Hoe intensief rijden na week "rust" jullie mening

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LadyJ

Hoe intensief rijden na week "rust" jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:20

Hallo,

zou graag jullie mening weten.

Ik heb afgelopen dinsdag een vrij pittige les gereden (voor ons doen want we zijn nog op aan het opbouwen) donderdag nog een rondje buiten gaan stappen maar daarna werd ik ziek.
Nu heb ik zondag haar wel los gelaten (kon het niet laten :o ) en verder heeft ze op de wei gestaan en mijn vriend heeft haar verzorgd. Vandaag voel ik me nog niet echt goed maar morgen heb ik les mits ik beter ben.

Nu is mijn vraag;
Kan ik gewoon die les rijden maar dan iets rustiger aan? of moet ik hem afzeggen?
ik wil gewoon ion het belang van mijn paard denken aan haar spieren enzo en niet dat ik haar over vraag.
En ik weet het is een paard maar wil zuinig op haar zijn en haar niet kapot rijden ofzo als jullie begrijpen wat ik bedoel.

Het gaat overigens over een 5 jarige die ik normaal 4 of 5 keer per week rij, longeer of buiten stap.
Ik weet ook dat als ik de les zou rijden ik haar gewoon heel lang los moet rijden en veel stapwerk tussendoor moet doen en vaker lang moet laten.

Wat is jullie mening?

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:23

Ik zou de les afzeggen en weer een dag of 3 rustig opbouwen.
Volgende week is er weer een week, de gezondheid van je paard gaat voor!

Lessen doe mi met meer als 100% inzet en als je paard de dag erna met spierpijn staat is ook niet eerlijk....

Anoniem

Re: Hoe intensief rijden na week "rust" jullie mening

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:24

Ik zou de les door laten gaan maar mijn instructeur wel vertellen dat ik de afgelopen week niet gereden had zodat hij/zij de les wel aan kan passen. Fijn juist dat je OOK in zo'n situatie een keer begeleiding hebt!

chrisje_83

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:32

Ik zou de les afzeggen. Ik vind het niet eerlijk ten opzichte van mijn paard om na een week niet rijden te lessen. Het heeft dan in mijn ogen ook weinig zin verder, omdat je die hele week niks hebt kunnen doen wat in je vorige les aan bod is gekomen.

marijkedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:32

Ik zou de les ook door laten gaan. Dan maar een minder intensief lesje. Je bent ook nog aan het opbouwen, dus de les is al minder intensief dan anders.
Doe gewoon eens wat andere dingen in de les die iets minder van het paard vragen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:38

Lekker gaan lessen hoor, misschien meot je het even melden, maar je paard komt gewoon lekker buiten en beweegd dus houdt zichzelf ook een heel eind soepel :)

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:40

Gewoon gaan lessen hoor, dan zeg je toch dat je wat rustiger doet? en je paard geeft het zelf wel aan als het even teveel word.

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:43

ik zou gaan lessen, maar idd melden dat het paard een week niks heeft gedaan.
Ik zit ook wel eens in zo'n situatie en dan doen we gewoon een rustig lesje

0000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:44

hafjelinger schreef:
Gewoon gaan lessen hoor, dan zeg je toch dat je wat rustiger doet? en je paard geeft het zelf wel aan als het even teveel word.

Dat denk ik dus niet. Een paard kan niet denken 'oh nu moet ik even rustig doen want anders heb ik morgen spierpijn!' Dat stukje verantwoordelijkheid ligt bij de ruiter. Ik ken zat paarden die juist na een weekje rust heel erg fanatiek zijn en zich makkelijk zouden kunnen overvragen als je ze laat gaan.

Verder zou ik persoonlijk afzeggen, maar ik zit niet in opbouwfase en ook niet met een jong paard, dus in mijn lessen wordt op dit moment echt flink gewerkt en getraind op oa kracht. Maar met een jong paard in opbouw vind ik het wel kunnen, wel aangeven bij de instructie en evt keer vaker stappen tussendoor.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 15:48

Ik meld het zeer zeker als ik al ga lessen wilde gewoon jullie mening hierover horen en ik moet zeggen dat het wel overeenkomt met wat ik dacht, ik ga (als ik beter ben) lessen maar dan heel rustig aan doen misschien alleen wat lenigheidsoefeningen ofzo. Je moet toch ergens beginnen en misschien kunnen we nu eens aan andere dingen gaan werken.

Bedankt voor de reacties dan kan ik met een gerust hart uitzieken en haar vandaag dan zeker nog laten staan misschien ben ik morgen dan wel weer fit hahah

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:51

Ik zou ook gewoon gaan lessen, maar het wel van te voren even aangeven. Dan kan je misschien wat meer oefenen in stap en het dus wat minder intensief maken. Kan je alsnog een hoop leren en heb je dus wel echt wat aan je les, zonder dat je paard ineens weer heel hard moet werken.

