Snelheid temperen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Snelheid temperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:12

Tijdens mijn paardrjles nu vier weken geleden moest ik afstappen omdat het paard niet lekker liep ze was kreupel, dus mocht ik op een ander paard over stappen,
Zo gezegt zo gedaan, maar....deze fries veruimde haar stap gigantisch bij de het minste beetje been dat ik gaf en toen er gegalopeerd werd had ik moeite om haar bij me te houden ze maakte er een wedstrijd van leek het wel, ik galopeerde met deze fries Janine bijna voorbij wat toch niet de bedoeling was, het commentaar van de instructeur was dan ook hou haar bij je,.........pffff, ik maakte me zwaar en misschien is het wel heel erg fout maar ik gaf dus ook meer druk op de teugels, nog nooit kwam ik zo "dood" van een paard(nou ja de eerste twee lessen dan :D )

MIjn vraag hoe hou ik een sterk paard bij me!?

Graag jullie adviezen en meningen op het bovenstaande, alvast bedankt!

Groetjes Rinda

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:31

Kan je het niet aan je instructeur vragen, hij staat er op het moment naast? Wel heel vervelend voor je, maar de hulp die naast je op de grond staat, terwijl het "gebeurt", is het meest direct.

Hackie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:34

Voltes rijden.

Het is vervelend dat het een manege paard is, anders had je van te voren nog even de 'kop' eraf kunnen halen d.m.v. longeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:36

@ Setteke, Die had het op dat moment druk met een leerling die van d'r paard dreigde te kukelen en er even later dus ook is afgekukeld, ik heb het hem wel gevraagd maar ja, iemand die van haar paard afvalt heeft eerste prioriteit, lijkt me, bovendien lijkt mij dit de plek om juist deze vraag te stellen, wie weet zijn er wel handige oplossingen of trucs je leert hier toch ook weer van elkaar, tenminste die indruk heb ik wel van Bokt.nl

@ Hacky
Voltes rijden oke, dank je en bij een evt. volgend paard(eigen paard) zou ik dus eerst kunnen longeren, dank je!

FromNorway

Re: Snelheid temperen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:41

Dat is wel zo, maar je instructeur ziet het gebeuren en krijgt er nog voor betaald ook ;) Maar voltes rijden is een goede oplossing, je paard niet een recht stuk geven waar ie makkelijker kan versnellen

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:45

Ophoudingen maken niet gaan trekken. Als je tegendruk geeft geef je het paard alleen maar iets om te hangen geef je echter steeds ophoudingen kan je paard je nooit als 'vijfde been' gaan gebruiken. Vergelijk het maar eens met iemand duwen als je iemand keer op keer zachtjes maar snel duwt zal deze keer op keer zijn evenwicht verliezen duw je echter in een keer steeds harder en harder dan zal die enkel tegen gaan hangen en jou als steun gebruiken. Vooral niet bang zijn om los te laten, probeer op zo'n moment sowieso niet te veel spanning vast te houden gaan ze alleen maar harder van.

En op je zit proberen te remmen natuurlijk, hoewel dat wel lastiger kan zijn bij een manege paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 23:53

@ Liedje 89, bedankt voor je tips! In ding moet ik toegeven, een fries is niet sloom deze Noraya had absoluut peper in haar reet :D ik denk dat ik zelf de fout maakte(weet ik bijna zeker) want ik had a nog nooit op haar gereden en b was ik wat nerveus en had last van een pijnlijke knie waardoor je toch al snel een blokade hebt en dus niet in balans bent(als ik er naast zit zeg het gerust)ik denk dat er een miscommunicatie tussen ons gaande was en nou ja ik ben niet zo sterk :o

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 00:49

Zie jezelf als de stabiele factor: jij zit als een huis, je beweegt wel mee maar niet in het ritme dat het paard aanneemt maar net dat ietsje stroever zeg maar, blijf een beetje achter de beweging.

Blijf recht en rustig zitten.

Hou je handen laag, en idd werk pompend in. Hou het klein, zet je handen op 1 plek en van hieruit mag je niet meer dan 10 cm bewegen. Laat het paard tegen je hand lopen ipv zelf terug te werken.

Bij gewoon drammen en tempo overnemen: werk vanuit rust, vraag kleine stukjes terug en OOK ALTIJD kleine stukjes vooruit op jouw commando, niemand hoeft het te kunnen zien, jij moet het kunnen voelen.

Zo, moest ik het zelf nu eens zo goed kunnen zeg :D het is moeilijk hoor, maar het werkt wel!

En als ze echt gaan remmen mag je de handrem wel eens aanhalen, ho is ho, en zeker bij een paard die wel weet hoe of wat.

Maar opnieuw: kort inkomen!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:52

OPG-->RT-P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:01

poes schreef:
Zie jezelf als de stabiele factor: jij zit als een huis, je beweegt wel mee maar niet in het ritme dat het paard aanneemt maar net dat ietsje stroever zeg maar, blijf een beetje achter de beweging.

Blijf recht en rustig zitten.

Hou je handen laag, en idd werk pompend in. Hou het klein, zet je handen op 1 plek en van hieruit mag je niet meer dan 10 cm bewegen. Laat het paard tegen je hand lopen ipv zelf terug te werken.

Bij gewoon drammen en tempo overnemen: werk vanuit rust, vraag kleine stukjes terug en OOK ALTIJD kleine stukjes vooruit op jouw commando, niemand hoeft het te kunnen zien, jij moet het kunnen voelen.

Zo, moest ik het zelf nu eens zo goed kunnen zeg :D het is moeilijk hoor, maar het werkt wel!

En als ze echt gaan remmen mag je de handrem wel eens aanhalen, ho is ho, en zeker bij een paard die wel weet hoe of wat.

Maar opnieuw: kort inkomen!

@ Poes geef je zelf rijles, goede uitleg dank je wel!

Groetjes Rinda

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 18:38

Haha neen maar ik probeer heel goed te luisteren :')