Met korte teugels rijden= toont vervelend gedrag.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Bitloos rijden:

Stoer!
3 (10%)
Ja, doe ik zelf ook!
8 (27%)
Nee, nooit gedaan, lijkt me niets!
7 (24%)
Nog nooit gedaan, maar lijkt me super!
11 (37%)

Totaal aantal stemmen: 29

ArroNnie

Met korte teugels rijden= toont vervelend gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 14:25

Hallo allemaal.
Ik heb een dringende vraag, en hoop dat jullie mij kunnen helpen!
Ik ben de trotse eigenaaresse van Lucky, mijn kwpnner merrie. Ze is 22 jaartjes oud.
Afbeelding

Maar nu heb ik dus een probleem tijdens het rijden.
Toen ik haar pas had ( 2 jaar terug. Heb haar sinds 3 mei 2008) reed ik veel met lange teugel, gewoon omdat ik en Lucky dat allebei fijn vonden. Maar nu ben ik sinds kort wat meer aan de teugel aan het rijden.
Zo gauw ik de teugels op maat pak, begint ze vervelnd gedrag te vertonen. Niet zozeer bokken of steigeren, maar ineens een eind vooruit springen er heel hard vandoor willen gaan, rond draaien, niet vooruit willen maar alleen opzij etcetc.
Heb haar een tijd bitloos gereden ( zie foto) maar dit hielp niet. Aan haar tanden ligt het dus niet.
Mijn buurman denkt nu dat dit komt doordat ik dus teveel met lange teugel heb gereden en haar spieren zo aangewend heb, en nu ik de teugels kort pak en haar nek moet buigen, haar dat dan pijn doet! Kan dat kloppen? Zo ja, wat kan ik hier tegen doen? Ik vind dit echt heel vervelend want wil eigenlijk ook wel kunnen rijden zonder lange teugels en zonder haar pijn te doen!!
Alvast heel erg bedankt!

Oh. voor ik het vergeet. Een vriendin van mij verstelde me dat je een paard eerst op moet warmen voordat je hem/haar bescherming aan zijn benen doet. Klopt dat? En is het erg als je gewoon al begint met peesbescherming?

Groetjes!
Laatst bijgewerkt door ArroNnie op 24-09-10 14:31, in het totaal 2 keer bewerkt

delerium

Re: Met korte teugels rijden= toont vervelend gedrag.

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:26

OPG -> RT-P

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:46

de bescherming doe je net aan voor je begint te rijden, want de meeste kwetsures ontstaan tijdens de opwarming (paard is wat fris, springt opzij, en slaat zichzelf tegen de benen)

je ander probleem is moeilijk op te lossen vanaf hier, wat versta je onder losse teugel en wat versta je onder korte teugel?

ik kan me wel voorstelln dat als je paard altijd mag kameelachtig lopen, en je neemt plots de teugels een halve meter korter en zet je vast in je hand, dat je paard zal protesteren ...

misschien kun je het eens laten filmen wat er precies gebeurt?
of nog beter, iemand regelen die kan komen lesgeven ;)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 14:46

Ik kan je niet zozeer helpen, maar ik denk dat je buurman wel gelijk heeft. Jou paardje heeft waarschijnlijk zijn nek vaak lang gehad en zijn spieren zijn hier op berekend (puur door wenning).

Misschien kun je beter rustig aan beginnen met de teugels oppakken?

En dat van die peesbeschermers kan ik je zelf ook geen antwoord op geven :oo

ArroNnie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 15:06

@ Duhelo. lange teugel bedoel ik mee dat ze haar hals languit mag strekken en ik de teugels aan het hele uiteinde ( meestal met een hand) vastheb. Ze heeft dan alle ruimte.
Korte teugel, wat versta ik daaronder.. tja..
dat is gewoon op maat maken? weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen.
Maar ebdankt voor je reactie en antwoord!

