Schouder binnenwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

heidiLOVER

Schouder binnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 09:28

Sindskort wil mijn instructrice dit oefenen in de les zodat ze wat leniger word o.a.
Dus ik vroeg me eigenlijk af op welke verschillende manieren een paard schouder
binnenwaarts wordt aangeleerd?

Zou wel wat verschillende manieren willen uitproberen :)

laziezo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 16:24

ik ga dit topic zeker volgen, mijn paard gaat staken als ik hem inzet voor schouderbinnenwaards en als dat 1x gebeurd is , gaat hij al staken als ik stelling vraag!

Barbara88

Re: Schouder binnenwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 18:35

Ik heb het zo geleerd:
Je rijdt op de korte zijde in de hoek ga je al wat extra stelling en buiging vragen op het moment dat je de hoek uitkomt verplaats je je gewicht naar buiten en neem hem zo zijwaarts mee.
Maar is het niet handiger om dit met je instructrice te bespreken aangezien zij wil dat je deze oefening rijdt?

Liv80

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:05

Over de lange zijdes overdreven naar binnen laten kijken, gaat dit goed, dan rustig aan schoudervoor oefen, gaat dat goed, dan schouderbinnenwaarts.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 11:22

Barbara88, Ja ik heb van haar 1 manier te horen gekregen maar zou graag willen weten welke andere manieren er hier worden gebruikt ;)

Bedankt voor de antwoorden!

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:26

Sb kan men aan de hand aan leren en onder de man en aan de dubbele longe, in alle 3 de varianten is het noodzakelijk om daar in instructie te hebben, kan hier dit onderdeel van alle 3 wel opschrijven, maar dan begrijp je er nog niets van

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:27

kijk maar eens op paarden begrijpen .nl hier wordt heel duidelijk uitgelegd hoe en wat over sch-binnenwaarts ,en dan leer je al snel dat je het niet aanleert door m overdreven naar binnen te laten kijken..juist niet omdat je je paard dan juist aanleert om over de schouder naar BUITEN te laten lopen ;)

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 11:31

Beginnen met volte sluiten en openen om het paard soepeler te krijgen en voor te bereiden.
Daarna een volte 10 m rijden. En deze buiging dan meenemen rechtuit. Eerst een paar meter rijden met aansluitend weer een volte. Daarna oefening uitbouwen.
Anders dan bij schoudervoor, begint deze oefening vanuit de buiging en is de stelling een 'gevolg'.
Om te voorkomen dat het een kunstje wordt en het paard blijft leunen tegen de bakrand, deze oefening ook op andere lijnen in de bak rijden.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:22

Miss eerst eens gaan lezen over de schouder binnen, waarvoor is de oefening wat gaat er vooraf de schouder binnen enz enz
Miss idd eens kijken op paardenbegrijpen.nl staat mooi hoe en waarvoor en hoe je de oefening technisch goed kan uit voeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 13:22

Op zich is de hulp vrij logisch en snappen ze het vaak snel, echt aanleren hoeft niet imo. Wel kan het erg moeilijk zijn, mijn paard is bijv. linksgebogen en daarom gaat het rechtsom veel moeizamer. Maar dat heeft tijd nodig.

Zorg dat je paard goed aan de (been)hulpen staat anders lukt het sowieso niet ;) Eerst recht maken, aan de buitenteugel en dan de schouder naar binnen plaatsen. Met je binnenbeen drijf je dan bij om aan te geven dat hij rechtdoor moet blijven gaan, en dat vang je weer op aan je buitenteugel. Draai je lichaam een klein beetje naar binnen maar blijf rechtuit kijken. Het is wel handig het eerst in stap te oefenen totdat je het 'gevoel' krijgt zeg maar.

Edit: ik weet niet of je beschikking hebt over een spiegel, maar dit is erg handig om te zien of je paard goed buigt en op drie sporen loopt.

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 14:43

goed met je binnenbeen aandrukken en je armen een beetje meer dan binnen doen, zo doe ik het altijd

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 17:20

evvvaaa schreef:
goed met je binnenbeen aandrukken en je armen een beetje meer dan binnen doen, zo doe ik het altijd

dan krijgt men wijken voor de kuit

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 21:42

evvvaaa schreef:

sorry ,wil niet heel vervelend overkomen ,maar je bent 13 en rijdt op een manege....denk je nou echt dat je advies hierover kan geven?
als je het hele topic doorleest zie je dat er adviezen en links naar sites worden gegeven,mijn advies zoek deze eens op en ga eens lezen ;)

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:06

Persoonlijk zou ik niet meteen beginnen met SB maar eerst wat stukjes schoudervoor gaan rijden, heb je dat goed onder de knie en je paard ook dan kun je beginnen met het rijden van SB maar wel SAMEN met een instructrice dat het dus geen wijken voor dr kuit word

kleinvosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:15

senna21 schreef:
Beginnen met volte sluiten en openen om het paard soepeler te krijgen en voor te bereiden.
Daarna een volte 10 m rijden. En deze buiging dan meenemen rechtuit. Eerst een paar meter rijden met aansluitend weer een volte. Daarna oefening uitbouwen.
Anders dan bij schoudervoor, begint deze oefening vanuit de buiging en is de stelling een 'gevolg'.
Om te voorkomen dat het een kunstje wordt en het paard blijft leunen tegen de bakrand, deze oefening ook op andere lijnen in de bak rijden.

