paard loopt altijd hoofd naar rechts op linkerhand

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ivjee1213

paard loopt altijd hoofd naar rechts op linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:19

Halle allemaal !

de titel zegt het eigenlijk al wat mijn probleem is: Mijn verzorgpaardje loopt op de linkerhand altijd met het hoofd naar buiten.
En ze reageerd ook niet op het been.
Hoe zou ik dit kunnen verhelpen?

liefs,

Jasmijn159

Re: paard loopt altijd hoofd naar rechts op linkerhand

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:20

Les nemen.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:21

eigenlijk was dit toppic bedoeld om opbouwend commentaar te krijgen. of iig tips over hoe ik het zou kunnen doen. en les krijg ik binnenkort

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:22

Jouw verzorgpaard is waarschijnlijk gruwelijk scheef, daarnaast moet ie leren aan jouw hulpen te staan.

Niemand kan daar beter bij helpen, dan een (goede!!) instructeur.

Succes!

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:24

Quir schreef:
Jouw verzorgpaard is waarschijnlijk gruwelijk scheef, daarnaast moet ie leren aan jouw hulpen te staan.

Succes!

hoe zou ik hem dan recht kunnen richten? Met les natuurlijk, maar waarschijnlijk krijg ik dat binnekort. maar hoe zou ik dan alvast een beginnetje kunnen maken ?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:29

Als hij al niet op beenhulpen reageert wat betreft rechtstellen zul je op de grond moeten beginnen. maar neem nou alsjeblieft aan dat je dit niet in je eentje kunt doen ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 21:34

Wat ook belangrijk is om te beseffen is , dat het niet in zijn hoofd/hals zit maar in het hele lichaam. Dus als je zijn hoofd recht voor zijn lichaam probeert te krijgen, maar de scheefheid zelf blijft bestaan, het probleem alleen maar erger wordt omdat hij dan in een S vorm gaat lopen.

Je moet het nu zo zien dat hij een beetje een banaan vorm heeft. hol aan de linkerkant en dus bol aan de rechter kant. Waarschijnlijk hangt hij wat tegen je rechter been aan.

Uiteraard is les hier heel belangrijk.
Wat je dus vooral niet moet gaan doen is rechts teveel aan zijn mond gaan zitten. Hou links en rechts gelijk contact op de mond en rijd naar beide kanten veel voltes, waarbij je met vooral met je been en je zit voorzichtig de buiging vraagt.
ook niet teveel oefeningen op 1 hand doen, blijven afwisselen, gelijke druk op de teugels. Soepel blijven in je rechterhand

Maar dit is niet een probleem om in je eentje op te lossen.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 21:40

bedankt voor de tip. En ik zal zeker les volgen !

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:31

Ivjee1213 schreef:
Mijn verzorgpaardje loopt op de linkerhand altijd met het hoofd naar buiten.
En ze reageert ook niet op het been.

Wordt er veel tweespan met dit paard gereden (want zo klinkt het) dan moet de eigenaar hem aan de andere kant inspannen.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 13:41

Ivjee1213 niet vervelend bedoeld, maar idd les nemen.
Ik kan nu wel 100 tips geven, maar wie zegt dat jij deze op een correct wijze uit gaat voeren?
Maw hoe rijkunstig ben je en hoeveel ervaring heb je?
Toch even een paar tips:
Op de rechterhand met contrastelling rijden.

Op de linkerhand, rechterachterbeen goed activeren, teugels op gelijke lengte houden, buitenteugel op druk houden met je binnenhand kleine ophoudingen maken en iets naar binnen brengen daarbij de hulp van je binnenbeen niet vergeten!
Maak vooral gebruik van de hoeken (dus de wending) dat is wat makkelijker en vraag dan extra stelling.

Hoop dat je zo wat verder komt, maar met alle respect les heb je nodig.
Ik rij zelf al 27 jaar paard op verschillende niveau's en heb nog elke week les want een klein foutje sluipt er zo in!
Succes!!!

lucca

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 18:06

beginnen met longeren kan ook een optie zijn, al is het alleen maar om uit te sluiten dat de ruiter geen invloed heeft op het scheef gaan van het paard.....
inderdaad kan je dit soort dingen beter niet in je eentje oplossen..

