof er iemand zijn handen om mn nek heen heeft. Ik wil het gewoon zo graag samen met mn beessie oplossen, want ze is zo lief en er zit werkelijkwaar geen kwaad in. Het ligt geheel bij mij.

Johanna59

Re: Opstap angst, please HELP, graag ervaringen, tips etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:00

Sorry, maar eigenlijk had je dit paard niet moeten kopen, omdat hij al steigerde bij de handelaar. Een paard wordt bijna nooit zonder reden aan een handelaar verkocht. Volgens mij is er maar een optie en dat is dit paard heel gauw terug doen. Zoek een paard dat vanaf minuut één braaf is en waar je zo op weg rijdt. Zonder angst. Er zijn genoeg hele leuke en brave paarden te koop op dit moment. Ga niet over één nacht ijs.

Rozanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:05

Ik denk dat je niet een ander bijrijd paard moet gaan zoeken, maar het met dit paard proberen te oplossen.
Zoals je zelf al zegt ben je bezig met grondwerk. Als je een betere band met haar krijgt naast het zadel, moet dat ook beter worden onder het zadel.
Als ik jou was zou ik gewoon lekker aan de gang blijven met je instructrice, dan is het maar 1 keer in de 2 weken.
Maar die begeleiding is erg goed, en zoals je zelf als zegt, met haar erbij stap je een stuk minder onzeker erop (wat goed is, want met een minder onzekere houding geef je het paard ook meer vertrouwen).
Misschien kan je af en toe met die vriendin van je (mede eigenaar van het paard) afspreken en dat zij bij het rijden en opstappen is?

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:09

Johanna: dat is zeker geen optie. Ik heb nu de verantwoording genomen met dit beessie en ze gaat niet terug naar de handelaar. Daarnaast heeft dit beessie zo een gevoelig karakter en heeft ze veel te veel meegemaakt (of bij de handelaar of bij de eigenaren ervoor), ik doe het haar dus niet aan om haar terug te doen naar de handelaar. Die verantwoording neem ik!

Rozanne, bedankt voor je tips. Is misschien wel een optie inderdaad. Ik wil het ook graag oplossen met dit beessie. Als je al ziet hoeveel ze er op vooruit is gegaan sinds ze bij ons staat...

Banaantj1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:10

Misschien wegbrengen naar een africhtings stal dat ze daar word door gereden?
Of inderdaad de andere mede eigenaar er altijd bij hebben tot het echt goed gaat.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:14

Door gereden is ze wel, ze is M dressuur geweest etc. Het probleem ligt ook niet aan het paard, maar aan de combi van haar onzekerheid en mijn angst. Haar onzekerheid kan ik alleen weg nemen als ik mijn angst onder controle heb. Een africhtingsstal zal daar dus niet in mee kunnen helpen, want de mede eigenaar stapt er wel gewoon op.
Maar wel bedankt voor je reactie en voor het meedenken.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:17

Tja ik herken jouw verhaal wel, alleen steigerde mijn paard niet.
Mijn ruin was bij de handelaar ook heel afwezig, constant rond kijken, je kon er geen contact mee maken. Ik heb hem ook gekocht en 1.5 jaar er enorm veel problemen mee gehad (ik kon er niet meer mee rijden, hij draaide zich weg en als ik erop raakte was hij oncontroleerbaar) Een deel van het verhaal staat in mijn profiel. Ik ben weer van 0 begonnen. En ben gestart met parelli. Nu heb ik echt een geweldige band met hem. Ik grondwerk nu met een neckrope. en dat grondwerken is echt puur op lichaamstaal met langs enge dingen heen gaan, tussen balken draven, .. Echt geweldig en gevarieerd. Met de minste aanwijzingen begrijpt hij me al en we hebben er enorm veel plezier in.
Een tip die ik je kan geven: kruip er enkel op als je geen angst hebt. Ik grondwerk altijd eerst met mijn paard, zodat hij 'left brain' gaat (zodat hij minder instinctief reageert en nadenkt) en dan is rijden geen probleem. Ook hebben we dan een soort van 'band' opgebouwd, waardoor hij echt zijn best gaat doen want hij is kalm en zelfverzekerd. Als ik erop kruip wanneer ik diep van binnen angst heb, dan lig ik er gegarandeerd naast want mijn rol is nu eenmaal de zelfverzekerde leider zijn. Anders pakt hij het binnen no time over en dan reageert hij instinctief :) succes ermee, ik begrijp helemaal wat je doormaakt.

