Paard is soms iets te fris buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NinaxFriso

Paard is soms iets te fris buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:29

Hee mensen, ik heb sinds kort een klein probleempje. Ik rijd nu ook in mijn eentje buiten. Dan word mijn pony soms nog wat fris en dan voel ik me niet zo prettig. Op de normale stukken gaat alles lekker ontspannen aan de lange teugel, maar op de terugweg gaat het mis want dan wil hij er vandoor gaan. Dna heb ik heel erg veel moeite om hem goed bij me te houden. Ook als ik even afstap als er iets spannends is en ik stap weer op wil hij ook graag snel, dan draait hij zich om en begint de andere kant op te lopen zonder dat ik dat heb gezegd. Zowiezo voel ik me daar niet prettig bij. En ik akn het best en weet ook dat er niets gebeurd, maar hoe kan ik zorgen dat ik wat zekereder word op buitenrit en dat mijn pony wat makkelijker is als we terruggaan? :)

En ik ben niet te jong ofzo, ik heb er lang en hard aan gewerkt en heb vodoende vertrouwens in mijn pony. Ik val er niet snel af en heb hier hard voor gwtraind dus vertrouwne winnen is niet echt een optie want daar ben ik net klaar mee. ;)

Ik hoop dat jullie me kunnen helpen! :D

spicegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:31

minder voeren doet vaak wonderen...
en ff longeren voor je gaat rijden mss ?

Bellissima_

Is er niet iemand die met je mee wil fietsen? Dan kun jij je pony aanpakken en is er altijd iemand bij je, mocht er iets gebeuren. :)
Laatst bijgewerkt door Bellissima_ op 13-10-10 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Bellissima_

spicegirl schreef:
minder voeren doet vaak wonderen...
en ff longeren voor je gaat rijden mss ?

Dit is eerder gedrag dat ze naar huis wil.. Daar hoef je een paard niet moe voor te maken (iig, bij de paarden die ik heb gereden werkte dit niet.)

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:32

Hmm nee, hij krijgt meer twee keer ene bodempje per dag , met 1 hooinet en een uurtje op de wei dus dat valt wel mee. En hij is ook niet heet ofzo, alleen een beetje fris. :)

Heel soms, maar niet altijd. ;)

_E_

Re: Paard is soms iets te fris buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:41

Is er niet iemand die met je mee wil op buitenrit? Over het algemeen zijn ponys relaxter buiten als ze met meerdere zijn.
En anders proberen op de terugweg wat dressuuroefeningen te doen, zodat hij de aandacht bij jou houdt. Als er ruimte is wat voltes oid rijden..

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:46

_E_ schreef:
Is er niet iemand die met je mee wil op buitenrit? Over het algemeen zijn ponys relaxter buiten als ze met meerdere zijn.
En anders proberen op de terugweg wat dressuuroefeningen te doen, zodat hij de aandacht bij jou houdt. Als er ruimte is wat voltes oid rijden..

Tsja maar eigenlijk ligt het niet echt aan mijn pony maar ben ik zelf gewoon wat onzeker. Er is mij aangeraden om met een slofteugel te gaan rijden want die kan ik gewoon los laten liggen en oppakken als hij wat gespannen word, is dat wat?

ingeeusa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 14:51

slof kan een hulpmiddel zijn, als jezelf ervaring heb met het gebruik ervan. in dit geval denk ik niet dat je daar veel aan heb. het zorgt er niet voor dat hij ontspannen blijft lopen. inderdaad dressuur oefeningen en veel tempowisselingen? stilstaan, aandraven stappen. hem echt bezig houden, want idd het lijkt er op alsof hij graag naar huis wilt. iemand mee is ook echt een goed idee, kan je hem/ haar een paar keer goed aanpakken voor dat er nare situaties voorkomen

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 14:56

ingeeusa schreef:
slof kan een hulpmiddel zijn, als jezelf ervaring heb met het gebruik ervan. in dit geval denk ik niet dat je daar veel aan heb. het zorgt er niet voor dat hij ontspannen blijft lopen. inderdaad dressuur oefeningen en veel tempowisselingen? stilstaan, aandraven stappen. hem echt bezig houden, want idd het lijkt er op alsof hij graag naar huis wilt. iemand mee is ook echt een goed idee, kan je hem/ haar een paar keer goed aanpakken voor dat er nare situaties voorkomen

Het ligt niet zoveel aan het paard dus dressuuroefeningen gaan niet helpen, en wij hebben in onze ruiterroutes geen ruimte daarvoor. En bovendien rijd ik dressuur in debak en ga ik naar buiten om te ontspannen en heb ik ene hekel aan al die figuren, dat is dus ook de reden waarom ik naar buiten ga.

Nee, dat kan niet want het probleem ligt voor het grootste deel bij mij en 'aanpakken' vind ik daarvoor sneu.

Slof kan ik mee omgaan.

Bellissima_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:14

Citaat:
Is er niet iemand die met je mee wil fietsen? Dan kun jij je pony aanpakken en is er altijd iemand bij je, mocht er iets gebeuren. :)

NinaxFriso

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-10-10 15:18

Margoot schreef:
Citaat:

Waarom zou ik hem aanpakken als het voro eht grootste gedeelte bij mij ligt?Dan pak ik hem aan voor mijn onzekerheid en dat vindt ik zielig.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 15:26

Hij staat 1 uurtje op de wei? voila daar is je probleem. ;)
Tenzij hij verder op de paddock staat ofzo dan heb ik niks gezegd.
Ik denk zelf zo min mogelijk afstappen bij iets engs, ook als je erop zit moet 'ie je vertrouwen.
En verder gewoon eraan wennen, ga eens een keer toch door met je rit als je al bij stal ben, dattie doorkrijgt dat als je naar huis rijd hij zich niet druk hoeft te maken, want hij weet dan helemaal niet zeker of je daadwerkelijk terug gaat.

opoe46

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 17:03

Mijn paard werd op de terugweg ook altijd ineens errug wakker ;)

Meestal gingen de ritten altijd prima, maar soms ging het mij ook weleens te snel.

Daarom parkeerde ik m'n paard weleens in de bosjes en bleef dan zo'n 10 sec. stilstaan.

Bleef ze rustig dan gingen we weer verder en als ze wéér een tandje te snel ging dan ik aangaf,

zette ik haar zonder pardon met 'r snufferd tegen een boom/bosjes en even tot 10 tellen. :+

Reken maar dat dat helpt, want tegen een boom aankijken vindt geen één paard boeiend :D

'k Zou zeggen, give it a try ;)