Paard uitgestekte draf leren... hoe ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

nanoeh

Paard uitgestekte draf leren... hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 23:48

Hoi bokkers,

Ik zit met een vraagje.. hoe hebben jullie je paard uitgestrekte draf geleerd of leren jullie het hem ?
ik heb een Hongaars sportpaard van 1.75m met nogal lange benen, zijn uitgestrekte stap is super ! maar zijn uitgesterkte draf is waardeloos.. hij verliest zijn takt, gaat huppelen of springt aan in galop..
ik heb 2x per week privé les , en zijn uitgestrekte draf gaat ook al ietsje pietsje beter.. maar hebben jullie tips ?.. waar moet ik op letten of wat helpt om het goed te leren ??

Afbeelding

Bedankt !

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 23:56

Waarschijnlijk moet je paard nog sterker worden in z'n bespiering. Dus trainen: overgangen, schijnovergangen, balkjes lopen etc. ... en geduld. Een paard van 7 jaar is volwassen, maar waarschijnlijk heeft hij langer nodig om sterker te worden omdat hij zo groot is.
Begin met 3 passen middendraf en wees gauw tevreden.
Succes.

nanoeh

Re: Paard uitgestekte draf leren... hoe ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 00:00

oke bedankt voor de tip :).
in 1,5 jaar tijd heb ik 3x balkjes met hem gelopen en dat terwijl ik 6x per week fanatiek met hem train :o.
met longeren doe ik wel vaak balkjes, maar ik zal nu zeker een paar keer per week met balkjes rijden..
wat ik dan doe is de eerste op de grond, de 2e van de grond (soort cavaletti) de 3e op de grond, 4e van de grond, 5e op de grond, 6e van de grond en 7e weer op de grond..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:08

Een paard kun je de uitgestrekte draf niet ´leren´. Zoals Senna zegt moet een paard sterk zijn. Uitgestrekte draf is het vervolg op middendraf alleen moet een paard dan meer gaan op het achterbeen zodat het ruimte krijgt om het voorbeen ruim weg te zetten. Dus veel de achterhand trainen en geduld hebben :)

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:14

Ja maar het is ook een kwestie van 'leren'..
en sterk genoeg zijn indd.

Persevero

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 22:09

ik denk idd ook dat het paard de kracht nog mist. vanuit sb een stukje vragen wil ook wel eens helpen. je hebt het binnenachterbeen er dan al onder. maar idd oppassen dat je niet te veel vraagd

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 23:59

Ook ik denk dat het nog een gebrek aan kracht is wat hij mist,

Probeer lekker veel overgangen/tempowisselingen te rijden, wordt hij streker van..

Pak ook de zijgangen mee (wijken/schouderbinnenwaarts etc.)..

Focus nog niet teveel op het "uitstrekken" pak straks eerst maar eens de middendraf paar passen mee in je training *D

nanoeh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 21:13

middendraf gaat super.. zo de hele lange zijde.. (60x40 bak)
bedankt voor de tips !

Japeloup

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 21:25

Vooral veel tempo wisselingen rijden om hem inderdaad sterker te maken in het achterbeen. Maar vergeet vooral ook niet de buikspieren.
Al gaat dat meestal samen.
Maar van heel veel tempo wisselingen rijden kun je je paard ook snel overvragen.
Ik rij veel tempo wisselingen maar dan niet een hele lange zijde.
Ik vraag mijn paard voorwaarts te gaan. Op het moment dat hij antwoord geeft op mijn vraag laat ik hem al weer terug komen. Zo spant hij steeds even die spieren aan zonder hem te over vragen. Dit zelfde doe ik eigenlijk met alle oefeningen. Ik rij pas meerder passen een oefening als hij bevestigd is en sterker aanvoelt.
Voor mij heeft deze manier van trainen positieve effecten, omdat ik mijn paarden beloon voor hun antwoord geven op mijn vraag, zien ze de hulp (oefening) niet als vervelend, en worden er stiekem sterker van.

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 01:33

flooooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 08:19

Wat ik altijd probeer te doen als ik het een paard leer is ophouden.
Dus niet zomaar de teugels weggooien en aansporen wat je vaak ziet want als je paard dan al niet in galop springt dan gaat hij
wel in een race draf in plaats van dat de benen echt mooi vooruit gaan en het tempo ongeveer gelijk blijft wat dus de bedoeling is.
Dus zorg dat je op een lange zijde begint. Die zijn het makkelijkst. Dan geef je meer been. Dit doe je gewoon door aan te drukken.
Niet gaan schoppen ofzo want dan ben je verkeerd bezig. Geef been voor been de hulp. Dus eerst het ene been en dan de andere
of geef tegelijk been. Dat verschilt een beetje wat jij gewend bent te doen. Zorg ervoor dat je daarbij aan de voorkant de teugels
vasthebt en een beetje naar je toe. Dus je hebt gelijke druk op beide teugels. En ook goede druk dus er hangen geen boogjes.
Dit is al iets wat een hoop kan helpen bij het aanleren.
Vaak zie je namelijk ongelijke druk en geschop. Dat is natuurlijk een heel ander commando.
Wat ook kan helpen is door het te oefenen aan de longeerlijn. Geef wat meer hulpen maar net te weinig voor de galop en bedenk
er een passend commando bij.