Hananas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:18

Mijn ruin was bij de handelaar ook heel afwezig, constant rond kijken, je kon er geen contact mee maken. Ik heb hem ook gekocht en 1.5 jaar er enorm veel problemen mee gehad (ik kon er niet meer mee rijden, hij draaide zich weg en als ik erop raakte was hij oncontroleerbaar) Een deel van het verhaal staat in mijn profiel. Ik ben weer van 0 begonnen. En ben gestart met parelli. Nu heb ik echt een geweldige band met hem. Ik grondwerk nu met een neckrope. en dat grondwerken is echt puur op lichaamstaal met langs enge dingen heen gaan, tussen balken draven, .. Echt geweldig en gevarieerd. Met de minste aanwijzingen begrijpt hij me al en we hebben er enorm veel plezier in.
Een tip die ik je kan geven: kruip er enkel op als je geen angst hebt. Ik grondwerk altijd eerst met mijn paard, zodat hij 'left brain' gaat (zodat hij minder instinctief reageert en nadenkt) en dan is rijden geen probleem. Ook hebben we dan een soort van 'band' opgebouwd, waardoor hij echt zijn best gaat doen want hij is kalm en zelfverzekerd. Als ik erop kruip wanneer ik diep van binnen angst heb, dan lig ik er gegarandeerd naast want mijn rol is nu eenmaal de zelfverzekerde leider zijn. Anders pakt hij het binnen no time over en dan reageert hij instinctief :) succes ermee, ik begrijp helemaal wat je doormaakt. Mij hebben ze ook proberen te overtuigen hem te verkopen, en ik ben zoo blij dat ik toen ongelooflijk koppig was, want zo'n maatje vind ik niet meer..

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:18

Als je zo gek bent met je beest, altijd zorgen dat een vertrouwd iemand je helpt met opstappen. Dus nooit (nadat het 2 keer goed gegaan is) alleen gaan "modderen", dan ben je weer terug bij af. En als dat weken en zelfs maanden goed gaat, dan eens opstappen als de ander er alleen maar bijstaat en niet meer vasthoudt. En als dat goed gaat, gaat de ander er eens een meter bij vandaan staan, etc etc.
Bij zulke paarden vind ik het geven van iets lekkers op het moment dat je opstapt geen slecht idee, mits ze daarin geïnteresseerd is. Het is een stukje positieve afleiding en vaak kan het net dat angstige stukje omzetten in iets positiefs.
In ieder geval succes!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:23

Ik doe voor het rijden altijg grondwerk in de zin van een join up. Anders staat ze ook niet echt stil op de poetsplaats inderdaad.

Voordeel bij Pas is gelukkig dat als je er eenmaal op zit, ook al is het een beetje met angst, dat ze dan niets meer doet en een heel braaf paard is. Het is voor mij inderdaad echt alleen het opstappen, want dan stel je je natuurlijk heel kwestbaar op.

Maar ben heel blij te lezen dat het bij jou goed is gekomen. Tijd heb ik wel, dat is zeker en grondwerk zal ik ook zeker blijven doen met dr. Bedankt voor je reactie!

Dorienn schreef:
Een tip die ik je kan geven: kruip er enkel op als je geen angst hebt. Ik grondwerk altijd eerst met mijn paard, zodat hij 'left brain' gaat (zodat hij minder instinctief reageert en nadenkt) en dan is rijden geen probleem. Ook hebben we dan een soort van 'band' opgebouwd, waardoor hij echt zijn best gaat doen want hij is kalm en zelfverzekerd. Als ik erop kruip wanneer ik diep van binnen angst heb, dan lig ik er gegarandeerd naast want mijn rol is nu eenmaal de zelfverzekerde leider zijn. Anders pakt hij het binnen no time over en dan reageert hij instinctief :) succes ermee, ik begrijp helemaal wat je doormaakt. Mij hebben ze ook proberen te overtuigen hem te verkopen, en ik ben zoo blij dat ik toen ongelooflijk koppig was, want zo'n maatje vind ik niet meer..

