ik ben stiekem bang!! please help? nog 2 nachtjes.....

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ra_chel

ik ben stiekem bang!! please help? nog 2 nachtjes.....

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:40

17 maart van dit jaar heb ik een ernstige val gemaakt van het paard , en heb vervolgens 4 dagen op de IC gelegen en 2 weken in het ziekenhuis. het was met het paard van mijn overbuurman, ik was aan het oefenen voor een dressuurwedstrijd, en we besloten op het laatst om te kijken of het springen misschien ook wel zou gaan, en 17 maart was dus de springles.
ergens halverwege het springen voelde ik al dat het niet goed ging, maar wilde dat voor mezelf niet toegeven en ben dus doorgegaan, na een weigering en vervolgens opnieuw aanrijden ging het dus mis.

de dressuur ging al die tijd echt super, veel mensen hadden het erover dat het bijna niet anders kon of ik zou 1e rijden, volgens hun moest het heel gek lopen als dat niet zo zou zijn.( het was een onderlinge wedstrijd van onze vereniging)
maar uiteraard waren er ook mensen die me dat niet gunden.

en terwijl ik in het ziekenhuis lag zijn er dus ook verhalen rondgegaan dat ik het verdiende om daar te liggen ( heb ruim 48 uur voor mn leven liggen knokken) en dat ik niet kon rijden maar mezelf beter voor probeerde te doen dan ik was.(ik reed gewoon met veel plezier en deed mn stinkende best)
mensen die ik vertrouwde, en waar ik voor klaar stond, en waar ik later over hoorden hoe ze over me spraken.

de verwachtingen waren dus voor mijn gevoel redelijk hoog gespannen toen ik viel, en daar abupt een einde aan kwam.
tegen vele verwachtingen in rij ik nu weer, en heb sinds juni mn eigen lieve paard.

en wil dus as woensdag voor de allereerste keer weer naar de manege gaan en mee in de les rijden.
het werd me al een paar keer gevraagd wanneer ik kwam, en nu heb ik met mn grote mond gezegd as woensdag......
ik weet t ergens wel, ik moet me eroverheen zetten en gewoon gaan, over de drempel heen........
maar ik ben zo bang om te falen!!! mn paardje is pas 4 , en t rijden gaat echt nog niet fantastisch......en de verwachtingen waren hoog de laatste keer dat ik er was.....en ik ben zo bang dat ze nu ook veel van me verwachten........maar dat kan ik niet!

ik wil echt graag weer meerijden, zoals ik van te voren deed, maar ben zo onzeker over mn eigen rijden geworden.....ik wil niet af gaan........
misschien zijn mijn eigen verwachtingen wel te hoog, ik weet het niet , en vrees ik dat hun net zoveel verwachten als ik doe?
degene die ik gesproken hebben zeggen dat ze het al heel knap vinden dat ik terug op het paard ben gegaan.
maar toch......

hoe ga ik die knop omzetten?
gespannen de binnenbak in gaan is geen goed plan, mn paard rekent op me en vertrouwd me , die wil ik voor zn 1e groepsles in een binnenbak niet zenuwachtig maken.
in mn paard heb ik vertrouwen...........maar niet meer in mezelf.......
hoe zouden jullie dat aanpakken? of ben ik een aansteller en moet k mezelf een schop onder mn ...verkopen?

belle_boef

Re: ik ben stiekem bang!! please help? nog 2 nachtjes.....

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:45

leg de lat dan wat lager, ga er heen omdat je het voor je paard doet.
Laat hem rustig aan een groepsles wennen, desnoods ga je een hel uur stappen, voor jezelf.
Zeg tegen de rest dat je het rustig aan doet met je nieuwe paardje.
No stress ;) nergens voor nodig.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:48

Bang zijn mag.

Ik vraag me trouwens af of ik weer zou willen rijden op een stal waar men zo smerig achter mijn rug om aan het stoken en roddelen is. Ookal heeft hun mening geen waarde (zijn geen mensen waar je advies van vraagt) het doet toch zeer.

