verzorg pony heeft super veel bang wat te doen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DB_CARTAGO

verzorg pony heeft super veel bang wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 19:01

hey allemaal
ik heb sinds een paar maanden een verzorgpony welch cob van 1,52 en 4 jaar oud
nu normaal was het helemaal niet de bedoeling geweest om hem zadelmak te maken omdat zijn lengte te groot was voor een welch cob
maar toen ik hem begon te verzorgen vond de eigenaar dat sne voor me dus heeft ze op zijn 3,5 jaar hem zadelmak gemaakt hij is 4 jaar nu het heeft een klein half jaar geduurt voor hij klaar was hij is opgeleid voor te springen zijn karakter is heel erg schrikkerig ik heb er al heel wat naast gelegen hij schrikt van het minste zelfs van een blaadje of een vlinder ofwel steigerd die torenhoog ofwel pringt die weg in een cross galop
ik vind het wegschieten niet zo heel erg maar een beetje maar het steigeren is echt super hoog ik ben er al langs zijn kont afgegleden
hij vertrouwd niemand behalve mij zijn eigenlijke baasje daar heeft die zelfs schrik van als er iemand voorbij zijn stal komt dan kleeft die er tegen en soms zit ik er dan tussen niet leuk dus of als hij in de wei staat en hij ziet iemand dan loopt die zo snel mogelijk naar de andere kant en blijft die bevend staan en bij de instructrice als ze ff wil helpen aansingelen loopt hij gewoon van haar weg of bijt of stampt hij en als ze roept springt hij uit zijn vel van de schrik echt niet leuk
men mama zegt dat als hij zo blijft verder doen dat ik er niet meer naartoe mag maar dan heeft die niemand meer om te kunnen vertrouwen
ik ben ten einde raad kan iemand mij helpen
voor dat hij zadelmak was was hij juist nieuwsgierig en niet snel bang pliezz help me

DB_CARTAGO

Aelin

Re: verzorg pony heeft super veel bang wat te doen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:04

hallo,

Ten eerste denk ik dat je iemand met ervaring er bij moet gaan zoeken. En er voorlopig niet opstappen. Werk vanaf de grond.. geef het paard vertrouwen.

Ten tweede: het stukje is erg moeilijk te lezen er staat geen ene punt in.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 19:07

Het eerste wat in me opkomt, als ik jouw beschrijving zo lees, hoe hebben ze hem ooit zadelmak gekregen? Is dit niet teken dat hij ergens last van heeft? Of dat hij bepaalde ervaringen aan het zadelmak maken over heeft gehouden?

Ik zou eens goed gaan kijken naar waar het misschien aan kan liggen, als je niet een directe reden kunt vinden/bedenken, zou ik overwegen om een betere instructie te nemen, die je echt kan helpen met jullie probleem.

Succes!

Dit staat trouwens verkeerd, ik tem even ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:18

RT-HAW -> RT-P

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 13:56

Kelly1992 schreef:
hallo,

Ten eerste denk ik dat je iemand met ervaring er bij moet gaan zoeken. En er voorlopig niet opstappen. Werk vanaf de grond.. geef het paard vertrouwen.

Ten tweede: het stukje is erg moeilijk te lezen er staat geen ene punt in.

vertrouwen heeft hij genoeg van mij hij vertrouwd mij helemaal tgaat om de rest en tijdens het rijden is hij super bang .en we hebben echt alles al geprobeert ! dus misch een paar tips

xx
en sorryma khad geen tijd voor punten :D

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-09-10 14:02

Liinn schreef:
Het eerste wat in me opkomt, als ik jouw beschrijving zo lees, hoe hebben ze hem ooit zadelmak gekregen? Is dit niet teken dat hij ergens last van heeft? Of dat hij bepaalde ervaringen aan het zadelmak maken over heeft gehouden?

Ik zou eens goed gaan kijken naar waar het misschien aan kan liggen, als je niet een directe reden kunt vinden/bedenken, zou ik overwegen om een betere instructie te nemen, die je echt kan helpen met jullie probleem.

