haflinger die te hard gaat en reactie op teugel raar opneemt

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Turdus

haflinger die te hard gaat en reactie op teugel raar opneemt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 12:12

Ik heb een haflinger van 4 jaar.
Ze is net een half jaar onder het zadel. Wat eerst hartstikke goed ging. Ze reageerde goed op het been en al snel galopeerden we en maakte goeie voltes.
Nu op dit moment is het knudde met een rietje en weet ik niet meer wat ik moet doen.
Ik ben sowieso van het rijden met zachte hand. Alleen druk houden als het nodig is.
Het probleem is bij mij haf, als ik niks doe dus hand stil sturen met hand en been dat ze scheef gaat lopen, harder wil. En gebruik meer teugel ze stil gaat staan, geef ik been reageert ze niet. En zo erg stil gaan staan dat ze op de rem gaat en niet meer verder wil.
Heb haar veel gelongeerd met elastiek van Lammert, Dus druk was ze gewend en wat ik al zei, in het begin had ze er geen probleem mee.
Ik ben een jaar bezig geweest om een nu goed passend zadel te hebben voor haar.
Ik snap niet waar het probleem ligt, en weet niet zo goed wat ik er het beste mee kan doen.
Ik heb geprobeerd, Met losse hand en mezelf lang maken om haar rustig te laten stappen ( normaal stappen kan ze dus ook niet want ze wil hard. Laat ik de teugels los zit ik zo in de galop).
Meer druk op de teugels en been houden, gaat ze op de rem, en begint te trekken aan het bit.
Telkens praten, goed zo, braaf, niet doen etc, helpt ook niet.
Haar van te voren longeren vw het doordrammen, geeft ze niks om. Heb vandaag dik een uur gereden en nog draafte ze de wei in toen haar terug zette.
Zweepje erbij om tikje te geven als ze weer stil stond. Doet ze niks op.
En aan de teugel ho maar, geen sprake van want dan kom ik weer teveel aan het bit volgens haar.
Ik leg er morgen een wat zwaarder bit in, en wil haar gaan bijrijden met hulpstukken.
Iemand nog een tip om mij uit de brand te helpen? Want dit is voor beide niet leuk! :( ;'(.
Alvast bedankt!
Graag positieve reactie sturen :D :p

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:16

Heb je geen les/begeleiding? Met zo'n jong paard wat nog doorgereden moet worden zou ik zeker begeleiding zoeken.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 14:10

Ik heb wel een les met haar gehad, alleen zij zei ook dat ik rustig moest stappen en draven. Dat was anderhalf week geleden en toen liep ze ook goed. Zij zegt ook dat ik haar door moet pakken. Daar ben ik dus ook mee bezig, alleen heb niet elke keer ik haar rij les. Dus als ik alleen ben moet ik het zelf proberen op te lossen en niet op het verkeerde moment afstappen. Ik heb as donderdag weer les, dus ben benieuwd hoe het dan gaat.

pitbullgup

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:01

Denk alleen niet dat een zwaarder bit je gaat helpen....
Denk dat jou haf gewoon een beetje de grenzen aan het aftasten is nu
Probeer zo veel mogelijk te rijden op je zit en veel figuren rijden zodat ze ook niet echt heel hard kan gaan. Ook zou ik vragen of er iemand in de bak wil staan met een longeerzweep zodat wanneer ze vol op de rem gaat en niet op jou been reageerd diegene jou met de longeerzweep kan ondersteunen om vooruit te drijven. Voor de rest heeel veel les gaan nemen

Marieke_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 15:06

Een zwaarder bit gaat denk ik ook niet werken. Weet je zeker dat ze niet haar tong over het bit gooit? Die van mij heeft dat ook een tijdje gedaan, en gaf de reactie van stilstaan ook. Op het moment dat ik mijn teugels los liet deed hij zijn tong weer goed en kon ik weer verder :+ Sperriem wat strakker deed wonderen.

En hoe dan ook naar voren blijven rijden, ze moeten voorwaarts gaan denken (en blijven). Als ze stil gaan staan kan je niets meer.