Je hebt les met je paard om er beide beter van te worden, angst werkt dat tegen. Van forceren gaat dat echt niet weg. Overleg anders met je instructeur (mits die netjes met angstige ruiters om kan gaan) en plan anders een priveles op een rustig tijdstip.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:52

idd wat norski zegt, de lat niet zo hoog leggen. lekker ontspannen gaan rijden en je eigen niet zo druk maken. snap dat het moeilijk is maar om het even grof te formuleren Schijt hebben aan die anderen.
Succes!

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:52

Wat een nare verhalen meid :(:)

Het kan bijna niet anders dan gigantische jaloezie zijn. Maar dan is het nog wel begrijpelijk dat jij (waarschijnlijk heel perfectionistisch) wel graag weer goed mee wilt kunnen doen.
Ik vrees dat ik je niet veel meer kan meegeven dan, ga gewoon op je paard zitten, dan ben je waarschijnlijk al niet meer zo bezig met de mensen in je les.
En leg de lat gewoon niet hoog, lekker rijden, dat is toch het belangrijkste??? :)

Sab123

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:54

Ik zou je absoluut geen aansteller noemen en snap best dat het allemaal een beetje eng is.
Zo en zo hoef je echt niet aan iemands verwachtingen te voldoen, waarschijnlijk is dat gepraat achter je rug om pure jaloezie.
Je bent blijkbaar interesant genoeg voor ze om over te praten, zolang ze maar niet van je vreten toch?!
Ben je na je ongeluk al een keer zonder paard op de manege geweest?
Zoniet dan zou ik dat eerst een paar keer doen, dan heb je de mensen weer even gezien.
Als je de eerste keer meteen met je jonge paardje heen gaat, zullen hoogstwaarschijnlijk de spanningen niet snel verdwijnen en kan dat ook een verkeerde invloed op je paard geven.
Zonder paard maken de spanningen niet veel uit en sta je veilig op 2 benen.
Succes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:59

Voor wie rijd je? Voor die kletsers of voor jezelf?
En ik zal ook twijfelen of ik daar wel op mijn plek ben, overal wordt gepraat en zijn er mensen die elkaar het licht in de ogen niet gunnen maar als het werkelijk zo erg is als je beschrijft; zal ik waarschijnlijk een nieuwe vereniging zoeken.

barbar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 21:01

jeetje, jij moet echt een flinke smak gemaakt hebben.
ik vind het heel knap dat je weer op een paard bent gestapt, ik weet niet of ik dat wel weer gedurft had, en dan ook nog eens op zo'n jong dier.
op de manege zullen denkt ik wel snappen dat je met een jong paard niet gelijk de sterren van de hemel rijdt, dus ik denk dat je jezelf niet gek moet maken door te denken wat ze allemaal niet zullen denken.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 21:33

de mensen die afschuwelijke dingen over me hebben gezegd, die rijden niet (meer) mee in de les. maar sommige van hen lopen er nog wel rond.
het "vaste" groepje van de vereniging (vtr) heb ik wekelijks kontakt mee, een paar zijn er ook in het ziekenhuis op bezoek gekomen , en sinds een maand of 2 kom ik ook wekelijks weer op de manege in de kantine voor de gezamelijke "borrel".(al kan ik geen alcohol meer drinken sindsdien)
maar zoals overal zijn er ook buiten dat groepje om mensen die me "beoordelen" voor mijn gevoel. en na die val geeft dat mij een beetje het gevoel alsof ik mezelf moet bewijzen, alsof ik moet bewijzen dat ik wel degelijk kan rijden.
en de zekerheid van mezelf dat ik het kan, die is door de val en door al het geouwe..... aan gort geslagen.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:11

