Sporen dan toch dé oplossing?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

AmberHeijman

Sporen dan toch dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:41

:wave:

Nu Marene weer goed loopt, en het rijden eigenlijk steeds beter gaat, lopen we nu toch tegen een aantal problemen aan die er eerst niet waren.
Marene is óntzettend lui. Alles is gecontroleerd: Zadel, hoofdstel, tanden, rug, gewoon alles.
Het probleem ligt dus bij ons, of beter gezegd bij mij, dacht ik.
Ik ben nu met mijn les vooral bezig met stelling en buiging, maar ik krijg haar simpelweg gewoon niet om mijn been heen gebogen.
Nou, het lukt wel, maar dan gaat het tempo meteen weer omlaag.
Ik weet wat jullie gaan zeggen: Gewoon oefenen met tempowisseling en genoeg afwisseling in het werk houden.
Maar dat doe ik al, al bijna een jaar lang, maar het scheelt gewoon niet. ;(

Als ik aan het rijden ben zonder voltes of wat dan ook, dan reageert ze wél op mijn been. Maar zodra ik een volte of wat dan ook inzet, zakt het tempo weer in.
Ze heeft conditie genoeg, ze is los door haar hele lichaam maar wilt het op de een of andere manier gewoon niet doen.
Kortom: Ze ontzettend lui aangelegd, al vanaf het moment dat we haar kochten.

Nu kwam mijn instructrice met het idee om met sporen te rijden, gewoon hele simpele, vriendelijke sporen.
Ik ben helemaal niet tegen sporen maar ik weet het toch niet zeker.
Sporen zijn er toch niet om je paard voorwaards te houden of juist wel?
Ik vertrouw op mijn instructrice, en wil het graag proberen, maar ik wil jullie mening hier toch over horen. :)

Alvast bedankt!

Anomien

Re: Sporen dan toch dé oplossing?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:44

tja.. en heb je al een andere ruiter geprobeerd? Misschien doe je toch iets onbewust niet goed. Kan.

En anders misschien toch maar eens proberen met sporen. Maar heel bewust mee omgaan voordat je het paard afstompt. Zonder vind ik knapper.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:46

heb even een van je rijtopics gezien. Ze wil wel met haar achterbenen ondertreden maar blijft wel bergafwaarts lopen. Misschien zit daar een basisfoutje? (is even een gokje hoor).
In combi als je zelf wat te ver naar voren gaat zitten, gaan sommige paarden rennen terwijl anderen weer terughouden..

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:47

Knert schreef:
tja.. en heb je al een andere ruiter geprobeerd? Misschien doe je toch iets onbewust niet goed. Kan.

En anders misschien toch maar eens proberen met sporen. Maar heel bewust mee omgaan voordat je het paard afstompt. Zonder vind ik knapper.

Ik heb volgens mijn instructrice een stille beenhouding en schoppen doe ik toch niet.. ;)
Oja, het probleem kan zeker bij mij liggen. Maar ik weet dus niet wát ik verkeerd doe.
Ze is gewoon heel lui, vooral met dressuurmatig werk. In het bos is ze een stuk frisser en voorwaartser en dan kan ik haar wél goed om mijn been heen buigen. :j

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:49

Knert schreef:
heb even een van je rijtopics gezien. Ze wil wel met haar achterbenen ondertreden maar blijft wel bergafwaarts lopen. Misschien zit daar een basisfoutje? (is even een gokje hoor).
In combi als je zelf wat te ver naar voren gaat zitten, gaan sommige paarden rennen terwijl anderen weer terughouden..

Ze loopt inderdaad nogal op de voorhand, ze is ontzettend lui en heeft het er gewoon niet voorover om bijvoorbeeld voldoende onder te treden onder de massa..
Lastig probleem, ik probeer het rijden zo leuk te maken als maar kan maar het wil maar niet lukken. ;(

Edit: Dat naar voren zitten komt ook daar weer van. Ik ga onbewust naar voren zitten, om haar voorwaarts te behouden.
Ik weet dat het niet werkt maar het gaat onbewust, ben er al hard mee bezig. ;)

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:51

heel begrijpelijk.. denk dat ik mijzelf daar vroeger ook wel in herkende. Denk dat je het dan toch moet zoeken in de afwissseling. Wat vind je van een crosse training? Of bos.. springen, grondwerk, wandelen, longeren.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:52

Ze heeft twee 'rustdagen' in de week. Dan ga ik een stuk wandelen, of longeer ik haar.
De rest van de dagen rijd ik. Ik spring ongeveer 1x in de week.
Dan blijven er 4 dagen over.
2 daarvan probeer ik wedstrijd gericht te trainen en de andere 2 dagen zijn voor het bos of rustig dressuurmatig werk.

