Op de hoefslag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_Kelly_bokt

Op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 14:35

Hallo,
Ik heb best wel moeite om met mijn lease paard op de hoefslag te blijven.
Ze wil liever alle bochten zo erg mogelijk afsnijden.
Ik heb van alles geprobeert, maar omdat het niet lukt, is aanspringen in galop etc. ook veel moeilijker geworden. Hebben jullie tips hoe je goed op de hoefslag kunt blijven. De basis dingen heb ik al geprobeert. Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen. En ik wil het liefst niet in haar mond trekken.
p.s. Beauty is een shire. Dus aardig zwaar. :P

Groetjes Kelly

Cocodox

Re: Op de hoefslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:59

Ik volg even, heb hetzelfde probleempie :+

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 15:12

Suzz14 schreef:
Ik volg even, heb hetzelfde probleempie :+

okee, alleen niemand reageert. Wat heb jij precies?

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:26

Wat doet ze dan? Is het in alle gangen of alleen draf en galop?
Ik zou beginnen bij de basis, blijkbaar mist er bij jouw een handigheidje of mist zij een stukje basis. Je moet kijken wat voor jullie werkt, bijvoorbeeld leuk met slalommen gaan oefenen, zet een pion in de hoek eerst meer in de bak en steeds verder richting hoefslag.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:30

Laat haar niet door je binnenbeen vallen. Wees hierin streng en je kan evt. een tikje met de zweep achter je kuit geven zodat ze misschien de bedoeling snapt?

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:31

Probeer je paard eens op de tweede hoefslag (of derde) te rijden! Ze kunnen dan geen steun meer zoeken aan de bakrand. Verder goed je binnen been erbij, lekker voorwaarts rijden :)

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 15:34

_MG schreef:
Probeer je paard eens op de tweede hoefslag (of derde) te rijden! Ze kunnen dan geen steun meer zoeken aan de bakrand. Verder goed je binnen been erbij, lekker voorwaarts rijden :)

Dank je wel, maar ook 1 van mijn andere problemen is juist het voorwaarts rijden, ik krijg haar voor geen meter voorwaarts.

monica08

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:36

Consequenter met je been zijn! Been = voorwaarts.

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:40

Inderdaad, consequent zijn. Dus als jij drijft en er komt geen reactie, tikje met de zweep (dus géén pak slaag, maar alleen wakker maken!) en dat vol blijven houden!

Heb je begeleiding bij het rijden? Misschien is een intructice een idee?

_Kelly_bokt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 15:41

_MG schreef:
Inderdaad, consequent zijn. Dus als jij drijft en er komt geen reactie, tikje met de zweep (dus géén pak slaag, maar alleen wakker maken!) en dat vol blijven houden!

Heb je begeleiding bij het rijden? Misschien is een intructice een idee?

Omdat ik nu dus lease mag ik niet meer lessen omdat het anders te duur is.

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 16:02

Denk toch dat je les moet gaan nemen, al is het maar 1 x per maand.
Denk dat het paard en jij niet echt snappen hoe het moet, de basis is dus ook nog niet ok, ga werken aan het wijken voor druk vanaf de grond en probeer dan stapje voor stapje verder vanuit het zadel te werken, zorg eerst dat er een goeie basis volte is en ga vanuit daar steeds een stukje verder over de hoefslag.

Ga ook eens het theoretische verhaal er bij leren, wat is voorwaarts en wat is tempo en hoe kun/moet je die 2 combineren.

Waarschijnlijk is de hoefslag gewoon nog te veel voor jullie beide op dit moment, dus ga gewoon aan het werk met het rechtrichten en dan zal rechtuit vanzelf beter gaan.

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:58

Ik heb hetzelfde, ze snijd ook af.
Ik probeer dan mijn benen er goed bij te houden,
En als ze niet voorwaarts wil dan goed been geven en anders een tikje op haar kont...
Ze is wat dat betreft ook een echte Shet X Welsh, dus tsja.. shetlander bloed zit erin..

Bijvoorbeeld opeens lekkerhard wegscheuren met de oortjes nog naar voren ook... of dwars door het hek rennen...

:+ :=