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 13:35

Ik zeg doorgaan. Een ander paard gaan bijrijden heeft geen invloed op je angst bij dit paard.
Paar jaar geleden ook hard van mijn merrie afgeklapt en angst voor het opstappen gekregen. Daarna naar iemand toe gebracht die er met gemak opstapte. Paard was hardstikke braaf, maar bij mij niet. Ze voelde gewoon mijn angst.
Aangezien jou paard bij de ander ook braaf is ligt het inderdaad bij jou (zoals je zelf ook al aangeeft). Stap op nadat de andere eigenaar heeft gereden, je hebt dan al gezien dat ze braaf is en zij kan het paard vasthouden. Eventueel eerst ook een rondje stappen aan de longeerlijn, zodat jij in ieder geval het gevoel hebt dat er nog iemand is die controle heeft.
Met mijn jonge paard afgelopen zomer ook opstapproblemen gehad, eerst was ik heel voorzichtig (hij was immers nog jong) tot dat ik er echt schijtziek van was en hem met mijn vader eens goed op z'n nummer heb gezet (nee niet in elkaar gebeukt, maar duidelijk maken dat stilstaan ook echt stilstaan is). Het was in één keer duidelijk en mijn angst (die toch weer naar boven kwam) was ook in een keer verdwenen. Nu stap ik nog niet alleen op, mijn vriend moet hem nog vasthouden maar dat is meer voor mijn eigen gevoel. Paard is nu super braaf en zolang ik maar vertrouwen heb blijft dat ook zo. Heb ik een mindere dag, ja dan zie ik dat gelijk terug en begint hij toch weer te drentelen en word ik weer bang.

Het is dus een cirkel waar je in blijft hangen als je dat vertrouwen niet weer terug gaat winnen. begin gewoon rustig en als het eenkeer niet lukt jammer dan. elke keer dat je er op gaat is een overwinning op jezelf maar als het niet lukt heb je niet gefaald. Het gaat echt over, er komt een dag dat je op bent gestapt en daarna denkt "hé ik heb er helemaal niet bij nagedacht".
Oh en wat bij mij ook hielp was een heel verhaal tegen iemand ophangen over iets totaal anders. Mijn vader was heel handig door over mijn werk te vragen en onder tussen mij te helpen met opstappen. Ik was dan min of meer afgeleid en zat er al op voor ik het in de gaten had. Dit helpt nu misschien nog niet maar als je iets meer vertrouwen hebt misschien wel.

Zo het is een heel verhaal geworden. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Weet dat je niet de enige bent en ook ik heb er slapeloze nachten van gehad. Succes

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 13:41

Hoi Derma, bedankt voor je reactie. Ook dit doet mij heel goed. Ik weet dat het probleem helemaal bij mij ligt, gelukkig ben ik wel iemand die zo realistisch is om dit in te zien, maar maakt het helaas niet makkelijker inderdaad.
Ja met iemand opstappen zou misschien wel kunnen helpen. Wat bij mij ook vaak wel helpt als de mede eigenaar elke keer zegt dat het goed ging met opstappen en ze niets deed.
Haar op dr plaats zetten met opstappen werkt helaas niet, want het komt bij haar echt voort uit angst en onzekerheid tezamen met dat van mij. Stil staan doet ze namelijk prima.