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:53

of heb je het eens gezocht in bijvoorbeeld een bloedkweekje? Misschien ver gezocht. En ik weet dat het best wel wat kost. Wat krijgt ze aan voer dan? (niet dat ze mager is hoor)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:55

Ik weet het niet. Ze is gewoon verder zo vrolijk, ook tijdens het rijden wel, en gewoon goed voorwaarts, alleen het inbuigen lukt niet. :n
In het bos kan ze crossen als een idioot. Ik kan 3 uur achter elkaar stevig rijden zonder dat ze moe is.
En als ik wil kan ik er daarna nog 3 uur op gaan zitten.
Ze is beresterk en ze heeft een topconditie.
Ze is een vrolijk en leuk paard in de omgang en alles wat het rijden betreft, behalve dus met stelling en buiging. :j
Daarom vond mijn vader het niet nodig om bloed af te nemen.

Ze krijgt gewoon biks, 2 volle scheppen per dag, en van mij nog een drie-kwart schep sportmuesli.
Laatst bijgewerkt door AmberHeijman op 25-09-10 16:55, in het totaal 1 keer bewerkt

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:55

Ambrasoft schreef:
Ze heeft twee 'rustdagen' in de week. Dan ga ik een stuk wandelen, of longeer ik haar.
2 daarvan probeer ik wedstrijd gericht te trainen en de andere 2 dagen zijn voor het bos of rustig dressuurmatig werk.

ziet er gevarieerd uit. Maar is een kleine vakantie niet eens een keer een optie? *doet eens een wilde gok* die van mij krijgen ook wel eens een pauze. En daarna bouw ik het weer op. Misschien raar om dat al met een 6 jarige te doen, maar ben wel van mening dat ie dan lekker fris in zijn hoofdje blijft. (uiteraard wel met voldoende weidegang en sociaal contact)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:56

Knert schreef:
Ambrasoft schreef:

ziet er gevarieerd uit. Maar is een kleine vakantie niet eens een keer een optie? *doet eens een wilde gok* die van mij krijgen ook wel eens een pauze. En daarna bouw ik het weer op. Misschien raar om dat al met een 6 jarige te doen, maar ben wel van mening dat ie dan lekker fris in zijn hoofdje blijft. (uiteraard wel met voldoende weidegang en sociaal contact)

heeft ze deze zomer nog gehad. :j
6 weken lang lekker op het land met vriendjes.
Maar bedankt voor het idee!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 16:57

Ambrasoft schreef:
Ik weet het niet. Ze is gewoon verder zo vrolijk, ook tijdens het rijden wel, en gewoon goed voorwaarts, alleen het inbuigen lukt niet. :n
In het bos kan ze crossen als een idioot. Ik kan 3 uur achter elkaar stevig rijden zonder dat ze moe is.
Ze is een vrolijk en leuk paard in de omgang en alles wat het rijden betreft, behalve dus met stelling en buiging. :j

Ze krijgt gewoon biks, 2 volle scheppen per dag, en van mij nog een drie-kwart schep muesli.

ah oke.. ik snap je vader. Misschien past het niet bij je paard. Niet elk paard is even elastisch en overal even enthousiast voor te krijgen. Misschien moet je er maar mee leren leven. Zij houdt blijkbaar meer van crossen in het bos.

Wel goed dat ze eens pauze krijgt. Maar nu ben ik op qua ideeën.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-10 16:58

Knert schreef:
Ambrasoft schreef:

Ze krijgt gewoon biks, 2 volle scheppen per dag, en van mij nog een drie-kwart schep muesli.

ah oke.. ik snap je vader. Misschien past het niet bij je paard. Niet elk paard is even elastisch en overal even enthousiast voor te krijgen. Misschien moet je er maar mee leren leven. Zij houdt blijkbaar meer van crossen in het bos.

Wel goed dat ze eens pauze krijgt. Maar nu ben ik op qua ideeën.

Heel erg bedankt voor de tips/ideeën hoor!
Ik weet mijzelf ook geen raad. ;)

Printemps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 20:05

dit probleem had ik vroeger ook met mijn verzorgpony.
wel voorwaarts maar zodra ik er aan kwam aan de voorkant zakte heel het tempo in.
stelling en buiging gingen voor geen meter maar het was een heel vrolijk paard. ik ben toen ook met een heel klein spoortje gaan rijden, en het ging echt geweldig met rijden na een half jaar kon ik ze ook weer af doen en ik heb er nooit meer last van gehad. je kan het altijd proberen al is het maar een halfuurtje dan weet je of het werkt voor jullie.

veel succes

LSpijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 12:13

Het rijden met een spoortje kan een oplossing zijn. Juist alleen voor die momenten om hem net even wakker te schudden tijdens de buiging/stelling. Wanneer je een spoortje draagt wil dat natuurlijk niet zeggen dat je deze constant hoeft te gebruiken.

Mocht je het toch niet fijn vinden of je merkt dat het niet werkt, kun je je spoortje de volgende keer gewoon in de kast laten liggen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 14:38

Rug is ook niet alles... Probleem kan heel best ergens anders in liggen. Jouw zit bijvoorbeeld.......
Een juiste buiging bereik je niet in één keer... Heb de afgelopen weken ook weer problemen gehad met mijn paard, hij boog rechtsom verschrikkelijk in om rechtsachter de ontlasten, maar dat het wel wat leek... Gisteren in één keer opgelost tijdens een workshop over houding en zit.