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:29

Albert schreef:
Ivjee1213 schreef:
Mijn verzorgpaardje loopt op de linkerhand altijd met het hoofd naar buiten.
En ze reageert ook niet op het been.

Wordt er veel tweespan met dit paard gereden (want zo klinkt het) dan moet de eigenaar hem aan de andere kant inspannen.

nee wel enkel span.

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 17:30

Torius16 schreef:
Ivjee1213 niet vervelend bedoeld, maar idd les nemen.
Ik kan nu wel 100 tips geven, maar wie zegt dat jij deze op een correct wijze uit gaat voeren?
Maw hoe rijkunstig ben je en hoeveel ervaring heb je?
Toch even een paar tips:
Op de rechterhand met contrastelling rijden.

Op de linkerhand, rechterachterbeen goed activeren, teugels op gelijke lengte houden, buitenteugel op druk houden met je binnenhand kleine ophoudingen maken en iets naar binnen brengen daarbij de hulp van je binnenbeen niet vergeten!
Maak vooral gebruik van de hoeken (dus de wending) dat is wat makkelijker en vraag dan extra stelling.

Hoop dat je zo wat verder komt, maar met alle respect les heb je nodig.
Ik rij zelf al 27 jaar paard op verschillende niveau's en heb nog elke week les want een klein foutje sluipt er zo in!
Succes!!!

ik rijd nu ongeveer 9 jaar paard waarvan ik veel jaren op verschillende paarden heb gereden.

Torius16

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 17:58

Op wat voor niveau?
Hoe lang heb je les gehad?
9 jaar rijden en 9 jaar rijden, zit nog wel eens verschil in.
Hoop in ieder geval dat je er met de gegeven tips van de bokt-ers er uit gaat komen!
Succes!

Ivjee1213

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 18:13

Torius16 schreef:
Op wat voor niveau?
Hoe lang heb je les gehad?
9 jaar rijden en 9 jaar rijden, zit nog wel eens verschil in.
Hoop in ieder geval dat je er met de gegeven tips van de bokt-ers er uit gaat komen!
Succes!

Ik heb nog maar 1 keer een ondelinge wedstrijd met springen gedaan.
Voor de rest heb ik altijd al wel les gehad.
Dat hoop ik ook !
bedankt

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 06:54

Quir schreef:

Succes!

idd duidelijk dat je paard scheef is en dat valt alleen op te lossen met les en veel oefenen met rijden op de linkerhand

Farisch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 11:37

Meer binnenhand eraan houden en de buitenhand zo goed als los laten. Probeer het eens om bij het inrijden te beginnen met een rondje stap lange teugel,rondje draf lange teugel, en dan rondje galop lange teugel.
Rijd op beide handen en niet teveel stelling vragen, als je wel stelling vraagt, vraag dan meer met je binnenhand en breng je buitenhand over de schoft van de hals, zodat je als je op de linkerhand rijd, je linkerhand over de schoft brengt en je met je rechterhand een soort of wijk-hulp geeft.
Let er wel op dat je niet met 1 been veel gaat drijven. Drijven met allebij de benen of niet drijven.
Probeer je paard recht te maken door allebij je handen, let op je handen & benen, wie weet ligt het probleem bij jou.

Succes, ik zal het topic even volgen.

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:39

Buitenteugel strakst nemen, binnenbeen er in, als ie niet echt reageerd proberen met kleine spoortjes!
En les nemen ja :D

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 18:58

@unilecheval: Denk niet dat wat jij zegt gaat helpen, ik vind dit eigenlijk een erg domme reactie. Enige goede wat jij zegt, is dat je je binnenbeen moet gebruiken en dat de TS les moet nemen.. de rest slaat nergens op.
Buitenteugel strakst nemen dan trek je 'm juist scheef en kleine spoortjes zijn niet bedoeld voor dit soort dingen, maar als verfijning van je hulp.

