De keertwendingen, ondingen zijn het!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KarinvdM

De keertwendingen, ondingen zijn het!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:44

Ik heb een probleem met de keertwendingen.
Mijn paard heeft een grote, ruime stap en het is moeilijk om hem te verzamelen en tegelijkertijd toch ook actief te houden, hij laat dus nog wel eens een been staan.
Thuis en in de les oefenen we regelmatig de keertwendingen, met de zweep erbij om hem op zijn binnenbeen aan te tikken als hij blijft staan. Hij maakt ze graag erg klein en ik heb er ook moeite mee om hem ze wat groter te laten stappen.
In de proef heb ik er een probleem bij, m'n paard weet precies wat er gaat komen en als ik moet afwenden voor de keertwendingen begint het vaak al, hij is niet meer aan de hulp, maakt al bijna direct al een keertwending van zichzelf en gaat eigenlijk nog liever achterwaarts geloof ik. Ik krijg hem dan niet meer in de correcte stelling en buiging en ja, stap dan nog maar eens een fatsoenlijke keertwendig. :D
Nu weet ik dat er veel meer mensen met dit probleem zitten of gezeten hebben.
Daarom ben ik benieuwd naar tips en hoe anderen dit probleem proberen op te lossen of opgelost hebben.

loveSaros

Re: De keertwendingen, ondingen zijn het!

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:46

Als je thuis traint, rijd je de keertwendingen altijd op de korte zijde, net als in de proef? Bij mij heeft het geholpen om op veel verschillende plekken keertwendingen te rijden, en dan steeds maar 1. Zodat je het paard niet voor je laat denken, dat hij meteen zelf de 2e keertwending inzet. Verder oefen ik ook vaak met een stukje verzamelen in de stap en vervolgens gewoon wegstappen, geen keertwendig inzetten.

Hopelijk heb je er iets aan!

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:47

Ik vind het ook ondingen, eigenlijk rare dingen maar goed. In de proef helemaal, dan moet je verzamelen dan worden ze weer te traag.

Weinig tips maar wil je steunen in dat je niet alleen bent :+

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 11:49

Ik rijd ze ook op de diagonaal, korte zijde en lange zijde, maar inderdaad meestal wel op een lijn zoals in de proef.

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:50

ja ,das lastig. veel tempowisselingen in stap en steeds op achterbeen houden. dus echt voelen dat de achterhand ondertreed. je paard op je gewichts-en lichaamshulp terug laten komen maar wel actief .kleiner stappen ,dan op kleine volte schoudervoor -en travers afwiselen met het zelfde werk en een pasje halt erbij-gesloten halt.
toe gaan werken naar kwart keertwendingen zonder je paard te hol naar de te draaien kant te laten worden,echt vanuit buitenschouder naar binnenbeen willlen plaatsen en op moment van uitstappen ,vertragen stil been eruit en voorwaarts.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:51

Ik stap er altijd maar 1 en vaak op de meest onlogische plekken. Tijdens het losrijden stap ik vaak wel de lijn maar zonder de keertwendingen....... juist om "te wennen" aan de lijn zonder keertwendingen.

Daarnaast doe ik met Zoo, die ook erg groot beweegt, op de volte 10 meter afwisselend traves en sbw stappen, zodat zij echt niet meer weet wat ze al aan voorwerk kan verzinnen. Soms zelfs uit een appuyement, maar dan moet haar pet goed staan :o

Of op de kleine 8. Dan wissel je per kant.....

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 11:53

Beter is idd om er zowiezo maar 1 te rijden en als ze snel traag worden er een keer uit weg te draven.
Maakt dan niet uit hoe ver je al bent in je keertwending:traag = gas!

Fox1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:09

Ik vind het ook ondingen dus volg dit even :D
Bij een paard dat traag wordt idd meteen wegdraven.
bij m'n pony's viel het kwartje toen ik vanuit travers in ging zetten, maar die waren niet traag, die snapten het gewoon niet dus dat is wat anders...
Vorige paard kende ze al en ik ben er nu met mn huidige paard mee bezig maar die moet eerst nog beter en scherper aan de hulpen worden.

En als hij niet meer in de goede stelling en buiging wil en vervelend/traag wordt in de proef omdat hij weet wat er komt had ik 'm op dat moment wel een keer flink doorgedrukt denk ik O:)

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:31

Op wedstrijden zie ik veel keertwendingen de mist ingaan omdat het paard niet voldoende ruimte krijgt om hem te maken. Mensen vergeten hoe groot de boog wel niet is die de voorhand moet maken, en zitten dan te vaak met een terugwerkende binnenhand. Terugwerkende binnenhand = blokkeren van het achterbeen.
Met een binnenhand die de wending van de voorhand groot houdt kan het achterbeen vaak beter blijven doorstappen.

Zooist

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:33

Dat is inderdaad ook een goede tip bertie.
Ik heb daar ook "last" van, dat ik teveel wil regelen met mijn binnenhand.

*noteert deze weer even in hoofd!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:38

Hier nog iemand die het ondingen vindt _O-

Die van mij stapt ook groot en ruim, maar raakt in de knoop met zijn benen. We kunnen een kwart keertwendingen stappen en dan zet hij zijn benen zo raar dat we niet meer verder kunnen. Volgens mij komt dat ook door mijn binnenhand :+

Ik heb ook nog het probleem dat als die merkt dat we het willen gaan doen, hij zo verzameld gaat, wat hij niet redt en dan bijna gaat telgangen.

