Fjord heeft er geen lol in??

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

cecil

Fjord heeft er geen lol in??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:09

Ik rijd sinds een maand of 3 een fjordje van bijna 7 jaar.
Ze is ingereden, heeft een zadelproeg gelopen, is paar keer naar les geweest op de manege en stond sindsdien stil.
Nu ben ik dus begonnen met het rijden van haar.

Het is een erg voorwaartse en drammerige fjord, vooral niet sloom.
Eerste keren was er niets aan de hand, tot ik meer ging vragen op dressuur gebied.
Toen begon ze opeens met de streken om in draf en galop de andere kant op te rennen en is er geen beginnen meer aan.
Soms doet ze het wel, soms niet.
Laatst met les was de eerste 3kwatier er niets aan de hand en opeens begon ze te staken echt zo van ik heb er genoeg van.
Als ik er dan de eerst volgende keer weer opstap probeerd ze het gelijk weer.
Zoals bij buiten rijden ect, doet ze dit niet,

Hebben jullie hier ervaring mee?
Zal het toch kunnen komen dat ik te veel vraag en te vaak te serieus bezig wil?
Ik ga proberen om het rijden af te wisselen met longeren en met wat vrijheidsdressuur en kijken of dit helpt

lindake

Re: Fjord heeft er geen lol in??

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:13

FJ => RT-P

Fotografie91

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:20

dat probleem heb ik ook gehad met mijn vorige pony toen een tijdje stil gezet ging het nog niet over en daarna heb ik meer afwisseling in zijn werk gemaakt ene keer wat springen andere keer lekker over de weg uitstappen en soms gewoon een lekker niet veel doen dagje gewoon echt stap draf en galop zonder veel te vragen en toen had ze weer plezier in het werk en op het eind trainde ik haar 5 dagen in de week en alleen dressuurmatig maar ze moeten gewoon even door hebben dat het leuk is om te werken en je zo samen vooruit komt ;)
succes met je paardje ;)

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:23

bedankt voor je reactie :D

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:28

Hihi.. Die ken ik. Zet er een beginner op en je hebt een wereldpaard, ga dressuurmatig wat vragen en je hebt een onmogelijkheid. Afwisseling helpt absoluut en dressuur ook eens tijdens een buitenrit. Je kunt dan niet rond rijden, maar stelling en dingetjes als wijken en tempobeheersing kun je prima oefenen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 21:30

tja wat vind jij "vragen op dressuur gebied"?
Rond lopen? Of gewoon netjes figuurtjes lopen?

Overigens, fjord die ik reed kon heel fanatiek worden met dressuur hoor! Natuurlijk ook wel eens ondeugend, maar dat is een kwestie van even aanpassen aan elkaar en opletten wanneer hij afwisseling nodig heeft.

cecil

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 21:36

bedankt voor de reacties,

Onder dressuur versta ik om nageeflijk figuren te rijden in de bak en toe te werken naar het b niveau.
Ik ga vanaf nu het rijden lekker afwisselen

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 09:32

Mischien moet je proberen niet zo op het nageven te focussen?
Ik probeerde door middel van overgangen rijden, stelling en buiging te vragen, te bereiken dat hij uiteindelijk uit zichzelf ging nageven. Natuurlijk moet je aan de voorkant wel opvangen maar het is in dit geval echt wachten tot het paard er klaar voor is. Als 'ie nagaf deed ik ook zijgangen enzo, vond 'ie echt leuk. :)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:00

Je zegt dat de problemen na drie kwartier zijn begonnen.
Het kan heel goed dat drie kwartier op dit moment is wat ze net aankan, en niet meer.
Een 'lesuur' hoeft geen uur te duren, maar is afhankelijk van wat een paard (of de ruiter) aankan. Gaat het goed, stop dan tenminste op een moment dat het goed gaat. Ga nooit te lang door!

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 10:23

Ja als het paard na 45 min zegt ik ben er klaar mee, ben je idd te lang door gegaan, waarschijnlijk heeft hij daarvoor al signalen gegeven waar jij niet naar geluisterd heb of die je niet hebt herkent.

Soms is 10 min al lang genoeg, goed is goed en beloon het dier daar voor, beter 2 x 10 min dan een uur doorgaan.

Ook je instructrice zou jou die theorie moeten kunne vertellen.
Ga aan de gang met de basis dus echt aan de gang met het rechtrichten op de volte werken aan stelling en buiging en ook weten hoe je dat technisch goed doet, wat is stelling en wat is buiging ?

Zie het dier niet als drammerig , maar zoek bij jezelf waarom hij dramt, hij dramt echt niet voor zijn lol , maar geeft daardoor aan dat er iets niet helemaal duidelijk is of lekker zit, hoe is jou zit, wat doen jou handen als hij dramt, wat is jullie basis, waar vinden jullie de rust weer terug, probeer dat punt te zoeken en werk daar altijd naar terug als het even niet meer gaat, maar dan moet er wel een goeie bevestigde basis zijn.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 16:19

Mooi gezegd Midgie. :)

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 15:37

Waarschijnlijk is die fjord je aan het uitproberen, en vind die het ook nog aardig moeilijk om zich te blijven concentreren. Misschien vind die het nog moeilijk om te wenden, in de figuren bijvoorbeeld en misschien al helemaal als jij de pony ook nageeflijk probeert te rijden sommige fjorden vinden dat erg moeilijk en dan kan het inderdaad zijn dat het na 3 kwartier gewoon genoeg was voor je pony!

Mick_15

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-10-10 22:57

Hoi Cecil,

ik lease sinds een jaar een fjord die ook nog meeloopt in manegelessen...in het begin heb ik ook de nodige strijd met haar gehad (er vandoor gaan in galop/niet willen stoppen, plotseling omdraaien etc) maar na doorgezet te hebben en een paar keer 'bokkend de bak door' te zijn geweest is het over gegaan :) 't is een schat van een Fjord en we kunnen nu met elkaar lezen en schrijven (hmmm eerder stappen draven en galopperen haha) Succes!

aanleuning

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 00:16

cecil schreef:
Ik rijd sinds een maand of 3 een fjordje van bijna 7 jaar.
Ze is ingereden, heeft een zadelproeg gelopen, is paar keer naar les geweest op de manege en stond sindsdien stil.
Nu ben ik dus begonnen met het rijden van haar.

Het is een erg voorwaartse en drammerige fjord, vooral niet sloom.
Eerste keren was er niets aan de hand, tot ik meer ging vragen op dressuur gebied.
Toen begon ze opeens met de streken om in draf en galop de andere kant op te rennen en is er geen beginnen meer aan.
Soms doet ze het wel, soms niet.
Laatst met les was de eerste 3kwatier er niets aan de hand en opeens begon ze te staken echt zo van ik heb er genoeg van.
Als ik er dan de eerst volgende keer weer opstap probeerd ze het gelijk weer.
Zoals bij buiten rijden ect, doet ze dit niet,

Hebben jullie hier ervaring mee?
Zal het toch kunnen komen dat ik te veel vraag en te vaak te serieus bezig wil?
Ik ga proberen om het rijden af te wisselen met longeren en met wat vrijheidsdressuur en kijken of dit helpt

TIP.
Longeer vakkundig,zodat de Fjord zich mentaal en fysiek kan ontspannen.
En neem vakkundig les.