nieuw paard beleren !

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

XxMSBxX

nieuw paard beleren !

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:39

hallo !

Ik heb net een nieuw en heel braaf paard gekregen.
en ik moet hem beleren !

Ik heb dat nog nooit gedaan, maar ik heb wel veel rij/ervaring hoor.

Maar kunnen de mensen die hun paard zelf hebben beleerd mij helpen met een planning maken hoe ik dat moet doen.
en tips geven, wat ik wel en niet moet doen.

hartstikke bedankt !!

Groetjes,.
Melissa

Spritz

Re: nieuw paard beleren !

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:41

Heb je ook begeleiding? Anders zou je daar evt. een schema mee maken, aangezien zij het paard beter kent, ga ik vanuit. En er zijn niet echt vaste regels om een paard om te rijden, verschilt heel erg per paard! :)

khirshanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:43

Inderdaad.
Al hoeveel ervaring je met rijden ook hebt, als je nog geen paard beleerd hebt, kan ik je aanraden om begeleiding te zoeken. Wellicht heeft de instructeur op een manege in de buurt nog tijd, zin en ervaring.

Zij kunnen beter inschatten wat je moet doen. Zeker omdat het toch een belangrijk punt is wat eigenlijk meteen goed moet gaan. Wij kunnen wel tips geven, maar jij en die begeleider moeten het toe kunnen passen en kunnen zien of het wel of niet geschikt is voor je paard.

En gefeliciteerd!

XxMSBxX

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:44

ik heb ook begeleiding.

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:46

Je plant niet van te voren, het paard plant voor jou.

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:50

Ik denk dat het 'plannen' ook vrij moeilijk word! Gewoon even kijken hoe het paard het oppakt.

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 08:25

Begin er inderdaad niet alleen aan, alleen onder begeleiding van iemand met ervaring en een goede manier van omgaan met een jong paard. Het beste is om het eerste zadelmak maken door je begeleider te laten doen. Als je door een fout het paard laat schrikken, kan dat zijn vertrouwen snel beïnvloeden. Denk ook niet dat als het paard de ruiter accepteert en min of meer op de hulpen reageert dat je er dan bent.
Denk dan eerst nog even na over de volgende tips en vraag je in alle eerlijkheid af of je dit kan:

Besef dat het rijden van zo'n jong paard anders is dan met een beleerd paard.
Alles wat je doet is nieuw en jij bent degene die moet gaan zorgen dat hij/zij begrijpt wat je wilt. Neem vooral de tijd, ook voor de lichamelijke opbouw. De verleiding is groot dat als een paard het goed doet, al snel te denken dat je naar de volgende stap van de africhting kan gaan. Dan zijn echter de spieren en pezen er vaak nog lang niet aan toe. Je paard moet als een atleet langzaamaan spieropbouw krijgen.

Doet het paard niet wat je wil, vraag je dan drie dingen af voordat je reageert:
1. Snapt het paard wat ik wil? Al geef jij een correcte hulp dan kan het nog zijn dat je paard het niet (helemaal) begrepen heeft of nog wat traag reageert.
2. Kan het paard wat ik wil? Misschien is het lichamelijk nog niet goed in staat om de oefening te doen. Als je bv. te snel te kleine buigingen vraagt (doorgereden hoeken, te kleine volte) of te snelle overgangen, kan dat erg moeilijk zijn omdat het een tijd duurt voor de balans goed genoeg is.
3. Is het paard bereid te doen wat ik vraag? De kans dat je paard gewoon ongehoorzaam is, komt dus pas op de derde plaats! Ook moet je er rekening mee houden dat een jong paard wel eens wat eigenwijs kan zijn of 'puberen', zorg dat je wel duidelijk en consequent bent (niet toegeven) maar wel op een rustige en beheerste manier corrigeert, altijd in verhouding (dus niet meteen streng aanpakken of hij moet echt iets gevaarlijks doen).
Het antwoord op deze drie vragen moet dus bepalen hoe je op het gedrag van je paard reageert. Beter even extra nadenken (desnoods de kans op reactie missen maar dan het de volgende keer weten) dan te snel een verkeerde reactie geven.

