Al een tijd loop ik tegen een punt op tijdens het rijden, dat het net niet lekker aanvoelt. Wanneer ik mijn pony wat meer op ga pakken, is ze op de rechterhand niet zo soepel als op de linkerhand. Ik rijd zeer regelmatig andere paarden en heb daarmee dezelfde 'problemen' dus dan ligt het in ieder geval niet aan de paarden, maar aan me zelf. Ik had altijd het idee dat ik in mijn rechterheup inknik, waardoor ik links langer wordt en mijn pony dus belemmer tijdens het buigen naar rechts. Maar toch kon ik altijd beide zitbeenknobbels goed voelen.
Ik heb meerdere instructrices/instructrices laten komen, puur om houding en zitlessen te volgen, maar uiteindelijk ging het niet meer om mijn houding, maar om de houding die mijn pony aannam. Maar hoe kan mijn pony rechtlopen, als ik zelf scheef zit??????????+ ze ging er gewoon tegenin (en begrijpelijk ook!!).
Vandaag ben ik bij iemand geweest die jaaaren heeft gereden. Van hem moest ik rechtop gaan staan, gewoon op de grond, evenveel gewicht op beide voeten. En hij kwam met de conclusie dat mijn schouders ongelijk waren. Mijn rechterschouder is veel lager, dan mijn linkerschouder. Ook is mijn monnikskapspier (schrijf ik het zo goed?) aan de linkerkant korter... Volgende week ga ik langs de huisarts om te kijken of er door middel van therapie de schouders wat rechter kunnen komen en waar de oorzaak ligt dat ze zo scheef hangen.
Nu kan ik natuurlijk wel gaan rijden, maar daar maak ik mijn pony er niet beter op, eerder schever. Longeren vind ik ook geen probleem en doe ik ook regelmatig, maar is er een manier om mijn scheefheid te compenseren, zonder daarmee de pony in de weg te zitten? Ook ben ik nog steeeds opzoek naar een instructrice/instructeur die inderdaad in eerste instantie houding en zit het belangrijkste vind, want dat is uiteindelijk de basis.
Wie o wie heeft er tips????
Even een foto ter verduidelijking: