Paard doet tong over het bit.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

anneeep

Paard doet tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:51

Hoi bokkers.

Ik heb gezocht en er is wel een topic over maar daar werd ik niet echt veel wijzer van.

Maar paard doet op elk willekeurig moment haar tong over het bit. Als ik eraf stap om hem goed te doen heeft de stiekemerd hem alweer terug gedrukt. Het bit zit hoog genoeg, ze heeft geen last van de tanden, tandarts heeft voor 2 maandjes geleden gezegd dat ze echt een perfect gebitje had. Ik wil het het liefst met een normaal bitje oplossen, ze loopt nu op een dubbelgebroken watertrens.

Ze doet het vaak 5/6 keer in het half uurtje/ uurtje dat ik rijd. en om nou telkens af te blijven stappen :Y)
Ze doet het met lange teugel, op druk, als ze aan de teugel loopt, als ze sterrenkijkt. Ik kan der echt geen touw aan vastknopen. :+
Aan het hoofdstel zit al een sperriem.

Geryon

Re: Paard doet tong over het bit.

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 11:21

Ik had ook een tijdje dat mijn paard zijn tong over het bit deed. Vanaf toen reed ik even met een tonglepel en hij is er toen vanzelf weer mee opgehouden. Maar dat wil je dus niet gebruiken? Doet hij dit altijd al?

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:01

Geryon schreef:
Ik had ook een tijdje dat mijn paard zijn tong over het bit deed. Vanaf toen reed ik even met een tonglepel en hij is er toen vanzelf weer mee opgehouden. Maar dat wil je dus niet gebruiken? Doet hij dit altijd al?

Nee sinds een poosje heeft ze het uitgevonden.. :Y)

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:07

Heb je de tanden al laten checken door een dierenarts?
Als je zeker weet dat er lichamelijk niks mis is waardoor hij dit zou kunnen doen inderdaad een tonglepel. Mijn Haflinger merrie doet het ook sinds kort, helemaal laten doorlichten maar er is echt niks met haar aan de hand!

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:10

Heb je ook laten kijken of dit bit geschikt is voor haar mond?
Het kan alleen al veel te dik zijn bijvoorbeeld.

En verder ongebroken, enkel gebroken, dik, dun, myler.. Er zijn zoveel bitten.
Ik zou eerst eens kijken of er bitten zijn waar je paard het niet bij doet behalve bij een tonglepel..

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:18

probeer je neusriem echt strak genoeg te doen, dus niet meer dan 2 vingers tussen de (hoge) neusriem enje paard z'n neus, dan is het voor je paard ook al moeilijker de tong over het bit te leggen. Ik heb een tijdje op een pony gereden die dit ook deed, ook ging het samen met achter de teugel lopen.

ook zou ik na laten kijken of je inderdaad wel de goede maat bit hebt, mijn pony is een tijd lang heel vervelend geweest met bit, bleek dat hij een kleiner bit nodig had (mijn E pony loopt nu dus met een bitje dat normaal alleen B/C pony's hebben :+ )

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:43

Nooit de neusriem strakker doen juist losser, zorg dat het bit goed past en anders iemand die er verstand van heeft na laten kijken,
De neusriem strakker is niet dier vriendelijk,
OOk de tandarts even laten kijken, zadelmaker laten komen, het heeft een oorzaak, ze doen het ergens voor aan jou de taak dat uit te zoeken en geen hulpmiddelen gaan gebruiken zoals alles strakker doen.
Ook je eigen zit en hand eens controleren, miss ben je wel te hard in je handen zit je te veel op een rug die dat niet aan kan enz enz,

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:48

Ja, zo is het bij mij ook opgelost: 'Gewoon de neusriem strakker doen.'

Ik kreeg de gouden tip op dit forum.
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=198&t=1357527

Kan dat niet bij jou hetzelfde probleem zijn? Ik blief namelijk niet langer te geloven dat een paard zijn tong uit de mond gooit om ons te 'pesten'. Heb je iets veranderd aan je rijstijl? Ik krijg nu goede begeleiding in meer naar de ontspanning rijden. We gaan mijn paard eerst sterk maken van achter en dan heel rustig oppakken aan de voorkant. Hij was te veel geforceerd in zijn hals en daardoor kon hij zijn tong niet langer kwijt in zijn mond. Ik mocht juist de sperriem niet meer strakker doen. Paard moet immers de kans krijgen om te gaan knabbelen op het bit. Hij buigt nu zelfs veel beter!

En idd, je zadel kan ook veel problemen veroorzaken als het niet goed past. Daar ken ik meer voorbeelden van. Ik weet een uitstekende zadelmaker.

V_lalala

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:49

Afbeelding

zou je ook kunnen proberen hoef je ook geen ander bit

anneeep

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 21:46

midgie schreef:
Nooit de neusriem strakker doen juist losser, zorg dat het bit goed past en anders iemand die er verstand van heeft na laten kijken,
De neusriem strakker is niet dier vriendelijk,
OOk de tandarts even laten kijken, zadelmaker laten komen, het heeft een oorzaak, ze doen het ergens voor aan jou de taak dat uit te zoeken en geen hulpmiddelen gaan gebruiken zoals alles strakker doen.
Ook je eigen zit en hand eens controleren, miss ben je wel te hard in je handen zit je te veel op een rug die dat niet aan kan enz enz,

Ze is nagekeken door de tandarts.
Zadel past goed.
Bit is goede maat, bustrens enkelgebroken heb ik ook geprobeerd. Losse sperriem helpt niet, hem wat strakker doen helpt niet.
Als ik me teugels los heb doet ze het ook.

Ohja buitenrijden en springen vind ze geweldig..
dat doet ze het niet...

Ik denk dat ik toch maar een tonglepel ga proberen

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 23:15

Misschien hoort het wel bij dit paard er zijn meer paarden die dit doen , als jij er geen hinder bij hebt met het rijden dan is er ook geen probleem toch, zou zeker geen tong lepel doen , maar zou dan meer gaan onderzoeken waarom en wanneer ze het doet, als ze het met springen en buitenrit niet doet moet er toch iets zijn waarom ze het anders wel doet.

liesje1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 07:15

Doordat jij elke keer bent afgestapt om de tong er weer onder te doen, heeft het voor haar een positieve associatie gekregen, namelijk: stoppen met werken. Op deze manier houd je het gedrag zelf in stand. Als ze haar tong erover gegooid heeft, moet je gewoon doorrijden. Ze is handig genoeg om hem zelf weer terug te gooien als het vervelend wordt. Een enkelgebroken bitje zou ik ook eens proberen, dan doen ze het soms iets minder.
Verder moet je proberen om iets meer van achter naar voren te rijden, zodat je iets meer druk in je handen krijgt. Ze moet eerst wat achter het bit kruipen (dan heb je niks meer in je hand) voordat ze haar tong erover kan gooien. Dus dit moet je voorkomen. Succes ermee

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:19

Ja, Liesje, dat is wel waar ja. Ik stapte ook nooit af om het bit weer goed te doen. Dat lost ie zelf maar op dan! Ik moest één keer stoppen tijdens de les, maar meneer had de tong eerder goed zitten, dan dat de instructice hem kon helpen!

Bij hem heeft weiderust en een andere lesmethode al veel goed gedaan.

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 13:31

Beetje kortzichtig om toch meteen een tonglepel te proberen.
Er is zoveel meer als enkel gebroken en dubbel gebroken.
Denkende aan ongebroken, te dik te dun, noem maar op.