rechterhak niet uit te drukken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Science90

rechterhak niet uit te drukken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-10-10 16:54

Hallo,

Ik heb een probleem met rijden, vooral in draf en galop. Ik kan mijn rechterhak niet uitdrukken en schiet dus ook vaak te ver met mijn voet in de beugel. Met links heb ik dit niet en kan ik mijn hak wel netjes uitdrukken. Ik rij nu ook altijd met rechts 1 gat korter dan links, scheef dus eigenlijk. Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik heb op een manegepaard regelmatig zonder beugels gereden en dat ging redelijk (niet goed, want ik ben zonder beugels heel gespannen), maar op mijn 4 jarige merrie durf ik dat nog niet aan. Galop zonder beugels heb ik nog nooit gedaan en dat gaat ook niet goedkomen denk ik... ;) Maar omdat het aan 1 kant is, vraag ik me af of het niet iets medisch kan zijn. Ik heb ooit een heupbeen uit de kom gehad, kan het daarmee te maken hebben?
Ik hoop dat jullie tips/antwoorden hebben.

Groetjes

Anoniem

Re: rechterhak niet uit te drukken

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:56

Uitdrukken is niet nodig, als je maar druk op je beugels kunt houden. Daar gaat het eigenlijk om.
Waarschijnlijk zit er wat hoger in je lijf dus iets niet helemaal recht, waardoor je ongelijke druk links en rechts hebt. Dat zou dus idd best vanuit dat heupbeen kunnen komen. Je instructeur checkt dat als het goed is ( ;) ) regelmatig door voor of achter je te staan op rechte lijnen, om te zien of je heup nergens inknikt en je schouders en voeten gelijk zitten.

Juudt86

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:44

Wat Sonja zegt kan idd. Het kan ook aan je paard liggen. Als je paard scheef is, drukt hij/zij het zadel automatisch ook scheef en krijg je ongelijke druk op je beugels.

Als ik jou was zou ik laten na kijken of je zelf 'recht' bent en anders kijken hoe het met je paard gesteld is.
Succes! *D

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-10 20:46

he wat leuk om te lezen dat er nog iemand is met mijn probleem!! Ga het zeker volgen! Ik heb rugproblemen, moet daarvoor as zondag (jaja ook op zondag werken ze hier in het mst) door de mri scan.. Ben benieuwd. Wellicht een reden voor mijn probleem?

Elsskippy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 22:17

Het kan inderdaad vanuit jou heup komen.
Een goede oefening is over je rechter schouder naar achteren kijken.
Zo word je weer meer op je rechter heupbeen gezet.
Het kan ook zijn dat je paard rechts in zijn heup nog niet sterk genoeg is om zich te laten zakken.
Soms kun je het dan ook aan het paard zien als je er achter staat dat zijn rechter heup iets hoger is.
Schouder binnenwaarts zijn dan ook goede oefeningen.

Marrjjollein

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:31

Ik ken het probleem, ik heb voor de zomer mijn enkel gekneusd gehad, en nog steeds heb ik mijn rechtervoet anders (meer mijn teen naar buiten en mijn hak minder laag dan links)
Ik volg het ook even ;)