Maar ben blij dat er ook veel succes verhalen zijn. Ik wil inderdaad voor dr knokken, want dat beessie heb al veel te veel meegemaakt en ze staat nu eindelijk wel lekker op dr plek hier.

iloon25

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:31

Ik kan je probleem goed begrijpen. Natuurlijk wil je het paard niet weg doen, je ervoor gekozen dus ik vind het goed dat je nog doorzet (moet uiteindelijk wel lukken natuurlijk)
Kijk eens naar die andere meid die haar rijdt. Hoe doet zij dit. Misschien wil zij er wel een aantal keren bij zijn als jij gaat rijden zodat je wat minder angstig bent. Je moet haar leren vertrouwen.

Ik heb twee bijrijdpaarden (ijslanders) en ik wist van de merrie dat zij mij alle hoeken van het bos kon laten zien en dat ze soms geen remmetje had. Dus wat deed ik, ik ging erop en hield haar strak (want als ze van iets schrok dan moest ik haar wel kunnen inhouden) maar juist daardoor werd ze gek, ze ging bokken, rennen alle kanten op springen. Ik had er toen genoeg van ik liet haar los ( in het bos) en dacht ga je gang maar dol maar doe maar, loop je energie er maar uit. Wat denk je als een lammetje!!!! en nog steeds ik rij haar met 1 hand als het moet en schrikken doet ze bijna niet meer. In ons eigen bos schrikt ze nergens meer van. Ik heb nu het idee dat we een team zijn. Zoiets van geef vertrouwen en je krijgt vertrouwen. Vertrouw jij mij niet, dan vertrouw ik jou ook niet.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt en ik vind het dapper dat je wilt doorzetten. Als je ernaast ook kampt met een depressie lijkt me dat soms heeeel erg lastig. Lastig om de energie weer te vinden om toch door te zetten. Lastig om toch het plezier erin te hebben. Onthoudt dat als je het eenmaal onder controle heb, je er heel veel aan zult hebben. Lekkere ontspannen ritten, even je hoofd leeg maken.
Veel succes
groetjes ilona

Derma

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:31

Oh ik bedoelde ook niet dat je haar op haar plaats moet zetten, het gaat er meer om dat als je zelf overtuigd te werk gaat je ineens een heel ander paard kan krijgen.
Ik zie nu dat je dat zinnetje inderdaad heel verkeerd kan opvatten, maar dat was niet het idee erachter hoor...
Echter als leider optreden kan ook bij een onzeker paard een wereld van verschil betekenen.

manex

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:44

Je verhaal klinkt best bekend. Ik heb in een soortgelijke situatie gezeten. Totaal geen vertrouwen meer in mezelf door de ervaringen die ik bij verschillende paarden had opgedaan.
Ik ben mijn paard naar ONC-training gegaan en daar heb ik echt superveel geleerd. Erik is er goed in om rust over te brengen. Hoe vaak je iets ook verkeerd doet of niet durft, hij blijft gewoon rustig en legt het gewoon nog een keer uit of doet het voor.
Wellicht is dat voor jou ook een optie?
Kijk maar eens op http://www.onc-training.nl Succes!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 16:53

Ferro is geen makkelijk bloed en een merrie die M heeft gelopen en daarna wordt ingezet als fokmerrie roept bij mij meteen hele grote vraagtekens op, dat doen ze namelijk niet voor niets, dit is een paard met problemen die in de handel terecht is gekomen.
Zoek het niet teveel bij jezelf sommige paarden hebben (grote) problemen en de vraag is of jij daar wat mee wilt, het is ook geen schande als jij er niets mee kan, het zou dom zijn om door te gaan terwijl je het niet kan, durft of wilt , je hebt maar een leven en straks wil je helemaal niets meer met een paard, paarden zijn er voor je plezier en je kan ook het avontuur aangaan door jezelf te gaan ontwikkelen maar als je in jezelf gaat investeren dan kost dat geld, veel geld. Succes in ieder geval.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 19:47

De reden dat ik inderdaad de naam Ferro heb laten vallen in mijn verhaal, is omdat ik later van meerdere kanten heb gehoord dat die een lastig kunnen zijn in de omgang.
Ze is een tijdje fokmerrie geweest en was en is dus niet op conditie. Daarbij heeft ze inderdaad wel dingen mee gemaakt waarmee ze heel wantrouwig is, maar dat is al zo verbeterd sinds ze bij ons staat.

