Open en neer gaan / doorzitten - Probleem

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Loezz

Open en neer gaan / doorzitten - Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 10:38

Hoi lieve bokkers en boksters :) Ik heb een niet fijn probleem waar ik al héél lang meezit. Ik rijdt nu een tiental jaar, dwz dat ik daarvoor super rijd. Mijn houding is verschrikkel wat betreft de 2 punten in de titel boven genoemd.. Als ik op en neer ga, buig ik naar voren, ga ik gewoon weg niet dmv mijn bekken naar omhoog, ik duw eerder gewoon wat op m'n hielen en leun naarvoren. Ik weet dat ik het fout doe, maar het is echt moeilijk voor me om recht omhoog te gaan .. Dan heb je het doorzitten, als ik doorzit, zit ik zeg maar niet op mijn poep door.. Ja, beetje raar maar ik zit te veel naar achteren in het zadel, leun naar voren en zit daardoor eerder op de binnenkant van mijn billen door dan op mijn poep. Hoogstwaraschijnlijk is het daardoor dat ik wanneer ik op en neer ga, niet op m'n poep terecht kom en zo naar voren ga etc. Hebben jullie geen fijne trucs om dit te verhelpen? Heb al gehoord dat je wat meer moet rijden met een achter je rug, tussen je armen. Kan iemand me nog verder helpen?

Loezz xxx.

Only_Gold
Woonplaats: Ik woon in een huis (wil je weten waar? Vraag gerust zou ik zeggen!

Re: Open en neer gaan / doorzitten - Probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:42

Zonder zadel rijden of zonder beugels rijden verbeterd je evenwicht en zit ook. Misschien kan je dat eens proberen?

tante_trien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:43

Herkenbaar probleem! Tenminste, als ik je goed begrepen heb. :+

Ik ga zelf elke keer dat ik het merk, weer terug op m'n 'poep' zitten (zoals je dat zo leuk zegt :D ). En licht rijden, i.p.v. uit de enkels, vanuit de knieën proberen. :j Ook blijf ik denken dat ik naar achter moet leunen. Voor mijn gevoel hang ik dan echt heel erg schuin naar achter, maar als ik in de spiegel kijk, zit ik dan toch echt rechtop. :D

Ik ben sinds een week of 3-4 met mijn instructrice flink aan mijn houding aan het werken. En ik heb elke keer weer spierpijn.

_PaaRdJeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:43

met het doorzitten: mij werd altijd gezegt: doe alsof je in een luier stoel zit.. dus ontspannen en relaxed.
lichtrijden.. klem je knieen aan en ga zo ver mogelijk achterover zitten. waarscheinlijk heb jij al snel het gevoel alsof je te ver achterover zit omdat je altijd te ver naar voren buigt..
misschien een idee om les te nemen? priveles? of een zitles.
als je daar geen geld genoeg voor hebt.. laat een ander je dan corrigeren op het moment dat het mis gaat.
inderdaad zonder zadel rijden verbeterd heeel goed je zit en evenwicht.
Succes! :D

stienmasjien

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 10:47

Ik heb leren rechtzitten omdat mijn paard erg onverwacht kan bokken. Als ik ook dan maar een millimeter teveel naar voor zit, lig ik er gewoon naast. Mijn instructeur zei dat dat eigenlijk de beste manier is om het te leren. :')

Maar als je niet over een bokkend paard beschikt wil een lesje aan de longe of zonder beugels/zadel rijden idd ook helpen. :D

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 11:01

Ik neem zoizo les nu :) Zonder zadel rijden gebeurt wel af en toe eens! Heb thuis wel m'n paard waar ik nog mee kan gaan wandelen, maar het probleem bij hem is dat hij zo'n verschrikkelijke schoft heeft ondanks dat hij lekker rond is dat het haast onmogelijk is om zeg maar te 'oefenen' op hem :o . En ja, zoals sommigen hier hebben gezegd, als ik ook maar even echt recht rijd, als de instructrice dat zegt, lijkt het alsof ik way naar achteren zit.. ben het écht niet gewoon!

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:33

En zonder beugels rijden, doe je dat wel eens?

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 13:54

Only_Gold schreef:
En zonder beugels rijden, doe je dat wel eens?

