Ik geef onze bijrijdster les op de vos. Achtergrondinfo: Meisje van 24, leren rijden op een manege, rijdt nu ong. een jaar op de vos. Is niet echt heel intelligent
Ze lest nu een paar maanden bij me.Goed, les 1 zou je zeggen. Op het goede been lichtrijden. Ik bemerkte al direct dat ze dat niet kon. Dus ik heb uitgelegd: Als het buitenvoorbeen naar voren gaat, moet jij staan. Dat kan je zien door naar de schouder te kijken. Dus dat ging op zich okee.
Vorige week zag ik haar voor dr zelf rijden: ik roep: goede been lichtrijden! Dus ze wisselt van been. Ik blijf kijken en zie dat ze voortdurend verkeerd rijdt. Dus ik had zoiets van ' grrr ze neemt niet de moeite om erop te letten'. Volgende les: eerst theorie herhalen; 'buitenbeen naar voren betekent dat ik moet staan' weet ze idd goed te herhalen. Maar toch doet ze het steeds verkeerd. Ik vraag: wat is de buitenkant? Wijst ze de binnenkant aan. Okee, daar zat dus het probleem zou je zeggen. Ze kan dus niet onthouden welke kant de buitenkant is (ookal zeg ik honder keer: de kan van het hek/muur/whatever). Met tape een kruis op dr hand geplakt. 'Wanneer de schouder aan de kant van het kruis naar voren gaat moet jij staan'. Dus gaat ze heel overdreven een half uur naar het been kijken, begint met lichtrijden en ik vraag ' zit je goed?' (niet dus) 'Ja!' ' Kijk nog eens?' 'Oh nee'.
Nou ik heb intussen aaalles al geprobeerd. In stap laten zeggen ' rechts rechts rechts' wanneer het buitenbeen naar voren gaat. Dat doet ze goed. In stap laten staan als het rechterbeen naar voren gaat. Doet ze ook goed. Er naast lopen en aanwijzen wanneer de schouder naar voren is. Ze zegt dat ze het ziet. Mee laten tellen ' voor voor voor' en op dat moment moeten staan.
Snap je dat ik nu gewoon heel erg GEFRUSTREERD ben?? Ik weet het niet meer hoor. Of ze ziet het gewoon niet, maar ik dacht dat ik het haar goed had laten zien, of ze is gewoon heel dom? Ik weet dus niet meer wat ik eraan moet doen. Gisteren hebben we de totale les geoefend op het lichtrijden maar ze ziet egwoon niet wanneer ze verkeerd zit. Of het lijtk alsof ze het doorheeft maar vervolgens zit ze weer 3 rondjes verkeerd.
Voor de goede orde: ik blijf heel kalm en geduldig. Ik schreeuw niet, ik leg alles 100 keer uit. Ik vraag aan haar w'at ze nou niet snapt. Ze weet het zelf ook niet. Ik kan wel verder gaan met iets anders, maar ik vind dat op het goede been lichtrijden gewoon een basisitem is eigenlijk.
Wie heeft een goede tip voor mij?

Het paard zit lekker, dus daar zou het ook niet aan moeten liggen..
)
.
Wat mij ook heel erg geholpen heeft is goed in de spiegels te kijken om te controleren of ik goed zit. Mijn instructeur laat me ook altijd even 'rommelen' en me zelf mn zit corrigeren. Pas als ik het gewoon écht niet doorheb (vooral buiten omdat daar geen spiegels zijn en de ondergrond onregelmatiger waardoor het gewoon moeilijker te zien is) zegtie ie alleen even mn naam, dan koekeloer ik even en verander pas van been als ik het ZELF zie anders leer ik er nog geen drol van