mijn voeten blijven niet goed zitten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rosella83

mijn voeten blijven niet goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:49

Ik heb een probleem met mijn voeten in stap blijven ze netjes zitten in de beugels maar zodra ik naar de draf ga
schuiven ze toch naar voor waardoor ik op het midden van mijn voet rij. Ik merk ook dat ik mijn rechterbeen dan scheef neer zet waardoor ik dus eigelijk op de zijkant van mijn voet sta hierdoor heb ik dus mijn buitenste spier overbelast waardoor ik dus afgelopen zaterdag eerder ben gestop omdat de pijn niet te harden was.
we gaan nu ook een ander paard proberen misschien is de rug te breed geweest. maar de instructriese had het er ook over dat je andere beugelzooltjes kan aanschaffen die iets omhoog lopen aan 1kant.
Zijn er hier mensen die daar ervaring mee hebben.

Joanne1987

Re: mijn voeten blijven niet goed zitten

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:55

ik weet niet zeker of schuine zooltjes helpen als je voet naar voren schuift, maar ik vind het zelf gewoon wel fijner rijden. verder kun je proberen je hakken goed uit te drukken, dan glij je ook niet zo snel naar voren. succes!

suvan

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 09:56

ik heb toen tegen het schuiven andere "zooltjes" in de stijgbeugels gelegd, met van die pinnetjes, dan had ik wat meer steun eraan. En met de tijd leer je vanzelf je voeten goed te houden, heeft tijd nodig.

Rosella83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:10

ik weet ook dat het idd tijd nodig heeft, maar ik ben bang dat ik straks mijn spier verpest en moet stoppen.
doordat ik naar voor schuif ga ik op de zijkant van me voet staan

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:14

Dat je voeten niet goed in de beugels kan houden, daar hebben veel mensen last van.
Natuurlijk krijg je de gebruikelijke adviezen dat je je hakken uit moet drukken, maar ik mag aannemen dat je dat zeker geprobeerd hebt.
Naar mijn mening los je het "probleem" niet op door andere beugelblokjes te gebruiken, je verdoezeld het alleen. Wat ik niet zeg dat het je niet kan helpen in je proces om beter te gaan zitten.

Veel slimmer om te gaan kijken waar het "probleem" vandaan komt.
Wat bedoel ik daarmee: veelal zie je dat andere factoren een duidelijke rol spelen. Juiste beenligging lost vaak al veel op.
Maar zit je met te gespannen benen en billen in je zadel hou je je probleem.
Ik zou als ik jou was beginnen met een paar zitlessen aan de longé.
Op die manier kan je je helemaal op je zelf concentreren. Goed kunnen zitten is heel belangrijk om uiteindelijk tot fijn rijden te kunnen komen.

Het eerste wat ik iemand laat doen die verkeerde druk op zijn beugels heeft is controleren of de ruiter niet te veel spanning in zijn been heeft.
Een vraagje: heb je een paard dat makkelijk voorwaarts loopt of moet je met veel been komen?

Rosella83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 10:35

Japeloup schreef:
Dat je voeten niet goed in de beugels kan houden, daar hebben veel mensen last van.
Natuurlijk krijg je de gebruikelijke adviezen dat je je hakken uit moet drukken, maar ik mag aannemen dat je dat zeker geprobeerd hebt.
Naar mijn mening los je het "probleem" niet op door andere beugelblokjes te gebruiken, je verdoezeld het alleen. Wat ik niet zeg dat het je niet kan helpen in je proces om beter te gaan zitten.

Wat bedoel ik daarmee: veelal zie je dat andere factoren een duidelijke rol spelen. Juiste beenligging lost vaak al veel op.
Op die manier kan je je helemaal op je zelf concentreren. Goed kunnen zitten is heel belangrijk om uiteindelijk tot fijn rijden te kunnen komen.

Het eerste wat ik iemand laat doen die verkeerde druk op zijn beugels heeft is controleren of de ruiter niet te veel spanning in zijn been heeft.
Een vraagje: heb je een paard dat makkelijk voorwaarts loopt of moet je met veel been komen?

we zijn al bezig geweest met het kijken hoe ik zit en mijn houding is goed. ik moet haar idd af en toe wel been geven omdat ze tijdens de draf nog wel eens wat langzamer wil gaan dan de andere en ook daardoor schiet ik wel eens door. we ga vanavond op een andere paard om te kijken of het aan de breedte van de rug kan liggen.
Als ik mijn voeten goed in de beugels heb gaat het draven ook veel fijner en heb ik een goede houding.

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 10:43

Het blijft altijd erg lastig, maar zeker geen slecht plan om op andere paarden te kijken of je daar ook het probleem hebt.
Ik zou zeggen gewoon nog ff puzzelen, je komt er "van zelf" achter waar het nou zit.

succes

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:01

Same problem hier.
Kan van het been geven komen, heb ik ook heel vaak...
En omdat ik mijn beugels best aan de korte kant heb, omdat ik een pittig peerdke berijd :P

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 17:12

Rosella83 schreef:
Japeloup schreef:

we zijn al bezig geweest met het kijken hoe ik zit en mijn houding is goed. ik moet haar idd af en toe wel been geven omdat ze tijdens de draf nog wel eens wat langzamer wil gaan dan de andere en ook daardoor schiet ik wel eens door. we ga vanavond op een andere paard om te kijken of het aan de breedte van de rug kan liggen.
Als ik mijn voeten goed in de beugels heb gaat het draven ook veel fijner en heb ik een goede houding.

En toch denk ik dat Japeloup wel gelijk heeft. M.i. is het zo dat als je je been ontspant, deze goed rust in de beugel. Als je echt ontspant kan je voet niet schuiven, doordat je been dan zwaar is, de beugelriem strak is, en de beugel vast aan je voet zit. Als je je been spant, komt je been hoger te liggen, en wordt je been lichter, waardoor de beugelriem losser is, waardoor je gaat schuiven in de beugels. Als je been geeft zou je er eigenlijk geen last van moeten hebben, omdat je been geeft met je kuit. Alleen deze span je dan.
Ik denk dus dat het probleem ligt in het verkeerd aanspannen van je benen :)

kim18a

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:12

Zand van je zolen af halen! ;)
Dat helpt bij mij te minste?
En goed je benen lang maken. Ook moet je een beetje drukken, ja of hoe je het ook uitlegt ;)
Volgends mij trek je je benen ook op in draf, om steun te zoeken?
Als dat het geval is moet je het proberen te verhelpen :)

Rosella83

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 22:45

vanavond heb ik op een ander paard gereden een slanker model en dat zat echt veel beter. mijn voeten bleven zitten en de draf was ook zoals hij hoort. kortom het probleem is voor nu verholpen en de pijn in die spier heb ik dus vanavond geen last van gehad. de rug van het andere paardtje was denk ik toch te breed voor mijn benen. allemaal bedankt voor jullie tips

Prutsmuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 22:52

Fijn dat het met een paard beter ging. Probeer daarop je zit/beenhouding te verbeteren en dan zul je zien dat je over een tijdje op andere paarden ook minder problemen hebt.

_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 23:09

Goed schoeisel of rijlaarzen helpen ook goed. Ik heb er zwakke enkels, en heb nu goede laarzen. Daarmee rij ik een stuk beter dan bv met lage laarsjes of rijschoenen. Een wat hogere hak onder de zool helpt ook een betere plaatsing van je voet.