Niet te sturen in linkergalop, aanspringen ook probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xDeems

Niet te sturen in linkergalop, aanspringen ook probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 17:49

Hoi :D

Ik heb een probleem met mijn verzorgpaard.
Op de rechterhand begint de galop nu steeds wat rustiger te worden, en steeds wat mooier..
Linkerhand is eigenlijk een drama. Hij is in de draf wel gewoon fijn te buigen enzo, maar galop springt hij áltijd verkeerd aan. Kleine volte, grote volte, gewoon in de hoek, áltijd verkeerd. Ik vraag extra veel stelling en hij springt precies op tijd aan, maar meestal gewoon verkeerd. En áls hij dan goed zit en ik wil een volte, dan lukt het hem niet? Bijvoorbeeld A-X-A grote volte dan knal ik voor K bijna door de bak heen, omdat hij gewoon niet stuurbaar is.
Hoe kan ik dit oplossen?
Laatst bijgewerkt door Elles op 30-09-10 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt
Reden: Onduidelijke topictitel aangepast

duncie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:55

Extra veel stelling zal niet helpen denk ik..
Wat ik geleerd heb (correct me if I am wrong) is dat je dan juist iets stelling naar buiten maakt, zodat de schouder de vrijheid krijgt tijdens het aanspringen.
De volte zal ie dan lastig vinden denk ik.
Als je longeert heeft ie er dan ook moeite mee?

SanderD

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 17:57

De juiste galop heeft niet alleen met stelling te maken. Het gaat vooral om buiging door zijn lichaam.
Je kunt je paard bijvoorbeeld wel in linkerstelling hebben lopen, maar als hij daarbij niet linksom gebogen is maar stijf als een plank blijft, kan hij over zijn buitenschouder makkelijk in de rechtergalop vallen.

De juiste voorbereiding van een linkergalop zit 'm erin dat je het je paard zo makkelijk mogelijk maakt om in de linkergalop te gaan. Laat hem geen uitweg om in de rechtergalop te kunnen glippen. Dit doe je door de schouder naar links te zetten en te zorgen dat je paard linksgebogen is (dat is wat anders dan alleen linkerstelling).

Als hij zo moeilijk stuurbaar is dan heeft hij duidelijk nog balansproblemen en weinig kracht, het kan inderdaad ook gewoon te zwaar voor hem zijn om lang in de linkergalop te blijven en daarbij (kleine) voltes te draaien. Probeer allereerst veel rechtuit te galopperen linksom als het eenmaal lukt, en doe veel gymnastiek in andere gangen, want als het in de galop niet wil lukken, dan zit er in de andere gangen waarschijnlijk ook een probleem.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:01

Ik wil dus zeg maar bij A-C in galop en dan E-B-E een volte en dan bij K-A weer in draf. Dat zijn nog geen 2 rondes, maar gewoon alles wat je in een B proef ook moet galopperen, niet veel. Hij is in draf erg fijn te rijden, zolang ik maar lichtrijd. Als ik ga doorzitten wordt hij erg heet en drukt hij zijn rug weg. Zou het daaraan liggen?
Aan de longe wil hij helemaal niet in galop, hij springt wel aan met een zweepslag (niet slaan natuurlijk gewoon het geluid) maar meer door angst. Dit doe ik ook niet meer. Hij springt , als hij aanspringt wel goed aan in galop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:04

Dan denk ik...dat het niet bij het paard ligt.
Ik heb bijvoorbeeld áltijd moeite met zijgangen naar rechts, maakt niet uit op welk paard. Eerst dacht ik dat het aan het paard lag, maar dat zou wel heel toevallig zijn denk ik :+
Sowieso aangezien je in het doorzitten ook problemen hebt, kan het wel eens zijn dat jíj een foutje hebt in je rug o.i.d. Aangezien hij wel goed aanspringt aan de longe :)

SanderD

Re: Het lukt niet..??

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:10

Aanspannen op de rug duidt op discomfort of angst. Dat kan aan jouw zit liggen of aan de associatie van je paard met iets negatiefs dat eerder gebeurd is tijdens het doorzitten, waardoor hij in het vervolg bij doorzitten zich meteen druk begint te maken.
Een paard dat zijn rug aanspant kan nooit fatsoenlijk in galop aanpsringen, in ieder geval niet correct.

Ik zou hem even een weekje longeren en dan vanuit de rust en ontspanning laten galopperen. Beter even te rustig dan te snel.

xDeems

Re: Niet te sturen in linkergalop, aanspringen ook probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:42

Maar hij is te lui (:o) om aan de longe te galopperen. Hij wíl niet. Wat ik ook probeer.. Alleen als ik hem losgooi in de bak galoppeert hij, maar dan heel gek met bokkesprongen enzo. Tips?

