superenge lange zijde..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Poekiemansss

superenge lange zijde..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:15

Kom net terug van mijn paard en ben er gigantisch hard afgevallen,
dit is voor mij echt de druppel en daarom open ik dit topic.

Wij hebben op stal een alleen een kleine buitenbak om in te rijden,
alleen het probleem is dat mijn paard echt niet langs 1 lange zijde wil..
Zowel links als rechtsom niet. Ze gaat dan met haar hoofd naar buiten lopen,
heel erg gespannen en soms zelfs snurkend. Soms gaat ze er vandoor,
net zoals vandaag en ze bokte een paar keer zo hoog dat ik het niet uit kon zitten.
Toen ik net begonnen was met het rijden had ze dit ook,
dit was in mei ongeveer weer over,
maar nu komt het probleem weer terug.

Ik weet echt niet meer wat ik moet doen om haar er normaal ontspannen langs te krijgen,
op de binnenhoefslag rijden werkt niet, want dan gaat ze alsnog scheef lopen.
Op mijn been reageert ze totaal niet als ze gespannen is en ze houdt het bit zo erg vast dat ik totaal niks meer over haar heb te zeggen.

Dit zijn de dingen die ik heb geprobeerd, maar die helaas niet werken:
- constante druk van het binnenbeen en gelijke druk op de teugels
- voorzichtig beetje kneepjes geven in binnenteugel, om wat stelling te vragen naar binnen , hierbij tegelijk ook inkomen met binnenbeen om haar om de hoefslag te houden
- met haar er langs wandelen en in een enge hoek opstappen en dan er langs proberen te rijden (tijdens het wandelen is ze dan wel ontspannen, maar zodra ik erop zit is het weer allemaal spanning)
- eerst longeren langs de enge zijde en daarna gaan rijden (dit hielp een tijdje maar nu helaas niet meer, zodra ik erop zit en we gaan langs die zijde is de ontspanning weer weg)

Ik heb ook al aan lichamelijk problemen gedacht, maar dan zou ze dit gedrag toch ook op de andere zijde moeten vertonen lijkt me?

Wie kan me helpen.. ?

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Re: superenge lange zijde..

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:20

Als je er langs loopt met haar en ze is dan gewoon ontspannen, zou ik het probleem niet bij het paard, maar bij jou zoeken. :)

Ik denk dat je (onbewust) heel erg bezig bent met de lange zijde en denkt dat je paard het eng vind en ze het dus ook eng vind.

Schouder binnenwaarts op de lange zijde rijden, of hele tijde voltes halve baan langs de lange zijde af rijden. Er heen sturen, 3 tot 5 stappen op de hoefslag en er weer vanaf. De druk er af halen door weg te gaan van de lange zijde, voordat ze er zelf van weg gaat of er vandoor gaat. :)

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:21

Schouderbinnenwaarts kan ze nog niet..

Tender_12

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:21

Ik heb net hetzelfde probleem met mijn 7-jarige PRE..
Bij hem helpt: heel rustig blijven, bijna geen druk (anders voelt ie zich opgesloten en flipt helemaal), en probeer eens in schoudervoor langs de "enge" zijde te gaan.
Dan zijn ze op dat moment met de oefening bezig..

Ik hoop dat het rap betert, ik weet dat dit enorm frustrerend is maar gewoon kalm proberen blijven!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:23

Dan is dat een mooie oefening om er nu bij te gaan nemen. Doe alsof je de diagonaal op wilt, maar druk haar met je binnen been opzij.

Schouder voor is ook al meer dan genoeg. :)

doei

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:30

- Ik zou haar juist naar het enge laten kijken, dan maar hoofdje naar buiten. Het is pas eng als ze weet dat er iets "engs" is maar het niet kan zien.

- Geen constante druk met je binnenbeen, dit kan extra spanning geven.

- Druk haar maar aan met je binnenbeen op het moment dat ze weg wilt.

- Hou dit gewoon heel consequent vol en dan gaat ze er uiteindelijk zonder hoofd naar buiten voorbij.

- Voordat je gaat rijden de komende tijd kan je haar even goed longeren en moe maken. Dat is ook wat veiliger voor jou.
Krijgt je paard toevallig meer krachtvoer als de zomer is afgelopen?

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:31

ik heb dit ook gehad.
wij hebben toen soort van 6-tal gereden.
2 voor naast elkaar
jij langs de bak rand 1 naast jou en
2 er achter.
zo is ze ontspannen omdat er andere paarden zijn.
plus ze kan geen kant op.
na een aantal keren ging dit goed.

zorg wel voo voldoende ruimte. ze moet niet het gevoel hebben vast te zitten en weg kunnen als het echt moet.
ook mag ze niet trappen naar andere paarden

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:34

doei schreef:
- Ik zou haar juist naar het enge laten kijken, dan maar hoofdje naar buiten. Het is pas eng als ze weet dat er iets "engs" is maar het niet kan zien.

- Hou dit gewoon heel consequent vol en dan gaat ze er uiteindelijk zonder hoofd naar buiten voorbij.

- Voordat je gaat rijden de komende tijd kan je haar even goed longeren en moe maken. Dat is ook wat veiliger voor jou.

ze krijgt helemaal geen krachtvoer,
zomers kuil en nu weer hooi en als het weer het toelaat in het land en anders in de bak..

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 14:34

hanny_jelke schreef:
ik heb dit ook gehad.
2 voor naast elkaar
2 er achter.

zorg wel voo voldoende ruimte. ze moet niet het gevoel hebben vast te zitten en weg kunnen als het echt moet.

Daar is helaas onze bak een beetje te klein voor en denk ook niet dat ik zo even 5 andere paarden regel om mee te rijden....

Spritz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:34

doei schreef:

Ik laat 'm juist naar binnen kijken, binnenbeen, rechtstellen en pasje wijken richting de enge kant.. Dit werkt voor mij het beste, maar dat zal per paard ook wel verschillen natuurlijk :)

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 14:37

Jooke schreef:
hanny_jelke schreef:
ik heb dit ook gehad.
2 voor naast elkaar
2 er achter.

oke dat is wel balen. dan durf ikhet verder ook niet tezeggen.

Daar is helaas onze bak een beetje te klein voor en denk ook niet dat ik zo even 5 andere paarden regel om mee te rijden....

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 09:18

Je moet je paard gewoon iets harder aan het werk zetten op die lange zijde. Jij moet je hoofd gaan leegmaken, want als jij denkt ojee, daar gaan we weer, ja dan gaan jullie inderdaad. Je paard vertrouwd jou, jij bent de leider. Als jij met je gevoel zegt dat er iets engs is, dan zal jouw paard dat gevoel van jou oppikken en versterken.

Dus, paar pasjes schoudervoor, paar pasjes travers, pasje wijken etc. Hou je paard bezig, zet hem aan het werk en het belangrijkste, maak je eigen hoofd leeg.

Nog belangrijker, hulp van een instructeur. Die kan namelijk precies zien wat er gebeurd en je ermee helpen op het moment dat het mis gaat.

Succes.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 15:14

Iemand er opzetten die géén angst heeft en van wanten weet. Paar keer door hem/ haar rijden, les/hulp krijgen vn adie persoon en zelf oppakken.

Poekiemansss

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 18:41

Het ging vandaag gelukkig al een stuk beter. Heb schoudervoor geoefend langs die zijde, bedankt voor de tips allemaal ;)