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-10-10 18:19

Zal een letten op het bit!Denk dat ze inderdaad aan het aftasten is. Stomme is dat ik al meerdere heb ingereden ( toen wel met hulp) en nog niet zoiets ben tegen gekomen.
Bedankt voor jullie reacties! Meer tips zijn welkom.

trudy13

Re: haflinger die te hard gaat en reactie op teugel raar opneemt

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:09

niet ieder paard is hetzelfde!en zeker die hafs kunnen ineens een andere wil gaan hebben!ik weet er helaas alles van ;-)
je moet vooral afwisselend rijden,het paardje uit gaan dagen en dan veel figuren rijden!als ze hard wil moet je haar eens flink laten gaan dus niet in gaan houden maar juist aanmoedigen,dan geeft ze vanzelf een keer op,dan rij je een nette volte en stop je.vechten heeft geen zin dan ga je elkaar alleen maar in de weg zitten en maakt jullie band er ook niet beter op!succes

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 07:58

Zo te horen snapt het dier niet echt wat jij van hen wil en als je instructrice zegt doe het rustig aan hou het vooral in stap en draf , waarom wil je dan verder met de galop?
Een ander bit heeft geen zin, het probleem ligt namelijk niet bij de Haflinger maar bij jou zelf, doe eens een stapje terug en pak vooral niet naar hulp middelen, maar leer zelf meer van de techniek.

Wat wil je met een zwaarder bit bereiken, met een bit rij je geen paard.
Ook is een uur best lang voor een jonge pony , rij b.v eens 10 min en goed is goed, beloon het dier en zet het terug, hou het voor het dier ook leuk en wil niet te snel gaan , een paard goed opleiden duurt jaren en kan niet in een paar weken, waarom zo`n haast?
Dus neem les en leer waarom het paard harder wil en scheef gaat lopen, al eens over rechtricht oefeningen nagedacht??
Waarom gaat je haf stilstaan als je meer druk geeft?
Dus het probleem is echt de haf niet, maar de ruiter, word daar van bewust en ga daar eens mee aan het werk , met je zelf dus.

Dreamday92

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:02

Hulp gaan zoeken dat kan heel veel helpen

3uitenbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:12

Ben heel toevallig zelf ook bezig met het inrijden van een paardje (Bels x KWPN apart hè).
Ze snapte er eerst echt geen pepernoot van, nu inmiddels 3 weken consequent 3 dagen per week samen aan het oefenen.
Ik of de ander houdt de longeerlijn vast terwijl de ander erop zit en veel overgangen rijden, dat was week 1 en 2, voor die tijd heb ik haar ong 3 maanden gelongeerd en getraind met stemhulp.
Inmiddels gaan we eerst aan de longe en daarna rijden we los nog een paar rondjes om haar bitwijs te maken, maar wel met z'n tweeën zodat de ander zou kunnen ingrijpen.
Het paard begreep vooral de beenhulpen niet of reageerde door te bokken, nu gaat dat echt heel goed. Daarnaast was het een kanjer in stilstaan, maar door met z'n 2en te oefenen begrijpt ze nu gewoon veel beter wat er wordt verwacht.

Ze zijn nog jong en moeten het nog leren...
Succes!

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:21

Ga alsjeblieft heel snel goed en consequent les nemen. Dit paard snapt helemaal niets van wat jij wil en is mogelijk ook wat aan het puberen, en jij weet niet wat je aan het doen bent. Arm dier......
Een zwaarder bit en hulpstukken vind ik echt niet de oplossing, in tegendeel. Dat is alleen maar om het jezelf makkelijker te maken. De hulpstukken beginnen waar de kunde van de ruiter ophoudt......

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 08:49

OKHannes schreef:
Ga alsjeblieft heel snel goed en consequent les nemen. Dit paard snapt helemaal niets van wat jij wil en is mogelijk ook wat aan het puberen, en jij weet niet wat je aan het doen bent. Arm dier......
Een zwaarder bit en hulpstukken vind ik echt niet de oplossing, in tegendeel. Dat is alleen maar om het jezelf makkelijker te maken. De hulpstukken beginnen waar de kunde van de ruiter ophoudt......