Nogmaals, neem de tijd om een goede basis te leggen. Begin met vertrouwen, balans, ontspanning en gehoorzaamheid. Daarna komt buigzaamheid erbij. Reken op een jaar tot anderhalf jaar hiervoor. Alles wat je goed opbouwt, betaalt zich later in tijd terug. Alles wat je te snel doet, betaalt zich negatief in tijd terug: blessures en op een gegeven moment niet verder kunnen met de training omdat de basis onvoldoende is en dan weer terugmoeten naar een eerdere oefenfase.

En natuurlijk: neem les van een goede instructeur die ervaring heeft met jonge paarden en koop een goed boek over het beleren van jonge paarden dat je VAN TEVOREN doorleest!
Succes!

Ruitersport1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 18:54

Ik begin zelf altijd met longeren om je paard jou te leren kennen en andersom. Je kan je paard alvast een hoofdstel om leren doen. Als je paard het longeren goed onder de knie heeft met de commando's zoals ho, stap, draf en galop kun je het zadel proberen.
Ik zelf zet mijn paard tussen twee touwtjes op de poetsplaats en leg rustig het zadel erop (wil je paard eraan ruiken of mee kijken laat hem dat dan gewoon doen, zo kan hij zien wat er gebeurt). Rustig aan singelen niet meteen strak trekken want je wilt niet dat je paard last krijgt van singeldwang of dat hij schrikt. De eerste keer hoef je hem nog niet helemaal aan te singelen het gaat erom dat hij voelt wat er op en om hem heen zit. Laat hem een pasje voor en achteruit zetten zodat hij voelt dat hij nog kan bewegen.
Als dit na enkele dagen nog steeds goed gaat kun je je paard met zadel gaan longeren.
Als dit ook allemaal geen probleem meer is voor je paard kun je een keertje gaan hangen. (doe een beugel riem om je paard zijn nek waar je je aan vast kan houden zonder in je paard zijn mond te zitten) Zorg dat je met zijn 2en bent. De een houdt het paard goed vast en geeft je een voetje. Nog beter is een opstap krukje. De eerste keer hang je alleen met je buik op het zadel (geen voeten in de beugel). Zodat het paard aan je gewicht kan wennen. Accepteert je paard dit dan kan je begeleider het paard een paar pasjes laten lopen. Gaat dit goed kun je je linkervoet in de stijgbeugel doen en loop je nog een aantal pasjes. Als je paard niet gespannen over komt kun je rustig je rechterbeen over het zadel brengen je voet in de beugel zetten en heel rustig gaan zitten. Is je paard nog wel erg gespannen dan zou ik nog niet gaan zitten en dit eerst nog een paar keer oefenen todat je paard wel rustig is. Je hebt anders kans dat zodra je gaat zitten dat het een bommetje wordt en dat wil je niet.
Als je kan zitten en je hebt met je begeleider een aantal rondjes gelopen kun je van hieruit longeren met jou erop eerst alleen stappen en leer hem halt houden. Je begeleider kan je paard hierbij helpen omdat je paard het wel vanuit het longeren kent. Gebruik vooral veel je stem met belonen en laten weten wat je van hem wilt.

Heel belangrijk is dat je goed op de signalen van je paard let. Zorg dat je paard ontspannen erbij staat voor je met de volgende stap verder gaat. En je moet veel geduld hebben. Elk paard is anders.
Bij twijfel of je dit aandurft zou ik iemand met ervaring het laten doen of je erbij laten helpen. Dit voor het paard zodat hij geen slechte ervaringen krijgt.

Forbiddenpie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 18:50

De eerste tijd veel grondwerk doen en zorgen dat hij de tijd krijgt om te wennen aan de commando's. En zodra je wilt gaan beginnen zou ik toch zeker de eerste paar keer wat lessen nemen, of iemand regelen die er meer vanaf weet. Je wilt natuurlijk niet dat er iets verkeerd gaat!!

pammy

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-10 19:24

Nog even een tip.
De eerste keer met zadel longeren haal de beugels er af, zodat die niet tegen de buik klapperen.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 08:17

Ik heb ook geen ervaring met het beleren van paarden maar ik weet wel dat het niet handig is om alleen te beginnen. Wat doe je bijvoorbeeld in het begin als het paard aan de longe moet met jou er op. Of als je eventjes begint met hangen wie houd hem dan vast?Ik zou zeker niet zonder begeleiding te werk gaan ook omdat een persoon op de grond je spiegel kan zijn voor foutjes die er al vroeg in kunnen sluipen en de tijd van inrijden is niet de tijd voor foutjes hoe klein ze ook zijn..
Veel succes