Paard loopt bol als ik er net op zit help?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Marisjuuuuuh

Paard loopt bol als ik er net op zit help?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:41

Heey!

Ik hoop dat iemand hier tips voor heeft, of het zelf al eens mee heeft gemaakt, ik weet ff niet meer wat ik moet doen nu....
Daarom even een topic hier geplaatst.

Sinds een week is mijn paard bol als ik er net op zit en weg wil stappen, ze staat dus niet bol als ik er gewoon op zit en stil sta. Het is puur met het weg stappen, dit duurt ongeveer een halve minuut á minuut. Daarna loopt ze weer normaal zoals ze anders ook altijd heeft gedaan.
De rest van de training loopt ze normaal, en doet ze alles wat ik van haar vraag. Werkt ook niet tegen met sommige dingen o.i.d
Ze is vorige week wel heeeel erg hengstig geweest, ze is nog nooit zo hengstig geweest als vorige week!

Ik heb haar afgelopen Maandag even gelongeerd voordat ik ging rijden, gewoon een paar rondjes..
Stapje,draf,galopje en dat beide kanten op.
Toen ik opgestapt ben stond ze niet bol..

Ik heb haar Dinsdag en gister gewoon even gelongeerd met bijzet, dit omdat ik niet weet waar het vandaan kán komen.

Weet iemand misschien wát dit kán zijn?
Of heb je het zelf al eens gehad?
Krijg graag wat reactie's !!
Laatst bijgewerkt door Marisjuuuuuh op 07-10-10 12:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Theake

Re: Paard loopt bol als ik er net op zit help?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:44

Hoi!

Wat jij beschrijft kan mijn paardje ook heel erg hebben, ze is nogal nijdig, vooral dan op zadel/singel/ruiter. Als je meteen opstapt maakt ze zich ook bol (waarbij ze nadenkt of ze gaat ontploffen of niet ;) ).
Ik los het op zoals jij doet, eventjes aan de longe en er is geen probleem meer!

DiamondHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:48

Dat duid absoluut op gevoeligheid in de rug, komt vaker voor dat ze met opstappen "bollen" en dat ze na een rondje stappen weer normaal lopen! Ik zou als ik jou was je zadel goed na laten kijken en ook de rug van je paardje! Tot die tijd (misschien doe je dat al) opstappen met een krukje!
Maar deze reactie zeker niet onderschatten, dit lan leiden tot ernstigere rug problemen!! Succes!!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:50

Ja maar ik wil niet telkens haar aan de longeerlijn hebben.
Heb al een fysio gebelt (nooit verkeerd om er even iemand na te laten kijken) maar die heeft vakantie tot de 17e.
Zodra haar vakantie is afgelopen komt ze even langs!
Zadel ligt prima, dat is al na gekeken.

Ik wil er geen gewoonte van maken met longeren omdat ik officieel wedstrijden ga rijden aan t eind van de maand (dan komt startkaart binnen).
Laatst bijgewerkt door Marisjuuuuuh op 07-10-10 12:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Talishe

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:50

Klinkt als een beetje singeldwang.
Loop je wel eens eerst een rondje aan de hand de bak door voor je opstapt? Doet ze het dan ook?

Joki

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:51

mijn paard heeft dat ook gedaan. Ze deed het alleen op het springzadel. Dat lag op zich niet eens verkeerd op haar maar ze is erg gevoelig op haar rug en moest een extra breed kussenkanaal en sindsdien doet ze het eigenlijk nooit meer

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 12:51

Nee ik loop nooit een rondje met haar door de bak heen, weet dus niet of ze het dan wel of niet zal doen.

Ik loop altijd vanaf stal naar de bak (ongeveer 100 meter)

We zijn wel wat zwaarder gaan trainen de afgelopen 2 weken ongeveer.
Misschien dat het ook wat spierpijn kan zijn?
Omdat we eerst wat makkelijker aan het trainen waren.

Theake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:53

Gohja, ik ga met mijn paard ook op wedstrijd hoor, maar ze heeft gewoon dat toertje longe nodig. Als het niet lukt om te longeren, stap ik ermee rond zoals Talishe hier zegt...

(Enfin, vooral ik heb het nodig, ze kan nogal lelijk uit de hoek komen)

retivi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 12:55

Dit is inderdaad gevoeligheid in de rug.
Mijn paard heeft het ook gehad en is zelfs een paar keer heel heftig gaan bokken als ik er net op zat.
Wat ik heb gedaan is:
1 Laat je zadel nakijken, zit die nog goed? Ligt hij niet te veel achterover en zijn er geen drukplekken.
2 Laat een ostheopaat er naar kijken, zij kunnen kijken of er ergens knellingen zitten en er verder problemen met bv wervels zijn.
3 Kijk kritisch naar je eigen rijstijl, rijdt je je paard genoeg over de rug? Ik ben met hem eerst lang, laag en klein beetje rond gaan rijden voordat ik hem daadwerkelijk oppakte. Dit deed ik ook altijd aan het einde van de training.

Veel succes!

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:04

Ze heeft de afgelopen week niet gebokt of wat toen ik er net op zat. Maar als ze pijn in haar rug heeft zou je toch zeggen dat ze tijdens de training ook wel moet tegen stribbelen? En eens een keer een bok zal geven?

