Achterwaarts

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Morag

Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 21:55

Hallo,

Sinds een half jaartje heb ik een verzorgpaard, en alles gaat eigenlijk redelijk goed.
Hij is een beetje sloom aan het been, maar dat gaat nu al stukken beter door m veel aan mijn been te zetten door veel overgangen te maken.
Maar het probleem: Hij wilt niet achterwaarts.
Ik heb altijd geleerd om iets voorover te gaan zitten, je handen iets terug te nemen en je been iets naar achteren leggen, maar hij vertikt het gewoon.
Hij is laatst nog helemaal nagekeken, dus het zal denk ik niet aan zn rug of wat dan ook liggen.

Het zou natuurlijk ook kunnen dat hij gewoon de hulpen nooit geleerd heeft, en dan is mijn vraag: Hoe leer ik dit aan?

MerelV

Re: Achterwaarts

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:05

ik heb altijd geleerd dat je in ieder geval gewoon rechtop moet blijven zitten en eigenlijk is het het beste om alleen je benen terugteleggen en "druk" uit te oefenen. Eigenlijk zou je je handen helemaal niet nodig moeten hebben, maar ik snap dat dit heel moeilijk is als je paard nog helemaal niet achterwaarts gaat

zee501

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:23

Doet hij het aan de hand wel? Zo ja, dan denk ik dat hij je hulp gewoon (nog) niet goed begrijpt.

In dat geval kan je in het begin iemand vragen om naast hem te staan en je te helpen in het achterwaarts gaan. Zo kan je paardje de associatie gaan leggen tussen jou hulp en het achterwaarts gaan. Zorg wel dat ie netjes ontspannen staat, zijn gewicht zo goed mogelijk verdeeld over 4 benen en natuurlijk nageeflijk is voor je aan deze oefening begint. En bij 1 pasje achteruit al belonen of ie Totilas is die net een geweldige passage-piaffe heeft gedaan :D

Dan kan je het vanaf daar steeds een stapje uitbouwen.

Succes!

Vanky

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 08:27

Ik zou het eerst aan de hand proberen dat je op zijn boeg drukt dat ie achterwaarts gaat.
Als dat goed gaat kun je erop en dan vraag je gewoon even of iemand op zijn boeg wel drukken als jij de hulpen geeft.
Je leert m dat achterwaarts lopen als iemand erop zit; waarschijnlijk heeft ie dit nog nooit geleerd.

succes

Carolinee23

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 14:59

ik zou wel in het begin met 2 personen oefenen

MiWaPi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 00:08

Als je alleen bent zou ik het eens gaan proberen vanaf de grond

Neem hier dan ook alle tijd voor ( ene paard snapt het in 1 week andere paard heeft langer nodig )

Ga naast hem staan en druk hem tegen de borst en zeg daarbij : trrrrr OF terug OF tja verzin maar iets ( mijn paarden reageren op trrrr :P )

Als dat goed gaat ga je weer stapje verder en doe je hetzelfde maar dan ZONDER hem aan te raken..

Gaat dat ook helemaal perfect dan probeer je het onder het zadel ook en geef daarbij dan direct de hulp voor het achterwaarts gaan..

Op gegeven moment heb je je stem niet meer nodig..

Succes *D

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-10 19:31

Bedankt allemaal voor de tips!
Ga er zeker mee aan de slag, ga morgen met 2 personen oefenen, kijken wat ie doet.
Kan het ook zijn dat ie het vertikt om te doen? Want als we het bos in gingen deed ik dezelfde hulpen en deed ie het wel gewoon...

Morag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-10 20:05

Als iemand op zijn boeg drukt doet ie dat gewoon, en als je het alleen doet, doet ie het niet. Uiteindelijk een tikje met zweep op boeg gedaan, en doen doet ie een stapje. Dus er zit zeker al voorruitgang, maar we doen alles stap voor stap, haha.

Roweentje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 20:48

Ik heb een tinker gereden en die vrouw zei ook dat hij niet achteruit wilde. Zij gaf ook de hulp; benen aanleggen, naar achteren wrijven en druk op de teugels nemen. Na 1 sec zag ik het probleem al. Hij snapte het gewoon niet. Benen+Druk op teugels. Ik ben erop gegaan heb mijn benen afgestoken en gewoon lichte druk op de teugels genomen. Na een paar seconde ging hij naar achteren.

Het kan dus ook zijn dat jou verzorgpaardje de beenhulp ziet als 'vooruit'. Misschien ook eens zonder been proberen? :)
Uiteindelijk kan je dan gaan beginnen met hem om te zetten naar een beenhulp. :)

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-10 06:08

Je moet geen druk op beide teugels zetten maar op 1 teugel...
Net als bij voorwaarts gaan heeft een paard ruimte aan de voorkant nodig om ook daadwerkelijk naar achteren te kunnen stappen. Dus rechtop blijven zitten, benen naar achteren en met 1 teugel hou je hem tegen zodat hij niet voorwaaarts kan en dus acchterwaarts moet. Succes

zyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:30

Grondwerk achteruitlopen en steeds "Back" zeggen
Als hij dit kan, eropzitten en "back" zeggen.

Wedden dat hij achteruit gaat?

Heb ik ook moeten doen met mijn paard.
Even geduld en het komt wel.
Ik heb er 2 weken over gedaan.

xxx

succes !!!

Margoooo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-10 18:33

Je moet sowieso je benen niet naar achteren doen, dan spoor je de achterbenen aan en dat is de motor = voor uit. Dan snapt je paard het sowieso niet.

& op de grond oefenen idd!