Ronder en soepeler maken.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

_Layco_

Ronder en soepeler maken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 20:08

Hallo,

Ik wil graag dat mijn pony wat ronder en soepeler word.
Nu, als ik rij, rij ik haar eerst los, en dat doe ik door met de lange teugel te stappen,
draven en galloperen. Daarna, neem ik de teugels korter, en gaan we echt aan het werk.
Maar het probleem is, dat in de draf, dat hij heel '''harkerig'' loopt ;(
Dan maakt hij echt van die korte pasjes, en heeft zijn hoofd vaak redelijk hoog staan.
Als zijn hals ook wat los word, gaat hij aan de teugel lopen, en loopt hij nog steeds
zo stijf.
Ook heb ik het gevoel dat zijn rug dat niet helemaal rond loopt als ik rij.
Ik laat hem ook balkjes draven om zijn pas iets te laten verruimen. Maar dat helpt niet
erg moet ik zeggen..

Wie o wie kan mij helpen en tips geven hoe ik hem ronder kan laten lopen ?

Groetjes

_Sammy_

Re: Ronder en soepeler maken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:21

Hoe oud is de pony? Ik zou hem even laten nakijken, ik ken het probleem, zit denk ik een werveltje niet lekker, even los laten maken door fisio en manueel :)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 01:46

GVL is voor grondwerk en dus niet voor rijden, ik verplaats je topic daarom naar het juiste forum, RT. :)

aslo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 09:42

Aan een langer teugeltje stappen, draven etc warmt alleen de spieren op. Daarna oppakken, zoals ik zo vaak lees en zie, snap ik nooit helemaal eerlijk gezegd. Wat doe je zelf als je leniger/soepeler wilt worden? Strechen, strekken, spieren aanspannen, ontspannen e.d. Dat moet je dus bij je paard ook doen. Pas als alles los is dan kun je 'm 'oppakken' (neem aan dat je hiermee bedoeld wat meer in het dressuurframe?).
Dat strechen etc doe je door je paardje wat ronder en lager in te stellen, door SB, wijken, travers, renvers etc., voltes openen en verkleinen, contrastelling, achterhand naar binnen/buiten op de voltes etc. Hals/hoofd posities regelmatig ff veranderen. Oftewel je paard gymnastiseren.

LSpijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 13:09

Probeer hem soepeler te maken door veel oefeningen met hem te doen. Geef hem van voren wat meer ruimte en rijd voltes, achtjes, schouderbinnenwaarts. Probeer meer de lengtebuiging op te zoeken. Zoals hier boven staat: gymastiseren. Hierdoor wordt je paard door zijn hele lijf soepel en los.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:44

Hij is 15, maar gedraagt zich soms als een 5-jarige.
Hij heeft geen last van zijn rug, zn rug laten nakijken, geen blokkades e.d. gevonden.
Ik longeer hem nu ook met de dubble longe. helpt dat ?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 20:15

Ik denk dat je het inderdaad ook aan de longe kunt gaan verbeteren. Ik heb vaak dat je wanneer je er naast staat beter kunt zien wat er nou precies aan de hand is, is het gewoon stijfheid of toch nog iets anders. En dan maar gewoon proberen wat hem goed aan het lopen krijgt. Ik doe ook een wat ouder paardje naast die van mijzelf en die heeft gewoon echt tijd nodig om los te komen, daarna dmv heel veel overgangen scherp maken en dan gaan buigen in de wendingen, daar zie je het verschil in lopen van het begin met het eind echt onwijs.

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-09-10 17:10

Ik rijd hem om de dag, en de dagen dat ik niet rij,
longeer ik hem. Met rijden rijd ik veel voltes etc,
laat hem schouderbinnenwaarts en achterwaarts lopen.
Wijken vind hij moeilijk, zijn we mee aan het oefenen.
Word hij zo goed soepel en ontspannen ?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-10 19:09

_Layco_ schreef:
Ik rijd hem om de dag, en de dagen dat ik niet rij,
longeer ik hem. Met rijden rijd ik veel voltes etc,
laat hem schouderbinnenwaarts en achterwaarts lopen.
Wijken vind hij moeilijk, zijn we mee aan het oefenen.
Word hij zo goed soepel en ontspannen ?

Zo gaat het denk ik zeker lukken! je moet gewoon heel veel figuren rijden :D

Kris

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 10:21

Longeer hem ook eens aan de pessoa, deze kan je op verschillende manieren instellen. Mijn paarden worden hier heerlijk los en soepel van.

Verder ga ik helemaal mee met de rijtips van Aslo.
Loswerken doe je niet aan een los teugeltje door beetje te stappen en te draven, dat zit veel dieper!

_Layco_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-10-10 20:28

Citaat:
Loswerken doe je niet aan een los teugeltje door beetje te stappen en te draven, dat zit veel dieper!

Dat doe ik alleen als ik hem ga warmrijden. Ik ''pak'' hem steeds ondertussen wat op,
zodat hij steeds ronder gaat lopen.
Ik rijd niet de hele tijd met een los teugeltje hoor :P ;)