Amen _/-\o_

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 12:51

Oke, even voor de duidelijkheid:

Deze pony behandel ik met respect en heel veel liefde. Ik heb haar sinds 3 kwart jaar en ze is nu 4. Ik heb veel met haar gedaan qua stemoefeningen, aan de hand, en spelenderwijs kunstjes leren.

Qua zwaarder bit: Ze had een dubbel gebroken bit, en nu heb ik een enkel gebroken bit. Ik ga er geen zwaarder bit inhangen.

Het beest is beslist niet een arm dier, omdat ik alle het goeds met haar heb. Ik wil het juist zo doen dat ik het voor haar makkelijker maak.
En qua hulpstukken, sommigen gaan ervan uit om misschien een slof of een tiedeman of een ander iets wat je paard naar beneden trekt. Hulpstukken kan inderdaad ook zijn eerst longeren, wachten tot ze ontspant, iemand erbij laten staan.
Ik heb een hekel aan mensen die niet zonder spoortjes, extra teugels kunnen rijden. Omdat ik inderdaad ook vind dat je dan niet uit je eigen ervaring en gevoel "zou" kunnen rijden.
Ik weet zelf ook dat je niet een uur op een jong dier moet gaan rijden, het moet leuk blijven. Maar aanwijzingen die ik heb gekregen is, rij eens zo dat de pony zelf aangeeft dat ie een stapje langzamer wil, zodat ik op dat moment kan belonen. Als ik haar haar eigen gang laat gaan, blijft ze rennen, ze houdt niet meer op.
Als je goed met paarden bent weet je ook wel dat je ze niet naar beneden kan trekken en kan gaan pesten. En dat is mijn bedoeling ook absoluut niet.

Ik zoek tips, en mensen die me kunnen helpen op een ( nogmaals ) positieve manier.
Graag positieve reacties, ik probeer uit te zoeken, naast les, wat ik nu 2x in de week heb met haar, wat jullie ervaringen zijn en wat jullie er aan zouden doen. Helaas zit ik niet op negatieve berichten te wachten, want als jezelf het idee hebt dat je er van alles aan doet, en wil doen, en op een paardvriendelijk, en diervriendelijk manier, komt zo'n bericht als hier boven niet prettig aan. En zeker niet als er gelijk conclusie getrokken worden.
Dus heb je een tip, reageer dan wel, aub. ;)

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 13:15

Er wordt nergens gezegd dat je niet diervriendelijk bent, die conclusie trek je echt zelf. Het enige wat ik zeg: zoek goed les want dit gaat niet goed. Jullie snappen elkaar niet.
Je tweede uitleg is zeker helderder. Maar wat zegt je instructrice? Je hebt immers twee maal in de week les.....Van nogmaals, nu komt het over dat je zelf aan het knutselen bent. Dit paardje zal nu ook aan het puberen zijn en daar heb je goede, of hele goede begeleiding bij nodig en ik maak uit jouwe berichten niet op dat je die hebt......

Turdus

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 15:59

Oke, die indruk wil ik niet wekken! :) Ik had eerst een andere vrouw die mij les gaf, alleen klikte dat niet zo. Dus die heb ik afgezegd. Nou heb ik 2 week geleden van een andere vrouw, die ik al kende, les gehad, en dat ging goed. Alleen hadden nog niet afgesproken dat we zo doorgaan. Dus heb ik afgelopen week weer les van haar gehad. Wat goed gaat.
Net heb ik haar weer alleen gereden en het ging super! Veel overgangen gereden, Niet gegalopeerd en veel rust. En met begeleiding ben ik het helemaal eens. 2 zien en weten meer dan 1.

Naranga

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:05

Heeft ze geen last van haar rug? Of aan het wisselen waardoor ze zo hevig op het bit reageert? Zelf ben ik altijd meer voor dubbelgebroken bitten, maar goed, enkel is niet heel ernstig en als dat jouw voorkeur heeft..

En anders kan het best puberen zijn, maar puberen betekend dat als je op de juiste manier doorzet dat het over is. Als het met begeleiding nog niet overgaat (al is het maar 1 rondje ontspannen) dan zal ze wellicht ergens last van hebben.