Zadel past niet meer na sterk afvallen in 3 weken

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

WhiteWolf

Zadel past niet meer na sterk afvallen in 3 weken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 06:32

Hallo Allemaal,

Mijn merrie is ze de afgelopen twee weken dusdanig afgevallen bij de rug en schouders dat mijn zadel niet meer past. Het veulen vraagt momenteel heel veel van haar, wat ze lichamelijk moeilijk kan verwerken. Nu zit ik met het volgende probleem: gisteren reed ik kort op haar (althans dat wou ik) en bij het zadelen viel me al op dat het net paste. Veel minder ruimte op de rug dat voorheen onder het zadel, maar als ik op haar zit drukt het zadel direct op haar rug bij de schoft. Nu ben ik afgestapt en had het plan om maar eerst te gaan longeren om de rugspieren weer op te bouwen. Heeft iemand hier ervaring mee? Zijn die rugspieren weer makkelijk op te bouwen of is het niet rijden totdat het veulen eraf gaat en kijken hoe het herstelt of...?
Het kan zijn dat ik niet direct kan reageren, maar dat doe ik zo snel mogelijk, ben vandaag vaak van huis af. :)
Alvast bedankt voor de reacties.

__PSM__

Re: Zadel past niet meer na sterk afvallen in 3 weken

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:05

Het is in ieder geval, niet met dit zadel meer opstappen ;) Ik vraag me af hoe jou merrie er uit moet zien, want als het veulen echt zo aan de merrie vreet, kun je het veulen dan niet beter afspenen?

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:08

Ik heb hetzelfde met mijn merrie met veulen. Merrie heeft al vanaf 6 maand dracht
stil gestaan en heeft dus geen spieren meer en is ook door het veulen aardig mager aan het worden.
Veulen is nu 4 maanden en wil haar er nog 1 maandje bij laten lopen. Ik heb er dus voor gekozen
om niet te rijden maar gewoon straks als het veulen er af is, rustig op te bouwen met longeren
en als ze weer wat aangekomen is en wat spieren opgebouwd heeft er pas weer op te gaan :)

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 08:32

Hoe lang moet het veulen nog?
Ik zou eigenlijk niks doen met de merrie voordat ze wat terug komt in gewicht, nu vraag je namelijk alleen maar meer en de kans dat ze dan nog meer afvalt is erg groot!

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 09:36

ik zou net wel blijven rijden, ander zadel lenen die wel past, desnoods voorlopig met een bontje eronder, en lekker stapritjes gaan maken, is leuk voor de merrie, dan is ze even weg van dat veulen, en ze bouwt conditie en spieren op.

wat ook een optie is, als het veulen 2 maand gepasseerd is om ze enkel snachts bij elkaar te laten, leer ze zo aan dat ze in aanpalende weides staan, en elkaar kunnen horen en zien, maar dat het veulen de merrie niet teveel kan pesten (eventueel in het begin effe bij elkaar laten tussendoor dat ze kan zogen, om spanning op de uier te vermijden)
in de periode dat ze apart staan de merrie goed bijvoeren, zodat ze rustig op het gemak kan eten (voor sommige paarden is het beter dat de veulens niet op zichtafstand staan, dat moet je even uitvogelen wat er beter werkt)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 07:17

De merrie heeft zo wie zo meer brok nodig. Verder zou ik haar op dit moment iets minder rijden, bv om de dag of minder fanatiek. Het veulen aan de voet en het rijden is echt even teveel voor haar. Probeer eerst het voer op de juiste hoeveelheid te krijgen zodat zij weer in model komt.

Gabytje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 19:52

Ik zou niet te veel van je merrie vragen als ze al zo'n druk ondervindt van het veulen. Voorlopig zou ik dan nog even wachten met het rijwerk? En inderdaad... Meer brok, en kijken hoe en wanneer je kunt gaan afspenen!

Don_Zhivago

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 22:25

friesiszwart schreef:
De merrie heeft zo wie zo meer brok nodig. Verder zou ik haar op dit moment iets minder rijden, bv om de dag of minder fanatiek. Het veulen aan de voet en het rijden is echt even teveel voor haar. Probeer eerst het voer op de juiste hoeveelheid te krijgen zodat zij weer in model komt.

Hier ben ik het mee eens..
de merrie moet meer merriebrok zodat ze wat kan aansterken..
tot die tijd niet veel met haar doen.. lekker buiten zetten en rondjes stappen maar zou haar zeker niet hard aan het werk zetten.

Zodra de merrie is aangekomen en het veulen is gespeend kan je weer langzaam aan beginnen.
Maar het belangrijkste is dat ze aan kan sterken. en als het veulen zoveel vraagt moet de merrie meer eten ;)

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 06:42

Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties! Helaas gaat mijn vraag niet meer op. Ze was de afgelopen drie weken ook kreupel waarvoor we naar de kliniek zijn geweest. Ze heeft een zeer ernstige peesblessure die vrijwel niet te herstellen is. De kansen zijn heel gering. En mocht het wel lukken, mag ze sowieso niet meer gereden worden. Bedankt voor het meedenken. :)

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 06:58

Mag ik vragen waarom je uberhaupt de merrie wil belasten door te rijden als ze een peesblessure heeft?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:15

Dat wist ze waarschijnlijk niet. Anders zou ze niet nu een berichtje plaatsen dat het allemaal niet meer hoeft.