En ik zou op zich graag willen zeggen dat het probleem bij het paard ligt en niet bij mij, maar dat zou niet eerlijk zijn in deze. Waarom zouden dan zoveel mensen op dr kunnen stappen zonder angst en doet ze niets en ik wil opstappen met angst en schiet ze opzij. Het is erg confronterend voor mij, vooral met mijn verleden ook etc, maar het is wel de waarheid dat het probleem in dit geval bij mij ligt.

Ik zal wel eerlijk zeggen dat dit paard mij wel heel veel plezier geeft. Hoe sterk het vertrouwen al is gegroeid in die bijna 2 maanden, dat is echt onvoorstelbaar. Dat beloofd juist ook weer meer voor de toekomst.

Derma: dan heb ik het inderdaad een klein beetje verkeerd begrepen. Het is om sommige punten wel echt een merrie die je wel op dr plaats moet zetten hoor, met bijv het behandelen van dr mok. Dan blijft ze maar draaien en dan moet je echt even ingrijpen haha.

Manex: bedankt voor je link. Ik zal het in mijn achterhoofd houden. Ik heb op dit moment een hele fijne instructrice en ga met haar de plan van aanpak weer maken denk ik. We wilden in dit geval gewoon te snel en ik was er gewoon nog niet klaar voor om alleen op te stappen.

Iloon: ook jij bedankt voor je reactie. ik heb de mede eigenaar inderdaad al een mail gezonden met dit topic en zij wil mij ook graag helpen. Of met erbij staan of inderdaad eerst rijden en ik daarna erop. Maar van deze ervaring heb ik weer geleerd dat ik echt meer op mijn eigen tempo moet gaan en niet gaan proberen op te stappen als ik het vertrouwen niet heb. en ze word zo veel mogelijk vanuit vrijheid behandeld. Ze loopt ook heel vaak los met me mee haha. Opstappen houd ik de teugels ook niet vast. Haar met je ook met veel losheid en vertrouwen behandelen, dan krijg je dat ook terug namelijk.

Iedereen heel erg bedankt.

Jade15

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:01

Ik vind het super sneu voor jou. Ik denk dat je voor jezelf de lat wat minder hoog moet/mag leggen. Geniet 1x in de twee weken van de les en probeer in de overige tijd een vertrouwensband met de merrie op te bouwen.
Dat de merrie bij verandering van stal even anders reageerde is logisch, ook paarden hebben moeite met veranderingen. Dat de merrie bij de medeeigenaar braaf is, zegt genoeg over het karakter van het dier. Probeer daar aan te denken, elke keer dat je opstapt en inderdaad, probeer niet alleen op te stijgen zolang je nog wat onzeker bent, dat voelen ze zo goed aan. Ik zou geen tijd investeren in een ander paard maar alle energie steken in deze, gewoon lekker kneuteren en genieten van de omgang en dan komt de rest vanzelf.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:10

Pff, wat herken ik mezelf in jouw verhaal! Mijn angst begon rond augustus.. Mijn paard heeft me er tijdens het opstappen een keer afgebokt door een onbekende reden. Daardoor had mijn vertrouwen een behoorlijke klap opgelopen: "Zij bokt toch helemaal niet?".. Uiteindelijk mezelf toch overgehaald om weer op te stappen, inderdaad ook gewoon tijdens lessen en met hulp van een vriendin. :)

Uiteindelijk heb ik weer tijden lekker kunnen rijden, al bleef de angst wel.. Op een gegeven moment kon mijn paard die angst niet meer handelen, juist ook omdat zij onzeker was en bij mij bleef de spanning maar hangen. Waardoor ik er weer af ben gebokt...

Echte tips kan ik je dus niet geven, maar ik wil wel zeggen: doorzetten! Probeer desnoods eerst gewoon met grondwerk je vertrouwen terug te krijgen, misschien eens rijden aan de longe, laat haar vasthouden tijdens het opstappen en oefen het opstappen echt 100x! Mocht je angst dan nog blijven, dan zou ik toch over verkoop nadenken.. Hoe moeilijk dat ook is! Maar je maakt het je zelf dan alleen maar moeilijker.