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 15:53

_Esther_87_ schreef:
hafjelinger schreef:

Dat denk ik dus niet. Een paard kan niet denken 'oh nu moet ik even rustig doen want anders heb ik morgen spierpijn!' Dat stukje verantwoordelijkheid ligt bij de ruiter. Ik ken zat paarden die juist na een weekje rust heel erg fanatiek zijn en zich makkelijk zouden kunnen overvragen als je ze laat gaan.

Verder zou ik persoonlijk afzeggen, maar ik zit niet in opbouwfase en ook niet met een jong paard, dus in mijn lessen wordt op dit moment echt flink gewerkt en getraind op oa kracht. Maar met een jong paard in opbouw vind ik het wel kunnen, wel aangeven bij de instructie en evt keer vaker stappen tussendoor.

Dat verschilt dan per paard, want ik voel aan mijn paard of het te snel gaat of niet. Hij geeft zelf aan wanneer hij even wil stappen.

__PSM__

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:06

Ik denk dat TS ook voor zichzelf rustig aan moet doen :P Dus de les zal echt niet zo zwaar worden :P dat trek ik in ieder geval niet als ik net ziek ben geweest :P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 16:29

ik zou gewoon gaan lessen hoor.
Mijn paard loopt momenteel ook maar een les per week intensief, en de andere trainingssessies zijn de laatste tijd voornamelijk buitenritten of zelfs niet (piste waar ik vroeger ging gaan trainen is nu afgesloten :( )
Met een jong paard zou ik het wel vermelden aan de lesgever, dan dan kun je bv eens extra aandacht besteden aan "hoe werk ik mijn paard los", of bv eens wat zijgangetjes oefenen, dat is stapwerk die lichamelijk niet zo intensief is, maar geestelijk wel ...

Bergje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 17:38

Ik zeg in zo´n situatie de les af. Instructrice en ik zijn van mening dat het eerlijker is voor je paard en ook fijner voor jezelf!

xxMelissa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 19:37

Ik zou wel gewoon gaan lessen, maar gewoon wat rustiger aan doen dan normaal.

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 20:18

haha psm inderdaad moet eerst maar eens kijken of het morgen lukt, maar goed we zien wel dan, merendeel zegt ook rijden dus hoop dat het morgen gaat

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 20:39

Gewoon lekker gaan lessen en rustig aan doen, voor jullie beiden :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 02:54

Inderdaad, gewoon door laten gaan maar wel je instructeur op de hoogte brengen. :)

fleur_yen

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 07:19

Ik heb het vorige week zelf ook gehad, maar dan had mijn pony nog langer stilgestaan, 2 weken ongeveer..
Ik ben zelf meteen de 1e keer dat ik erop klom wel gaan lessen, mijn pony is redelijk stug van zichzelf, en als ik dan meteen les heb kom je er juist alleen maar beter uit zo'n rustperiode, m'n pony had er weer zin in, en met de goede begeleiding erbij resulteerde het in een heel fijn lopende pony :)

Esther

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:38

Als de basisconditie van je paard in orde is dan kun je wel gaan lessen.
Komt het paard in de wei? Dan bewegen ze uit zichzelf ook nog en is het makkelijker om ze weer op te pakken.
In de les een paar extra stapppauzes of oefeningen in stap.
Je paard is niet ziek geweest en heeft dus zijn gewone conditie nog, conditieverlies gaat bij paarden minder snel dan bij mensen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:40

Ik denk dat je het voor jezelf rustiger aan moet doen dan voor je paard, ik neem aan dat die wel een prima conditie heeft.
Wel zou ik het zwaardere werk laten, gewoon zorgen dat je paard lekker los wordt, dat lijkt me het meest belangrijk.

migomirre

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-10 09:48

_Esther_87_ schreef:
hafjelinger schreef:

Ik denk als je goed naar je paard kijkt en dat je wel degelijk zijn grenzen kan voelen en kan zien. Zal ik wel aparte paardjes hebben, maar die van mij geven wel hun grenzen aan. Het is dan idd wel aan mij om daar gehoor aan te geven!!! Want als ik er geen gehoor aangeeft gaan ze idd wel voor mij door!

Maar ik zou wel gaan lessen! en gewoon aangeven dat je wat minder hebt getraind. Dan kan je idd ook een rustig lesje doen! en eens wat oefeningen in de stap of gericht op de ruiter (doen wij vaak in de les als er minder getraind is, bijv. in de winter)!
Succes

LadyJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-09-10 19:34

hallo,

ben vandaag toch niet gaan lessen voelde me niet goed genoeg.
Ik heb haar losgelaten en 10 minuten met bijzet gelongeerd en ging eigenlijk heel erg soepel, morgen ga ik er denk ik een half uurtje op.

Bedankt voor jullie meningen