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 07:45

WhiteWolf schreef:
Hallo allemaal,

Bedankt voor de vele reacties! Helaas gaat mijn vraag niet meer op. Ze was de afgelopen drie weken ook kreupel waarvoor we naar de kliniek zijn geweest. Ze heeft een zeer ernstige peesblessure die vrijwel niet te herstellen is. De kansen zijn heel gering. En mocht het wel lukken, mag ze sowieso niet meer gereden worden. Bedankt voor het meedenken. :)

Mag ik vragen wat voor een peesblessure ze heeft?
Heb namelijk exact hetzelfde gehad met mijn merrie 3 jaar terug toen ze met veulen liep en
dat is weer helemaal goed gekomen tegen alle verwachtingen in :)
Nou is elk paard verschillend en niet elke blessure gelijk, maar wilde je toch even laten weten
dat er soms nog wel hoop is ;)

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 16:37

@marianna: het spreekt natuurlijk voor zich dat ik het nog niet wist.

@proudjustify: er zit verkalking op de tussenpees van het achterbeen en deze is beschadigd. De behandeling zou bestaan uit lidocaine/prednisonzalf op het been totdat de tube op is en onstekingsremmers door het voer tot deze op is. Ze mag alleen op een harde stalbodem staan en moet dagelijks oplopend naar driekwartier per dag op harde liefst asfalt bodem lopen. Dit gedurende twee maanden. Hij geeft het heel weinig kans en ook al zou de pees zich herstellen, mag ze sowieso niet tot weinig gereden worden en geen veulens meer krijgen. De beschadiging van de pees is hoogstwaarschijnlijk het resultaat van een twee jaar oude blessure die ze in de wei aan haar heupen heeft opgelopen doordat ze een deken over haar heupen heen gemanouvreerd heeft. De deken vond ik die dag terug met alleen de voorsluitingen los, en de bilkoorden en buiksingels vast...

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:16

Wat een ontzettend vaag verhaal... je paard heeft dus een pees blessure omdat er iets is misgegaan met een deken die de heupen heeft beschadigd???
Ik zou voor een second opinion gaan!
Dan vraag je eerst om hulp voor een paard dat mager word door het aan de voet hebben van een veulen, maar nog geen dag later blijkt ze al slecht te lopen en ben je naar een kliniek geweest??

horsiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 17:34

Ik weet ook niet of ik dit nou wel zo geloofwaardig moet vinden. Deze week heb je nog geprobeerd om op haar te rijden terwijl de merrie al 3 weken kreupel is. Hmm sorry maar dat gaat me even boven het hoofd...

marianna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-10 20:57

Dus zo raar is mijn opmerking helemaal niet.

Heeft ze al die tijd geen last van haar been gehad na dat vage gedoe met die deken een hele tijd terug tot ongeveer drie weken geleden?

WhiteWolf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-10 09:58

Blijkbaar ben ik niet duidelijk geweest. De blessure met de heupen is twee jaar geleden gebeurt. Het is geen vaag gedoe: als een paard zonder deken uit de wei komt en de deken terug gevonden wordt met alleen de voorsluitingen open, dan is het wel duidelijk hoe ze deze heeft uit gekregen. Zij is middels een fysio er bovenop gekomen, maar haar kogel rechts achter bleef altijd een beetje vocht vast houden. Ze liep er niet kreupel op. In die twee jaar is ons gezin uitgebreid waardoor we niet regelmatig maar wel met beleid en verstand gereden hebben (dus niet overbelast). Vorig jaar besloten we te dekken, door de dracht zijn de pezen weker geworden en toen wij na de bevalling het rijden weer oppakten leek er niets aan de hand. Totdat ik voor drie weken terug merkte dat ze kreupel liep. We hebben dit drie weken laten rusten, om te kijken of het daarmee over zou gaan. Dit was niet het geval. Omdat het veulen erbij liep, weet ik het gewichtsverlies aan het veulen, vandaar mijn vraag over het zadel er vanuit gaande dat de kreupelheid van korte duur zou zijn. Ik kwam erachter dat het zadel niet goed meer lag, omdat het niet ongewoon is het paard voor een bezoek aan de veearts licht te belasten waardoor de kreupelheid duidelijker wordt. Dit is geenszins uit kwade wil gedaan, puur dat het probleem duidelijker naar voren kwam. Toen mij opviel dat het zadel onder mijn gewicht direct op de rug lag, heb ik dit topic geopend en dus niet gereden. Tijdens het bezoek aan de veearts kwam naar voren dat zij een zeer ernstige peesblessure heeft aan het linkerbeen vanwege de kalkafzetting aldaar en zij dus blijkbaar al die jaren de zwakke linkerkant heeft ontlast door meer op rechts te leunen. Vandaar het vocht in het rechterbeen.

@ProudJustify: bedankt voor het meedenken.
@ de rest: ik hoop dat ik zo duidelijker ben geweest.