spieren aanspannen/ontspannen bij doorzitten?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

spieren aanspannen/ontspannen bij doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 18:13

Hoi,

Ik heb altijd al veel problemen met doorzitten gehad, ik zit namelijk te stuiteren. Het gaat beter als ik zonder beugels draaf, maar dan heb ik na de tijd ongelofelijk zere buikspieren. Is dit wel goed?? Welke spieren moet je allemaal aanspannen bij het doorzitten, en welke moet je juist los laten? Ik heb ook een tijd geleden een boekje gelezen waarin ze het over 'kruisspieren' hadden en dat je die moest aanspannen, maar ik weet niet hoe dat moet! Bilspieren moeten zeker los? En bekken naar achter kantelen, benen niet klemmen...
Ik hoop dat jullie antwoord weten op mijn vragen en tips hebben.

Groetjes

Marvel

Re: spieren aanspannen/ontspannen bij doorzitten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:47

Uhm, juist ontspannen. Door alles aan te spannen krijg je het stuitereffect, door zoveel mogelijk te ontspannen moet het goed gaan.
Ik ben zelf niet zo enthousiast over het rijden zonder beugels omdat je dan geneigd bent om de knieen aan te gaan knijpen.
Dat zorgt voor een onnatuurlijke houding.
Ik let zelf altijd op de zit, dus schouders naar achteren, rechte rug, schouders naar achter, borst naar voren en benen er ontspannen onder (bij te korte beugels ga je ook stuiteren).
Oefenen kan je doen door heeeel rustig te draven en te gaan doorzitten. Gaat je paard harder lopen of blijf je stuiteren, dan ga je weer even lichtrijden en probeer je het weer opnieuw.

Maar belangrijkste is dat je juist gaat stuiteren bij aanknijpen/aanspannen. Succes!

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 12:48

Wat heel veel mensen vergeten is veren in je enkels. Ik weet zeker dat als je daarop oefent, en je dus meeveert met de beweging van je paard het veel beter zal gaan!

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 19:04

Het zit voornamelijk in de juiste beweging en ontspanning van je bekken. Deze ontspanning is voor veel mensen heel moeilijk te vinden, omdat er altijd wel ergens een spanning blijft, waardoor je bekken niet als schokbreker kunnen werken. Verder zijn je bovenbuikspieren de spieren die de ruiter vooral gebruikt. Bij ons op de rijschool in ieder geval wel.

Science90

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-10 17:09

bedankt voor de reacties!

Zonder beugels draven gaat bij mij beter dan met beugels blijven doorzitten, maar na afloop heb ik zulke zere buikspieren. Blijkbaar toch niet goed...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:09

zere buikspieren is goed!!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 19:13

Doorzitten is achteruit fietsen heb ik een keer als tip gekregen. Probeer maar eens, werkt bij mij goed :j

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 22:19

_Kiki_ schreef:
Doorzitten is achteruit fietsen heb ik een keer als tip gekregen. Probeer maar eens, werkt bij mij goed :j

Huh?

TS: Probeer eerst een paar rondjes 3 passen doorzitten, 3 passen lichtrijden.
Dan een paar rondjes 5 passen door zitten, 5 passen lictrijden.
Iedere keer een paar passen meer wanneer het goed gaat

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:14

ook moet je er zeker van zijn dat je paard je laat zitten, anders helpen de bovenstaande tips niet

Firebug

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:17

ik lees even mee :j
kan op mijn pony ook echt niet doorzitten.
op het paard van mijn vader en oude pony trouwens wel!

Tivara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 11:54

@kimmie88; de beweging die je met je heupen maakt als je achteruit fietst (of de trappers dus achteruit laat ehmm.. draaien? Hoe noem je dat :+ ) is het zelfde/lijkt op doorzitten. Fiets maar eens naar je paard, trap een paar rondjes achteruit en ga doorzitten als je gaat rijden. Erg grappig :j