Elk paard wordt sloom als ik er op stap.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

poepiej

Elk paard wordt sloom als ik er op stap.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 15:19

Hoi allemaal,

Elk paard dat ik rijd wordt naarmate ik vaker en langer rijd een beetje sloom of reageert minder op mijn been. Iedereen zegt dat dit wel mee valt en dat ik juist heel netjes rijd en een goede zit heb. Maar voor mijn gevoel kan dit gewoon beter.
Kantel ik mijn bekken niet goed, heb ik mijn benen niet stil genoeg of weten jullie misschien nog iets anders waar het aan kan liggen?
Ik heb altijd les als ik rijd. Rijd altijd al veel overgangen en dit helpt vaak maar even. Ik hoop dat jullie tips hebben.

Groetjes Michelle

Sim

Re: Elk paard wordt sloom als ik er op stap.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:20

Ben je misschien (onbewust) constant aan het drijven? Vaak reageren paarden daarop door trager te worden/minder op je been te reageren.

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:24

Of werk je per ongeluk tegen met je zit?

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:41

Waarschijnlijk ben je te veel van voren bezig en te weinig van achteren.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:44

Weetje wat mijn lesgever zou zeggen..Dan ben jij sloom..! Waarschijnlijk traag in je reacties, en niet consequent genoeg. Ik kreeg altijd op mijn klote van mijn lesgever als ik zei dat mijn paard sloom was. Dat ben jij..! Hij maakt
er alleen maar gebruik van.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 18:32

Weet je wat je eens zou moeten toen vragen of iemand je wil filmen als je aan het rijden bent. Zo kun je het zelf later terug kijken en zie je zelf misschien het probleem al. Is leuk en leerzaam.

max_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 04:05

Ik denk dat wat Tigra zegt heel nuttig is, je kan heel veel leren van jezelf zien rijden! Misschien werk je wel onbewust een beetje tegen, terwijl je dat niet door hebt.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 18:44

Je probleem kan allerlei oorzaken hebben.
Misschien werk je te veel in met je hand, waardoor je je paard blokkeert.
Misschien is je houding niet stabiel genoeg, waardoor je onbewust hulpen geeft en je paard er uiteindelijk op afzwakt.
Misschien ben je niet concequent genoeg in je training, waardoor je paard liever doet waar hij zelf zin in heeft.
Misschien werk je je paard tegen met je zit ( zoals je zelf al aangeeft ).
....Of nog iets heel anders!

Om vooruit te komen, zul je ( misschien naast je instructeur indien nodig ) iemand moeten vragen naar je rijden te kijken of jezelf moeten filmen om naar de oplossing te zoeken.
Succes!

Chezshir77

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 09:03

Misschien heb je wel een hele rustgevende werking op je paarden:-))
Flauw, ik weet het.

Een lastig probleem hoor, je zegt dat ze niet zo waren toen je kwam, dus ik denk dat het idd wel te maken heeft met het feit dat je teveel bezig bent met drijven, zodat ze er maar in berusten en er niet meer op reageren

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:45

misschien valt het inderdaad wel mee zoals anderen zeggen.. Laat jezelf een keer filmen en beoordeel dan zelf, het kan ook zijn dat het sloom voelt.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 15:58

Veel mensen zeggen snel dat iemand netjes zit. Lees ik ook op bokt wel. Terwijl ik (ook pas sinds kort) dan denk: "Dat is helemaal niet waar!"
Heel veel mensen (ook ik helaas) zitten in een stoelzit, waarmee ze het paard dus tegenwerken.

Edward Gal kreeg laatst nog 5 tienen voor zijn houding (god mag weten wat de criteria verder zijn, misschien zit de inwerking van de hulpen etc. daar ook wel bij in), terwijl ik leerde dat hij het klassieke voorbeeld van een stoelzit is.
Wat ik eerst als onzin achtte is echt cruciaal in het zitten, je schouders, heupen en hak moeten écht op één lijn zitten. En dat is verrekte moeilijk om vanuit stoelzit uit te komen.

Om maar even aan te geven dat ook jury's daar (ook op dat niveau) nog moeite mee hebben.

Wat ook mogelijk is, is dat jij veel tegenstrijdige signalen afgeeft aan je paard, waardoor hij niet begrijpt wat hij nu moet.

Ook een mogelijkheid is dat jij een heel eigen manier van rijden hebt, waardoor een ander paard het ook niet meer begrijpt.

Misschien heb je foto's of een filmpje waar wij bokkers iets uit kunnen aflezen.

Het is goed dat je een topic als deze opent, zal voor jou ook een eye-opener zijn! Niet alle instructeurs/instructrices houden zich hier mee bezig. :)

xxmarinthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-10 19:55

waarschjnlijk drijf je teveel bij elke stap je meot ze maar 1 x laten weten dat ze door moeten lopen en als ze dat niet doeni s er al altijd nog een zweepje:)
succes!

Quandro

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 11:38

Mij is altijd geleerd.
Als het paard sloom is , is het de schuld van de ruiter.
Als een auto te langzaam rijd klaag je toch ook niet dat ie traag is?

Dat een paard sloom word kan aan veel dingen liggen.
Wat anderen al zeiden mischien drijf je onbewust te veel.
(In dat geval mag je een keer op die van mij rijden , ik heb het tegen overgesteld , ik doe alles met stem. Wat ook fout is.
En dat zit er zo in dat ik gewoon vergeet mijn been te gebruiken.
Gebruik je wel been , heb je een hevige reactie.)

Alles wat jij doet , reageert een paard op.
Negeren of geen reactie geven is ook een reactie.
En elke reactie kan door de ruiter beinvloed worden.

Ik zelf heb een eigen paard beleerd.
Onder mij loopt hij goed.
Zet je er iemand anders op dan loopt hij 3 keer bagger.
Omdat er dingen zijn die hij anders is gewend.
Op stem rijden , alleen naar mij luisteren.
Enzovoort.