Paard dat niet meer reageert op teugelhulpen...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Merel_93
Berichten: 157
Geregistreerd: 26-06-09

Paard dat niet meer reageert op teugelhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-09 19:03

Hoi,

Ik rijd sinds kort op het paard van iemand anders, het is maar voor tijdelijk, maar hij is op een totaal andere manier is bereden dan dat ik wil rijden. Hij is super zwaar in zijn mond en loopt er als ik hem in draf loslaat superhard vandoor, eigenlijk alleen omdat hij dan niet meer de supererge druk in zijn mond voelt die hij gewend is. Ik krijg op les te horen dat ik hem superkort moet pakken en hem net zo hard vasthouden in zijn mond tot hij loslaat in zijn hals. Maar ik ben lang niet zo sterk als zijn eigen ruiter en zo hard trekken put mij dus totaal uit. Bovendien krijg ik hem 'er niet doorheen' en krijg ik hartstikke blaren aan mijn handen.
Trouwens, al zou ik hem er doorheen krijgen (hier bedoelen ze mee dat hij de druk in zijn mond loslaat en zijn rug ontspant, en mooi dansend aan de teugel gaat lopen), dan is dit totaal niet de manier waarop ik wil rijden! Als ik een paard aan de teugel wil laten lopen, laat ik hem terwijl ik hem zachtjes met mijn handen vraag, mijn hand opzoeken en in stap werkt dit bij dit paard ook prima. Alleen zo gauw we gaan draven, en hij voelt de druk die hij normaal gewend is in zijn mond niet, gaat hij er supersnel vandoor! ;(
Omdat het een heel groot paard is en ik pas vijftien ben krijg ik hem echt niet terug op mijn zit...
Toch wil ik niet zo hard moeten trekken in de mond van dit paard dat hij zijn pijn uitschakelt (want dat doen paarden!) en niets meer voelt. Dan voelt het alsof ik rijd op een soort robot!

Heeft iemand tips om dit paard rustiger te laten lopen? Van mij hoeft de aanleuning in het begin niet eens per sé, maar ik wil de eigenlijke ruiter van het paard niet teleurstellen :P hij ziet graag dat het paard met een mooi gekruld halsje loopt...
Ik wil echt niet zo hard in zijn mond trekken en vooral dat vasthouden vind ik verschrikkelijk, ik wil gewoon rustig met een wat langere teugel vragen in zijn mondje, alleen dan gaat hij er zo hard vandoor!

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen,
Groetjes!

Alicia2u

Berichten: 3418
Geregistreerd: 14-09-06
Woonplaats: Zundert

Re: Paard dat niet meer reageert op teugelhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:13

Blijf zoveel mogelijk van de teugels af en zet het paard op de cirkel. Hoe sneller hij gaat, hoe kleiner de cirkel. Laat de teugels lekker los hangen, zodat het verschil groter is als je ze wel oppakt. Als je altijd al met veel druk rijdt, voelt het paard het verschil niet meer tussen contact en een ophouding.

Als je het echt zo verschrikkelijk vind, kun je misschien beter stoppen met het rijden van dit paard. Paardrijden moet bovenal leuk zijn en uit je bericht maak ik op dat je niet bij machte bent dit gedrag te corrigeren.

plientje91
Berichten: 31
Geregistreerd: 08-02-09
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:14

Ik begrijp inderdaad dat je niet zo wil trekken!
Ik zou in eerste instantie zeggen, het bit eruit. Waarschijnlijk gaat hij door de pijn die het bit veroorzaakt hangen. Alleen zal je zeker niet zonder bit mogen rijden van de eigenaar? En ik begrijp ook uit de manier waarop de eigenaar rijdt dat hij niet van de één op de andere dag bitloos gereden kan worden.
Wat doe je als hij er vandoor gaat? Ga je dan kleine voltes rijden? Of naar een hoek sturen? Als je hem bijvoorbeeld in een hoek stuurt hoef je al minder lang te trekken in zijn mond.
Ik vind het erg moeilijk om advies te geven, aangezien ik niet precies zie wat er gebeurt. Dit is het enige wat ik erover kan zeggen denk ik.

senna21

Berichten: 11857
Geregistreerd: 17-03-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:27

Ik denk dat je teveel eist van jezelf en het paard.
De eigen ruiter pleasen, van het paard verwachten dat hij zomaar kan omschakelen naar
een heel andere rijstijl (in korte tijd) en van jezelf dat je een vreemd paard zo snel helemaal voorelkaar hebt. Je zult daarin concessies moeten doen. Besluiten wat je nu wilt.

Er is een levensgroot verschil tussen vasthouden en trekken.
Vasthouden is 'weerstand bieden' zonder het paard naar achteren te trekken. Trekken is de druk op de teugel vergroten omdat het paard leunt op de teugel (wat het paard meestal wint).
Een verschil in 'grammen' maar wel een wezenlijk verschil.
Bij een paard met een 'harde mond' zul je echt werk moeten maken van het 'weerstand bieden'. Het paard kent dat signaal en zal op een rustige weerstand i.d.d. gaan ontspannen. Misschien niet helemaal uit het boekje van de klassieke rijkunst, maar zo is dit paard nu eenmaal opgevoed.