Succes!

Dit staat trouwens verkeerd, ik tem even ;)

dank u voor de tips en voor da hij zadelmak was had hij van niks bang wij hadden net van hem bang soms toch maar mij is de enige wie hij vertrouwd
we hebben al een nieuw zadel gekocht mischien was er iets met het zadel we hebben hem terug onieuw ingereden maar hij blijft zo ben er gisteren nog serieus afgevallen en we waren gewoon aan het instappen hij steigerde stijl omhoog maar zeker bedankt voor alle tips
xx

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:04

Is hij door jullie zelf zadelmak gemaakt of ergens anders?

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:11

de tijd die je nodig hebt om punten te typen valt in het niet tegenover de tijd die het ons kost om je verhaaltje te kunnen lezen... pfff, moest 2 keer lezen om te begrijpen wat je nou had geschreven :D

Wat ik er van begrepen heb is dat je paard alles eng vindt en weinig vertrouwen heeft in de mens. Grondwerk zou een hele goede optie voor hem zijn en weer vooraan beginnen met africhten.
Hebben jullie nou een nieuw zadel gekocht omdat er MISSCHIEN iets mis is met het zadel??? Had er dan een zadelmaker bijgehaald die het kon checken, misschien is het nieuwe zadel wel niet goed.....

Haal er wel hulp bij, laat het zadel nakijken, kijk zn gebit en zn rug ook na en ga dan eens een stapje terug in zn africhting, misschien gaat het hem allemaal wel te snel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:15

DB_CARTAGO schreef:
voor da hij zadelmak was had hij van niks bang wij hadden net van hem bang soms toch maar mij is de enige wie hij vertrouwd

Ik probeer je echt te begrijpen, maar je schrijft heel onduidelijk.
Wat bedoel je precies met de bovenstaande zin?

nolanlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-10 14:24

Ik denk dat ze bedoelt dat hij voor het zadelmak maken nog niet bang was. En dat zij zelf soms bang van hém waren.

Dus ik denk dat je het beste iets van grondwerk kunt gaan doen, aangezien hij dus eerst géén respect voor jullie had en hij nu dus te bang is. Vertrouwen moet weer opgebouwd worden, dus zou rustig aan beginnen en er niet meteen weer opspringen.

Vladie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:31

Mijn vraag is ook of jullie hem zelf hebben in gereden of dat jullie dat hebben laten doen? Want waar ik een beetje bang voor ben als jullie het hebben laten doen dat het niet op een paard vriendelijke manier is gedaan dus niet met vertrouwen en rust. Of te wel het lijkt erop dat zijn wil is gebroken. Ik ben het met de rest eens om helemaal opnieuw te beginnen met grondwerk etc zodat hij zijn vertrouwen in de mens terug krijgt, want een paard kan niet zomaar bang worden voor iedereen. En laat zijn zadel controleren en als daar niets mis mee is haal er dan een fysio bij die hem na kan kijken of er niets lichamelijks bij hem is. Maar het voornaamste is om zijn vertrouwen weer terug te krijgen en dat kan door rust en geduld.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 08:37

Ik zou je de tip willen geven om niet meer op dit paard te rijden voorlopig. Kennelijk zit het vertrouwen toch niet zo goed als jij denkt.
Ik zou hem eens goed na laten kijken lichamelijk en de zadelmaker laten komen.
Daarnaast lekker veel grondwerk doen onder de juiste begeleiding en ze het vertrouwen opbouwen waarvan jij denkt dat het er al is.

Azmodania

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-10 11:21

Ik kan me de zorgen van je moeder wel voorstellen: het rijden is gevaarlijk zoals het nu gaat.
Is het een idee om hem wel te blijven verzorgen, dat hij jou houdt als zijn maatje, maar dat je stopt met rijden voorlopig?
Dan kan je moeder gerust zijn en hebben jullie (de eigenaar + zadelmaker/tandarts/fysio/africhtingsstal) de tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Er is nu echt iets mis, dat geeft hij duidelijk aan.
Dat kan je beter respecteren om de band die je nu hebt te behouden en om je pony te helpen.