Misschien is het wel een idee om een zweepje als hulp te gebruiken als je paard je binnenbeenhulp niet goed snapt. Vaak als ze scheef zijn, dan gaan ze juist tegen je binnenbeen in hangen en kan het helpen om met je zweep tegen de schouder aan te duwen (niet slaan!) om hem wat steun te geven en het duidelijk uit te leggen samen met je binnenbeen.
Let er vooral ook op dat je niet je linkerhand vast gaat zetten en sterk wordt in die hand, maak hem zacht aan de linkerkant. Probeer met twee benen en gelijke druk op de teugels hem recht te richten op rechte stukken, want je moet niet verwachten dat hij ineens zal buigen. Zo te horen is je paard namelijk erg scheef en moet je al blij zijn als je hem recht kunt krijgen. Verder ga ik mee met bovenstaande tips en ik hoop dat je een goede instructie hebt gevonden! Veel succes!

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:01

@ lisannee93
Als ik op mijn paard mijn binnenteugel strakker neem dan mijn buitenteugel, en ik geef binnenbeen, dan helpt dat dus echt niet. Mij is altijd geleerd: Buitenteugel strakker dan de binnenteugel, Ik dacht ook, dan trek ik hem toch alleen die kant uit? Maar ik weet niet waarom, maar bij vele paarden werkt het goed..
Als je paard niet goed op het been reageerd, kunnen kleine spoortjes geen kwaad, vind ik juist duidelijkere hulpen..

Maar dat is mijn mening :D.

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:05

Je paard is waarschijnlijk heel scheef gereden.
Waarschijnlijk is ze op de linkerkant ook wat sterker op je linkerteugel dan je rechter. Als dat niet is en ze loopt dus zonder enig teugelcontact met haar hoofd buiten; is ze sowieso al erg stijf en scheef en is het al vergevorderd. Lesnemen is in dit geval echt het beste advies. Je wil je paard terug recht krijgen en gelijke druk voor je twee teugels, voordat je begint door te buigen en hiervoor moet je iemand aan de kant hebben staan die ziet welke oefening er wanneer nodig is en heel precies kan zeggen wat jij moet doen. succes!
Laatst bijgewerkt door Twinkeling op 20-10-10 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Twinkeling

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:08

Twinkeling schreef:
Je paard is waarschijnlijk heel scheef gereden.
Waarschijnlijk is ze op de linkerkant ook wat sterker op je linkerteugel dan je rechter. Als dat niet is en ze loopt dus zonder enig teugelcontact met haar hoofd buiten; is ze sowieso al erg stijf en scheef en is het al vergevorderd. Lesnemen is in dit geval echt het beste advies. Je wil je paard terug recht krijgen en gelijke druk voor je twee teugels, voordat je begint door te buigen en hiervoor moet je iemand aan de kant hebben staan die ziet welke oefening er wanneer nodig is en heel precies kan zeggen wat jij moet doen. succes!

Dit was niet de bedoeling :) Ik wou mijn ander berichtje aanpassen, excuseer (ik ben nieuw :o )
Laatst bijgewerkt door Twinkeling op 20-10-10 19:09, in het totaal 1 keer bewerkt

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-10 19:09

@unilecheval: Spoortjes kunnen geen kwaad, maar moeten een verfijning zijn van de hulp, dat kan alleen als ze goed gebruikt worden, dan ben ik persoonlijk meer voor het gebruik van een zweepje.:)

De TS schrijft dat het paard niet op haar binnenbeen reageert, dan heeft het dus geen zin om bij een paard dat al naar buiten kijkt om de buitenteugel strakker te nemen, nou zeg ik niet dat ze de binnenteugel strak moet nemen, dat is ook niet goed. Maar het paard moet beide kanten aan gaan nemen, dus gelijke druk op beide teugels. Maar je hebt verder gelijk, je stuurt met je buitenteugel idd. Je schreef het alleen een beetje onduidelijk neer voor de TS. ;) Maar we bedoelen het allemaal goed hè!

Unilecheval

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-10-10 14:47

@ lisannee93
Daar heb je ook wel gelijk in, mijn pony flipt als ie een zweep ziet, maar als dat niet het geval is zou ik inderdaad ook voor de zweep gaan. :)