Doorzitten.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Manddy

Doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:32

Heej!

Ik rijd elke zaterdag één uurtje op de manege.
Maar met doorzitten heb ik veel moeite op bepaalde paarden.
Ik heb al veel tips gekregen, maar weinig tot niks werkt.
Weten jullie nog iets?

Anoniem

Re: Doorzitten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:38

De truc van doorzitten is ontspannen.
Als je je billen en bovenbenen aanspant worden ze "hard", vergelijk het maar met stuiterballen, ze geven niet mee bij beweging maar stuiteren alle kanten op. Je kunt dan niet zitten. Als je je ontspant veranderen je stuiterballen in waterballonnen, die geven mee bij beweging. Je kunt dan wel goed zitten.

De kunst is dus om te proberen te ontspannen, niet gaan knijpen met je benen en niet vasthouden aan de teugels. Je kan hiervoor zitles nemen aan de longeerlijn, dan kun je je even helemaal op je zit richten zonder op andere dingen te hoeven letten. Oefenen en nog meer oefenen is daarnaast de enige manier om te verbeteren, geef niet op!

Tot slot, sommige paarden tillen hun benen zo hoog op dan doorzitten heel moeilijk is. Op een manege heb je vaak ook nog dat paarden hun rug stijf gaan houden, zo proberen ze zichzelf te beschermen tegen onhandige ruiters die nog wel eens hard op hun rug botsen. Heel begrijpelijk, maar op een stijve rug is het heel moeilijk zitten.

Manddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 19:41

Bedankt voor je reactie!

Ik krijg van verschillende mensen te horen dat ik zonder beugels moet gaan rijden.
Maar van andere weer niet omdat ik dan teveel mezelf zou gaan vastklemmen in het zadel..?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-10 19:44

Zonder beugels rijden kan helpen ja, maar dat ligt er een beetje aan hoeveel moeite je hebt met doorzitten. Als je het echt heel moeilijk vind ga je zonder beugels misschien zo stuiteren dat je onzeker wordt en je evenwicht verliest, of steeds terug moet naar stap, dan kan je nog niet oefenen.

Ik zou proberen dat in de les te doen, zodat je instructeur je kan helpen en je eraan kan herinneren dat je niet moet klemmen.

Manddy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-10-10 20:22

Alvast heel erg bedankt!