Zo doe ik het ook altijd, volte sluiten, en dan openen. Je paard leert dan goed opzij te gaan voor kuitdruk. Toch blijft het het beste om het met je instructrice te doen.

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-10 16:36

Zwartsnoepje schreef:
Op zich is de hulp vrij logisch en snappen ze het vaak snel, echt aanleren hoeft niet imo. Wel kan het erg moeilijk zijn, mijn paard is bijv. linksgebogen en daarom gaat het rechtsom veel moeizamer. Maar dat heeft tijd nodig.

Zorg dat je paard goed aan de (been)hulpen staat anders lukt het sowieso niet ;) Eerst recht maken, aan de buitenteugel en dan de schouder naar binnen plaatsen. Met je binnenbeen drijf je dan bij om aan te geven dat hij rechtdoor moet blijven gaan, en dat vang je weer op aan je buitenteugel. Draai je lichaam een klein beetje naar binnen maar blijf rechtuit kijken. Het is wel handig het eerst in stap te oefenen totdat je het 'gevoel' krijgt zeg maar.

Edit: ik weet niet of je beschikking hebt over een spiegel, maar dit is erg handig om te zien of je paard goed buigt en op drie sporen loopt.

Ja daar heb ik wel beschikking over en die gebruik ik ook inderdaad :)

Bedankt voor jullie advies, ik ben dit ook nog niet thuis aan het oefenen, alleen met mijn instructrice, ik vroeg me gewoon af wat voor manieren er hier worden gebruikt. Ik ga heus niet zomaar iets doen al lijken sommige dat hier wel te denken.. Ik zal dat stukje op paardbegrijpen eens doornemen :)

SunNDLM

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:41

kleinvosje schreef:
senna21 schreef:

Zo doe ik het ook altijd, volte sluiten, en dan openen. Je paard leert dan goed opzij te gaan voor kuitdruk. Toch blijft het het beste om het met je instructrice te doen.

Ik doe het ook zo. En dan steeds een stukje uitbouwen en pas als dit goed ga vanuit de hoek en dan verder rijden in een volte. Wanneer ook dat goed gaat ga ik d'r pas rechtstellen na SB.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 16:45

doerakje schreef:
Persoonlijk zou ik niet meteen beginnen met SB maar eerst wat stukjes schoudervoor gaan rijden, heb je dat goed onder de knie en je paard ook dan kun je beginnen met het rijden van SB maar wel SAMEN met een instructrice dat het dus geen wijken voor dr kuit word

Inderdaad, je paard moet eerst met stelling op de hoefslag kunnen blijven lopen dmv je binnenbeen. Als ze dat goed onder de knie heeft kan je met SBW beginnen.
Ik moest het op de volgende manier oefenen (en doe dat nog steeds af en toe): Volte 10 meter draaien, zodat je de juiste stelling en buiging al hebt en dan de hoefslag volgen en dan heeel goed je binnenbeen erbij houden en met je buitenbeen zorg je ervoor dat je paard niet gaat wijken.
Toch zou ik het met je instructrice bepraten en vragen of ze het stap voor stap kan uitleggen want via internet is het lastig.

FalcoMirza

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-10 18:13

Mij is geleerd om met de binnenhand te spelen om de stelling naar binnen te krijgen (niet trekken) en hem met het binnenbeen naar buitenduwen zodat hij niet afwendt of over de schouder wegloopt ;)

MoniqueB

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-10 15:53

monica08 schreef:
Toch zou ik het met je instructrice bepraten en vragen of ze het stap voor stap kan uitleggen want via internet is het lastig.

Inderdaad, want bijna iedereen vergeet hier bijvoorbeeld de functie van de buitenteugel te beschrijven, en die heeft toch een grote belangrijke taak in combinatie met je binnenbeen ;)

l0esjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-10 15:38

FalcoMirza schreef:
Mij is geleerd om met de binnenhand te spelen om de stelling naar binnen te krijgen (niet trekken) en hem met het binnenbeen naar buitenduwen zodat hij niet afwendt of over de schouder wegloopt ;)

Mij is het tegenovergesteld aangeleerd..
Eerst vanuit de volte of wending een pasje schouder voor rijden en dat uitbouwen naar een schouderbinnenwaarts.
Voor je idee rijd je de diagonaal op in een SB dus je plaatst beide handen wat naar binnen toe (dus niet alleen met de binnenhand naar binnen "trekken") maar juist bijv in sb naar rechts beide handen naar rechts brengen zodat je met de buitenteugel druk naar binnen geeft. Binnenbeen begrenst zodat het paard niet van de hoefslag afkomt en buitenbeen wat naar achteren leggen. Dus niet met het binnenbeen naar buiten drukken, het is juist de bedoeling dat het paard van achteren rechtuit blijft gaan.

123468086

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 14:45

Ik ben nu ook bezig met het schouder binnenwaarts en wij doen het op deze manier: Doe net alsof je af wilt wenden en op het moment dat hij helemaal af wilt wenden hou je hem tegen en houd je goed je binnenbeen eraan. Sucses!

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 18:49

neem een klein beetje stelling naar binnen aan en geef wat druk met je kuit iets naar achteren op de buik.

NicoleHorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-10-10 19:55

mij is eerst schoudervoor geleerd, veel stelling aannemen in de hoek en dan proberen dit ook onder de knie te krijgen al doorzittend op de lange zijden. Daarna binnenhand iets naar buiten brengen en buiten hand iets van de hals af, gewicht idd iets verplaatsen en een beetje binnenbeen :)