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:13

nolanlover schreef:
Ik denk dat ze bedoelt dat hij voor het zadelmak maken nog niet bang was. En dat zij zelf soms bang van hém waren.

Dus ik denk dat je het beste iets van grondwerk kunt gaan doen, aangezien hij dus eerst géén respect voor jullie had en hij nu dus te bang is. Vertrouwen moet weer opgebouwd worden, dus zou rustig aan beginnen en er niet meteen weer opspringen.

KLOP ALS EEN BUS

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:15

Silence schreef:
Ik zou je de tip willen geven om niet meer op dit paard te rijden voorlopig. Kennelijk zit het vertrouwen toch niet zo goed als jij denkt.
Ik zou hem eens goed na laten kijken lichamelijk en de zadelmaker laten komen.
Daarnaast lekker veel grondwerk doen onder de juiste begeleiding en ze het vertrouwen opbouwen waarvan jij denkt dat het er al is.

maar van mij is hij niet bang tis van mensen die hij niet kent of niet goed genoeg kent dus het vertrouwen is er zeker wel
:o en het gaat al wat beter hij is nu niet meer bang va de mensen alleen van onbekende dingen

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:16

Azmodania schreef:
Ik kan me de zorgen van je moeder wel voorstellen: het rijden is gevaarlijk zoals het nu gaat.
Is het een idee om hem wel te blijven verzorgen, dat hij jou houdt als zijn maatje, maar dat je stopt met rijden voorlopig?
Dan kan je moeder gerust zijn en hebben jullie (de eigenaar + zadelmaker/tandarts/fysio/africhtingsstal) de tijd om uit te zoeken wat er aan de hand is.

Dat kan je beter respecteren om de band die je nu hebt te behouden en om je pony te helpen.

ja ik rijdt er nu niet meer mee maar probeer een join up te doen en heel veel grondwrk ik be heel kalm bij hem ik hou echt veel van het
bedankt voor de tips

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:17

DB_CARTAGO schreef:
Azmodania schreef:

ja ik rijdt er nu niet meer mee maar probeer een join up te doen en heel veel grondwrk ik be heel kalm bij hem ik hou echt veel van het
bedankt voor de tips

en de bant die we hebben is echt wel hecht hij hinikt naar me als ik er ben <3

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-10-10 19:18

Delaja schreef:
Is hij door jullie zelf zadelmak gemaakt of ergens anders?

door ons zelf maar de mevrouw van wie hij is heeft er veel ervaing mee en bahandeldze goed

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:39

Ah oke, ik dacht even aan hetzelfde als Vladie maar dat kan het dus niet zijn.
Ik zou je net zoals eerder al is gezegd toch aan willen raden om voorlopig niet te rijden maar vooral veel (los) grondwerk te doen, dwing het paardje even nergens toe maar vernieuw spelenderwijs jullie band en zorg ervoor dat hij je wel weer gaat vertrouwen. Als je het idee hebt dat hij weer goed op je reageert gewoon weer van voor af aan beginnen met longeren, zadeltje erop, rustig hangen en voorzichtig gaan zitten, eigenlijk net zoals met zadelmak maken. Doe het liever te rustig aan dan gehaast!

Amalarab

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 19:44

Offtopic: waar komt de uitdrukking 'heeft bang' vandaan? Ik zie het wel vaker op Bokt, is het Belgisch?

Ontopic: ga lekker veel met hem wandelen aan de hand en leer hem zo meer het vertrouwen te hebben, succes!

heidiLOVER

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-10 21:53

Je zegt wel steeds dat hij jou toch echt wel vertrouwt, maar er is toch ergens iets mis. Ga dus gewoon verder aan het werk met het vertrouwen, zodat jullie samen die enge dingen op een normale manier kunnen overwinnen en inderdaad laat hem eens nakijken door bv een fysio,tandarts etc!