Op de volte bokken, kont naar buiten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Belle85

Op de volte bokken, kont naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 21:54

Mijn paard heeft iets nieuws
Als ik op de volte rij voel ik zijn achterhand naar buiten trekken. Zodra ik hem recht probeer te maken en zijn achterhand probeer te corrigeren dat hij dus niet naar buiten loopt stopt hij abrupt en gaat hij zitten bokken, naar achter trappen.

Over het algemeen doet hij dit alleen in de wendingen en vooral op de voltes.

Wat kan dat zijn? Hoe los ik dat op?
Ik hoef maar iets proberen te corrigeren en het is alweer raak door bokken, naar achter trappen, stilstaan. Totaly blokkeren!

Iemand tips??? Wordt er een beetje gek van, ik weet niet hoe ik dit moet oplossen zodat hij wel een keer de wendingen door loopt zonder te bokken, naar achter trappen etc.......

Jasmijn159

Re: Op de volte bokken, kont naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:56

Eerst eens lichamelijke klachten uit sluiten???
Osteopaat of fysio bij halen, misschien heeft hij wel iets scheef/vast zitten in rug of bekken.

daegonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 21:57

Heeft je paard problemen met buigen?
zadel controle? rugpijn???

Belle85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 22:00

fisio is net vorige week geweest. Hij is helemaal los gemaakt, Rug zat vast en schouders.
Buigen doet hij linksom moeilijk, rechtsom makkelijk
Zadel is goed, een week geleden nog nagekeken.

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:16

Ik denk dat je paard was scheef is.
Ga eens op zoek naar iemand die daar verstand van heeft (instructie), en leg je probleem daar eens voor. Via google kan je er een hoop vinden, bijvoorbeeld deze pagina, waar een hoop informatie opstaat: http://www.paardenrechtrichten.nl/recht ... symptomen/

Wanneer je paard inderdaad scheef is is een volte heel moeilijk voor hem. Dan is het bokken e.d. een uiting daarvan ;)

Belle85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 06:19

Op de rechte lijnen is gewoon recht, niet scheef.
Dan moet hij toch op de rechte lijn ook scheef zijn?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:23

Weet je dat heel zeker? Stapt je paard met zijn ene been net zo ver onder als zijn andere? Zijn zijn bekken gelijke hoog.
Wellicht voel jij het als recht, maar controleer dat wel goed!

Kijk of je foto's hebt die recht van achter genomen zijn, kijk naar de hoefafdrukken, zweet afdruk van het zadel, zit jij wel recht, hoe scheef ben jezelf?
Laatst bijgewerkt door kehdra op 08-10-10 06:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:24

nee hoor, dat hoeft niet, als hij linksom moeilijk buigt betekent dat vaak dat hij rechts kortere spieren heeft en links langere,
als je dan naar links gaat moet hij zijn korte spieren verlengen,

maar is het pas na de fysio gebeurt? Of deed hij het daarvoor ook al?

sliert

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:26

Inderdaad eerst fysieke dingen uitsluiten. En daar horen ook mankementen aan de benen bij. Kan best zijn dat ie bijv. 1 achterbeen niet wil belasten omdat er iets is met dat been. Daardoor zet ie zijn rug etc. vast en blokkeert ie. Ik zou bij zulke problemen eerst naar een goeie veearts gaan voor een kreupelheidsonderzoek en als daar niks uit komt wellicht een fysio of ostheopaat.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 10:18

Dat je paard recht is betekent volgensmij ook nog niet automatisch dat hij geen moeite kan hebben met buigen..

Belle85

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-10-10 16:48

Hij heeft recent een kreupelheidsonderzoek gehad. Dit om uit te sluiten of het daar door zou komen of hij iets aan de benen mankeerde. Hij is met vlag en wimpel door het onderzoek gekomen.

Voor de fisio had ik het ook. Daarom ben ik naar de fisio gegaan.
Het is wel iets minder geworden maar het probleem blijft als ik op de volte rij, vooral rechtsom en als ik bv een keertwending maak op de op de rechterhand naar de linkerhand. Ik voel dat zijn kont uitzwengelt en op het moment dat ik hem dan wil corrigeren wordt hij bokkerig, Je voelt hem terug komen en als ik dan voorwaarts wil zit hij al te trappen naar achter en te bokken.

Over 3 weken kunnen we bij Albert van Es terrecht.

Iemand rijtechnische tips wat ik moet doen?

kehdra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 17:35

rechtrichten :) :Y)

Miekemuis_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:44

buitenteugel vaster houden. en goed begrenzen met je buitenbeen. heeft bij mij zeer goed geholpen! meestal voel je het aankomen en ben je al te laat, op voorhand buitenteugel en been eraan dus!

Bitterbal

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-10 17:47

Dit doet mijn paard ook heel erg, die heeft wel wat lichamelijke problemen maar ondertussen aan het trainen met combi van osteopaat enz :) Dus wel verantwoord maar mij word ook gezegd "buitenteugel is het belangrijkste" probeer NIET zijn kont te corrigeren, maar zijn schouder te corrigeren. vooral op je buitenteugel.
Mijn paard gooit overgens wel zn kont naar binnen in plaats van buiten voordat hij begint met bokken.

Alexia1982

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 13:06

Last van zijn rug?
Eerst de medische oorzaak uitsluiten zeg ik altijd.