hoe krijg ik men haffie toch aan de teugel

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-03 21:05

bedankt voor de tips jullie horen morgen hoe t is gegaan

carina

Berichten: 2787
Geregistreerd: 27-05-01
Woonplaats: Zetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-03 23:11

Wat mij overigens opvalt is dat Haflingers/Fjorden/Tinkers altijd apart genoemd worden. Alsof deze dieren niet netjes nageeflijk kunnen lopen? En alsof je geweldig kunt rijden als je je haflinger aan de teugel kan rijden Verward
Hebben jullie wel eens een topic gezien met als titel: Hoe krijg ik men KWPNer toch aan de teugel??

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 00:48

carina schreef:
Wat mij overigens opvalt is dat Haflingers/Fjorden/Tinkers altijd apart genoemd worden. Alsof deze dieren niet netjes nageeflijk kunnen lopen? En alsof je geweldig kunt rijden als je je haflinger aan de teugel kan rijden Verward
Hebben jullie wel eens een topic gezien met als titel: Hoe krijg ik men KWPNer toch aan de teugel??


je was me net voor.
alsof een haflinger,fjord enz niet aan de teugel willen lopen. nogmaals: het heeft nix met het ras te maken. het ligt aan de ruiter!!!!! een goede ruiter kan elk paard aan de teugel rijden. maakt echt niet uit of het een haflinger, kwpn of een fjord is. de ene misschien iets makkelijker als de ander maar elk paard kan aan de teugel lopen!
dus neem aub goede les en ga niet zelf wat liggen proberen dmv trekken, plukken, zagen enz. je kunt je paard wel in de krul trekken, maar dat is iets anders als aan de teugel rijden!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 10:48

Ja i know... Ik kan men andere paardje wel aan de teugel krijgen maar die is ook stukke losser dus ik ga m eerst flink los rijden en daarna jullie tips gebruiken ik hoop dat het dan wel lukt... (heb vanmiddag les)

Britty
Berichten: 1665
Geregistreerd: 18-06-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 12:42

Mizz_mol schreef:
ik heb ook lessen... maar het lukt hem ook niet hij pakt zijn bit beet... terwijl als je vrij aan het stappen ben hij zo aan de teugel gaat lopen echt vaag... volgens mij ook een kwestie van een koppige haflinger... ik had m laatst wel iets nagefelijk in stap maar met draf komt ie weer net zo blij omhoog...


Misschien toch een teken dat je te gespannen op je paard zit. In de vrije stap ontspan je meer. Zoals hierboven al werd aangegeven moet je het niet te graag willen, want dan ga je hele rare dingen doen en blijkbaar dus ook heel gespannen op je paard zitten...: alle acties hebben een gevolg. Gevolg op je gespannen houding is m.i. ook weer een gespannen paard. Probeer zo ontspannen mogelijk te rijden, vergeet dat aan de teugel rijden maar even. Misschien moet je inderdaad ook eens bij een ander gaan lessen, al was het maar even om te proberen. Suc6 in ieder geval!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:09

Citaat:
Hebben jullie wel eens een topic gezien met als titel: Hoe krijg ik men KWPNer toch aan de teugel??

het ligt altijd aan de ruiter
Maar ik denk dat juist de fjord en de haflinger gekocht word door de beginners
En beginners die schrijven dan ook deze vragen.
De gevorderde haflinger, fjord ruiter, komt ook niet met deze vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 13:46

Nou, 'k zat het me toch net af te vragen.... Haha!

Fjord- en Haflingerruiters vinden het vaak ook prettig om hun paard als moeilijk te rijden te bestempelen, dan valt hun eigen niet te hoge rijniveau niet zo op Haha!
Sorry, klinkt hard, maar is wel wat ik in de praktijk toch vaak zie!

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 20:55

Bedankt voor jullie tips ik had vandaag les en dankzij jullie tips ging het al stukke beter... stap liep die aan de teugel Haha! Draf niet helemaal aan de teugel maar wel nagevelijk

thnx OK dan!

Stinkmodder

Berichten: 7976
Geregistreerd: 24-08-02
Woonplaats: NL

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 20:55

bedankt voor de aanvulling!! Lachen

het is ook niet dat hofnar moeilijker aan de teugel wou omdat hij een haffie is... maar hij heeft er niet echt een superbouw voor en hij is er ook nooit echt op doorgereden...

maar idd... soms vind ik het ook wel zo over komen jah!! Lachen

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 20:57

Ik heb geen problemen voor de rest met rijden alleen het aan de teugel rijden lukte niet... Ik moest even het juiste knopje vinden.. En het gaat al beter morgen weer eraan werken... Dan komt het vast goed... I hope so...