Joh maak je niet zo druk, :(:) waarom energie verspillen aan die valse secreten,
die gaan toch kletsen of je nou de sterren van de hemel rijdt of niet.
Al rij je zoals Imke :P het is toch niet goed.
Je vaste clubje kun je vertellen over je angst, maar je bewijzen voor de roddelaars gaat je toch niet lukken, zonde van het plezier in je rijden.
Je rijdt toch omdat je het leuk vind?
HET IS LEUK!!
Daar zou ik me aan vast houden en de rest is volkomen onbelangrijk.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 22:22

Wow, zoals je schrijft in je openingspost dacht ik dat je een 13-jarige was die last had van jaloerse leeftijdsgenoten maar volgens je profiel ben je 33 ... Ik bedoel dit niet onaardig maar wat kunnen jou die kletsende idioten schelen? Je rijd voor jezelf en jij beslist dus wanneer je weer in de groepsles gaat mee doen. Ook al heb je `met je grote mond` gezegd dat je woensdag weer zult meerijden, als je dat bij nader inzien nog niet wilt, kun je toch op je beslissing terugkomen? Dat getuigt van kracht en moed, net als het na die ongelukkige val weer beginnen met paardrijden, en dan nog wel op een 4-jarige! Petje af!

Volgens mij zou het een goed idee zijn als je eerst een paar privélessen neemt en daarna, als je je weer zekerder voelt, die groepsles weer in te gaan. Is goed voor het wederzijds vertrouwen tussen jou en je paard. Luister naar je eigen gevoel en doe de dingen in je eigen tempo. Jij en je paard zijn de enigen over wie je je druk hoeft te maken...

Marchador

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 01:29

Maflinger dat dacht ik ook. Ik had ook het idee dat je rond de leeftijd van 13-16 zat TS. Ook niet vervelend bedoeld, maar hoe kan iemand van zo'n leeftijd zo achterbaks banketstaaf, achter iemand rug om.
Gadverdamme!
trek je er niets van aan en gewoon lekker gaan. Geniet lekker van je paard

Succes!!

chocobroodje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 01:54

rachel_j schreef:
de mensen die afschuwelijke dingen over me hebben gezegd, die rijden niet (meer) mee in de les. maar sommige van hen lopen er nog wel rond.
het "vaste" groepje van de vereniging (vtr) heb ik wekelijks kontakt mee, een paar zijn er ook in het ziekenhuis op bezoek gekomen , en sinds een maand of 2 kom ik ook wekelijks weer op de manege in de kantine voor de gezamelijke "borrel".(al kan ik geen alcohol meer drinken sindsdien)
maar zoals overal zijn er ook buiten dat groepje om mensen die me "beoordelen" voor mijn gevoel. en na die val geeft dat mij een beetje het gevoel alsof ik mezelf moet bewijzen, alsof ik moet bewijzen dat ik wel degelijk kan rijden.
en de zekerheid van mezelf dat ik het kan, die is door de val en door al het geouwe..... aan gort geslagen.

Ten eerste wat super dat je weer rijdt! Verder kan ik alleen zeggen,tanden op elkaar en gaan. Mensen kunnen heel gemeen zijn maar je ervoor verbergen daar wordt het ook niet beter op. Gewoon gaan zorg dat je met je vriendinnen afspreekt en vertel ze van te voren dat je er tegen op ziet. En vergeet niet dat je lessen neemt om te leren en een 4 jarige kent gewoon nog niet alles.
Heel veel succes komt vast wel goed joh

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:28

Marchador schreef:
Maflinger dat dacht ik ook. Ik had ook het idee dat je rond de leeftijd van 13-16 zat TS. Ook niet vervelend bedoeld, maar hoe kan iemand van zo'n leeftijd zo achterbaks banketstaaf, achter iemand rug om.
Gadverdamme!
trek je er niets van aan en gewoon lekker gaan. Geniet lekker van je paard

Succes!!

Ja suf he, je denkt dat vooral "pubers" zo vals zijn maar volwassenen kunnen net zo gemeen of misschien nog wel gemener zijn.
Ik kan dat echt niet snappen. Het is toch veel leuker om blij voor iemand te zijn omdat die überhaupt weer op een paard stapt?