Mijn zadel ligt en zit net als anders, en ligt goed op haar.
Ik rij haar altijd los met een lange teugel, denk aan halsstrekken. Ik begin ook met draven met een lange teugel, rij veel figuren voordát ik haar oppak.

Aan de eind van de training laat ik haar halsstrekken in draf, rij dan nog wat figuren en ga dan over naar uitstappen.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 13:05

de mijne kan het ook hebben, maar bij haar is het als ik per ongeluk mijn zadel iets (lees hooguit 2-3 cm) te ver naar achteren gelegd heb, maar dan heeft ze het in alle gangen of bij het achterwaarts stappen, soms is ze een fractie te laat "weg" achteraan en dan bolt haar hele rug op.

over het algemeen zit achter het opbollen van de rug een probleem in de rug/lenden van het paard veroorzaakt door de "natuurlijke" scheefheid van het paard, te zware of foute training of een slecht passend zadel
OF hormonale huishouding kan ook, maar dan zou het periodiek moeten zijn

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 13:12

Er stond wel eerst een ruin naast haar, waar ze dikke vriendjes mee was. Ze gingen altijd samen in het weiland, en stonden altijd bij elkaar te neuzen als ze op stal stonden

Deze ruin is verplaatst naar de andere kant van stal, en is dus ook niet meer in zicht van mijn Merrie.
Hij is vorige week maandag naar de andere kant van stal verplaatst.

Kan het zijn dat dit ook invloed kan hebben?

Nimmy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:26

Marisjuuuuuh schreef:
Ze heeft de afgelopen week niet gebokt of wat toen ik er net op zat. Maar als ze pijn in haar rug heeft zou je toch zeggen dat ze tijdens de training ook wel moet tegen stribbelen? En eens een keer een bok zal geven?

Een paard hoeft geen verzet te tonen als die pijn heeft, al wel vaker gezien dat een paard qua lopen enorm vooruit ging en achteraf wel een rugprobleem bleek te hebben.

Het kan ook zijn dat de bespiering door het werk wat is veranderd en het zadel daardoor niet meer optimaal ligt, zou het zeker even laten nakijken.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:28

Hoe oud is dit paard?
Kan ook zijn dat ze een beetje singeldwang heeft.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:46

Ze is 14 jaar..

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 14:54

Mijn pony heeft dit ook gehad, exact zoals jij het beschrijft. Hij zat vast in z'n lendenen en de osteopaat heeft dit verholpen. Nu doet ie het niet meer. Ik zou er dus ook iemand naar laten kijken en laten behandelen.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 14:56

Ik laat er ook iemand na kijken en laat haar zeker behandelen, dit was ik van plan vóórdat ik dit topic opende.:)

Vandaag heeft ze een rustdag en ga morgen denk ik even kijken of ze weer zo bol gaat lopen als ik er net op zit.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:00

Succes he, ben benieuwd hoe dit af gaat lopen. :)

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:06

Een elastieke singel wil ook wel eens goed helpen. Vooral voor paarden met singeldwang en/of gevoelige ruggen.

Stap jezelf wel soepel op, of heis je je echt omhoog?
Daar kunnen ze ook rugklachten van krijgen en dan bol gaan staan.
Als je een sensibel paard hebt en je stapt een paar keer "lomp" op, dan kan het zijn dat ze dat onthouden heeft.

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 15:11

Ik kom er makkelijk op, het is niet zo dat ik me echt omhoog moet heisen om er eens op te komen.

Anders zal ik wel eens gaan proberen om met een krukje op te stappen:). Misschien dat dit iets beter voor haar is, en ze dan niet bol gaat staan:)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:12

Zoals gezegd, singel dwang ( waar ik eerder aan denk dan de rug eigenlijk)
Stap sowieso een paar rondjes voor je op stapt, gebruik een trapje, en singel liefst pas goed aan als je er al even op zit.
Een singel met elastiek zoals iemand al zei, zou je best kunnen proberen.
Of leg het zadel eens een paar c.m verder naar achter en kijk dan eens of het beter gaat.

willemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:13

Dat zou ik echt een keer proberen ja.
Een elastieke singel kan je mischien ook wel van iemand lenen, dan kan je het uit proberen.
Succes en hou ons op de hoogte!!

Nibbit

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:16

Mijn bijrijdpaard doet dat ook, die is heel gespannen voor alles wat er over de rug gegooid wordt, dekens, dekje, zadel of ik dat maakt niet uit. Ik stap gewoon rustig op en dan is het ook zo over ;) Het gaat nu al veel beter dan een half jaar geleden, maar ze blijft er wat rillerig voor

Marisjuuuuuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 15:18

Toen ik haar afgelopen Maandag een paar rondjes aan de longe heb laten lopen en ik toen op stapte stond ze niet bol. Toen stapte ze normaal weg.
Kan het ook iets zijn van stijfheid o.i.d?

Ik ga zeker proberen om een paar rondjes door te bak te lopen met haar, en met een krukje op te stappen.
Ben erg benieuwd naar wat ze dan gaat doen.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:22

Nee dat bol staan herken ik ook wel van mijn oude paard. Die deed dat ook op een gegeven moment.
Als ze stijf zijn dan worden b.v de passen korter, en dat is ook niet over na dat je er op gaat zitten.
Dat verdwijnt als de spieren warm worden.