Onstabiel paard

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

locorette

Onstabiel paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:43

Hoi :)

Ik zal even een kleine aanleiding geven van het 'probleem':
Ik rijd al een aardig tijdje en velen zien dat ik wat in mij heb. Allemaal leuk en aardig, maar ik blijf een oud paard rijden. Nu is mij gevraagd om een 5-jarige ruin te rijden. Vind ik prima. Zijn verzorgster kan gewoon [nog] niet goed rijden. Ik zie ook eigenlijk geen vooruitgang maargoed dat laat ik even achterwege. Nu is het zo dat ze hem verzorgde vanaf het moment dat hij net was ingereden. Een beginner en een net zadelmak paard? Dat werd geen goede combi. Nu na ongeveer 1,5 jaar ziet de eigenaresse het pas in en vroeg ze of ik eventueel zin heb om het paard te gaan rijden.

Alleen nu zit ik met de volgende problemen;
- Hij staat nogsteeds niet goed vast op zijn benen en zwalkt heen en weer, dit moet ik gaan verbeteren, maar hoe? Ik wil dat ik het paard verbeter en niet dat ik hem eventueel nog meer 'verpest'.
- Mocht het mij lukken, moet de verzorgster dan ook zeker gaan verbeteren? Of kan hij niet meer terugvallen in zijn oude 'rijgedrag'?

Ik denk ik vraag het maar hier omdat er nogal wat mensen zijn met kennis, maar ik ze in het dagelijks leven niet altijd tegen kom. Ik rijd om te leren en te verbeteren en dit wil ik graag doorzetten :).

Alvast bedankt!
Laatst bijgewerkt door locorette op 15-10-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pelsluisje

Re: Onstabiel paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:44

Als het paard dronken lijkt zou ik er sowieso niet op gaan zitten, bij je verhaal denk ik meteen aan ataxie. Misschien kunnen de eigenaren er eerst een DA bijhalen?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:46

Of heb je het idee dat het paard zwalk omdat het nog (steeds) niet op eigen benen kan staan zoals bij een onbeleerd paard?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:47

kimmie88 schreef:
Of heb je het idee dat het paard zwalk omdat het nog (steeds) niet op eigen benen kan staan zoals bij een onbeleerd paard?

Ja dit is wat ik bedoel :)
Sorry ik kon het niet zo goed verwoorden :o

Heb het aangepast in de beginpost!
Laatst bijgewerkt door locorette op 15-10-10 21:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:47

Lijkt het of ie dronken is, alleen onder het zadel of ook los?
kan zijn dat ie zijn balans OHZ nog niet heeft gevonden. Dit kun je trainen door veel lange lijnen te rijden, middellijn, binnenhoefslag en veel bosritten!

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:48

Vicky_88 schreef:
kan zijn dat ie zijn balans OHZ nog niet heeft gevonden. Dit kun je trainen door veel lange lijnen te rijden, middellijn, binnenhoefslag en veel bosritten!

Er wordt bijna alleen maar met hem buitengereden :)
Los speelt die nog veel met de rest van de paarden en springt die makkelijk alle kanten op :)

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:49

Vicky_88 schreef:

Dat wilde ik zeggen, maar je was mij even voor.
Het paard moet duidelijk zijn balans nog vinden met een ruiter op zijn rug.
(Niemand beledigen) Maar er zit toch al snel 65 kilo op het paard zijn rug, wat hij dus nog niet gewend is.

Veel lange lijnen maken. Is ie buiten braaf?

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:51

Buiten braaf dus.
Ga lekker veel stukken buiten rijden. Lange lijnen en grote bochten maken. Daar krijgen ze meer balans van. Dan kan je straks steeds kleinere bochten maken,

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:51

Hoe wordt ie gereden?
bedoel, als je veel buitenrijdt en het paard af en toe vrijere teugel geeft moet ie wel op eigen benen lopen.

Jellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:53

Ik zou sowieso een kundige instructeur zoeken die je hiermee kan ondersteunen..

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 21:55

Okej want ik kreeg van die eigenaresse te horen dat ik hem vooral moest opsluiten van voor, sporen en zwaar moest zitten. Maar dan ga ik dus eerst proberen om op buitenrit op lange zandpaden te gaan trainen en dan beginnen met bochten rijden :)
Gelukkig hebben wij die hier genoeg! :)

@Vicky_88
Ik weet alleen dat het meisje zelf ook nog niet al te stevig in het zadel zit en volgens mij weet ze zelf ook vaak niet wat ze doet. :)
Ik zal met lange teugel lopen/draven ook eens uitproberen. Wie weet helpt het!

@Jellie
Ik ben niet van plan om er een instructeur bij te halen :) Hier in deze buurt ben je al snel 25 euro kwijt voor een uur en aangezien ik al een redelijk hoog bedrag betaal voor mijn andere verzorgpaard wil ik dit liever niet. Daarbij ga ik hem voor iemand anders trainen. Mocht dit nodig zijn, dan vind ik dat het meisje dan zelf die 25 euro mag gaan betalen want anders wordt het mij een beetje te veel :o

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:58

locorette schreef:
Okej want ik kreeg van die eigenaresse te horen dat ik hem vooral moest opsluiten van voor, sporen en zwaar moest zitten. Maar dan ga ik dus eerst proberen om op buitenrit op lange zandpaden te gaan trainen en dan beginnen met bochten rijden :)
Gelukkig hebben wij die hier genoeg! :)

Wat raar dat de eigenares dat zo zegt.