Blijkbaar is het een stuk makkelijker om iets negatiefs te zeggen dan iets positiefs. Jammer hoor.
Ik ga dat soort mensen altijd uit de weg, ik wil daar niks mee te maken hebben en ik ga me er zeker niks van aan trekken.
Ik hoop dat de ts dat ook doet.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:35

Ik vraag me af of je moet gaan... De spanning is er toch, daar doe je echt niets tegen. En dan is maar de vraag of het rijden ook zo goed gaat. Misschien dat je onbewust toch wel wat wilt 'bewijzen', paardje voelt die spanning onherroepelijk aan en dan heb je kans dat het juist helemaal niet goed gaat en frustratie wordt.

Je moet bij jezelf bedenken waarom je in die groepsles op die manege wilt gaan rijden. Vind je dat echt LEUK? Heb je de groepsles echt gemist? Heb je er qua les iets aan? Of ga je alleen om te laten zien dat je sch**t aan ze hebt?

Zijn het de eerste paar redenen: gaan! Dan laat je jezelf niet op je kop zitten, je gaat er gewoon van genieten.

Is het alleen maar omdat je in een vlaag iets hebt geroepen 'ik kom wel' en heb je eigenlijk echt geen zin? Niet gaan. Dan doe je het niet voor jezelf maar voor een paar sukkels.

tellom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:41

Probeer het rustig aan te doen en desnoods ga je als je op je paard zit een liedje zingen.
Ja dat klinkt raar maar dan ben je met wat anders bezig en zit je minder gespannen.
En tja wanneer ben je goed?
Als je Z dressuur rijd denk je oh jee ik zou ZZ l willen starten en als je ZZ l bent wil je grand prix starten. :o
Wat is goed genoeg :(:)
Doe stap voor stap dan komt het best goed.
Parijs en Rome zijn ook niet in een dag gebouwd.
Zorg dat je iemand bij je hebt als je er voor de eerste keer opgaat dan heb je een beetje steun.
Succes, t gaat heus goed heb vertrouwen in jezelf

Lightielight

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:46

ik zou zelf pas gaan wanneer ik er aan toe zou zijn..aan de andere kant moet je soms net even een ietsiepietsie over je grens gaan...( dat geldt tenminste voor mij, als ik iets niet echt durf maar het rijden voelt goed ga ik zo nu en dan net de stapje verder..en dat werkt..)
zou je met de groep niet af kunnen spreken dat je even meerijdt en dat jullie allemaal rustig gaan stappen? En misschien van te voren (is wrs. niet veel tijd meer voor) al eens met je paard daar naar toe gaan als het mogelijk is..

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:50

Hallo.... je geeft aan: "mn paardje is pas 4 , en t rijden gaat echt nog niet fantastisch......"

Dus met deze instelling morgen naar de les, en ja het is voor jou weer de eerste keer, maar dus ook voor je paard om daar te rijden. Dus zet je verwachtingen nog een tandje lager en doe gewoon je best.

Heel veel sterkte en maak je zeker niet druk om hoe een ander over je zult denken.
Doe je best en hoe gespannender jij bent omdat je vindt dat het direct goed moet gaan werkt natuurlijk averechts.

succes morgen en veel plezier.

TICKELS

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:52

Eerst je instructeur/trice op de hoogte brengen van je angst. Hij/zij kan je dan eventueel aangepast wat meer begeleiden.

Ik heb ook veel bange kinderen les gegeven. Vooral woord galop was eng!
Ik ging eeerst met ze voltigeren, vasthouden aan de beugel, met achter hun rug een ervaren amazone. Zo groeiden de kinderen erin.
Later waren de kinderen niet meer te houden en wilden ze alleen nog maar in galop.

moelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:55

ten 1e: wat verschrikkelijk dat wat er is gebeurd en dat mensen zo over anderen durven en kunnen praten!

ten 2e:
jij rijd om beter te worden en om te leren, jij rijd voor jezelf en niet voor een ander. zij moeten zelf maar weten wat ze zeggen, ze weten ergens best wel dat het allemaal fout is. jij weet wel beter!

veel succes met je rijden!