Geen sporen gebruiken, gewoon logisch nadenken.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 18:47

Bedankt voor de reacties.
Ik ga het dan denk ik toch maar met een spoortje proberen.
Baat het niet dan schaadt het niet. :j

urosa

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:52

Ik vind eigenlijk sporen geen oplossing voor een paard wat niet op je been reageert.

Buigen is ook heel moeilijk voor de meeste paarden, en hij gaat waarschijnlijk langzamer omdat hij het moeilijk vind. Ik had het ook met een bijrijd paard en ik ben met een zweepje gaan rijden, kuitdruk in gedachte nemen, reageert hij daar niet op tikje achter de kuit.

Wat veel mensen onbewust gaan doen als ze met sporen rijden is steeds meer pompen met hun benen om hun paard voorwaarts te krijgen. Kijk maar eens op wedstrijd terrein hoe weinig mensen nog een stille beenligging hebben.

Ik vind sporen meer iets voor een hoger niveau, om je hulpen te kunnen verfijnen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 18:55

Ambrasoft schreef:

Hmmm, in dit geval vind ik dit een hele slechte gedachte.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:01

Janine1990 schreef:
Ambrasoft schreef:

Hmmm, in dit geval vind ik dit een hele slechte gedachte.

Het komt inderdaad een beetje slecht over ja. :=
Zo bedoel ik het uiteraard niet.
Maar ik ga sowieso voorzichtig met dit soort dingen om.
Dat is ook de reden dat ik er hier naar vroeg, aangezien ik geen slechte beslissingen wil nemen.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:03

Ambrasoft schreef:
Dat is ook de reden dat ik er hier naar vroeg, aangezien ik geen slechte beslissingen wil nemen.

Enig idee hoe belangrijk je zit is, om je paard te laten buigen???
Daar heeft het meer mee te maken dan met niet reageren op je been en lui zijn ;)

kis6ireentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:06

ik heb het zelf ook gehad met mijn paard. toen ik hem net kreeg werd hij heel snel voorwaartser (ex-manege paard die erg lui was) maar vervolgens zodra ik meer ging vragen zoals buiging of stellen en als hij fijn ging lopen was het tempo helemaal weg en kreeg ik hem met geen mogelijkheid naar voren.

Volgens mijn instructie moest ik me er niet echt druk over maken, heeft ook te maken met spierkracht dat hij miste. Vervolgens flink doorgeoefend en elke keer zodra hij dan echt fijn langzaam aan stukjes verrruimen. En echt hij werd steeds voorwaartser, in 1 uur merkte ik het verschil niet maar na een maand of 2 zeker wel! en nu is hij redelijk aan mijn been. we zijn er nog niet, maar komen er wel :)

Les/hulp en veel geduld dat is vaak het beste dat je kunt doen :)

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:23

Janine1990 schreef:
Ambrasoft schreef:

Enig idee hoe belangrijk je zit is, om je paard te laten buigen???
Daar heeft het meer mee te maken dan met niet reageren op je been en lui zijn ;)

Ik snap jouw punt.
Maar ik ben nu al een jaar bezig, mijn houding is in de afgelopen weken erg vooruit gegaan.
Ik doe alles volgens het boekje, krijg goed les, maar mijn paard zakt gewoon zo snel terug in tempo.
Gewoon omdat ze het 'geen reet' aan vindt.
Mijn instructrice helpt mij goed maar ze WIL gewoon niet voorwaarts gaan. Dat zit in haar koppie, ik ken mijn paard erg goed.
Zodra ik in het bos een stukje wil buigen gaat dit gewoon weg geweldig, gewoon omdat de omgeving anders is en ze het leuk vindt.
Daarom kwam mijn instructrice op het idee van een spoortje. Gewoon nét even een hulpmiddeltje om het af te maken.
Want zó recht loopt ze ook weer niet de bochten door.
Ik hoop dat je mijn punt begrijpt. :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-09-10 19:25

Nee, sorry, begrijp je punt niet.
Heb gisteren een heel verhelderende en leerzame dag gehad.

AmberHeijman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-09-10 19:29

Janine1990 schreef:
Nee, sorry, begrijp je punt niet.
Heb gisteren een heel verhelderende en leerzame dag gehad.

Oke, het valt ook heel lastig te verwoorden eigenlijk.
Maar toch bedankt voor het meedenken.
Ik weet dat mijn zit van groot belang is, ik ben er ook hard mee bezig.
Ik weet dat het plaatje niet perfect is en dat ook ik er nog lang niet ben,
maar leren doe je door van de praktijk te leren. En dat lukt mij niet met een paard dat liever lui dan moe is,
en waarbij ik mijzelf het spierpijn drijf, elke keer weer, wil ik normaal een bocht door.
Even als rechtdoor, ook al gaat dit een stuk gemakkelijker omdat ik mij dan helemaal kan richten op de activiteit.