slap in achterbeen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

elvara

slap in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 11:57

Mijn haflingermerrie is nu 9 jaar oud, met 7 jaar heb ik haar ingereden onder het zadel.
Ze heeft lang de tijd nodig gehad om alles te leren en zich te onstpannen.
Op het moment gaat het rijden best goed, alleen de galop heeft ze nog moeite om hierin de rust te vinden.
Ze heeft een iets lange rug, haar zwakke punt ligt op de lendenen. Hiervoor probeer ik haar op lengte te rijden en veel tempowisselingen.
Vooral als ik een paar rondjes heb gegalopeerd merk ik dat ze slap wordt in de achterbenen. Het geeft het gevoel of hij "door zijn been" zakt.
Zou dit nog een spierenkwestie zijn?
Hoe zou ik dit het beste kunnen trainen?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 12:12

Vermoedelijk zal het altijd wel het zwakke punt blijven, maar trainen kan het een stuk verbeteren.
Belangrijk is daarbij om het consequent en rustig op te bouwen.
Weet je ook hoe de galop van je paard er uit ziet? Of hij wijd of smal loopt e.d.? Is ze wel recht in de galop? Dat is belangrijk om te weten als uitgangspunt in de training.
Begin met stap en draf het achterbeen er actief bij te rijden. Ook in stap kun je veel doen om het achterbeen sterker te krijgen. Geregeld balkjes lopen, schouder binnnenwaarts, veel overgangen tijdens de figuren rijden.
Als je paard los is een stukje galopperen, en proberen te stoppen voordat je paard moe wordt. Dan na 5-10 min. weer een stukje.
Stukje volte sluiten en openen in stap, draf en galop is ook een goede oefening, maar in galop wel zwaar. Dus rustig aan opbouwen.
Wat ook fijn voor je paard is, is om geregeld eens een lang stuk rechtuit voluit te galopperen. (zowel linker- als rechtergalop).

Cadence

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 13:45

senna21 schreef:
Vermoedelijk zal het altijd wel het zwakke punt blijven, maar trainen kan het een stuk verbeteren.
Belangrijk is daarbij om het consequent en rustig op te bouwen.
Weet je ook hoe de galop van je paard er uit ziet? Of hij wijd of smal loopt e.d.? Is ze wel recht in de galop? Dat is belangrijk om te weten als uitgangspunt in de training.
Begin met stap en draf het achterbeen er actief bij te rijden. Ook in stap kun je veel doen om het achterbeen sterker te krijgen. Geregeld balkjes lopen, schouder binnnenwaarts, veel overgangen tijdens de figuren rijden.
Als je paard los is een stukje galopperen, en proberen te stoppen voordat je paard moe wordt. Dan na 5-10 min. weer een stukje.
Stukje volte sluiten en openen in stap, draf en galop is ook een goede oefening, maar in galop wel zwaar. Dus rustig aan opbouwen.
Wat ook fijn voor je paard is, is om geregeld eens een lang stuk rechtuit voluit te galopperen. (zowel linker- als rechtergalop).

Zeer goed advies! Mijn vorige paard had dit ook en bij hem kwam dit voort uit van zichzelf een zwakke achterhand en ongetrainde spieren. Kunst is om rustig op te bouwen en naar je paard te luisteren, geef het de tijd, met de tips hierboven zal het zeker verbeteren!

elvara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 12:18

Bedankt voor jullie tips. Het zal dus te verbeteren zijn.
Ik doe het inderdaad wel rustig aan, rij geen wedstrijden dus heb geen haast.
De rest kan ze goed volhouden, en hierbij probeer ik idd het achterbeen actief te maken.
Het galloperen gaat wel recht, maar ze kan zich hierbij nog niet goed ontspannen en wil dan snel te hard (dit is voor haar natuurlijk makkelijker dan verzamelen).

petitparis

Re: slap in achterbeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 12:29

zoals hierboven gezegd alleen schakelen heb ik nog toe te voegen. Steeds die achterhand goed actief houden en telkens enkele passen terugrijden en weer verruimen . Ook hier geldt het terug rijden beperken tot enkele passen, want dit verplicht hen om de achterhand onder te brengen en meer te dragen (mits actief gereden op zit en niet teveel op hand). lange stukken rechtdoor in arbeidsgalop (km's en liefst goed rond zodat de ruglijngoed gebruikt wordt) helpen ook voor kracht en conditie. het versnellenin de galop is mede omdat stuwen met de achterhand makkelijker is dan dragen

Mijn paard heeft hier ook last van en heeft bovenop nog eens slappe kniebanden. Geduld is het sleutelwoord

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 16:30

Balkjes lopen, schouderbinnenwaarts,
schoudervoor, wijken enz, helpt goed,
achterwaarts is ook een goede oefening,
het paard leert zijn achterhand goed onder het lichaam
te zetten, en word zo ook sterker, en makkelijker te gebruiken.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:07

klinkt ook een beetje als een balansprobleem bij je paard, rechter maken, niet teveel stelling in de wendingen en rechtmaken, let wel op, de voorhand voor de achterhand brengen!!

Jotjahh

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:54

ben het helemaal eens met magicday. En idd over balkjes lopen... Gewoon keihard trainen, dan komt het best goed denk ik!

Karlijnxxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-10 10:59

Een paard een goede gallop trainen in de bak is erg moeilijk, waarom: 5 gallopsprongen: bocht: 2 gallopsprongen: bocht. Om haar goed te leren galloperen is het makkelijkst om lekker naar buiten te gaan, naar een plek het liefst met een beetje heuvelig landschap dat je ook deze heuvels in gallop kunt nemen (stukjes in het begin). Neem ook lekkere lange eindes om te galloperen en doe dan een klein stukje vol gas (echt de rengallop) en dan gewoon weer stappen. Dit is dat je zijn conditie eerst opbouwt (iets wat je niet meer red in de bak na een paar jaar rijden), daarna kan je aan de gallop gaan werken door hem sommige stukken iets meer te verzamelen en dan weer wat lengte te geven. Ik hoop echt dat je hiervoor de mogelijkheid hebt!