Dus ik vroeg me eigenlijk af op welke verschillende manieren een paard schouder
binnenwaarts wordt aangeleerd?
Zou wel wat verschillende manieren willen uitproberen
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Eerst recht maken, aan de buitenteugel en dan de schouder naar binnen plaatsen. Met je binnenbeen drijf je dan bij om aan te geven dat hij rechtdoor moet blijven gaan, en dat vang je weer op aan je buitenteugel. Draai je lichaam een klein beetje naar binnen maar blijf rechtuit kijken. Het is wel handig het eerst in stap te oefenen totdat je het 'gevoel' krijgt zeg maar.evvvaaa schreef:goed met je binnenbeen aandrukken en je armen een beetje meer dan binnen doen, zo doe ik het altijd
senna21 schreef:Beginnen met volte sluiten en openen om het paard soepeler te krijgen en voor te bereiden.
Daarna een volte 10 m rijden. En deze buiging dan meenemen rechtuit. Eerst een paar meter rijden met aansluitend weer een volte. Daarna oefening uitbouwen.
Anders dan bij schoudervoor, begint deze oefening vanuit de buiging en is de stelling een 'gevolg'.
Om te voorkomen dat het een kunstje wordt en het paard blijft leunen tegen de bakrand, deze oefening ook op andere lijnen in de bak rijden.
Zwartsnoepje schreef:Op zich is de hulp vrij logisch en snappen ze het vaak snel, echt aanleren hoeft niet imo. Wel kan het erg moeilijk zijn, mijn paard is bijv. linksgebogen en daarom gaat het rechtsom veel moeizamer. Maar dat heeft tijd nodig.
Zorg dat je paard goed aan de (been)hulpen staat anders lukt het sowieso nietEerst recht maken, aan de buitenteugel en dan de schouder naar binnen plaatsen. Met je binnenbeen drijf je dan bij om aan te geven dat hij rechtdoor moet blijven gaan, en dat vang je weer op aan je buitenteugel. Draai je lichaam een klein beetje naar binnen maar blijf rechtuit kijken. Het is wel handig het eerst in stap te oefenen totdat je het 'gevoel' krijgt zeg maar.
Edit: ik weet niet of je beschikking hebt over een spiegel, maar dit is erg handig om te zien of je paard goed buigt en op drie sporen loopt.
kleinvosje schreef:senna21 schreef:Beginnen met volte sluiten en openen om het paard soepeler te krijgen en voor te bereiden.
Daarna een volte 10 m rijden. En deze buiging dan meenemen rechtuit. Eerst een paar meter rijden met aansluitend weer een volte. Daarna oefening uitbouwen.
Anders dan bij schoudervoor, begint deze oefening vanuit de buiging en is de stelling een 'gevolg'.
Om te voorkomen dat het een kunstje wordt en het paard blijft leunen tegen de bakrand, deze oefening ook op andere lijnen in de bak rijden.
Zo doe ik het ook altijd, volte sluiten, en dan openen. Je paard leert dan goed opzij te gaan voor kuitdruk. Toch blijft het het beste om het met je instructrice te doen.
doerakje schreef:Persoonlijk zou ik niet meteen beginnen met SB maar eerst wat stukjes schoudervoor gaan rijden, heb je dat goed onder de knie en je paard ook dan kun je beginnen met het rijden van SB maar wel SAMEN met een instructrice dat het dus geen wijken voor dr kuit word

monica08 schreef:Toch zou ik het met je instructrice bepraten en vragen of ze het stap voor stap kan uitleggen want via internet is het lastig.
FalcoMirza schreef:Mij is geleerd om met de binnenhand te spelen om de stelling naar binnen te krijgen (niet trekken) en hem met het binnenbeen naar buitenduwen zodat hij niet afwendt of over de schouder wegloopt