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-03 21:26

Maar mijn haffie komt van een manege waar ze altijd achter elkaar aan hobbelde dus het is hem nooit aan geleerd... en voordat ie op de manege kwam liep die voor de kar. Ik heb hem nu 10 maanden en ik heb hem eerst een beetje opnieuw beleerd.. want hij rende altijd de bak uit. kon bijna niet in de goede galop aanspringen enz... maar nu ben ik op een punt gekomen om hem aan de teugel te rijden wat eerst niet lukte maar nu al best goed gaat... zoals jullie zeiden hij snapte me niet. Maar ben erg blij dat het nu al beter gaat

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:37

Sonja schreef:
Aan de teugel is geen doel, dat is een resultaat.
Paard heeft hierin altijd gelijk. Dus als hij met z'n koppie omhoog loopt, heeft 'ie daar een goede reden voor.
Een paard kan niet denken ' haha ik ga lekker echt niet aan de teugel' want die heeft geen flauw idee wat je bedoelt. Dus om te zeggen dat het kwestie van een koppige haflinger is, dan heb je werkelijk geen flauw idee waar het over gaat.



Ik vind dit eerlijk gezegt een beetje een flauw antwoord. Miss Moll stelt gewoon een vraag en jij helpt haar niet met dit antwoord.

Judith29

Berichten: 306
Geregistreerd: 16-06-03
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-03 23:39

Mizz_mol schreef:
Ik heb geen problemen voor de rest met rijden alleen het aan de teugel rijden lukte niet... Ik moest even het juiste knopje vinden.. En het gaat al beter morgen weer eraan werken... Dan komt het vast goed... I hope so...


Tuurlijk komt het goed Miz Moll en sommige mensen hier kijken geloof ik een beetje minderwaardig tegen haflingers en fjorden aan. Maar jij komt er wel hoor! Een ander bit kan ook uitkomst bieden??

lies

Berichten: 9644
Geregistreerd: 09-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:07

Judith29 schreef:

Tuurlijk komt het goed Miz Moll en sommige mensen hier kijken geloof ik een beetje minderwaardig tegen haflingers en fjorden aan. Maar jij komt er wel hoor! Een ander bit kan ook uitkomst bieden??



Kan je wel lezen? Er wordt hier van alle kanten bruikbaar advies gegeven op deze (ietwat onmogelijke) vraag.
Kom zelf eens met wat tips, behalve "een ander bit" (wat wel het slechtste advies is wat hier tussen staat).

De antwoorden van Sonja vind ik super. Met veel geduld een onmogelijke vraag beantwoord OK dan! Sluit ik me helemaal bij aan.

The_Lady_Of_Rage

Berichten: 182
Geregistreerd: 10-06-02
Woonplaats: Den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:39

Een ander bit is toegeven aan je eigen onkunnen....

loulou

Berichten: 14813
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 00:44

Judith29 schreef:

Tuurlijk komt het goed Miz Moll en sommige mensen hier kijken geloof ik een beetje minderwaardig tegen haflingers en fjorden aan. Maar jij komt er wel hoor! Een ander bit kan ook uitkomst bieden??


je hebt echt geen speciaal bit nodig om een paard aan de teugel te rijden
ik heb zelf een fjord en het gaat nou voortaan best redelijk, maar hiervoor heb ik ook met andere bitten enz liggen kl*te en dat werkte dus echt niet
nou heb ik goede les en rijd met een dubbelgebroken trensje en het gaat 100x beter. ik moet nog aan veel dingen werken, maar weet nou dat het aan mij ligt. loulou kan het allemaal prima, maar ik moet gewoon nog veel leren Lachen
dus geen ander bit of andere hulpmiddelen, maar gewoon aan je eigen rijstijl werken Lachen

Tigger
Berichten: 3903
Geregistreerd: 27-06-02
Woonplaats: Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 07:58

Judith29"]
[quote="Sonja schreef:
Aan de teugel is geen doel, dat is een resultaat.
Paard heeft hierin altijd gelijk. Dus als hij met z'n koppie omhoog loopt, heeft 'ie daar een goede reden voor.
Een paard kan niet denken ' haha ik ga lekker echt niet aan de teugel' want die heeft geen flauw idee wat je bedoelt. Dus om te zeggen dat het kwestie van een koppige haflinger is, dan heb je werkelijk geen flauw idee waar het over gaat.



Ik vind dit eerlijk gezegt een beetje een flauw antwoord. Miss Moll stelt gewoon een vraag en jij helpt haar niet met dit antwoord.
[/quote]

Als je verder leest, lees je dat Sonja juist een perfecte uitleg geeft, van hoe het in zijn werk gaat.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 09:04

Sonja schreef:
Nou, 'k zat het me toch net af te vragen.... Haha!

Fjord- en Haflingerruiters vinden het vaak ook prettig om hun paard als moeilijk te rijden te bestempelen, dan valt hun eigen niet te hoge rijniveau niet zo op Haha!
Sorry, klinkt hard, maar is wel wat ik in de praktijk toch vaak zie!


