Jong paard: Een 'steuntje' geven of niet?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Jong paard: Een 'steuntje' geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 20:52

Ik had het hier vandaag toevallig met mijn instructrice over, en toen bleek dat er toch wel een fors meningsverschil zat tussen haar opvatting over het (in)rijden van een jong paard, en de opvatting van een instructrice waar ik afgelopen zomer les van kreeg.

Het gaat om het volgende: Ik reed afgelopen zomer een 3-jarige die toen 2,5 maand onder het zadel was. Ik heb echt maar heel weinig verstand van jonge paarden, dus uiteraard kreeg ik begeleiding. De eigenaresse van het paard (en tevens mijn instructrice) wilde dat ik mijn hand laag en breed zette (op contact, maar zeker niet inwerken, echt als aanwijzing bedoelt dus), zodat het paard een steuntje had en zo goed over zijn rug ging lopen, zodat hij de juiste spieren ging gebruiken, en dus goed in de bespiering zou komen en in de toekomst geen (rug)klachten zou krijgen.

Nu vertelde ik dat vandaag aan mijn instructrice waar ik normaal les van heb, en die zei dat je een jong paard juist helemaal geen ondersteuning moet geven, omdat hij anders nooit op zijn eigen benen leert lopen.

Ik vind beide opvattingen wel te begrijpen. Alleen waar ik over val bij de tweede opvatting is dat er een wezelijk verschil zit tussen een paard dat gewoon los, zonder ruiter, in de natuur rondwandeld, en een paard dat een ruiter op zijn rug draagt (dit heb ik ooit eens ergens gelezen). Als ik daar over nadenk vind ik het verhaal van het 'steuntje' nieteens zo verkeerd. Aan de andere kant is het voor mij ook zeker wel te begrijpen dat een paard op zijn eigen benen moet leren lopen. Maar dan gebruikt hij inderdaad niet de goede spieren.

Wie heeft er hier verstand van het (in)rijden van jonge paarden en kan me meer duidelijkheid geven over wat nou dé manier is? Ben nu toch wel heel erg benieuwd..

ZusJacobs

Re: Jong paard: Een 'steuntje' geven of niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:21

Ik zou eerder denken dat je zo'n dier eerst leert op zijn eigen benen te lopen, en dus teugels ''los'' en pas daarna meer gaat vragen. Maar ik zou het sowieso eerst aan de hand oefenen, het op eigen benen leren dan. En vooral rechte stukken lopen met een jong dier, weinig vragen etc.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:30

Uit mijn ervaring is gebleken dat je paard na een paar keer zelf je hand op gaat zoeken en dat het dan fijn is om hem een steuntje te geven, maar in het begin hem nog een beetje laten zoeken. Ik ben er dus voor om contact te hebben met het mondje vanaf het begin, zonder dat je hem iets afdwingt. Gewoon dat ie een beetje steun heeft aan jou, maar hij moet het verder wel zelf uitzoeken. Dus eigenlijk doe ik een combinatie van beide.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 21:50

In het begin hem inderdaad zelf maar zijn balans leren vinden en dus op eigen benen lopen. Als hij goed in balans kan lopen met een ruiter op zijn rug en dus lekker op eigen benen rond loopt, kan je hem zoals je het noemt een "steuntje" geven. Alleen doe je dat naar mijn inziens niet door je handen laag en breed te zetten, maar gewoon op de normale plek en heel licht weerstand gaan bieden. Dus contact op gaan nemen met de mond.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 22:35

Ligt ook een beetje aan de fase waarin het paard zit denk ik. Ben net wer begonnen met een paard dat al eerder even onder zadel is geweest en nu na 2 jaar weer 4x iemand op zijn rug heeft gehad. Ik rij nu nog met de handen op de plek totdat ik voldoende verbinding kan rijden van achteruit, maar kan me voorstellen dat als we richting voorwaarts neerwaarts gaan mijn handen wel lager en breder gaan. Maar ik probeer wel altijd contact te krijgen en in die zin het paard ook steun te geven.

aeolusnr1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:43

idd je moet en kan dat alleen beoordelen als je ook het paard ziet, ieder paard is toch weer net anders.
Maar in het begin is het zeker een voordeel niet te veel te gaan vragen , laat het paard maar lopen , jij vraagt vooruit en hij gaat vooruit, vroeg je draf en hij gaat in galop , niks van aantrekken en gewoon laten doen, nadien dan weer corigeren, en opnieuw de vraag stellen tot het goed lukt.
Ietsje contact is ook niet slecht maar opletten dat het niet te veel wordt, en daar knelt soms het schoentje, sommigen nemen het veel te vlug te vast, en zo krijg je paarden die hun gangen niet afmaken en dus eigenlijk geremd gaan lopen.
dit moet je echt vermijden want nadien weer corigeren is hier bijna onmogelijk.
Eerst laten doorrijden en later pas naar verzameling toe gaan rijden is veel beter en kan altijd.
Voor je aan verzameling denkt , eerst spieren opbouwen want de achterhand is daar normaliter niet op gebouwd, dit moet je dus vooraf trainen.

unamie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 23:55

Ik zou andere instructie zoeken want deze snapt het blijkbaar niet..
Steun geven kun je ook door heel licht contact te vragen
Zet je je handen laag en breed kun je niet fijngevoelig zijn met je handen maar werk je met je ellebogen en dan zet je de boel al snel vast
Vastzetten van je binnenhand ligt dan voor de hand en is helemaal uit de boze want dat komt het binnenachterbeen er niet meer onder en je trekt je paard daardoor scheef
(dan krijg je alleen buiging in de hals en geen lengte buiging)
Dit gaat altijd ten koste van verzameling en aanleuning, en ook je houding knapt er niet van op..
Dat is het laatste wat ik wil, dus mijn handen blijven omhoog naast elkaar, met een lichte buiging van de ellebogen en polsen (althans dat is mijn streven :+ )
Met rechtrichten komt de aanleuning dan vanzelf!

ivonne85

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 15:26

laatste antwoord mee eens unamie

ruitershopon

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-10 21:37

Het allerbelangrijkste van het inrijden van jonge paarden is dat ze hun natuurlijk balans terug vinden onder de ruiter.
Dat krijg je nooit voor elkaar door je handen vast te zetten en constante tegendruk te geven.(Dit wil niet zeggen dat je niet een ophouding mag maken om hem wat te helpen,als je maar meteen weer los laat)
Hij heeft het snelst manier zijn evenwicht en balans terug als je hem voorwaarts op de benen rijdt.