Als hij je naar voren trekt, ga je op de volte en drijf je 'm nog meer voorwaarts. Juist in de buiging kan het paard zich gaan ontspannen. Kleine stapjes natuurlijk uitbundig belonen door ontspanning en nageven (zelfs als je bang bent dat hij weer snel naar voren gaat)
Als je dit oefent kun je een eind komen. Een paard "heropvoeden" met je eigen stijl in korte tijd zal w.s. niet gaan.

mimeslosydy
Berichten: 2600
Geregistreerd: 18-06-09

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:43

misschien kun je hem eerst longeren zodat ie wat moeier is??
en als je er dan opzit: laat hem eens voorwaarts gaan op jouw been
niet steeds op zijn eigen tempo racen maar ook eens been geven zodat ie op jou reageerd

moonprayer

Berichten: 2394
Geregistreerd: 02-04-04
Woonplaats: Friesland

Re: Paard dat niet meer reageert op teugelhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:48

ken je een klaverblad op de snelweg?
ga zo de bak door.
bedenk voor jezelf een tempo, niet te langzaam, maar mooi actief.
en die bochten blijven maken, linksom rechtsom, laat hem maar eens gaan nadenken wat JIJ wilt, ipv andersom.

in dat stuurwerk word een paard vanzelf rustiger, en dan kun je met je been eraan gaan rijden.

elke keer als hij aan je hand trekt geef je een porretje met je kuit (hij moet wel reageren) als hij naar voren gaat, vang je hem vanzelf weer op door die bochten.

het zal hard werken zijn, en heel intensief.
maar zo hoef je niet te gaan vasthouden tot hij loslaat.
ik weet uit ervaring dat dat bij sommige paarden gewoon niet werkt.

succes

Twiggy2008
Berichten: 21242
Geregistreerd: 03-10-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:49

Eerlijk gezegd zou ik er een chiropractor of tandarts etc. bijhalen om eens te kijken of het paard nergens last van heeft. :)

Zo niet, er eventueel een goede instructrice bij zoeken en/of veel (grond)oefeningen doen met stelling, wenden etc. Desnoods op de grond met de lange lijnen ofzo.

Moe maken, daar geloof ik helemaal niet in. Dat lijkt mij symptoombestrijding. Altijd eerst de oorzaak zoeken en daar wat aan doen. Een paard reageert niet voor niets zo.

BenB

Berichten: 568
Geregistreerd: 09-10-07
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 19:56

Wat jij omschrijft aan problemen geeft aan dat dit paard niet de juiste africhting heeft gehad wat erg jammer is voor de ontwikkeling van het paard.

Jouw benadering is prima, met een zachte hand en met de juiste techniek behoor je een paard ook over de rug te kunnen rijden waarbij je de achterhand kunt bespelen zodat het paard los door zijn lijf gaat. Het paard waar jij op rijd heeft 'geleerd' lees: aangeleerd gedrag, dat hij moet 'nageven' door de kracht van de ruiter. En doordat het paard dit als zeer onprettig ervaart, het paard zal dan ook niet ontspannen en zich strak blijven houden ook al lijkt het alsof het paard aan de teugel loopt. Lees: wordt getrokken, en zal hij willen wegrennen zodra deze druk weg is. (wanneer jij dus gaat rijden)

Zodra het paard in de stap op jouw hulpen nageeft met de teugeldruk die jij vraagt, beloon je het paard uitvoerig. Zodra het paard snapt dat hij niet hoeft te rennen maar lekker kan ontspannen zal het beter gaan. Probeer het dan kleine stukjes in de draf en het zo op te bouwen. Doet hij dat braaf, weer uitvoerig belonen. Je moet ook in staat zijn een vertrouwensband op te bouwen met het paard. Heel veel succes! :)

Shanedow

Berichten: 1491
Geregistreerd: 14-11-06
Woonplaats: Zekerwol ien Fryslan!

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-09 20:00

Hee bekend probleem. Zit met mijn eige paardje ook met dit probleem.
Hij is sterk in de mond en zonder druk ervandoor. Doordat hij zich sterker maakte
werd mijn hand ook sterker wat ik jou dus niet wil laten overkomen.
Doordat ik mijn hand sterker maakte werd het rijden een strijd wie er deze keer
als eerste toe zou gaan geven wat echt niet plezierig rijd.

Nu zijn we langzaam opweg om druk te verminderen en op het gewenste tempo te blijven.
Het is echt lang werk want ben er nu al redelijk lang mee bezig maar er komt al verschil.

Zorg dat je je hand dus neit sterk maakt en probeer je hand naar voren te brengen waarop de druk
minder word doe dit enkele stukken. Blijft hij in het zelfde ritme ga je verder tot je op een gegeven moment
met steeds langere teugels kan rijden. Maar als hij niet in het zelfde ritme blijft neem je hem RUSTIG weer op
en laat hem daarna weer los waarop je dit vaak herhaalt. Bij mij heeft het geholpen en zoals eerder gezegt is het niet
iets wat makkelijk is voor ruiter of paard en wat zeker even tijd nodig heeft.

Verder de opbouwing in stap/draf en galop zoals BenB aangeeft,

Succes er nog meer :D

Merel_93
Berichten: 157
Geregistreerd: 26-06-09

Re: Paard dat niet meer reageert op teugelhulpen...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-06-09 10:42

Dankjewel voor jullie reacties! Aan sommige dingen heb ik niet zoveel, aangezien het een paard van iemand anders is en ik maar één les in de week erop mag rijden, dus veel mogelijkheden heb ik niet. De eigenaar van het paard heeft mij wel gevraagd om hem door te rijden wanneer hij op vakantie is, ik denk dat ik dan echt de tijd heb om een band op te bouwen met het paard en tijd heb om hier eens goed op te gaan oefenen... Voorlopig in de les goed denken aan jullie waardevolle tips.
Zoals ik al zei is het maar voor tijdelijk, maar ik hoop deze kleine periode met dit paard goed af te kunnen sluiten!
Groetjes!