Handen rechtop, hoe de zweep vasthouden ??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

FalcoMirza

Handen rechtop, hoe de zweep vasthouden ??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 18:42

Ik rij nu met platte handen. Het wordt me ook elke les wel een keertje gezegd dat ik mijn handen rechtop moet doen.
Maar ik rij dus met een zweepje, maar waar hoe moet ik het zweepje dan vasthouden?
Als ik mijn handen rechtop houd, dan komt het zweepje tegen het paard.......
Iemand ervaring hiermee ?? :)

Cocodox

Re: Handen rechtop, hoe de zweep vasthouden ??

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:47

Je zweep niet met je hele hand vasthouden maar je pink er nog onderuit zegmaar... lastig uit te leggen... maar vind het zelf idd ook lastig om dan je handen rechtop te houden. Maargoed.

maranx

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:59

je moet de zweep gewoon naast je houden doe ik ook!

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 19:00

Je zweep kan horizontaal, dus over je bovenbeen naar achteren, dan raakt hij niks. Je kan ook je zweep wat verder in je hand nemen, dus wat meer in het midden vast houden zeg maar, dan heb je ook minder kans dat de zweep je paard per ongeluk raakt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:14

Ik heb mijn zweep of over me boven been, maar meestal gewoon naast de hals en dan me hand waar de zweep in zit iets naar binnen gekanteld, idd anders komt die steeds tegen mijn paard aan.
Of je handen gewoon heel wijd houden komt die er niet tegen aan :+ (grapje)

_equus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:20

zou de zweep iets schuin naar achter houden zodat hij over je been valt. dan kan je het paard niet per ongeluk raken

Jibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 10:21

pearlie schreef:
Je zweep kan horizontaal, dus over je bovenbeen naar achteren, dan raakt hij niks. Je kan ook je zweep wat verder in je hand nemen, dus wat meer in het midden vast houden zeg maar, dan heb je ook minder kans dat de zweep je paard per ongeluk raakt.

En daar krijg je dus tijdens je wedstrijden weer commentaar op, want dan zeggen ze dat je een kortere zweep moet nemen.. :(

MissCharlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:35

Hier heb ik ook altijd last van, terwijl ik ook een heel kort zweepje heb..ik heb de hand met het zweepje iets schuiner en laat hem op de boom van het zadel of op mijn been rusten.

NatasjaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:37

Ik rij zonder zweep. Mijn paard reageert toch niet op de zweep, ik probeer hem zo goed mogelijk op mn been te laten reageren. En doordat ik geen zweep heb kan ik mn handen ook goed houden.

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:38

Jibbel schreef:
pearlie schreef:

En daar krijg je dus tijdens je wedstrijden weer commentaar op, want dan zeggen ze dat je een kortere zweep moet nemen.. :(

Ik rijd met een zweep van 1.20 en houd hem ook lager vast dan de bedoeling is, als ik het aan het einde vast houd kan ik lastiger mijn handen recht op houden.
Gelukkig rijd ik geen wedstrijden dan :D .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:38

Kijk eens naar deze foto: zo heb je em goed en heeft je paard er geen last van!
Afbeelding

Jockey_my

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:55

@kleinvosje, dat is precies hoe ik mijn verhaal bedoelde, ik heb mijn zweep het zelfde vast :D .

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:29

een foto zegt meer dan woorden hihi! Zo is het duidelijker!

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 12:34

Hier heeft de TS natuurlijk helemaal niks aan, een zweep kan je ook helpen om het paard beter aan de been te krijgen of hem te begeleiden in bv het wijken.

NatasjaS schreef:
Ik rij zonder zweep. Mijn paard reageert toch niet op de zweep, ik probeer hem zo goed mogelijk op mn been te laten reageren. En doordat ik geen zweep heb kan ik mn handen ook goed houden.

Ik hou de zweep altijd onder mijn duim door vast, het handvat steekt er dan boven uit zodat hij lekker in balans ligt. Het blijven wel vervelende dingen, ze hadden een paar jaar terug een zweep die mooi dun en gebalanseerd was... die zou ik nog graag willen hebben :)

iLenkaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 16:41

indd...
Lastig uit te leggen.
Het gaat in ieder geval.
Ik kan alleen maar zeggen dat je de gewoonte moet afleren van altijd handen plat te houden! Heel slechte gewoonte, veel mensen hebben dat...

iLenkaaaaaaaaaaaaaaaaa

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 17:05

kleinvosje schreef:
Kijk eens naar deze foto: zo heb je em goed en heeft je paard er geen last van!
Afbeelding

Zo heb ik hem inderdaad ook altijd. Mijn paard wordt ook altijd helemaal vervelend als ze dat ding de hele tijd ziet vanuit haar ooghoeken.

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:55

Wat je ook heel vaak ziet, is dat mensen hun handen doorkantelen, waardoor de zweep naar achteren wijst en boven de kont hangt. Als het paard dan draaft of galoppeert, tikt de zweep elke keer tegen de kont van het paard aan. Not done zeg ik!

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-10 13:35

Ik heb mijn zeep ook vast zoals op de foto maar dan kan ik nog steeds niet m'n handen helemaal rechtop houden (tikje gekanteld) zoals het kan zonder zweep :o Of het komt door m'n hele dikke bovenbenen :')

Xreneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 16:24

ik heb mijn zweepje ook altijd vast zoals op de foto maar je moet gewoon
een paar manieren van zweep vasthouden uitproberen desnoods alleen even
in de stap zo kan je erachter komen wat jij en je paard het prettigst vind :)

Kleinester

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 17:42

Ik heb hem altijd volgens de meeste mensen heel raar vast maargoed ik zal het even uitleggen :+
Ik heb hem naar boven gekanteld tussen mn arm en lichaam door, langs mn oksel als het ware, zo kan ik mn handen rechthouden en heeft mn paard geen last van de zweep :)

Vind het zelf een fijne methode, alleen als je bij wil tikken is het iets minder handig :') dan moet je hem weer anders kantelen als het ware (lekker duidelijke uitleg lalla O:) )

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-10 18:38

Kleinester, voordat je met je zweep bij je paard bent is het al een heel stukkie later, niet echt handig lijkt me...