Suzz14 ook bedankt!:)

s6801881

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:08

Ik neem aan dat het hoodstel de bitloze van de foto is? Dan heb je de neusriem echt veel te laag, dan doet met contact rijden echt pijn bij je paard, het voelt ongeveer hetzelfde als je met je vinger op het puntje van je neus drukt en dan gaat wiebelen. Probeer eerst de neusriem hoger te doen (2 vingers boven he neusbeen)

lizzytje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:21

het wil niet zeggen dat je met bitloos niets met de tanden te maken hebt. als er haken op de kiezen zitten kan het bitloze hoofdstel hier gewoon op drukken dus kan het nog pijnlijk zijn. ik zou voor de zekerheid gewoon de tandarts even laten komen. maar het is idd ook zo dat de spieren hier aan moeten wennen. als jij altijd op een bepaalde manier loopt en het moet ineens anders moet je daar aan wennen. voor het paard is dit ook wel ongeveer het zelfde.
je kunt nu ook gewoon met een lange teugel rijden maar rijdt dan laag en diep. en pak ze beetje bij beetje korter?? miss is het ook verstandig om er iemand te vragen die je vanuit de grond kan helpen?? die kan altijd meer zien dan dat wij uit het verhaal kunnen halen wat je nu vertelt. het wil ook niet zeggen dat er 1 manier is dat en die voor elk paard helpt. het blijft zoeken naar de juiste manier voor jou paard.

succes

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 15:31

Dat je je paard eerst warm moet rijden voor je beenbescherming omdoet, die heb ik nog nooit gehoord....
En is ook de grootste onzin.
Leuk als je paard met warmrijden een beetje druk is, dan heeft hij zich al 3 keer aangetikt voor je ze omdoet.

Oftewel: peesbeschermers kunnen gewoon gelijk om hoor.

Ik denk dat je paardje het met zijn hals lang lopen gewoon erg leuk vind.
Nu ga je dingen vragen en dat is natuurlijk niet zo leuk.
Spieren worden opgerekt en ja, dat kan gevoelig zijn.

Begin zelf eens met sporten terwijl je het niet gewend bent, dan moet je vaak ook even doorbijten.

Rustig aan beginnen en als je paard netjes luistert dan stoppen.
En dat uitbouwen.
Soms moet je doorzetten, een andere keer moet je juist een andere manier zoeken.
Dat verschilt per paard en je zal even moeten kijken wat er bij jou paard van toepassing is.
(bij die van mij verschilt het per bui van mijn paard. )

Indien het blijft, dan toch even een tandarts en een fysio/osteopaat laten kijken.
Kan over het algemeen sowieso geen kwaad.

nynke_aafke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:08

ik zou als ik jou was eens gaan proberen te longeren, denk aan touwtjes kun je zolang mogelijk maken als jij wilt en dan iedere keer een klein stukje beter dat je de spieren van je paard aan de bovenkant van de hals een andere lengste krijgt dan dat ie gewent is, dit kun je natuurlijk niet in 1 keer oplossen maar daar gaan wel een aantal weken longeren over heen.

net als dat je vaak bij jonge paarden hebt die netjes aan de teugel lopen en dan opeens het hoofd omhoog doen, dat is vaak een teken dat hun spieren nog niet lang genoeg zijn om die houding aan te kunnen houden.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:34

Wellicht heeft je buurman gelijk en zijn de spieren t gewoon niet meer gewend. Je kan ook eerst gaan longeren met bijzet om haar weer wat in vorm te krijgen.
En het kan nooit kwaad om de tanden eens te laten bekijken door een tandarts, dan weet je t wel zeker.
En peesbeschermers kunnen gewoon direct om, wat een onzin zeg.

shannana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 13:46

ook niet in een keer de teugels in een keer een flink stuk oppakken, probeer het op te bouwen zodat ze er langzaam aan gewend aan raakt=)

Cocodox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 15:55

@Shannana dat bedoelde ik dus ook :+