Nou als je zag hoe die reed toen die hier kwam... er was geen beginnen aan... hij kon niet in de goede galop aanspringen hij kon niet in de bak blijven, hij kon niet verzameld en uitgestrekt lopen Verward Hij had zoon beetje de gangen van een shetlander.. Verdrietig Dus ik vind dat ik al best ver ben... want dat doet ie dus nu wel allemaal netjes *LOL* Maar aan de teugel rijden kende die nog niet en ik deed het op de verkeerde manier ik ben jullie dus dankbaar want dankzij jullie heb ik het juiste knopje weten te vinden OK dan! En het gaat al beter. Straks weer rijden en lekker oefenen *LOL* *LOL*


caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:43

en onthouden dat je dit alles niet in één uurtje kunt fixen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 09:43

idd kattebeest, dat zou wel erg makkelijk zijn.
Of eigenlijk erg saai, want dan is de uitdaging ook weg.

Mizz_mol

Berichten: 1619
Geregistreerd: 10-07-03
Woonplaats: Houten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-03 13:45

en dat weet ik wel maar het is wel fijn als er verbetering in zit iedere keer

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-03 15:52

Judith29 schreef:
Ik vind dit eerlijk gezegt een beetje een flauw antwoord. Miss Moll stelt gewoon een vraag en jij helpt haar niet met dit antwoord.


En deze reactie, daar schiet iemand wel wat mee op? Verward Kun je ook via PB doen, topicstartster heeft hier immers ook geen bal aan.
Als je verder had gekeken dan je neus lang was, had je gezien dat topicstartster keurig te woord is gestaan.
Overigens ben ik het ook niet eens met de tip die jij geeft, om er maar een ander bit in te hangen. De oorzaak ligt doorgaans bij de ruiter, niet bij het paard. Maar daar ben jij het dan waarschijnlijk weer niet mee eens Verward

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:17

Sonja schreef:
Aan de teugel is geen doel, dat is een resultaat.
Paard heeft hierin altijd gelijk. Dus als hij met z'n koppie omhoog loopt, heeft 'ie daar een goede reden voor.
Een paard kan niet denken ' haha ik ga lekker echt niet aan de teugel' want die heeft geen flauw idee wat je bedoelt. Dus om te zeggen dat het kwestie van een koppige haflinger is, dan heb je werkelijk geen flauw idee waar het over gaat.

Helemaal mee eens, het probleem ligt over het algemeen bij de ruiter! De ruiter doet iets fout, en het aard word ermee bestraft. Zie trouwens ook vaak dat als het paard niet meteen aan de teugel te 'raggen' is, dat er dan meteen maar een slofteugel, stootteugel of ander iets aan gehangen word. Ben hier zelf niet zo'n voorstander van, maar als mensen denken dat het paard er beter van wordt Verward Laat ze maar lekker gaan, ik rijd mijn deelpony zoals mij het het beste lijkt, en de pony reageert er goed op, heb ook regelmatig les en dan word er flink gesleuteld aan mijn zit en houding .. Lachen Misschien moeten meer mensen daarover na gaan denken, ik zie soms mensen op hun paard zitten, dat kan echt niet! Beugels te kort, sporen terwijl het iet nodig is, rug krom, naar beneden kijken enz enz.

patsur

Berichten: 7310
Geregistreerd: 19-06-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:20

patsur schreef:
Sonja schreef:
Aan de teugel is geen doel, dat is een resultaat.
Paard heeft hierin altijd gelijk. Dus als hij met z'n koppie omhoog loopt, heeft 'ie daar een goede reden voor.
Een paard kan niet denken ' haha ik ga lekker echt niet aan de teugel' want die heeft geen flauw idee wat je bedoelt. Dus om te zeggen dat het kwestie van een koppige haflinger is, dan heb je werkelijk geen flauw idee waar het over gaat.

Helemaal mee eens, het probleem ligt over het algemeen bij de ruiter! De ruiter doet iets fout, en het aard word ermee bestraft. Zie trouwens ook vaak dat als het paard niet meteen aan de teugel te 'raggen' is, dat er dan meteen maar een slofteugel, stootteugel of ander iets aan gehangen word. Ben hier zelf niet zo'n voorstander van, maar als mensen denken dat het paard er beter van wordt Verward Laat ze maar lekker gaan, ik rijd mijn deelpony zoals mij het het beste lijkt, en de pony reageert er goed op, heb ook regelmatig les en dan word er flink gesleuteld aan mijn zit en houding .. Lachen Misschien moeten meer mensen daarover na gaan denken, ik zie soms mensen op hun paard zitten, dat kan echt niet! Beugels te kort, sporen terwijl het iet nodig is, rug krom, naar beneden kijken enz enz.

Sizzy

Berichten: 27232
Geregistreerd: 11-09-01
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-04 17:27

Dit topic is een jaar oud, vandaar een slotje.