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:59

TICKELS schreef:
Eerst je instructeur/trice op de hoogte brengen van je angst. Hij/zij kan je dan eventueel aangepast wat meer begeleiden.

Ik ging eeerst met ze voltigeren, vasthouden aan de beugel, met achter hun rug een ervaren amazone. Zo groeiden de kinderen erin.
Later waren de kinderen niet meer te houden en wilden ze alleen nog maar in galop.

Ik maak uit de OP niet op dat TS bang is om te rijden, maar dat ze zenuwachtig is om in de groep te rijden, en dan op een manege waar veel achterbakse types rondlopen. Mijn opvatting van de OP was dan ook dat de angst meer het 'afgaan' betreft dan het rijden an sich.

Klopt dat TS?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 08:15

Een mens lijdt dikwijls het meest door het lijden dat hij vreest.

Wat ik daar mee wil zeggen is dat hoe langer je wacht om die les weer in te gaan, wat sommige hier adviseren, hoe erger je vrees wordt.

Als je daad werkelijk die les in wil moet je het gewoon doen, waarschijnlijk denk je achteraf heb ik me hier nu zo druk om gemaakt?

RESPECT dat je na wat je mee hebt gemaakt toch weer op een paard bent gestapt. En wees blij dat je dat nog kunt (ik wou dat ik het nog kon maar het gaat niet meer na een hersenbloeding) , laat je dat door een stel jalourse kippen niet af pakken. Kop omhoog jij flikt het hem toch maar.

Go for it!!!!

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:49

Abeltje77 schreef:
TICKELS schreef:

Ik maak uit de OP niet op dat TS bang is om te rijden, maar dat ze zenuwachtig is om in de groep te rijden, en dan op een manege waar veel achterbakse types rondlopen. Mijn opvatting van de OP was dan ook dat de angst meer het 'afgaan' betreft dan het rijden an sich.

Klopt dat TS?

dat klopt dus helemaal! de angst voor het rijden zelf heb ik overwonnen, maar nu is het dus de angst voor het afgaan....soort faalangst als het ware. en ergens weet ik wel dat ik me eroverheen moet zetten....maar toch...

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 09:52

@maflinger en Marchador;
ik snap het wel hoor, dat jullie de indruk kregen met een puber te maken te hebben, neem het jullie ook niet kwalijk.
en voor mn val zou ik ook een andere houding hebben gehad , en zou ik er sch...t aan hebben gehad, maar na alles wat er is gebeurt kom ik nu tot de ontdekking dat het me harder heeft geraakt dan ik mezelf voorgehouden had.
het ging hier oa om mensen die ik al meer dan 10 jaar als zeer goede vrienden beschouwde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:53

Dat mensen naar praten is nou eenmaal in de paardenwereld, die jaloezie is zo groot, lekker laten staan die mensen.

Vraag aan je ouders of je een paar privelessen mag en dan op een moment dat je weet dat die mensen er niet zijn, of wel wat kan jouw dat schelen. Dat je kan rijden is toch duidelijk? Alleen nu moet je weer na een zeer ernstig ongeluk en met priveles zal je meer vertrouwen hebben.

Ow sorry,die dat je 33 bent. Ja dan komt het hard aan he? Dat waren nep vrienden...laat ze een poepie ruiken...

Ik ben ook een keer met een reus van een paard over de kop gegaan, geen IC, maar ik durfde ook de eerste paar keer niet, toch gegaan, gelukkig maar.

En in de paardenwereld op wedstrijdnivo rijden, vraag mij af of je dan wel vrienden hebt.

Heb Anky een keer een jong paard zien uitbrengen en die werd een beetje heet door allerlei flapperen tijdens het losrijden, had je de gezichten moeten zien van al die mutsen die ook losreden....te walchelijk voor woorden, de onverholen lachjes en hoopjes dat ze er af zou vallen...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 28-09-10 09:57, in het totaal 1 keer bewerkt