Energie leren doseren

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Energie leren doseren

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:43

Hoi bokkers.

Ik hoop dat jullie tips en adviezen voor mij hebben.
Ik heb een jonge pony, van nu 4 jaar.
Elke week volgen wij prive les. Daarvoor moeten we een kwartiertje stappen naar de bak dat doe ik meestal aan de hand,
dan rijd ik hem een kwartiertje los, en dan begint de les.
Nu is het zo dat mijn paardje het eerste half uur zich enorm op loopt te winden.. showen,
zich opblazen, kortom de stoere man uit hangen.
Hij is dan wel goed te controleren in tempo, maar manman, wat maakt hij zich druk.
Dit heeft als gevolg dat hij bijna opgebrand is als we kunnen beginnen.

Moet hij dit zelf ondervinden en leren, of zijn er manieren om hem te helpen zijn energie wat beter te doseren.

Alvast bedankt.

MargrietvdB

Re: Energie leren doseren

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:29

ik zou zeggen, ga wat vaker diezelfde route rijden/wandelen dus ook op momenten dat je geen les hebt. Hij vind het blijkbaar allemaal zo reuze spannend en vaak is het bij zulke paarden dat het iedere week gewoon weer "opniew en helemaal "nieuw" spannend is.
Dus als je een aatal keren per week zou kunnen gaan, en sowieso de dag voordat je les hebt ook dezelfde weg kunt bewandelen, zal het na een paar keer vast wel iets schelen, want dan wordt het al iets gewoner..

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:39

Hij doet het op buitenrit ook.. het eerste half uur gaat hij als een speer.. daarna wordt het snel minder..

Wat dus heel frappant is.. ik had vanmorgen dit topic geopend, en vanmiddag zijn we super relaxed naar de les gewandeld..
Heel apart.. het zal er misschien ook wel aan liggen dat hij gewoon jong is.

MargrietvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 19:42

ookal ben ik er persoonlijk op tegen, maar is zo'n pasta spuit met wat "kalmerend" effect waardoor de scherpe randjes van het reageren eraf gaan niet een optie.. dat je die een uur van te voren geeft, dan heb je er halverwege de rit als het goed is geen last van.
Het is wel lastig, want normaliter zou je zeggen herhalen herhalen herhalen, maar als het zo'n heethoofd blijft in de eerste 30min, dan heeft het ook weinig zin om te longeren.

Jouw buitenritten, rijd jij die vaak alleen of met anderen?

Oh wat goed om te horen dat hij vandaag zo relaxed was! Stiekem is de boodschap misschien wel iets doorgekomen haha.

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 19:46

De ene keer rijd ik alleen, de andere keer met een groep, dat lijkt geen verschil te maken. Het maakt ook niet uit of we van stal vertrekken, of eerst ergens heen rijden met de trailer..

Ik heb nog bach rescue staan, misschien dat ik dat eens moet proberen. Daarmee gaat het trailer laden ook heel goed.. (paard wat druppels, ik wat druppels.. Ik weet niet bij wie het tussen zijn oren zit.. maar het werkt prima :D ..)

MargrietvdB

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 20:11

haha geniaal.. dan heb je wel meteen stress van jullie beide uitgesloten :D

Nou ben benieuwd, zal duimen dat het net zulke goede resultaten opbrengt als met je trailerladen

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:48

Haha dit komt me bekend voor! Ik denk dat je zelf hem natuurlijk rustig moet proberen te maken met je stem, maar het is natuurlijk ook een jong ding, en zulke dingen zal hij inderdaad zelf moeten ondervinden.