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:43

Goed les nemen?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:44

Heb ik. ;) Er wordt ook aan gewerkt, maar ik vraag het gewoon aan bokt.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 18:46

Maar als je goed les had, dan had je instructrice toch allang de tip gegeven om te oefenen met aanspringen met buitenstelling zodat je hem eigenlijk min of meer over de binnenschouder in de galop laat 'vallen' zeg maar.

Dat werkt vaak er goed.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 17:49

Ik leer juist extra stelling naar binnen te vragen, zodat hij niet in de rechtergalop kan aanspringen. Is dit dan niet waar.?

Ruitersport1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:23

Ik zou beginnen met longeren met bijv een pessoateugel. En dan de touwtjes tussen de benen zodat hij zijn hals moet strekken en zijn rug trainen. Hierdoor wordt hij sterker en zal je makkelijker kunnen dragen. Waardoor galopperen ook makkelijker wordt. Bij het longeren je binnenste touwtje iets strakker zodat hij een lichte stelling krijgt en zijn lichaam moet buigen. Voor het paard is longeren makkelijker omdat hij dan alleen met zijn eigen balans bezig hoeft te zijn.
Tijdens het rijden zou ik hem meer in draf trainen en ook de hals laten strekken (neus moet dan tussen de knie en borst komen) zodat hij de rug traint. Ook veel figuren als slangevolte zodat hij goed moet inbuigen in zijn lichaam en bijv op de lange zijde licht binnen stelling vragen en je paard blijft op de hoefslag lopen. Als hij dit in draf goed onder de knie heeft aan beide kanten zou ik weer een galop proberen (aanspringen op het open gedeelte van de volte). De oefeningen in draf kun je ook weer in de galop gebruiken. Ik hoop dat je begrijpt wat ik bedoel.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:05

xDeems schreef:
Ik leer juist extra stelling naar binnen te vragen, zodat hij niet in de rechtergalop kan aanspringen. Is dit dan niet waar.?

Jawel, dat is de officiele manier als alles goed gaat. Voor de rest: zie mijn onderschrift ;)

veersche

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:09

Hoe oud is je verzorgpaard?
Mijn eerste pony had moeite met de rechtergalop. Na twee jaar kwam uit dat zij artrose had en daardoor met momenten veel pijn had en moeite had met de rechtergalop (omdat hier het meeste gewicht op komt). Na een hindernis landde ze ook altijd op haar linkervoorbeen, nooit op haar rechtervoorbeen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:27

Let ook op je eigen houding, breng je gewicht op je linker (binnen) zitbeenknobbel als je aan wil springen.

Sjaad

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 12:39

Je kunt best binnenstelling vragen, mits je je paard goed op de buitenteugel hebt. Als die niet volledig onder controle is, loopt je paard over de buitenschouder weg en dat maakt het nog moeilijker om goed aan te springen.
Ik zou niet in de complete contrastelling aanspringen.
Je kunt hem eerst naar buiten stellen en hem met je binnenbeen vervolgens naar die buitenteugel toe rijden om vervolgens in galop aan te springen. Dat werkt vaak wel goed.

Verder is een stabiele houding van jou als ruiter natuurlijk een eerste vereiste. Als je dit niet beheerst, zou ik daar eerst aan werken.

NinaSavine

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 16:56

ik denk dat je veel overgangen moet proberen te maken.. in alle gangen en dat hij dan wat soepeler word..

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 20:58

Ik heb vandaag les gehad, en ik moet hem nu 2 keer per dag masseren! Ik heb zijn spieren achter zijn schouderblad gevoeld en de linkerkant zit helemaal vast. Geen wonder dat hij niet normaal kan galopperen op de linkerkant, het doet hem gewoon pijn. Ik heb er nu oefeningen voor.

Seltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 21:40

xDeems schreef:
Ik heb vandaag les gehad, en ik moet hem nu 2 keer per dag masseren! Ik heb zijn spieren achter zijn schouderblad gevoeld en de linkerkant zit helemaal vast. Geen wonder dat hij niet normaal kan galopperen op de linkerkant, het doet hem gewoon pijn. Ik heb er nu oefeningen voor.

Ga je dat zelf masseren? zou je er niet een dierenarts / ostheopaat laten bijkomen?

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-10-10 09:45

Seltje schreef:
xDeems schreef:

Ga je dat zelf masseren? zou je er niet een dierenarts / ostheopaat laten bijkomen?

Nee, eerst nog gewoon mijn instructrice helpen, zodat ik het leer.

mamajolijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 21:19

Lekker masseren en daarna veel oefenen in draf met doorzitten. Als dat geen problemen meer geeft, kun je aan het werk met de linkergalop.

Veel rijplezier!