Dus nog een volger!

zazoeyou

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:45

MyWishMax schreef:

Die van mij stapt ook groot en ruim, maar raakt in de knoop met zijn benen. We kunnen een kwart keertwendingen stappen en dan zet hij zijn benen zo raar dat we niet meer verder kunnen. Volgens mij komt dat ook door mijn binnenhand :+

Ik heb ook nog het probleem dat als die merkt dat we het willen gaan doen, hij zo verzameld gaat, wat hij niet redt en dan bijna gaat telgangen.
Dus nog een volger!

Hier precies hetzelfde :(:)
Blijft een ingewikkeld iets OF misschien doen wij wel te ingewikkeld ;) kan ook nog :D (zit ook teveel met die binnenhand :( )

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:25

Ik lees en mee want mijn merrie heeft er ook problemen mee. Daarnaast doet zij 1 kant wel en 1 kant niet. Ook kan mijn paard met spaanse pas keertwending doen als het moeilijk wordt. Daar wordt het niet makkelijker van. Of als het moeilijk wordt gaat zij gewoon stilstaan..

Ik oefen het momenteel op een volte en rij ze erg groot. Van mij mogen ze uit de proef gehaald worden. Vind het onzin oefeningen en heb er al mijn hele leven moeite mee!

edit typo's

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:48

caro29 schreef:
Ik lees en mee want mijn merrie heeft er ook problemen mee. Daarnaast doet zij 1 kant wel en 1 kant niet. Ook kan mijn paard met spaanse pas keertwending doen als het moeilijk wordt. Daar wordt het niet makkelijker van. Of als het moeilijk wordt gaat zij gewoon stilstaan..

Ik oefen het momenteel op een volte en rij ze erg groot. Van mij mogen ze uit de proef gehaald worden. Vind het onzin oefeningen en heb er al mijn hele leven moeite mee!

edit typo's

haha, dat is wel grappig. Omdat jij er problemen mee hebt moet de oefening maar geschrapt worden? Zo werkt het niet.
De oefening wordt gevraagd, en als jij er problemen mee hebt ben je er kennelijk nog niet klaar voor. Of je hebt (omdat je zegt dat je er je hele leven al problemen mee hebt) niet goed begrepen waar het om gaat.

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 19:53

Spaanse pas heeft Winston ook een tijdje gedaan, daar is hij nu gelukkig weer mee gestopt. :D

Quinn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 20:36

@ bertie al mijn hele leven snap ik het nut niet van deze oefening in stap. Zelf heb ik meerdere paarden op dat niveau gereden en hoger dus aan mijn niveau ligt het niet. Ik ben tevreden als ik een 5 of 6 haal op die oefening. ik vind het gewoon een rot oefening maar dat is gewoon mijn mening...
@karin helaas doet paardlief het ook wel bij andere oefeningen en zelf in draf. Ach alles beter dan volledig staken of omhoog komen :o .

Herman68

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:17

Bert heeft idd gelijk. De keertwending hoort op de begrenzing van de buitenteugel van de komende buiging ingezet te worden. Vaak wordt een keertwending doorgezet terwijl deze al helemaal niet meer te rijden is. Stop dan, zoek een andere plek in de bak en probeer het opnieuw. Wissel af met een halve keertwending. Belangrijk is wel dat de verzamelde stap wel goed aan het been is!!!

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:47

Vaak blokkeren ruiters ( zoals bertie aangaf) het paard met de binnenhand in de keertwending, en blokkeren het binnenachterbeen doordat ze zelf bijvoorbeeld in de rechterkeertwending teveel op hun rechterzitbeenknobbel blijven zitten.

Tip in deze is: Probeer eens ( eerst in de training) meer je binnenhand van de hals te brengen en niet te blokkeren.
En je knie iets ( echt minimaal) naar buiten draaien en iets lucht geven, zodat het binnen achterbeen kan doortreden.
Denk maar eens aan hoe je met de fiets de bocht door gaat, daar trek je het stuur ook niet helemaal naar je toe want dan blokkeer je en lig je op je snufferd.
Als je dit visualiseert, dan kan je vaak een keertwending veel beter rijden.
Laatst bijgewerkt door Attitude op 01-10-10 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:50

Ik vind ze ook heel moeilijk te rijden.. De tip die bij een stalgenoot heel erg goed heeft geholpen is om weinig met je beenhulpen te doen. Puur aankomen rijden met een lichte stelling, gaan verzitten op zijn binnenachterbeen en tegelijkertijd die kant uitkijken EN je binnenhand iets naar voren plaatsen.. Mijn stalgenoot kreeg deze tip en reed de eerstvolgende wedstrijd de keerwending voor een 8!!
Laatst bijgewerkt door DiantaM op 01-10-10 09:53, in het totaal 1 keer bewerkt

Attitude

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 09:51

MyWishMax schreef:

Dus nog een volger!

caro29 schreef:

edit typo's

Hebben jullie beide al gewerkt aan de stap ruimer en korter te maken, dus heel erg te verzamelen en weer te verruimen.
En vooral het werk op de grote volte richting travers stappen en weer richting schouderbinnenwaarts, en ook hierin het tempo controleren.
Caro, als de ene kant helemaal niet wil lukken, dan is er toch iets wat je in de basisafrichting moet aanpakken.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 10:07

Stap is sowieso een probleem bij ons :j Ik kan hem nu wel verruimen en verkorten, maar met een beetje spanning, zitten we weer in de halve telgang.