Als we in de les moeten doorzitten doe ik automatisch mijn beugels uit, maar vanaf dat de draf te snel gaat verlies ik meteen mijn evenwicht en hobbel ik maar wat

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:59

Rij je dan op een manege paard of heb je een eigen paard?
IIG moet je dan proberen om het tempo te drukken, te snel is niet goed, te langzaam ook niet. Probeer een tussenweg te vinden.

Flo123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:19

Hebje niet iemand die je zitlessen kan geven?

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 09:44

Balans een probleem denk ik, zou ik eerst eens moeten zien...veel balansoefeningen doen, zonder teugels rijden, zonder beugels dan leer je het zo!! Vraag hier eens om bij je instructrice!!

Loezz

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-09-10 17:05

Gold: Ik heb thuis mijn paard(en) maar rijdt op de manege op paarden van daar. :)

En danku nogmaals allen! :)

evelien11

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-09-10 18:17

zitoefeningen op een oefenbal doen onder begeleiding van een deskundige...

Cadaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 07:15

hoe zit je normaalgesproken op een stoel? ook wat voorover of rechtop? ik zat vroeger zelf namelijk ook altijd naar voren ook op bv een stoel, hier heb ik ook heel erg ogelet en ook in het dagenlijksleven proberen rechtop te zitten. dit heeft mij heel erg geholpen omdat ik gewoon altijd al fout zat eigenlijk.

je moet er gewoon continu aan denken en jezelf dan ook gaan corrigeren, en veel naar jezelf gaan kijken dmv een spiegel een feedback.

suces

esmee741

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-10 19:56

zonder zadel of zonder beugels leer je heel goed doorzitten.
gr. ;)

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 14:47

Hee,

herkenbaar probleem, toen ik net begon met rijden.
Met doorzitten, hobbelde ik maar wat, maar nu zit ik heel stil in het zadel :P
Dat komt door:
- Diep in het zadel gaan zitten
- Benen lang maken
- ellebogen in je zei en handen naast elkaar

en zo zat ik ineens stil met de bewegingen van het paard mee
te hobbelen :P
En dat voorover zitten had ik vooral in galop.
Dat was echt vreselijk ;(
Maar met op en neer gaan( ik neem aan dat je lichtrijden bedoeld ?)
Voel je zeg maar ook al wanneer je uit het zadel ''gewipt'' word door de beweging van het paard,
en probeer daarin mee te gaan, en je hakken dan uitdrukken als je omhoog komt, en dan proberen
je rug recht te houden.
En dat dan goed oefenen, dan kom je er wel :)

LotteR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 18:50

Ik ben het eens met het zonder zadel rijden!
Dat werkt echt :)

ingebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:05

Wat mij heeft geholpen met doorzitten is het volgende: probeer de beweging die je paard maakt te voelen als het draaft. Je voelt de wisseling van de benen alsof je een beetje van links naar rechts en weer terug beweegt. Als je die beweging overdrijft met je benen, dus gaat "peddelen" met je benen, met die links/rechts beweging mee, dus beweging naar links gewicht naar je linkerbeen, beweging naar rechts gewicht naar je rechterbeen, en zo door, dan hobbel je niet meer! Als je dit enige malen heel overdreven doet, dan registreren je hersenen dat, en op een gegeven moment ga je het automatisch voelen en doen, in je bekken, niet meer in je benen (daar moet je naartoe). Probeer je bekken naar achter te kantelen, dat kun je ook oefenen gewoon op een stoel. Dan ga je vanzelf op je "poep" zitten. Bij lichtrijden laat je jezelf opgooien, en als je neerkomt maak je een bolle rug. Ook weer in het begin super overdrijven. Na een aantal keer weet je lichaam wat het moet doen en overdrijf je niet meer.

doerakje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 15:51

Ik zou niet zonder zadel gaan rijden als je niet kan doorzitten en echt zo erg hobbelt.. het lijkt mij niet echt prettig voor een paard om dit op zijn blotte ruggetje te hebben zitten

Only_Gold

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-10 17:57

@doerakje, ben het er wel mee eens maar goed je zal toch eens moeten leren om goed te kunnen doorzitten. Zonder zadel kan daar goed bij helpen.

Je kan ook gewoon met zadel gaan rijden en dan de beugels er af halen en zo gaan rijden. Werkt ook heel goed!