bijzetteugels,

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xxmarinthe

bijzetteugels,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 12:11

hoiii.
ik heb pas een nieuw paard en van mijn instructrice moet k bijzet teugels kopen
omdat hij nogal al sterk en erg druk kan zijn weet iemand misschien goeie ?
xxx

Appelflapje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 12:39

Ik zou eigenlijk nog even wachten met het aanschaffen van bijzetteugels. Is het niet een idee om je paard eerst eens beter te leren kennen (omdat je schrijft dat het een nieuw paard is) voordat je gelijk naar de hulpteugels grijpt? Ik zou in ieder geval eerst aan je instructrice vragen waarom ze precies aan bijzetten denkt, want begrijpen waarom je de hulpteugel gebruikt en op welke manier deze precies werkt is essentieel voor een verantwoord gebruik ervan.

En je vraagt welke bijzetteugel goed is? Er zijn zoveel verschillende en ze hebben allemaal een andere werking. Neem aan dat je instructrice wel even duidelijk zegt aan welke hulpteugel ze precies dacht?

Dus begrijp me niet verkeerd, ik zeg niet dat je absoluut niet moet gaan rijden met bijzetteugels, maar informeer je van tevoren goed over de werking en het nut ervan, dat bespaart je een hoop ellende! :)

xxmarinthe

Re: bijzetteugels,

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 17:27

omdat ze zegt dat ik hem dan beter onder controle kan krijgen en dus meer kan focusen en dat hij dan rustiger loopt en midner nerveus word van alles.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 18:45

tjaaa tis idd niet duidelijk waarom nu net die bijzet nodig zijn hé.
Maar het allerbelangrijkste is wel, denk er steeds aan dat eender wat of welke bijzet je zou gaan toepassen dat dit echt maar een tijdelijke oplossing mag zijn, het moet dus geintegreerd worden in een training.
Die moet je dan zo gaan opbouwen dat je rijtechnisch zo gaat rijden dat je nadien zonder die bijzet ook goed met je paardje kan gaan rijden, als je dit niet op deze manier bekijkt ben je dus verkeerd bezig.
Problemen met rijden moet je niet bij het paard zoeken, ook niet bij het slechte weer of te veel wind, tis de manier van trainen het opbouwen van vertrouwen en de kunde van de ruiter.
Neem privéles bij een goede instructeur, alleen zo kan je een probleem gaan oplossen.

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-10-10 18:48

ik heb al priveles van een hele goeie instructeur.
het is maar voor tijdelijk dat ik hem kan beheersen in dat hij me zo gaat zien als zijn baasje zodat als k hem beter ken het zonder gaat..
want nu is hij echt heel sterk en een stro touwtje vind k nogal gevaarlijk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:11

Maar ehm. Dan zou ik geen bijzetteugels aanschaffen maar een keer een Thiedeman, als je er dan toch een hulpteugel bij wilt gaan gebruiken. Die is in dit geval denk ik effectiever!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 19:21

Ik zou een andere instructrice aanschaffen een die jou wel de juiste techniek kan leren en leren waarom jou paard zich sterk maakt dat doet het paard waarschijnlijk om een rede en het is de taak van jou instructrice jou daar in te begeleiden zonder hulpteugels.

Ga eerst eens op onderzoek uit waarom het paard druk en strek word . denk dat je dan al een stuk verder ben.

Chocomelll

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 12:52

Je zou er een martingaal aan kunnen doen, meestal worden ze dan niet zo sterk meer.

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 19:37

Ik denk dat bijzetteugel vooral zijn bedoeld om te gebruiken bij het longeren en niet bij het rijden. Ik zou het zelf zelfs eng vinden aangezien het paard zich naar mijn idee ook minder goed kan 'redden' (wanneer hij bijv struikelt), je zet het paard gewoon vast en bied geen mogelijkheid.
Als het paard zo druk is, waarom longeer je hem niet eerst even om de ergste frisheid eraf te halen. Er zijn vast wel meer manieren om je paard te leren kennen en bereiden. En wat zijn je verwachtingen van je nieuwe paard geef hem tijd om aan jouw en de omgeving te wennen, het is geen machine tenslotte ;)

PinkyPie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 21:09

@ Marinthe: ik snap je probleem wel en de opmerking van je instructrice ook. Ik heb zelf sinds juni een jonge merrie van 5 jaar. Ze is heel ijverig maar ook heel enthousiast én heel nieuwsgierig. Ik heb haar toevallig vanavond voor het eerst gereden met een elastiekje of halsverlenger en dat ging echt heel erg goed. Ze reageerde er heel goed op en ging heel ontspannen aan het werk. Geen geruzie van mij en haar om in aanleuning te lopen, ze was heel ontspannen en ik dus ook (of andersom ;-) Ongetwijfeld zullen de meningen hier ook over verdeeld zijn onder de voor- en tegenstanders, maar goed, wij hebben vanavond heerlijk getraind samen. Paard in goede doen, ontspannen en baasje blij. Overigens ben ik niet van plan om dit nu met regelmaat te doen hoor, het is gewoon eens even een probeersel om te kijken hoe ze reageert. Uiteindelijk wil ik haar zélf netjes rijden, maar dat vergt tijd en geduld en veel les ;-)

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:17

ik zou idd ook voor een martingaal gaan dat lijkt mij als ik
dit zo lees ook wel de juiste oplossing..

evers96

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:57

een halsverlenger is mischien wel een goed idee, je kan hem om 2 manieren omdoen, tussen de benen naar de singel, en soms doe ik ook langs de zijkant, en dan aan de singel. je kan kijken wat beter werkt. ik vind dit zelf wel paardvriendelijk. en helpt bij mij goed:D

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:00

ik zie dat een paar keer martingaal genoemd word, maar die heeft totaal geen nut
rijden met bijzet is levensgevaarlijk, nooit doen dusd

amsterdam_30

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:03

Je bedoelt hoop ik longeren met bijzet.. en niet RIJDEN met bijzet??

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-11-10 18:00

Maroesjka schreef:
Ik denk dat bijzetteugel vooral zijn bedoeld om te gebruiken bij het longeren en niet bij het rijden. Ik zou het zelf zelfs eng vinden aangezien het paard zich naar mijn idee ook minder goed kan 'redden' (wanneer hij bijv struikelt), je zet het paard gewoon vast en bied geen mogelijkheid.
Als het paard zo druk is, waarom longeer je hem niet eerst even om de ergste frisheid eraf te halen. Er zijn vast wel meer manieren om je paard te leren kennen en bereiden. En wat zijn je verwachtingen van je nieuwe paard geef hem tijd om aan jouw en de omgeving te wennen, het is geen machine tenslotte ;)

ow sorry ik bedoel ook voor eht longeren ja..