hoe kan ik ooit blijven zitten?!

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

_KellyAV

hoe kan ik ooit blijven zitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 09:14

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen:

Sindskort heb ik een nieuw paard en het gaat eigenlijk steeds beter met rijden. Maar nu als ik probeer
door te zitten stuiter ik alle kanten op. Nu ben ik nooit een held geweest op het gebied van doorzitten.
Maar hoe kan ik ook blijven zitten op hem. Hij gooit je heel erg op! heeft iemand tips/ervaringen? tell me!
In een langzaam drafje blijf ik wel zitten maar in gewoon arbeidsdarf niet

HippoLogic

Re: hoe kan ik ooit blijven zitten?!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:20

Het is belangrijk dat je paard over de rug loopt, wil je lekker (en gemakkelijk) kunnen doorzitten. Dus let erop dat je paard niet met weggedrukte rug en valse knik (3e halswervel als hoogste punt, ipv de nek).

Hou je bekken/heupen los, zoals bij buikdansen of salsa dansen en span je buik en bilspieren wel iets aan, maar niet te strak. Anders ga je 'stuiteren'. Dus spanning in je ontspanning. Te veel spanning is vasthouden en dus niet meer gymnastisch meebewegen, waardoor je paard ook niet lekker meer loopt, maar te los betekent te slap en dan ga je ook stuiteren.

Oefen met 2x doorzitten en werk dat uit naar 3 pasjes, 4 pasjes en ga tussendoor telkens lichtrijden. Het helpt ook om op de volte te oefenen.

In het boek Verlichte rijkunst van Heather Moffett staat het super goed uitgelegd.

Verder zou je eigenlijk eens wat zitlessen moeten volgen, dan leer je het het allerbest. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:22

Er zijn speciale houding- en zitclinics, waar je veel aan zou kunnen hebben. Naast gewoon goede zitles natuurlijk.
"Laat" jouw paard je al wel lekker zitten? Maw: gebruikt het het lichaam al optimaal?

Janiniie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:23

Ik ga dr altijd voor om als k rij t paardje lekker bij elkaar te rijden, inderdaad ontspannen over de rug, en dan relaxed gaan zitten, zoals HippoLogic al zegt!
Als je je dr niet te veel op focust, gaat het makkelijker..

Tinky12

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 09:25

Oefenen en buikspieren kweken...laat je paard opwarmen in een "jog" dat is een heel langzame draf die ze in de westernwereld rijden.Als je paard goed opgewarmd is dan zul je hem moeten verzamelen.
Als je dat goed doet dan zal de draf makkelijker uit te zitten zijn ;)

Wat ook erg belangrijk is,is jezelf goed ontspannen in je onderrug.Ga maar eens als een zoutzak op je paard zitten en ontspannen...langzaam draven en doe je ogen eens dicht.Zo voel je het ritme van je paard heel goed.

Sommige paarden zijn echt heel moeilijk om door te zitten,daar is echt veel buikspier en ontspanning voor nodig.

Zitles is idd ook een hele goede tip :)

hope1898

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:01

idd vooral proberen om ontspannen te blijven zitten maar dat is soms niet altijd even makkelijk.. Probeer op je bovenbenen te letten, misschien knijp je deze onbewust te veel aan? om de juiste spierspanning te blijven houden kun je op je ademhaling letten, vooral lang en bewust uitademen helpt om ontspannen te blijven zitten. Succes!

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:09

Soms kan het ook handig zijn als je even zonder je zadel rijd en dan gewoon een dekje met longeer of voltige singel rijd (aan je longeersingel kan je riempje maken om je vast te houden).
Wil je toch liever met zadel, kruis dan je beugels voor je zadel langs.
Laat iemand anders je paard longeren terwijl jij erop zit, je hoeft je dan alleen op jezelf te concentreren en niet op het tempo van het paard of welke kant je op gaat, op die manier gaat alle aandacht naar je zit en kan je op jezelf letten hoe je zit is, wat je adem doet (of je die onbewust vast houd) enz.
Oefen het gewoon een kwartiertje of 20 min 1x per week ofzo en na een tijdje zul je het al stuk beter onder de knie hebben.

En vergeet vooral niet in je dagelijkste training het ook af en toe even mee te pakken, ze zeggen niet voor niks 'oefening baard kunst' :)

Succes!

Femmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 11:31

Mischien kan je eens proberen beter door je kuiten te veren. en eens verzamelde draf te rijden.

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 12:10

Bedankt voor alle tips! ik ze zeker gaan proberen ;)

Hij ontspant inderdaad nog niet goed maar daar ben ik naar toe aan het werken. Meestal ontspant hij pas na een tijdje en als ik een paar keer gegaloppeerd heb dan loopt ook ook meer voorwaarts neerwaarts vanaf dan kan ik denk ik beter gaan oefenen.

Ik heb hem ook nog maar net en hij is verkeerd gereden dus nooit nagevelijk over zijn rug enzo maar het gaat echt ontzettend goed! Ook ontspant hij slecht in zijn mond en neemt het bit niet goed aan, dus ik ga nu over van een watertrensje naar een rolletjes bit. Ik hoop dat hij daardoor ook wat meer gaat ontspannen.

Ik ga het gewoon als ik bijna klaar ben met rijden proberen, ik zal mezelf ook meer gaan ontspannen en inderdaad op mijn ademhaling letten. En zal eens vragen aan een vriendin of ze me wil longeren :)
en dan stel ik hem laag ik met touwtjes en dan zitten maar :D

Milky_Way

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-10 17:00

x,,kelly,,x schreef:
Ik ga het gewoon als ik bijna klaar ben met rijden proberen, ik zal mezelf ook meer gaan ontspannen en inderdaad op mijn ademhaling letten. En zal eens vragen aan een vriendin of ze me wil longeren :)
en dan stel ik hem laag ik met touwtjes en dan zitten maar :D

Eigenlijk moet je hier juist mee beginnen, want dan kan je uit die ontspanning aan het werk gaan :)

Als ik les heb op de manege moeten we eerst ontspaningens oefeningen doen naast het paard, dan er op en pas als je goed zit gaan we aan het werk.
Ik ervaar het zelf als prettiger omdat ik en mijn paard beide van uit een rustige positie van start gaan, maar je kan het beide even proberen, ene keer vooraf en andere keer erna dan kan je zelf kijken wat jij en je paard het fijnste vinden :)

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-10 20:12

ik ontspan me wel vanaf het begin maar omdat hij ook nog best wel stug is en zeker in het begin laat hij me echt niet zitten dus dan doe ik het liever een beetje aan het einde. Of ik oefen het eens en een elastiek eraan zodat hij wel nagevelijk loopt en ik niet al te veel hoef te doen zodat ik gewoon kan oefenen terwijl hij wel gewoon goed loopt ;)

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-10 10:58

Met mijn jonge paard heb ik wel wat hetzelfde. Die heeft nog niet altijd balans en laat daarom nog niet altijd haar lichaam los. Dan hoef ik ook niet proberen door te zitten (wat toch al niet mn sterkste punt is). Daarom ga ik niet eerder een poging tot doorzitten doen tot ze wat opgewarmd is en ze wel stukken loslaat. Om het eerder toch te doen is zowel voor het paard als voor mij niet fijn. Ze is nog jong, als ze sterker wordt en t makkelijker wordt gaat t rijden en lichaam loslaten ook makkelijker.

evvvaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-10 17:48

Ik had dat ook altijd, en bij mij kwam het omdat ik onbewust mezelf omhoog drukte doordat ik mijn benen niet helemaal lang liet hangen.

_braaf_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:49

Oefen ook steeds met kleine stukjes. Dus bv van A tot F doorzitten stukje lichtrijden en weer een stukje doorzitten.

Succes ermee

TuttiFrutti_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-10 20:52

Die van mij gooit ook heeeel hoog op. Ik heb het geleerd door gewoon je beugels uit te doen. Stukje voor stukje.
Een heel relaxt tempo aanhouden en ontspannen. Het komt vanzelf, alleen moet je heel veel oefenen!

hiempie3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-10 15:55

Bij mij is het uiteindelijk gelukt door extra zitlessen tenemen.
Vooral ontspannen

maxitopper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 10:29

Je zit pas goed rechtop als je je zit knobbels voelt en als je wilt doorzitten in draf bijvoorbeeld moet je zoveel mogelijk ontspannen en rechtop zitten,

leoenpat

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-10 14:02

Neem een keer een zit clinic, dat kan al veel helpen