Voor jou zou een tip zijn ga eens op een ander paard zitten met de voorkeur voor een paard met niveau die het al goed kent en oefen
het daar een paar keer op. Je zult zien dat het daarop al beter gaat en je het gevoel erbij een beetje krijgt. Dat brengt ook al een stuk
makkelijker over op jou paard.

Veel succes!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:13

Ik zit hier ook mee,
Alleen ik heb een welsh cob 1,53 hoog en
hij is 15 jaar..
Maar hoe weet ik wat middendraf is ?

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:20

Ik ga graag lekker op buitenrit en dan een paar grote stukken achter elkaar de draf zo ruim mogelijk opvoeren. De bak is goed voor de technische dingen, overgangetjes/tempowisslingen/aan de hulpen etc.
Je komt wat mij betreft ruimte tekort om eens lekker door te 'trekken'. In de bak kan je bijvoorbeeld wel een paar rondes doordraven, maar voor een paard is het makkelijker om op een recht stuk eens steeds ruimer te kunnen gaan zonder bochten. Als je paard weet hoe ver hij de benen kan gooien zal het ook in de bak makkelijker gaan en kan je dit gaan combineren met de kortere stukken en tempowisselingen.

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:21

nanoeh schreef:
Ja maar het is ook een kwestie van 'leren'..
en sterk genoeg zijn indd.

En dan lees je dus toch niet goed, of wil je het niet beseffen. Je kan het trainen, maar niet leren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:23

Het heeft geen enkele zin om hele lange zijdes midden of uitgestrekte draf te gaan oefenen. Dan ben je doelloos aan het rondjakkeren. Daar wordt je paard niet echt sterker van. Ga in plaats daarvan proberen om 3 keer weg te rijden en weer terug te komen in tempo, verruimen en weer verkorten van de passen. Juist dan moet het paard gaan werken, en daarmee wordt 'ie sterker in de achterhand.

Johanna59

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:29

Voor midden en uitgestrekt draf, moet je hem niet op de voorhand rijden. Aan de hand van de foto's die op je profiel hebt staan, lijkt me dat je dat doet. Verder heeft je paard, volgens mij, een stijl achterbeen. Dit maakt het ook niet makkelijker. Hard trainen, niet te diep laten lopen, zodat hij sterker wordt. Ook in zijn verdere houding.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:30

Tsja, trainen/leren ik denk niet dat het ver uit elkaar ligt hoor?
Ieder paard kan uitgestrekte draf... maar er zit volgens mij zeker wel een 'leer' factor in hoor :j Een paard moet soms echt leren hoe hij zijn lijf kán gebruiken...

Anoeska: Doelloos rondjakkeren zoals jij het noemt heeft in mijn ogen wel nut... Door almaar korte stukjes te doen krijgen paarden niet altijd de kans hun hele lijf te gebruiken en écht uit te strekken. Je gaat bij wijze van meteen weer op de rem als ze net vertrekken. Op een lang stuk geef je ze wel die kans om even door te draven en de benen te strekken. Zeker voor een groot paard is volledig uitstrekken voor 20/30/40 meter en dan meteen weer op de rem veel te kort op elkaar om te beginnen. Het hele op de achterhand verhaal en korte stukjes verhaal komt later samen met de ruime draf die ze hebben ontwikkeld in de grotere stukken.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:32

Daar heb je inderdaad wel gelijk in. Zo had ik het niet bekeken. Ik ga zelf ook wel eens lekker met paard naar het bos om gewoon lange stukken recht vooruit even door te draven. daar wordt mijn paard alleen maar beter van.

Ik bedoelde eigenlijk vooral dat je voor het trainen van de achterhand beter korte tempowisselingen kan rijden, dan lange stukken hard vooruit.

Kelly_ann

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 15:38

Die korte tempowisselingen ook zeker doen, dat kan gewoon naast elkaar, daarmee houd je ze scherp aan de hulpen en leer je ze vertrekken vanuit het achterbeen :j

Ik heb wel eens dat als mijn tempowisseling niet lekker uitpakt, dus mijn paard strekt in mijn ogen te weinig of blijft terughoudend omdat ze verwachten dat ze alweer terug moeten straks. Dan zet ik het dus door en strek een halve ronde of langer. Tot ik het gevoel heb dat er geen remming meer zit en mijn paard echt strekt. Daarna maak ik de tempowisseling een keer opnieuw om te zien of ie nu wel 'alles' geeft.