Even iets anders,. Wat is de reden dat de eigenaar zelf niet rijdt?
Misschien dat ze je dan vanaf de grond les wil geven, al zie ik die tips niet zitten :n

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 21:58

juist als je zwaar gaat zitten en een paard van voren gaat opsluiten leert ie nooit om op eigen benen te lopen. Dan ''begeleid'' je hem alleen maar. snap je wat ik bedoel?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:00

De eigenaresse heeft momenteel redelijk wat aan haar hoofd en moet zelf ook andere paarden bijrijden. Vandaar de verzorgster.

Oke dan weet ik dus dat dat helemaal verkeerd is en ik ben blij dat ik het hier gevraagd heb.

Ja ik begrijp je vicky_88 :) Bedankt!

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:01

Dan doe je hetzelfde als dat andere meisje, een beginner op een beginnend paard zonder begeleiding. Dat vind je niet op bokt, daarvoor heb je begeleiding nodig vanaf de grond die ziet wat er moet gebeuren, direct op het juiste moment en niet 's avonds vanachter de pc. Je noemt heel leuk dat je het in je hebt, maar weet niet waar je over spreekt... volgens mij zul je dan toch persoonlijke hulp moeten opzoeken.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:03

Ben het met Michellette eens dat het niet onverstandig zou zijn om iemand die er verstand van heeft in het midden te zetten, echter vind ik wel dat TS wel degelijk om tips mag vragen op bokt.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:04

Ik zeg het zelf niet maar ik krijg het van mensen te horen die zelf ook wedstrijden e.d. rijden maar daar gaat het nu niet om.
Het gaat erom dat ik dat paard wil gaan trainen en ervoor zorg dat hij beter op zijn benen kan lopen. Ik heb wel een vriendin die zelf ook wel eens paarden heeft ingereden die evt. wil helpen dus die kan ik dan ook meevragen.
Maar als ik dan volgens jullie echt een prof iemand moet zoeken dan pas ik. Ik ben niet van plan geld uit te geven aangezien ik het zelf niet al te breed heb.

Dankjewel vicky_88 :)
Ik wou het hier in het begin vragen, en ik weet wat jullie bedoelen met de tips. En ik ben ook heus niet van plan om helemaal in mijn eentje alles te gaan doen. Maar ik ben niet van plan om veel geld uit te geven voor iemand.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:08

Ik snap je :j
2 weten meer dan 1 ;)

Probeer het paard van achteren naar voren, lekker actief te rijden. scherp aan het been krijgen. (kuitdruk, geen reactie? scherper inkomen *vul zelf maar in :o * )
en aan de voorkant op contact. Dus geen trekken en geen opsluiten. enkel contact.
Op het moment dat een paard goed actief is en los kan laten in de rug zakt ie vanzelf met zijn of haar hoofd en vanuit daar kun je nageeflijkheid gaan vragen.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:09

Okej super bedankt! Hier heb ik zeker wat aan :)

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:12

Goedzo!
heb je foto's van het paard?
rij foto's?

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 22:18

Nee sorry die heb ik niet :)
Ik zie het meisje en het paard alleen maar op zaterdag in de les. Mijn paard staat namelijk aan het huis van de eigenaresse en die ruin staat dan bij een andere boerderij. Is allemaal heel ingewikkeld en een beetje lastig uit te leggen :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 01:58

Neem gewoon regelmatig goed les samen met dit paardje.
Paard wordt er beter op en jij leert ervan.

Vicky_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 07:55

doei schreef:
Neem gewoon regelmatig goed les samen met dit paardje.
Paard wordt er beter op en jij leert ervan.

dit is al gezegd en ts heeft daar ook uitleg over gegeven.
geef liever tips waar de ts ook iets aan heeft. :)

ts, wanneer ga je dit paardje rijden?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 08:02

een paard wat buiten gereden wordt,rechte stukken hoort niet te zwalken hoor.
Pas bij voltes en wendingen kun je balansproblemen krijgen.
Dat is veel moeilijker voor een paard.
Het kan zijn dat de ruiter er zo beroerd opzit dat het paard inderdaad in onbalans loopt....maar dan met het wel heel erg zijn.

Een filmpje zou wel handig zijn,dan is zo het verschil te zien tussen een beroerde ruiter en/of ataxie.

locorette

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-10 08:33

Vicky_88; ik ga er dinsdag op rijden :)

geerke; Ja ik denk dat het dan toch meer aan de ruiter ligt. Ze zit ook altijd heel raar in het zadel en steekt haar benen ook nogal raar af. In de draf en galop vind ik haar ook altijd zitten, maar ik kan haar moeilijk gaan filmen als ik haar alleen maar in de les zie op zaterdag. Dan heb ik met haar les zeg maar. Maar misschien dat het daar aan ligt? Ik moet wel toegeven dat de lessen die we krijgen nou niet echt super goed zijn.