Passionato schreef:Euh, is een dode hand zo goed dan?? Een stille hand ok, maar je zet stil EN strak erbij! ik zie liever een (wat) bewegende hand, dan een strakke stille hand. Mijn paard zoekt mijn hand in ieder geval niet op als ik die blokkeer.
het advies van Rocamor sluit ik me helemaal bij aan. Je paard is links of rechts moeilijker omdat hij links of rechts sterker is in zijn bespiering van lendenen, rug, achterhandm ga zo maar door. Ik ben het dus niet met hierboven eens dat rechts vast bijna nooit voorkomt! Als je paard altijd op een kant vastzit is dit niet goed, zowel links als rechts niet. De mijne heeft in een fase gezeten dat ik iedere keer zijn slechte kant snel opgelost had, en dat hij dan bijvoorbeeld in een uur om de 5 min wisselde, links,rechts,links,rechts.. Ben idd gewoon doorgegaan alsof ik "gek" was.. het nu is mijn paard bijna constant aan beide kanten super!
Ik denk dat CJG bedoelt dat je binnenhand dan dus niet meer de 'dode' hand is. Die dode hand maakt juist dat je de neiging krijgt om terug te trekken (en als je je zweep rechts houdt, krijg je dus het effect paard trekt en jij trekt terug). Ik heb precies hetzelfde probleem, dus ga ook met de tips hier aan de slag. Die van mij houdt inderdaad ook rechts vast en ik had ook al het idee dat hij juist probeert links te ontwijken.
Het is sinds gisteren gelukkig iets minder nadat zijn gebit weer eens bijgewerkt is, maar toch wil hij links nog minder goed aannemen.