Ik hoop in ieder geval voor je dat jullie hier samen uit komen en dat jullie nog heel wat jaren van elkaar mogen genieten!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:19

Hoi Rianne,

bedankt voor je reactie. Gelukkig is het vertrouwen in het paard zelf helemaal niet weg. Aan de hand zou ik alles met dr durven. Als ik eenmaal rijd is het ook goed, maar het is puur het opstappen.

Hoe is het met jou afgelopen?

Ik ga er zeker alles aan proberen te doen om het opstappen weer te oefenen en de angst te laten verdwijnen. Wel ben ik reeel dat mocht het echt niet lukken dat ik dan goed moet gaan nadenken inderdaad.

gelukkig heb ik meerdere mensen die me willen helpen en ik houd er nu nog maar even goede hoop in dat het goed gaat komen.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:22

Dat was bij mij ook het geval hoor.. :) Echt puur het opstappen. Rijden ging de laatste tijd juist super. Bij mij is het minder leuk afgelopen, ze is inmiddels verkocht omdat ik er gewoon echt niet meer op durfde en het ook niet meer zag zitten in de toekomst zeg maar. Uiteindelijk is dit voor mij de beste keuze geweest.. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat dat voor jou ook zo is...

Super dat er meerdere mensen zijn die je willen helpen, die heb je nodig! En zolang je die hoop vasthoud, komt het vast goed! :) Heel veel succes!

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:27

Ach ja wat is een mindere afloop!? Als het uiteindelijk voor beide het beste is, dan is het toch geen mindere afloop, maar wel een goede en ook een juiste beslissing.

Ik heb het geluk ook dat ze niet gaat bokken ofzo. Dr zit echt totaal geen kwaad in dit beessie (anders was ze allang weg geweest), ze heeft alleen een beetje een naar verleden. Wat me laatst bijvoorbeeld ook op viel is dat als je naast dr staat en ze staat te grazen en je legt je hand op dr dug, vind ze ook niet fijn. Echt helemaal niet, en waar het vandaankomt? Haar rug zat wel helemaal vast en is nu los gewerkt. Misshien heeft ze ook ooit wel een slecht passend zadel gehad. nu hebben we een nieuwe en die is door zadelpasser, een andere deskundige en een ostheopaat allemaal nagekeken en ligt echt super.

dat is wel jammer dat wij het verleden niet weten van dit beessie. Ze is het in ieder geval waard om voor te vechten, want dat verdiend ze ook eens.

Rianne_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:29

Dat is ook zo.. Voor mij is het uiteindelijk goed geweest inderdaad, en zij heeft een fijn plekje gekregen wat mij ook weer rust geeft.

Fijn dat er verder geen kwaad in zit! Is inderdaad altijd vervelend als je niet weet wat er eerder mee gebeurd is. Maar mooi dat je haar rug hebt laten nakijken zodat je in ieder geval nu kunt uitsluiten dat dat het probleem is. Geniet van de tijden die straks weer komen als je er doorheen bent! :)

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 20:37

Eigenlijk heb je gewoon een paard gekocht wat je niet ligt onder het zadel en ga je dat nu geforceerd toch elke keer opzoeken?

Ik vraag me af of je het paard wél veel plezier doet met een traject aangaan van het elkaar vertrouwen onder het zadel en tijdens het opstappen. Als het grondwerk je wel super ligt met deze merrie en je haar koste wat het kost wilt houden, waarom ga je daar dan niet mee verder?

Het is al een onzekere merrie, waarom dan als je zelf ook zo onzeker bent het opzoeken. De andere ruiter heeft blijkbaar nergens last van, die ervaringen zijn veel prettiger voor het paard. Desnoods pak je het dan alleen elke keer met instructie op :)

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 20:38

Dat zei ik net ook tegen de mede eigenaar. Als ik hier doorheen ga komen met dr, dan kan niets ons meer in de weg staan gewoon.