Paard "ontwijkt" rechterhand.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Paard "ontwijkt" rechterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 14:48

Hoihoi!

Ik rijd sinds 3 maanden nu Vriska, een fjordje van 10 jaar oud die veel energie heeft en graag voor je loopt. Nu had ik in het begin het probleem, dat ze te snel liep. Ze maakte haar pas niet netjes af, waardoor ik haar niet goed kon controleren. Dit gaat nu goed.

Ik rijd Vriska wel met een thiedemann, ik heb namelijk het idee dat ze hier veel beter op loopt. Ook mijn instructrice zegt dat. Ik krijg 1x per maand les.

Nu heb ik deze week ontdekt dat ze haar rechterhand nogal "ontwijkt" als ik een volte linksom rijd, kantelt ze haar hoofd en drukt haar rechterschouder weg, probeer ik dit op te lossen met been word de volte gelijk een stuk kleiner. Ik heb geprobeerd om met mijn zweepje iets aan te tikken op de rechterschouder, maar dit hielp niet.

Op een volte rechtsom, valt ze erg naar binnen. Zo word de volte dus erg klein, en zodra ik haar weer terug steur door middel van binnenbeen buitenteugel, gaat ze al snel in linkerstelling terug naar de hoefslag.

Vooral dit laatste was donderdag best erg. Vandaag ging het wel wat beter, maar nog steeds lijkt het alsof ze de rechterhand ontwijkt.

Heeft iemand tips voor mij? Ze loopt verder helemaal rad. Het zou wel kunnen zijn dat ze donderdag wat drukker was, omdat we zadels aan het passen waren. Het lag echter niet aan het zadel, want ik heb het huidige zadel en een nieuw zadel erop gehad.

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!!

Groetjes, Marjolijn en Vriska.

abeltje_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 17:35

is ze linksgebogen? mijn merrie ( nu 11 of 12 ) deed dit namelijk ook heel erg toen we net begonnen ( nu bijna 3 jaar terug). zeker dat naar binnen vallen, rechterhand gewoon niet aannemen en voltes raar draaien komt heel bekend voor. ook dat snelle.
ik weet niet hoeland ze onder het zadel is en wat ze daarvoor moest doen ( voordat jij haar had) maar de mijne was niks gewend, die kreeg het dus ineens heel moeilijk en ging daardoor keihard.
het enige wat ik je kan aanraden is om haar scherp aan je been te zetten. vooruit is VOORUIT en als jij begrensd met rechts dan verwacht je daar reactie op of tik! natuurlijk blijft het moeilijk, respecteer dat en als ze wel haar best doet ( of het nou perfect is of niet) belonen! maar maak het principe van je benen dus duidelijk, de mijne begreep de beenhulpen dus niet en dacht dat alle beenhulpen vooruit betekenden :P nu begrijpt ze dat zommige opzij, inbuigen of achterwaarst kunnen betekenen.
als het buigen beter gaat verwacht ik dat je teugelprobleem zichzelf oplost.

aeolusnr1

Re: Paard "ontwijkt" rechterhand.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 18:23

Zoals "abeltje" het beschrijft zou ik zeggen heel goed.
Maar om dit nu te gaan aanpakken in de praktijk , tjaaaaa das een wereld van verschil.
Het is natuurlijk leuk wat tips te krijgen, maar zonder een begeleidende instructeur ben je daar eigenlijk niet veel mee, het is onmogelijk om die dingen net heel juist te gaan uitvoeren zoals ze hier beschreven staan, ook de dosering van hoe krachtig moet dit of dat, het zien of het paard het probeerd juist te doen, of hij toch nog weer verzet geeft, of, of , ....
Dus de enige juiste manier om zoiets te gaan aanpakken is samen met een instructeur, dit hoeft niet dagelijks natuurlijk maar 1maal per maand is echt veel te weinig hoor.
Ook het schijnbaar beter lopen op die thiedemann, is het cammoefleren van het probleem, dit lost dus in weze het probleem niet op, het geeft wel tijdelijk een verbetering en maakt het net iets makkelijker voor jou op dit mùoment, maar op lange termijn maak je het probleem alleen maar erger, moest je paardje nu 16j zijn zou ik zeggen doe zo verder, het zal zijn tijd wel doen, maar jouw paardje is eigenlijk nog te jong , probeer dit rijtechnisch op te lossen, dus beter leren rijden met als doel controle over heel je paard en zijn voeten, en dit dus zonder van die hulptruuks als een thiedemann.
succes

Romy130

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:23

misschien kun je iemand naast laten lopen die iedere keer als ze dat doet haar weg duwt

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-10-10 21:16

We hebben nu een nieuw zadel, waarin haar schouder helemaal vrij ligt. Nog niet echt op gereden, morgen voor het eerst, maar misschien dat dit wel beter gaat nu.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 21:23

Even na laten kijken door een fysio en dan je paard recht richten.Aantikken en schoppen werkt niet.